Skal kjøpe absorbenter- trenger tips

Bc45

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.11.2013
Innlegg
52
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Det nye lytterommet mitt er snart klart for innredning, så jeg skal gå til innkjøp av absorbenter. Kunne tenke meg å ha absorbenter med motiver på sideveggene og på bakveggen og vurderer å kjøpe disse fra Sounds of Science Andervik Audio | Stello AI700 De er kun 4,5 cm tykke og skal monteres 2,5 cm ut fra veggen. Jeg synes 4,5 cm virker litt i minste laget, men i følge forhandleren er disse absorbentene blant de beste på markedet. Noen som har testet Sounds of Science? Tar gjerne i mot andre anbefalinger.

Det er ganske lavt under taket, ca 220 cm, så jeg tror jeg blir nødt til å dempe taket også. Tips til hva jeg kan bruke her?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Synest de hørtes merkelig tynne ut, De vil roe ned hele rommet ja, men du får ikke mye effekt fra dem ned i frekvens. En mulighet er jo å bruke dem til fremside, og så ha ytterligere min 5cm plater på baksiden. Rockfon industrial f.eks.

Jeg er såpass heldig i mitt rom, at jeg kan plassere høyttalere akkurat der rommet innvirker minst. OG så bruker jeg romkorreksjon uner 300hz som tar alt av peaker. Jeg klarer med med 5cm Auralex plater. Men har også en del 10 og 15cm plater fra Rockwool som jeg bruker. Spes i hjørna mellom gulv og vegg, på bakveggen.

Det en forhandler sier i og frem mot et salg, bør du ta med en klype salt...
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.433
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Dette handler jo sikkert om penger også, hvor mye du ønsker å legge i det.
Men platene fra Rockwool er meget bra.
Du må jo da lage noen rammer til disse, for å ta første refleksjon bruker jeg 40 mm med like mye luft på baksiden.
Legg gjerne ut noen bilder, men ut i fra hva du sier står du fritt til å gjøre hva du vil?
Lengde bredde på din nye lykkebod er?

Steinar.
 

Bc45

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.11.2013
Innlegg
52
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Dette handler jo sikkert om penger også, hvor mye du ønsker å legge i det.
Men platene fra Rockwool er meget bra.
Du må jo da lage noen rammer til disse, for å ta første refleksjon bruker jeg 40 mm med like mye luft på baksiden.
Legg gjerne ut noen bilder, men ut i fra hva du sier står du fritt til å gjøre hva du vil?
Lengde bredde på din nye lykkebod er?

Steinar.
Rommet er på ca 5*4'8 meter. I bakkant av rommet er en åpning på ca 1,5 meter.
Jeg står ikke helt fritt til å gjøre som jeg vil. Min frue er skeptisk til så mange plater på veggene, så det må se så bra ut som mulig. Hadde tenkt å bruke platene til førsterefleksjon. Vil 40 mm rokcwool gjøre jobben noe bedre tror du? Finnes det noen grafer på dempningseffekten? Hva har du trukket platene med?
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Ta en titt på produktene til GIK Acoustics: Acoustic Panels | Bass Traps | Diffusors | GIK Acoustics Europe
Bra produkter til overkommelig priser. Rask levering også.

Legger du inn rommet ditt med beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med akustisk behandling (her: Acoustical Room Advice - GIK Acoustics Europe) så får du en konkret løsning tilbake fra folkene deres. Du kan også sende inn frekvens målinger av rommet ditt om du har, så ser de hvor utfordringene ligger. Er utrolig hjelpsommer folk der.

Mvh
Jan
 

Bc45

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.11.2013
Innlegg
52
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Ta en titt på produktene til GIK Acoustics: Acoustic Panels | Bass Traps | Diffusors | GIK Acoustics Europe
Bra produkter til overkommelig priser. Rask levering også.

Legger du inn rommet ditt med beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med akustisk behandling (her: Acoustical Room Advice - GIK Acoustics Europe) så får du en konkret løsning tilbake fra folkene deres. Du kan også sende inn frekvens målinger av rommet ditt om du har, så ser de hvor utfordringene ligger. Er utrolig hjelpsommer folk der.

