Digitale avspillere Skal vi være roboter som blindt følger Sinad, oscilloskop og andre måleinstrumenters tall for å avgjøre hva som er bra lyd?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt25555

    Gjest
    Ikke noe som er så stusselig som å lytte på gode opptak på lavt volum og ha «telefonlyd».
    Har faktisk, i påvente av cdéne , lyttet til/på min telefon mye av dagen idag, lytter forsåvidt sjelden eller aldri på öredövende nivåer heller...ikke tar det bort musikkgleden av den grunn...

    mvh
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Har faktisk, i påvente av cdéne , lyttet til/på min telefon mye av dagen idag, ikke tar det bort musikkgleden av den grunn...lydmessig derimot..
    Med telefonlyd mente jeg den gammeldagse nasale stemmen.

    Ellers begynte jeg på et innlegg tidligere hvor skrev nettopp det at jeg kan ha en god musikkopplevelse ved å lytte på laptop-høyttalerne. God lyd er det derimot ikke :)
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Med telefonlyd mente jeg den gammeldagse nasale stemmen.

    Ellers begynte jeg på et innlegg tidligere hvor skrev nettopp det at jeg kan ha en god musikkopplevelse ved å lytte på laptop-høyttalerne. God lyd er det derimot ikke :)
    Jeg lyttet til de innbygde på eple-phonen, musikkgleden kan komme mange steder fra..også fra laptopen :)

    mvh
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Ymir, jeg har /hadde også litt datavegring, men om du har en streamer kan Roon gjør det veldig enklet for deg.
    https://kb.roonlabs.com/DSP_Engine:_Parametric_Equalizer
    prøv 14 dager gratis og se.. øøhn hør mener jeg
    Bluesound-Heed DAC.. Og foretrukne kilde, vinyl.Flyttet meg bort fra problemet ved å flytte sofabord i noen år.Nå bryr jeg meg ikke så mye lenger.Svelger +10dB ved 55Hz.
    Så slipper fruen seg meg der, foran TV, uten lyd, mens jeg hører musikk, noe som blir sjeldnere og sjeldnere.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    For meg er DSP ikke uproblematisk. For det første gjøres det mye feil med DSP-er også. I tillegg er det mange som har ekstremt dårlig brukervennlighet.

    Men vi må ikke helt glemme at de som kan aller mest om lyd og musikk, og som også bruker dette som arbeidsverktøy fordi de jobber med nettopp musikk, de har svært ofte DSP i oppsettet som er satt opp av noen som er spesialister på akkurat dette. Jeg snakker nå selvsagt om studiooppsett i den absolutt øverste enden av skalaen.

    Asbjørn var tidligere inne på dette med hvordan man spiller bassgitar og hvor det musikalske uttrykket ligger. I løpet av over 17 år på diskusjonsforum har jeg hørt mange oppsett hos mange ulike mennesker med mange ulike formål. Noen oppsett låter fantastisk, noen aner åpenbart ikke stort om musikk og instrumenter, mens de fleste befinner seg en eller annen plass mellom der. Jeg må nok tilstå at de oppsettene som scorer dårligst på dette, av de jeg har hørt opp gjennom historien, så har det ikke vært utelukkende oppsett uten DSP. Imidlertid har det først og fremst enten vært oppsett som enten er veldig rimelige, og dermed enten bruker DSP og annet utstyr av svært tvilsom kvalitet, eller...

    Overraskende nok har det vært veldig dyre oppsett med veldig mange "finjusteringer" i form av kabler og tweaks som i stor grad har representert de dårligste prestasjonene blant de ukorrigerte systemene. Det kan være flere grunner til dette, men veldig ofte har det vært snakk om dyrt utstyr, men ingen omsorg for akustikken. Det har også ofte vært et ekstremt detaljfokus, men ingen forståelse av rytme og driv. Med andre ord, store akustiske feil, store klangbalanseavvik, enorme mengder forvrengning osv.

    Personlig synes jeg det da er spesielt å hevde at man har hifi som hobby.

    Men nå skal det også sies at jeg har hørt noen "rene analoge" oppsett som har spilt glitrende. Men blant de beste oppsettene er overvekten av korrigerte systemer ganske påfallende.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Når jeg for snart tredve år siden ble introdusert for den ekstreme siden av denne hobbyen, husker jeg det var mye nytt som jeg aldri hadde forestilt meg skulle ha betydning for gjengivelsen av musikk. Jeg så tykke kabler med sølvledere, eksterne DACer, spesielle hyller med demping, kondomer med karbon til CD plater - listen var lang og jeg lot meg fascinere. Leste ivrig i blader og siklet etter eksotiske røramper og gigantiske høyttalere. Leste om tannlegen som valset sine egne sølvkabler og beundret den gale oppfinneren George Cardas og hans Fibonacci-filosofi. Det var magi mellom permene. Sikkert mange aldrende entusiaster her som også savner denne enkle uskyldens tid, hvor bare fantasien satt grenser for hva som påvirket lydbildet og alt var lov og alle var venner(?).

    Tror helt enkelt at dere som er grepet av nostalgiens vemod og de som føler seg representert av @Kjendis bare må tørke tårene og akseptere at denne sandkassa ikke lenger er deres alene.
    På mange måter er jeg enig med deg, da jeg var ungdom og leste om hifi av pur nysgjerrighet var det en spennende tid. Å gå rundt på nyåpnede hifiklubben og se på gullfargede dingser var spennende. Men allikevel føler jeg du "feilsiterer" datidens hifipresse. Her er hvordan jeg husker det:

    Før 1990 var typisk ikke ting så dyrt. B&W Matrix kostet bare en fraksjon av den påfølgende Nautilus-serien i 1996. Kabler var ikke noe hett tema på 80-tallet annet enn at de skulle ha en viss tykkelse. På 70, 80 og 90-tallet var det tett mellom både selvbygg og DIY-artikler. Bransjen var faktisk ganske pragmatisk på denne tiden. Men så skjedde det noe.

    Det som skjedde i løpet av 90-tallet synes jeg gutta som jakter på Bigfoot på TV oppsummerer på en utmerket måte. Jeg sikter da til misbruken av folks tillit, misbruk av fakta, feilaktig bruk av opplysninger, bruk av hersketeknikker osv. Greit nok at Sunde beskrev fenomenet allerede på 70-tallet selv, men lite visste han hva vi hadde i vente. Men la meg først si litt om dette programmet:

    Gutta (gubbene) ser alle ut som om de bor alene, ute i skogen, og konsumerer store mengder alkohol til frokost. Når de er ute på "jakt" finner de "typiske spor fra Bigfoot". De ulike områdene domineres angivelig av navngitte store alfahanner, og man kan tydelig se spor etter dem. De finner "typiske reir", og har stadig nærkontakt med monstrene. Til alt hell går det hele bra, men i den episoden jeg så blir en av gubbene skikkelig traumatisert. Han blir filmet mens han sitter gråtende og forteller om sitt skremmende møte. Dessverre er de litt "uheldige med filmingen", så vi ser tydelig at de har nærkontakt med Bigfoot, men uten å egentlig se Bigfoot. Dette skyldes blant annet at de har tildels mye lys på selve folkene, som selv i tillegg har hodelykter. Lyset flakker rundt, og filmingen foregår på en "Blair Witch"-aktig måte, altså urolig, frem og tilbake, slik at man er sjanseløs på å se noe som helst annet enn gubber som livredde skvetter rundt og så vidt unngår Bigfoot sine åpenbart sterke og klamme hender. De intervjuer kjente autoriteter på fagfeltet, gjerne med selvpålagte titler, samt lokale som har møtt Bigfoot ved flere anledninger. Vi kan selvsagt også tydelig høre lydene av Bigfoot, og han er ikke mye blid. Mengden bullshit som forutsettes å være sant er enorm. Språket som brukes er utformet på en måte som gjør at man ikke skal stille spørsmål.