Mvh
Jan
Takk for tipset. Skal sjekkes ut:)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg går og lurer på det samme, og syns tipsene her fra janly var veldig interessante.
Prisene ser bra ut, og mot litt tillegg kan man velge blant en drøss av farger og tekstiler.
GIK Acoustics Spot Panel - GIK Acoustics Europe

Et enkelt alternativ som jeg har vurdert er Dynavoice plater hos surround.no
http://surround.no/Produkter/Tilbeh...plater-50mm-Grå-4-STK-100976-p0000000987.aspx

Jeg har også sendt en forespørsel til himlingsplater.no , et firma med base her i området, da de ikke oppgir priser på nettsidene
Veggabsorbent | Himlingsplater.no - himlingsplater og tilhørende profilsystemer
men det spørs om de kan konkurrere med prisene og utvalget, og ikke minst fagkunnskapen, hos GIK Acoustics
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Det nye lytterommet mitt er snart klart for innredning, så jeg skal gå til innkjøp av absorbenter. Kunne tenke meg å ha absorbenter med motiver på sideveggene og på bakveggen og vurderer å kjøpe disse fra Sounds of Science Andervik Audio | Stello AI700 De er kun 4,5 cm tykke og skal monteres 2,5 cm ut fra veggen. Jeg synes 4,5 cm virker litt i minste laget, men i følge forhandleren er disse absorbentene blant de beste på markedet. Noen som har testet Sounds of Science? Tar gjerne i mot andre anbefalinger.

Det er ganske lavt under taket, ca 220 cm, så jeg tror jeg blir nødt til å dempe taket også. Tips til hva jeg kan bruke her?

Jeg har disse og de fungerer veldig bra, de brukes i 1-refleksjon venstre og høyre sidevegg. Det som er spesielt med disse er jo som sagt at du for velge ett motiv kontra de kjedelige industrielle platene. De selger også bassfeller for ment i hjørnene om du trenger virkningsgrad lenger ned. Pontus ved Sound Of Science og Andervik Audio har vist fremdragende service ved mine kjøp ! 4,5 cm fungerer svært bra innenfor ett gitt frekvensområde spesielt om du bruker de medfølgende geniale festene som følger med som gjør at du for godt med luft mellom platene og veggen.

Mine plater er 75x100. Om du ikke vil fylle rommet opp med enorme absorbenter(som svært få vil) og vil rette frekvenskurven der nede kan en form for DSP behandling innenfor det digitale domene hjelpe godt på.


Untitled.jpg


Sounds of science levered jo også superchunk plater som er 9,5cm og tar dypere men er langt mindre plasseringsvennlig.
 
Sist redigert:

Bc45

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.11.2013
Innlegg
52
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Det nye lytterommet mitt er snart klart for innredning, så jeg skal gå til innkjøp av absorbenter. Kunne tenke meg å ha absorbenter med motiver på sideveggene og på bakveggen og vurderer å kjøpe disse fra Sounds of Science Andervik Audio | Stello AI700 De er kun 4,5 cm tykke og skal monteres 2,5 cm ut fra veggen. Jeg synes 4,5 cm virker litt i minste laget, men i følge forhandleren er disse absorbentene blant de beste på markedet. Noen som har testet Sounds of Science? Tar gjerne i mot andre anbefalinger.

Det er ganske lavt under taket, ca 220 cm, så jeg tror jeg blir nødt til å dempe taket også. Tips til hva jeg kan bruke her?

Jeg har disse og de fungerer veldig bra, de brukes i 1-refleksjon venstre og høyre sidevegg. Det som er spesielt med disse er jo som sagt at du for velge ett motiv kontra de kjedelige industrielle platene. De selger også bassfeller for ment i hjørnene om du trenger virkningsgrad lenger ned. Pontus ved Sound Of Science og Andervik Audio har vist fremdragende service ved mine kjøp ! 4,5 cm fungerer svært bra innenfor ett gitt frekvensområde spesielt om du bruker de medfølgende geniale festene som følger med som gjør at du for godt med luft mellom platene og veggen.