    Alle som ser dette vil tenke "kan det virkelig være sånn at de tror på dette selv?". Og ikke minst "denne fyren som er narrator i bakgrunnen, og høres like seriøs ut som en statsleder i en krisesituasjon, må han ha pauser fordi han bryter sammen i latterkrampe?". Vi ville typisk tenke "Kunne de overlatt kameraet til en som er litt stødigere på hånda og gjør det minste forsøk på å holde kameraet i den retningen der "Bigfoot" angivelig skal befinne seg?" "Og hvorfor tenker jeg overhodet dette? Hva er det jeg forventer å se i den retningen annet enn mørk skog, og kanskje en hjort, eller en av gubbene som de ikke har lagt merke til at rotet seg vekk noen minutter?"

    Man ser dette latterlige skuespillet utfolde seg, og på et tidspunkt, typisk på 90-tallet, begynte hifipressen å bruke den samme typen retorikk og argumentasjon. Om man ville stille spørsmål ved steiner som skulle plasseres oppå komponentene for å fjerne noen mystiske vibrasjoner og magnetfelt lurte folk på om man var vel bevart. Man ble raringen som vi lytter høflig til, før vi går videre med den seriøse samtalen. De store guruene i bransjen var plutselig eventyrfortellere, og ikke de som forklarte hvordan elektronikk fungerte på en måte som selv elektronikkingeniører forstod. Bransjen sporet simpelthen fullstendig av til stor glede for en hel drøss med svindlere. Etterrettelighet var noe man bare etterspurte om man var en vrang bråkmaker, mens sjargongen ble selve sentrum i kunnskapsbasen.

    Så for min del har en stor del av hifipressen aldri vært mer gjennområtten og selvrettferdig. Heldigvis skrives det også seriøse artikler i dag, men det har aldri vært lenger mellom de faglige artiklene enn i dag. Derfor ser jeg på tiden vi er i nå som den romantiske eventyrfortellingens tid. Men særlig uskyldsren er den ikke.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    På mange måter er jeg enig med deg, da jeg var ungdom og leste om hifi av pur nysgjerrighet var det en spennende tid. Å gå rundt på nyåpnede hifiklubben og se på gullfargede dingser var spennende. Men allikevel føler jeg du "feilsiterer" datidens hifipresse. Her er hvordan jeg husker det:
    Tror din alvorstyngede tilnærming til denne leken gjør at du misforstår mitt innlegg! Hva mener du med feilsitere? Jeg leste om en tannlege som brukte sin fingernemhet til å lage de fineste sølvkabler. Jeg leste en reportasje om Cardas hvor han beskrev de fantastiske egenskapene til Fibonacci-rekken, ikke bare til kabelfremstilling, men også romplassering. Jeg leste flere slike reportasjer og en ung entusiast lot seg forføre i noen år. Ingen feilsiteringer der..

    Og hva faen har bigfoot med dette å gjøre? Alle vet at de ikke kommer fra vår dimensjon og samarbeider med The Greys på en eller annen måte. Vet ikke om de hører på musikk en gang?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg synes Audio Science Review er et fantastisk nettsted. Jeg tror det kommer til å medføre høyere kvalitet på produkter - i visse tilfeller har dette vel allerede skjedd.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.909
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Sortland
    Trist når andre sine anlegg gjør at du ikke kan glede deg over musikk hjemme :cry:
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.227
    Antall liker
    4.614
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Hadde store forventninger når gutta fra hifi klubben kom innom med den da nye forsterkeren som skulle fikse alle problemer i et hvert rom. Etter møysommelig måling av rom, var vi klar for å lytte. De var veldig begeistret over resultatet, jeg ikke helt der nei. Aldri hatt så kjedelig lyd noen gang. Sier ikke med dette at all bruk av DSP gjør det samme med lyden, men det var ikke noe jeg ville gå videre med.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Hadde store forventninger når gutta fra hifi klubben kom innom med den da nye forsterkeren som skulle fikse alle problemer i et hvert rom. Etter møysommelig måling av rom, var vi klar for å lytte. De var veldig begeistret over resultatet, jeg ikke helt der nei. Aldri hatt så kjedelig lyd noen gang. Sier ikke med dette at all bruk av DSP gjør det samme med lyden, men det var ikke noe jeg ville gå videre med.
    Det finnes dårlige forsterkere også. Best å unngå forsterkere.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.909
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Sortland
    Noen inkludert meg selv har :rolleyes: :rolleyes: fordi oscilloskop og SINAD samt romkorreksjons junkisene sitt evangelium om at: " veien til perfekt lyd er igjennom mattematiske tall og kurver" har slått inn i hi-fi verdenen som en stor bølge.......
    Fordi andre tenker annerledes?
    Hva er det som driver din interesse for hifi?
    Lyden eller komponentbyttingen?