Mine plater er 75x100. Om du ikke vil fylle rommet opp med enorme absorbenter(som svært få vil) og vil rette frekvenskurven der nede kan en form for DSP behandling innenfor det digitale domene hjelpe godt på.


Vis vedlegget 230727

Sounds of science levered jo også superchunk plater som er 9,5cm og tar dypere men er langt mindre plasseringsvennlig.
Fint motiv du hadde:) Hva har du på den andre sideveggen? Er mest skeptisk til om platene demper godt nok i mellomtonen. Har du gjort noen målinger før og etter montering? Hadde faktisk tenkt å kjøpe en DSpeaker Anti-Mode 2.0 for å få bassen best mulig.
 
Sist redigert:

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Jokeren fra Batman filmen er på andre veggen.

Joker.jpg



Platene virker svært godt og målinger ligger vel i byggetråden min, Rommet mitt har svært lite refleksjoner og jeg bruker også en DSpeaker til å ta de laveste tonene.
Jeg har ingen målinger som er spesifikk med og uten motivabsorbentene men som du ser av vannfallet er det svært lite som henger igjen.


Vannfall.jpg


Er jo greit å få med at jeg har 11 andre plater som er 60x60 fra Vicoustic som også hjelper til, disse er 7,5cm på det tykkeste.
 
Sist redigert:

Bc45

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.11.2013
Innlegg
52
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Er jo greit å få med at jeg har 11 andre plater som er 60x60 fra Vicoustic som også hjelper til, disse er 7,5cm på det tykkeste.
Har også vurdert Vicoustic Premium Cinema. Har du montert disse med lim rett på veggen eller har du litt luft bak? Vil gjerne unngå å borre masse hull i de nye veggene, men er litt skeptisk til om limet til Vicoustic gir godt nok feste.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Vet flere som har hatt problemer med limet. Jeg fikk kona til å sy en sterk tråd fra side til side på baksiden av platene og festet tråden på veggen/taket i en krok samtidig som jeg hadde avstandsstykker som ga meg ettpar cm med luft imellom platene og veggen. Helt grei løsning men var nødt til å skru krokene i veggen.
Mrk. at tråden som blir sydd på baksiden er selvsagt ikke synlig når den spennes opp på krokene.
 

Bc45

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.11.2013
Innlegg
52
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Hørtes ut som en ok løsning. Da blir det i hvertfall ikke mer enn ett hull pr plate. Hva brukte du som avstandsstykker og hvordan festet du disse til platene? Er litt fersk på dette, så derfor mange spørsmål:)
 

Andersen88

Medlem
Ble medlem
14.10.2011
Innlegg
24
Antall liker
6
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Jeg har limt platene direkte på veggen. De henger godt hos meg hvertfall.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg gjenoppliver denne tråden da jeg lurer på en del som er relatert til dette. Platene fra Andervik Audio virker helt klart fristende, men på grunn av kostnaden har jeg lyst til å prøve å bygge noe selv i første omgang, og om resultatet blit så bra at jeg ønsker å gjøre noe mer elegant og investere i Andervik-variantene, så gjør jeg heller det senere når jeg vet at det gir ønsket effekt.

Planen er da å kjøpe Rockfon Industrial eller noe tilsvarende fra Glava (hvilken variant er det isåfall da?) eller noen andre.
Jeg bor på sørsiden i Oslo, og var innom ByggMax (beliggende like ved sørlig bomring langs E6 i Oslo) for å sjekke hva de skulle ha og hva de kunne skaffe. De visste hva det var, men kunne ikke skaffe meg slike plater, og anbefalte å gå til andre byggvarehandler.
Nå har jeg lest en del gamle tråder (fra tiden da det het Rockwool og ikke Rockfon) om folk som har hatt ekstremt varierende erfaringer både med tanke på priser, tilgjengelighet, samarbeidsvilje og faktisk leveringsevne hos ulike forhandlere rundtomkring i hele landet. Så da blir jeg naturlig nok skeptisk.