    Andre bryr seg mer om musikken. :rolleyes: :cool:
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Jeg synes Audio Science Review er et fantastisk nettsted. Jeg tror det kommer til å medføre høyere kvalitet på produkter - i visse tilfeller har dette vel allerede skjedd.
    Schiit er et veldig kult eksempel på at så har skjedd. De fikk en rekke produkter fullstendig slaktet, men i stedenfor å gå i forsvarsposisjon så tok de til seg kritikken og lager nå produkter av en helt annen kvalitet. Schiit sender nå selv inn produkter til ASR og jeg tror de selger mer som resultat av det arbeidet de har lagt ned for å øke den reelle målbare kvaliteten.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Schiit er et veldig kult eksempel på at så har skjedd. De fikk en rekke produkter fullstendig slaktet, men i stedenfor å gå i forsvarsposisjon så tok de til seg kritikken og lager nå produkter av en helt annen kvalitet. Schiit sender nå selv inn produkter til ASR og jeg tror de selger mer som resultat av det arbeidet de har lagt ned for å øke den reelle målbare kvaliteten.
    Tenk hvis Audio Note hadde gjort det samme... ;)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.223
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    Tenk hvis Audio Note hadde gjort det samme... ;)
    Det blir det en stund til. Tror heller de kommer med en DAC hvor timingen bestemmes av et mekanisk gjøkur.Hadde en prat med sjefen sjøl, og han var veldig opptatt av at alt var bedre før og mente 78 plater og voksruller var den beste referansen mht musikken
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.223
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    Hadde store forventninger når gutta fra hifi klubben kom innom med den da nye forsterkeren som skulle fikse alle problemer i et hvert rom. Etter møysommelig måling av rom, var vi klar for å lytte. De var veldig begeistret over resultatet, jeg ikke helt der nei. Aldri hatt så kjedelig lyd noen gang. Sier ikke med dette at all bruk av DSP gjør det samme med lyden, men det var ikke noe jeg ville gå videre med.
    Ikke så uvanlig opplevelse om man er vant til noen fete bass peaker så kan det bli litt for tamt når de flates ut, det er derfor man må kunne justere målkurven som ofte betyr å løfte bassen 2-5dB. Det holder ikke men en helg eller en dag å juster seg inn ,det krever mye tuning med måling og ulik musikk for å få det optimalt, kan skjønne at alle ikke gidder det, Men da jeg fikk en veltunet demo var jeg solgt...