Spørsmålet er enkelt: Hvor drar jeg for å kjøpe akustikkplater for DIY-prosjekter i Osloområdet? Jeg har ingenting i mot å betale litt ekstra for å få fagekspertise til å hjelpe meg, men det er grenser for hvor mye jeg føler jeg kan betale ekstra før det blir for dumt.
Thaugland ligger på andre siden for ByggMax, men de var ikke åpne på lørdag, så jeg fikk ikke spurt der. Og jeg har fått inntrykk av at de fikser det meste, men til ganske "interessante" priser siden de hovedsaklig selger til bedrifter med gode rabattordninger.

Noen tips til hvor jeg skal handle, og hva de selger der?
Tanken er først og fremst svarte Rockfon Industrial 60x120 i 100mm , men jeg kommer nok til å trenge andre varianter også. Og sannsynligvis kommer jeg til å trekke de med stoff, og da er jo ikke grunnfargen så viktig. Så har dere noen synspunkter setter jeg stor pris på å høre fra dere som har gjort dette før.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Glava har akustikkplater som heter Ecophon Master. Finnes i flere utgaver, der forskjellene er kantprofil som er tilpasset forskjellige opphengssystmer.
http://www.glava.no/produkter/akustiske-himlinger/ecophon-master/
Varianten med enkel rett kant heter Ecophon Master A, finnes i 60x60 og 60x120, og leveres i pakker på 10 plater. 120x120 finnes også, men er mer uhåndterlige og lettere å skade ved håndtering. De kan limes direkte på vegg, eller du kan lage ramme og stofftrekk og henge som bilder, eller la dem stå fritt på golv og hyller.
Jeg bestilte mine hos Montér, tok ca en uke (Rogaland). Obs Bygg kunne også skaffe, litt billigere, men hadde så lite kompetanse på tingene at jeg gikk til konkurrenten.
I en vanlig bygvarehandel må du gjerne mase litt for å få dem til å ta fram de svære katalogene med bestillingsvarer.
Jeg kjøpte en pakke med 10 plater 120x60cm og betalte noe over 2000kr. Syns absolutt det er verd prisen.
 
Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det er faktisk den tråden du linker til som fikk meg til å få ut fingern (ihvertfall mentalt) for å komme i gang med dette her igjen. Jeg har tenkt på dette i over et år nå, og har fremdeles ikke gjort noe (kan liste opp masse dårlige unnskyldninger, men ingen gode).
Så nå er det på tide.

Har Paroc tilsvarende produkt som Rockfon Industrial eller Echophon Master? Er det å anse som likeverdig? Ser for meg at det som egentlig betyr noe er å finne en forhandler som duger, og så bare velge det de kan skaffe. Det er vel ikke vanlig at en forhandler har avtaler med samtlige av disse produsentene.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.577
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg er ikke sikker på likheter eller forskjeller. Jeg fikk anbefalt Paroc lydplater av BEF. De er ganske mye fastere enn vanlig Paroc steinull.
Her er lenken jeg tror man kan bruke for å bestille lydtransperent stoff med bilde: Spoonflower: Performance Knit

Vidar
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg stakk innom Thauglands i dag. Ble henvist til rett sted på første forsøk da jeg spurte etter himlings/akustikkplater og ble tatt i mot av en som hadde rimelig god kontroll på sakene. God følelse av proff faghandel. Sånt liker man.

De skaffer alt fra Glava og Rockwoolsortimentet (som da inkluderer Ecophon og Rockfon). Rockwool var den de bestilte mest fra.

Priseksempel (15.04.2014) på Rockfon Industrial, svart, 60x120cm
100mm koster 808,70 + mva for en pakke (4 stk)
50mm koster 857,09 + mva for en pakke (8 stk)
(Svart er litt billigere enn hvit)

Jeg bestilte en pakke 100mm i første omgang.
Prisen var slett ikke avskrekkende, og hjelpen jeg fikk var så bra at jeg ikke gidder å gå noe annet sted for å muligens kunne spare en hundrelapp.

Anders
 
Sist redigert:
Topp Bunn