    Tror jeg vet hvilken det var du prøvde, og den skal kunne endre målkurve og tilpasse en del, selv om den har et fornuftig utgangspunkt , dvs fallende kurve og ikke helt horisontal
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hadde store forventninger når gutta fra hifi klubben kom innom med den da nye forsterkeren som skulle fikse alle problemer i et hvert rom. Etter møysommelig måling av rom, var vi klar for å lytte. De var veldig begeistret over resultatet, jeg ikke helt der nei. Aldri hatt så kjedelig lyd noen gang. Sier ikke med dette at all bruk av DSP gjør det samme med lyden, men det var ikke noe jeg ville gå videre med.
    Jeg tipper dette var en Lyngdorf-forsterker med RoomPerfect. Har ingen erfaring med den, men har også lest om andre som har prøvd denne og ikke blitt fornøyd. Det er ikke nødvendigvis forsterkeren det er noe galt med av den grunn, men kanskje korrigeringen. Jeg er ingen DSP-ratter selv, men har skjønt at det er en myte at "perfekt" korrigering vil si en helt flat frekvensrespons. Da blir det jo dørgende kjedelig å høre på. Sier ikke at det var slik hos deg, men det kan jo tyde på noe sånt.
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    5.279
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje en liten anekdote? Som tidligere gitarist kom jo disse digitale effektbrettene for tiår siden. Det var gud og jesus på nytt med banker, og opp/ned knapper samt scrollehjul. Ble det noe bedre musikk av det? Ja, enkelte ganger var det lettvint.
    Men lyden? Og feelingen med strenger, amp og deg selv? Nei, ikke helt. Masse knotting og styr.
    Og hva er status i dag? Kan en erstatte Roland Jazzchorus, Fender Champ, og osv. uten tvil? Nei, mener jeg. Smaken er som baken og hva er rett?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Å bruke "målemonstre" er absolutt ingen garanti for å få god lyd i ett anlegg. Ei heller DSP for den saks skyld. Uten dermed å si hva som er "rett og galt" mht tilnærming. For egen del er jeg ekstremt lite opptatt av målinger og legger helt andre parametere til grunn for valg av mine komponenter.

    JP
    Var det jeg som sa de hadde de beste rommene, uten DSP?
    Forøvrig er det åpenbart at i denne hobbyen er det ingenting som er rett eller galt, det leser vi jo om hver dag. Som igjen gjør hele tråden meningsløs.
    Hvilke parametere legger du til grunn da? Av ren nysgjerrighet og beste mening.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Var det jeg som sa de hadde de beste rommene, uten DSP?
    Forøvrig er det åpenbart at i denne hobbyen er det ingenting som er rett eller galt, det leser vi jo om hver dag. Som igjen gjør hele tråden meningsløs.
    Hvilke parametere legger du til grunn da? Av ren nysgjerrighet og beste mening.
    Hvis du ser i min signatur så ser du hva jeg verdsetter i ett system. Hornbasert, rør og etter mitt skjønn en meget analogt lydende dac. Dynamikk, åpenhet, oppløsning, klang osv er noe jeg verdsetter. Som ett slags ideal og det jeg søker selv er lyden jeg har hørt fra Living Voice/Kondo Audio Note på Munchen messen. Jeg er selvsagt ikke der selv, men det systemet er etter mitt skjønn ekstremt bra. Etter mitt skjønn langt bedre enn de anleggene som er satt opp med Magico, Kharma, Zellaton osv. De nevnte lyder ofte veldig imponerende, men evner ikke å gå inn i nerven på musikken på samme måte som LV/Kondo. Min mening :).

    Det systemet og sikkert også mitt eget er meget langt fra å være satt sammen av såkalte "målemonstre" og jeg synes hele debatten om forvrengning, støy og målinger generelt er en total avsporing i jakten på den gode lyd. Igjen, min mening.

    Mvh
    JP
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det systemet og sikkert også mitt eget er meget langt fra å være satt sammen av såkalte "målemonstre" og jeg synes hele debatten om forvrengning, støy og målinger generelt er en total avsporing i jakten på den gode lyd. Igjen, min mening.
    Før du angriper måletilnærmingen, synes jeg du bør sette deg inn hva de som kan noe om dette prøver å oppnå. Du tror kanskje at du diskuterer med disse her på hfs, men nei, her er de fleste av oss lærlinger som forsøker knekke koden for godlyd. @Snickers-is er vel kanskje det nærmeste ekspertise her inne og hvis du leser hva han og andre eksperter skriver, er moderasjon ved bruk av DSP en gjentagende oppfordring. Du må forstå at de fleste av oss prøver å korrelere det vi hører med måledata og på den måten skaffe oss repeterbare referanser. Dette er en relativ ny prosess i miljøet og jeg synes mange av dere målehatere stiller urimelige krav. Perfeksjon skjer ikke over natta og mange av oss vil fomle og mislykkes flere ganger før vi begynner å nærme oss noe. Men på sikt tror jeg at de som klarer å kombinere lytteopplevelse og intuisjon med relevant måledata kommer nærmere nirvana enn hva dere som i ren trass og uvilje fnyser av denne tilnærmingen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kjendis: Mennesket har analog sjel og logaritmisk øre. Det holder i massevis for at vi skal kunne oppfatte det som skjer rundt oss ad lydvei. Digitale kilder er basert på kode. En binær kode som bestandig vil resultere i kurver hvis utforming ALDRI er HELT linjær. Det vil alltid være en VISS jitter, speilstøy, vreng og degradering på en kilde- det være seg analøge ELLER digitale. Det totale resultatet for potensial i et format vil alltid ha rotbegrensninger. De begrensningene ligger i STANDARDEN for det valgte format. Og standarder settes av mennesket. Mennesket bestemmer altså hva som er logisk og akseptabelt i en standard. Hvordan de tekniske parametre MÅ være SOM ET MINIMUM. Finn ut hvem du selv er, tilpass anlegget til deg selv, dropp formater som ikke tiltaler deg noe så inn i hjertet. Bestem FØR kjøp hvorvidt du ønsker hovedfokus på musikk eller teknikk. Og vit hva du søker, hvor det er å finne og når du har nådd de mål du har satt deg. Det vet du når du har greid å kombinere alle disse parametrene til en total som er større enn summen av de impliserte deler. Match er og blir alfa og omega! I ALT mennesket foretar seg. På ALLE plan.

    Deretter- basert på erfaring- kan du prøve å gå videre. Men roen og sikkerheten som kommer med selvinnsikt er ei altoverskyggende forutsetning for at du KAN komme deg videre, samtidig som du IKKE overkompliserer setupen. Ranger formatene, ta vare på de du har istedet for å ukritisk digitalisere absolutt alt. Da bevarer du gleden. En grunnleggnde kritisk holdning til nye markedstrender er en mer enn sunn start. Finn ut mest mulig om hvem som prøver å innføre dem, tidligere meritter, hva de har basert det på og hvilke tekniske potensialer som ligger til grunn FØR du hopper på. Ellers vil du miste den gleden du allerede har ved musikk- og dens reproduksjon. Fordi den musikken du trodde du kjente plutselig dropper noen essensielle kvaliteter på bekvemmelighetens alter. Leit, og du finner. Men ikke la deg blende. Du har selv en helt egen oppfatning om hva god lyd er. FOR DEG. FINN DEN! OG BRUK DEN FOR ALT DEN ER VERDT.

    Bruk hodet, øra OG hjertet. Samt din- og tidligere generasjoners viten om hva som funker. Sil så det beste fra de nye tilnærmingene, men uten å glemme. Da ender det ofte med at tilogmed dagens unge ser begrensningene i det DE hører på, og vil LÆRE hva som BØR gjøres, samtidig som du selv lærer av dem. Eldste niesa mi og hennes brennende musikkinteresse/- forståelse er forøvrig et kroneksempel på akkurat det. Og da ser de også hva som faktisk ER resultatene av en mindre invasiv og mindre matematisk tilnærming, mer basert på fysikk og logikk av den MENNESKELIGE type. Litt matematikk er det der også, men en datamaskin er ikke smartere enn det manneske som har programmert den. Enkelte av oss ser verden utelukkende i tall, det er noe vi som IKKE gjør det ikke kommer utenom.
     
    Sist redigert:

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Før du angriper måletilnærmingen, synes jeg du bør sette deg inn hva de som kan noe om dette prøver å oppnå. Du tror kanskje at du diskuterer med disse her på hfs, men nei, her er de fleste av oss lærlinger som forsøker knekke koden for godlyd. @Snickers-is er vel kanskje det nærmeste ekspertise her inne og hvis du leser hva han og andre eksperter skriver, er moderasjon ved bruk av DSP en gjentagende oppfordring. Du må forstå at de fleste av oss prøver å korrelere det vi hører med måledata og på den måten skaffe oss repeterbare referanser. Dette er en relativ ny prosess i miljøet og jeg synes mange av dere målehatere stiller urimelige krav. Perfeksjon skjer ikke over natta og mange av oss vil fomle og mislykkes flere ganger før vi begynner å nærme oss noe. Men på sikt tror jeg at de som klarer å kombinere lytteopplevelse og intuisjon med relevant måledata kommer nærmere nirvana enn hva dere som i ren trass og uvilje fnyser av denne tilnærmingen.
    Hei.
    Hvis du leser mitt innlegg så sier jeg; JEG SYNES osv. Altså, det er min mening. Andre vil ha andre tilnærminger mht lyd og hvordan man skal sette sammen ett system. Når det gjelder hva enkelte eksperter skriver om DSP, målinger og annet har dette FOR MEG ingen interesse.

    JP
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.067
    Antall liker
    16.909
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Vil bare presisere at mange av oss måler, selv om vi til nå ikke har tatt i bruk DSP. Akustikken hadde jeg aldri vært der jeg er nå uten å tatt målinger.
     
    Sist redigert:

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Det var derfor jeg adresserte DEG! 🙃

    Men ok, ingen interesse, ingen innsikt, mao din synsing er irrelevant og jeg kunne spart meg! Mottatt!
    Tja, men jeg er ikke ubetinget enig i trådstarter påstand heller. Jeg synes at man skal respektere alles tilnærming og synspunkter. Mange vil sikkert ha glede av målinger, DSP etc og de trådene/temaer man finner ikke relevante ihht egne interesser kan man jo enkelt styre unna? Som jeg gjør.

    JP
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.762
    Antall liker
    716
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Må bare legge til at jeg som trådstarter kommer til å endre overskriften litt. Det er en påstand som jeg i ettertid syns er litt drøy.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Må bare legge til at jeg som trådstarter kommer til å endre overskriften litt. Det er en påstand som jeg i ettertid syns er litt drøy.
    Nå som du har endret den er jeg veldig nysgjerrig. Hva tenker du er løsningen på problemet ditt?
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.762
    Antall liker
    716
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Egentlig ikke, avspillingskjeden var målemonstre.
    Hva er det egentlig denne tråden handler om? At hifi er en egen sekt som skal styres og skaleres av de som er tro mot et jomfrusignal, som ikke har vært i dsp kværna til de utroende og hundere. Denne tråden, og åpningsinnlegget er på kanten til hifi rasisme. Sykeste jeg har lest her inne noen gang, og gjør meg virkelig lei.
    Har endret overskriften til nærmere det jeg ønsker å formidle. Jeg har ingenting imot dsp dirrac og at dacer er målemonstre. Jeg har musikkutdanning og noen vekttall i musikkteknologi og der bendes og manipuleres kurver og lyd i bøtter og spann. Jeg har flere ganger deltatt i studioproduksjoner.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.431
    Antall liker
    35.215
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den oppdaterte trådtittelen ser ut som et stråmannsargument. Svaret er selvfølgelig nei, og det er ingen som mener det trådtittelen antyder. Ulike objektive målinger gir en korrelasjon til hva som vil oppleves som god lyd for de fleste lyttere. Det vet vi en hel del om, og det er fullt mulig å bruke dette til grovsortering av f eks høyttalere som det ikke er noe poeng å drasse hjem for prøvelytting, men det gir ikke et fasitsvar.

    Hvis du leser Toole's "Sound reproduction: The acoustics and psychoacoustics of loudspeakers and rooms" (anbefales!), så skriver han flere steder at to ører og en hjerne ikke hører på samme måte som en målemikrofon og en frekvensanalysator, og han svarer eksplisitt på spørsmålet i trådtittelen med at til slutt er det selvsagt lytting som gir fasitsvaret på hvordan det hele oppleves. Og poenget med hele øvelsen er jo å formidle en opplevelse.

    Derimot skriver Toole også ganske mye om viktigheten av å lytte blindt, slik at man vurderer formidlingene av lydopplevelsen med ørene og ikke f eks med øynene, ut fra prislappen, eller ved å pugge påstandene fra produsent og selger. Der gir objektive målinger ofte en nyttig virkelighetssjekk på hva man mener å høre, og på om forskjellige selvutnevnte gullører har noe å fare med. Demonstrer først at noen kan høre disse subtile forskjellene, og så kan vi diskutere.

    Så når ikke engang Dr Toole mener det du antyder i trådtittelen tenker jeg at den stråmannen kanskje bør begraves igjen like fort som den dukket opp.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.596
    Antall liker
    14.505
    Sted
    Langesund
    Til den nye trådtittelen.
    Mange, nesten alle vil jeg tro, som driver med rom , målinger, dsp og det der, har et mål for øye - Forstå en sammenheng, og ønske om så troverdig lyd som mulig.

    Snickers-is er inne på noe vesentlig: DSP bør brukes med ytterst forsiktighet og måtehold.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Litt av grunnen til at jeg ikke har DSP, er vinyl avspillingen. Ser at det ikke er lett å bruke DSP på analogt. Å gjøre om signalet til digitalt blir litt feil.
    Akkurat på dette punktet kjenner jeg meg godt igjen. Jeg har syv subber styrt av en dsp og prøvde i det lengste å integrere disse uten digital drahjelp. Jeg fikk det til på en måte, men det ble rett og slett for mye arbeid og de måtte plasseres på steder som kom i konflikt med det estetiske.

    Kompromisset for meg ble å utelukkende styre subbene som er delt så lavt at de i liten grad påvirker lyden når jeg spiller av typisk vinylmusikk. Jeg kan også med et enkelt tastetrykk på fjernkontrollen koble de ut og kun nyte musikk fra hovedhøyttalerne i all sin analoge prakt!

    Skal aldri si aldri, men slik jeg har følt det til nå kommer jeg aldri til å være komfortabel med å heldigitalisere signalet når jeg skal nyte musikk på vinyl. Har riktignok i tillegg til de balanserte kablene også koblet en optisk til DAC fra phono. Dessuten er phono tilkoblet PC via USB, så jeg kan både høre kildedigitalisert vinyl og rippe plater enkelt. Jeg hører ingen forskjell, men å ikke høre forskjell er irrelevant!

    Ja, jeg er også en romantiker!:sneaky:
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.019
    Antall liker
    4.365
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes bare en sjef over god lyd: Meg selv.
    (og du for din)
    Makan til selvpålagt kollektivpress.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Har endret overskriften til nærmere det jeg ønsker å formidle. Jeg har ingenting imot dsp dirrac og at dacer er målemonstre. Jeg har musikkutdanning og noen vekttall i musikkteknologi og der bendes og manipuleres kurver og lyd i bøtter og spann. Jeg har flere ganger deltatt i studioproduksjoner.
    Ok!
    så hva er det du er ute etter egentlig @Kjendis?
    Det er det jeg ikke forstår. Tenker de fleste her inne kjenner svaret på det, og det er noe som ikke har vært noe særlig til tema her inne så lenge jeg har frekventert her. Det som er så rart er at du opplever som du gjør, og mister rett og slett gleden, mens de fleste her inne trekker på skuldrene og lurer på hva det hele dreier seg om. Eller prøver du bare å blåse litt liv i nicket ditt? :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn