Skal bygge på huset. Ny stue til lyd og bilde

Tears

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2018
Innlegg
134
Antall liker
64
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
0
Hei.

Endelig! Vi har bestemt oss for at vi skal bygge på huset og det innebærer ny stue i 1. etg. som blir dedikert til lyd og bilde. Rommet bli rektangulært, størrelsen vet jeg ikke enda, men det blir god plass.

Jeg ønsker å gjøre dette rommet best mulig med tanke på musikk (første rekke) og film (andre rekke). Jeg kjører stereo og har ikke tenkte å utvide, jeg lurer på å legge opp trekkerør i veggene (bak og side) med tanke på surround. Jeg skal forhåpentligvis leve i 60 år til og det kan jo hende jeg får lyst til å utvide i denne perioden.

Jeg ønsker tips fra dere slik at jeg kan få optimalisert rommet mens det bygges.
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
534
Torget vurderinger
7
Lurt å tenke langsiktig. Selv om mesteparten av godlyden, også til film, kommer fra fronthøyttalerne, så er det mye enklere, billigere og mer estetisk å trekke rør i vegg før du tetter igjen. Tipset fra forrige taler er godt. Lær akustikk av de beste, eller få hjelp av dem. Se hvordan oppsettet bør være med surroundformatene Dolby Atmos, Auro og/eller DTSX slik at rørene trekkes riktig på en fremtidsrettet måte (se egen tråd her om Atmos vs Auro, hvorav Atmos har mest mareriell, mens Auro fremstår som best til musikk - om jeg har forstått inleggene riktig).

Lykke til! - og gratulerer med dedikert lytterom!
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.763
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
Du skal sørge for at hi-fi får sin helt egen gruppe med kraftige installationskabler på 6 kvadrat min. Gerne Klangmodul og Furutech strøm udtag til hi-fi.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.763
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
Hvad mål er du kommet frem til og hvad er der af muligheder? Det optimale er 50 kvadratmeter lytterum med højt til loftet.
 

Tears

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2018
Innlegg
134
Antall liker
64
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
0
Tegningene begynner å komme på plass nå. Tilbygget blir på 8 x 5 meter. Slik det ser ut nå skal min kjære bruke 15 m2 til sy/tekstilrom og så bruker vi resterende 5 x 5 meter til TV stue. Her blir det full takhøyde. Jeg ser for meg at det blir stort nok.

Takk for tilbakemelding.
 

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Hei! Akustikk er en hel vitenskap har jeg forstått, dessverre kan jeg ikke så mye om det selv. Men har forstått at det er ugunstig med kvadratiske rom siden en lettere får stående bølger. Det er visstnok gjevt om dimensjonene går opp med «det gyldne snitt» (https://no.m.wikipedia.org/wiki/Det_gyldne_snitt), dvs en faktor på ca 1,6. Med takhøyde på 2,4m vil det f.eks bety 3,8 x 6,1m - dette for å minimere stående bølger for slik å skape best mulig utgangspunkt for akustikken. Og så er det dette med materialvalg for vegger/tak/gulv, dette alene er tema som du kan lese om til øyet blir stort og vått! Personlig liker jeg sponplatevegger/trepanel bedre enn gips (har erfart at gips sluker bassen). Og innredningen betyr også mye, stoffmøbler og bokhylle hjelper på å ta bort litt etterklang/refleksjoner - men alt med måte. Men så skal vel rommet brukes, så det blir fort kompromisser :) Lykke til!
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.763
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
8 meter x 5 er næsten rigtig godt. Men 5 x 5 meter er som Latentfreak skriver ikke godt. Jeg ville bestemt beholde det store rum, og så have en akustisk afskærmning, og jeg ville bruge SMT Svanø V-winges løftet en ca 40 cm. De er 120 cm høje og 60 brede.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
8 meter x 5 er næsten rigtig godt. Men 5 x 5 meter er som Latentfreak skriver ikke godt. Jeg ville bestemt beholde det store rum, og så have en akustisk afskærmning, og jeg ville bruge SMT Svanø V-winges løftet en ca 40 cm. De er 120 cm høje og 60 brede.
Synes ikke kvadratiske rom er noe vanskeligere.
 

Tears

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2018
Innlegg
134
Antall liker
64
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
0
vedlegg2.png


Planen er klar. Jeg vil ha TV mellom vinduene på "toppen". Noe jeg bør tenke på? Valg av veggplater, valg av takplater, isolering?


Jeg planlegger godt med strøm uttak ved TV, har 4 forsterkere, cd spiller TV, Playstation, Apple TV+ litt div.
Jeg legger opp 4 nettverkspunkter der, så unngår jeg nettverksswitch akkurat der.
Kommer ikke til å legge opp noe kabler til bakhøyttalere/tak.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.763
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
Hvad består væggene af? Er det gips? Gips vægge lyder ikke godt, og man bør istedet for bruge træ. Krydsfiner er godt og langt stærkere end gibs.
MDF plader er også et godt materiale og de er nemme at male på og få glatte.
Gips er selvfølgelig bedre end beton. Altid 2 lag.
 
Sist redigert:

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Gips fungerer aldeles udmærket hos mig. En verden til forskel før og efter gips. Har 39 kvadratmeter gipsvæg.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.763
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
Gips fungerer aldeles udmærket hos mig. En verden til forskel før og efter gips. Har 39 kvadratmeter gipsvæg.
Det er klart, og jeg ved, at det har forbedret lyden hos dig. Du har formodentlig beton ind til din nabo. Hvis du istedet for gips havde brugt krydsfiner, havde du haft en bedre mellemtone gengivelse og diskant.
 
Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.763
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
En lyd der rammer en flade, bliver påvirket af den.
Det er så forholdsvis nemt at afprøve selv. Prøv at tale til en gipsvæg med en afstand på 30 - 50 cm og lyt. Derefter gør det samme til en krydsfin'er plade. Du vil formodentlig registrere en forskel.
 
Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Har både betong og gips, ikke problemer ca 4,6 x 6,5
Men har jo behandlet rommet kraftig.
 

Tears

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2018
Innlegg
134
Antall liker
64
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
0
Hvad består væggene af? Er det gibs? Gibs vægge lyder ikke godt, og man bør istedet for bruge træ. Krydsfiner er godt og langt stærkere end gibs.
MDF plader er også et godt materiale og deer nemme at male og bliver glatte.
Gibs er selvfølgelig bedre end beton. Altid 2 lag.
Det består ikke av noe som helst. Jeg bygger nytt.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.763
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
Glasvinduer lyder ikke godt. Du kunne konstruere et system med en krydsfiner plade, (birketræ), som du vipper foran vinduet når der skal spilles musik. Eller kombineret med diffusion. Men det er fint med at du er ops med symetrien.
Synd med den væg i rummet. Jeg havde overvejet en foldevæg bygget i krydsfiner. Det er et større arbejde hos mig at fjerne en væg i Lytterummet. Men skillevæggen kunne være diffusere. Jeg anbefaler SMT Svanå Teknik V- wings.
Jeg ville montere duffusere fra SMT på Front væggen og bagvæggen (skillevæggen).
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Normalt er det 242 cm høyde i de fleste hus.
Noen få leverandører har 270-280 cm.
Klart att hvis du kan bygge ett eget i haven så hadde det jo hvert flott med 350 cm.
Rett og slett ett helt optimalt rom.
Men det er ikke noe problem med vanlig takhøyde.
Handler mer om å gjøre de rette grepene.
Hos Shy er det vel 220 cm.
Makan tul lyd det er hos han skal mann lete lenge etter. Er en til, men det har jeg ikke hørt enda.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.763
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg kan ikke udtale mig om The Shys anlæg, da jeg aldrig har hørt det. Jeg har hørt god omtale af det, men det er vist på ingen måde et almindeligt anlæg... 😀
Men det er flot af The Shy, da det er op ad bakke, som vi siger I Danmark, med lavt til loftet.
Jeg synes, at rum med større højde giver en bedre akustik. De er bedre at være i og de har som udgangspunkt en bedre akustik.
Nu kan man forbedre lyden på mange fronter. Et rum med bedre dimensioner giver bedre udnyttelse af de investerede kroner, og et lavloftet rum giver problemer i bassen med voldsomme bjerge og dale på frekvensgangen. Som så gentages opad til med bjerge og dale. Mere plads betyder mindre behov for akustisk behandling og mere plads til at arbejde på.
Skal man fjerne bjerget kan man nok gøre det, men man kan vel ikke fjerne dalen.
Bruger man dæmpemateriale, dæmper man også lyd, der ikke skal dæmpes, for at fjerne et problem.
Bruger man Helmholtz basdæmpere, kan man arbejde på et lille område, for at dæmpe bassen, men de fylder.
Jeg har pillet en væg ned i mit Lytterum, så det meste af rummet er blevet 150 cm længere, og det giver mere ensartet bas i mit Lytterum og det får bassen til at eksplodere.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Du sier Sven_Palvig.

"Skal man fjerne bjerget kan man nok gøre det, men man kan vel ikke fjerne dalen.
Bruger man dæmpemateriale, dæmper man også lyd, der ikke skal dæmpes, for at fjerne et problem"

Ingen problem å fjerne toppen, heller ikke dalene.
Dette er jo bevist her på sentralen av Thohaug, både hjemme hos han og meg og flere.
Demper man mye og riktig, blir det heller ikke overdempet.
Så dine meninger motstrider virkeligheten her.
Om du ikke har gjort det riktig må du ikke si att dette ikke blir riktig.
Er en grunn til att vi har fått så jevne frekvensganger og bra i tid.
De som tror att dette låter flatt og kjedelig må tro om igjen.
Men liker mann att lyden flyr veggimellom er det jo fint uten demping.
Jeg vill ikke ha noe annet en ro i lydbildet.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.763
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
Du sier Sven_Palvig.

"Skal man fjerne bjerget kan man nok gøre det, men man kan vel ikke fjerne dalen.
Bruger man dæmpemateriale, dæmper man også lyd, der ikke skal dæmpes, for at fjerne et problem"

Ingen problem å fjerne toppen, heller ikke dalene.
Dette er jo bevist her på sentralen av Thohaug, både hjemme hos han og meg og flere.
Demper man mye og riktig, blir det heller ikke overdempet.
Så dine meninger motstrider virkeligheten her.
Om du ikke har gjort det riktig må du ikke si att dette ikke blir riktig.
Er en grunn til att vi har fått så jevne frekvensganger og bra i tid.
De som tror att dette låter flatt og kjedelig må tro om igjen.
Men liker mann att lyden flyr veggimellom er det jo fint uten demping.
Jeg vill ikke ha noe annet en ro i lydbildet.
Kan vi være enige om, at jo mindre man skal behandle rummet, jo bedre? Jeg bruger også digital korrektion og det gav en mere nuanceret bas, fordi jeg kunne reducere en pukkel ved 40 hertz. Et rum med 240 cm til loftet, vil give problemer fra 141 hertz og ned. 220 cm vil give endnu flere problemer. Med en øgning af loftshøjden, til hele 427 cm vil der være problemer fra 80 hertz og ned. Så det er nok de færreste der har den mulighed. Men jeg ved, at mere volumen i Lytterummet, giver en mere fri og dynamisk bas, og det ved jeg, fordi jeg har pillet en skillevæg ned, så mit rum er forlænget med 152 cm.
Når man justerer på frekvensgangen, som er fornuftigt, vil det påvirke den lyd der kommer ud af højttaleren. Man skruer lidt op og lidt ned ved forskellige frekvenser, og det påvirker den direkte lyd, som gerne skulle være så frekvenslineær som muligt. Den direkte lyd er vigtig.
Har man mulighed for at øge loftshøjden, vil det give færre problemer.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Kan vi være enige om, at jo mindre man skal behandle rummet, jo bedre? Jeg bruger også digital korrektion og det gav en mere nuanceret bas, fordi jeg kunne reducere en pukkel ved 40 hertz. Et rum med 240 cm til loftet, vil give problemer fra 141 hertz og ned. 220 cm vil give endnu flere problemer. Med en øgning af loftshøjden, til hele 427 cm vil der være problemer fra 80 hertz og ned. Så det er nok de færreste der har den mulighed. Men jeg ved, at mere volumen i Lytterummet, giver en mere fri og dynamisk bas, og det ved jeg, fordi jeg har pillet en skillevæg ned, så mit rum er forlænget med 152 cm.
Når man justerer på frekvensgangen, som er fornuftigt, vil det påvirke den lyd der kommer ud af højttaleren. Man skruer lidt op og lidt ned ved forskellige frekvenser, og det påvirker den direkte lyd, som gerne skulle være så frekvenslineær som muligt. Den direkte lyd er vigtig.
Har man mulighed for at øge loftshøjden, vil det give færre problemer.
Du får det til å høres ut som om søkk er nesten umulig å ordne og att høyt loft ordner det meste.
Dette er bare feil. Flere har bevist att dette ikke er sant.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.763
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
Det var nu ikke meningen.
Men når lytterummet ikke er bygget endnu, synes jeg, at det er passende, at sige det, så der er måske mulighed for at ændre det og få mindre problemer bagefter. Det er vel også meningen, at vi skal lære af hinanden og vores erfaring. 😀
Du siger selv, at The Shy har god lyd, så det er ikke jo ikke umuligt. Du har sikkert også god lyd selv, men du har jo også selv gjort meget. Selv har jeg også 244 cm til loftet, og jeg har også god lyd, så det er ikke håbløst.Jeg tegnede selv mit Lytterum, og jeg kunne have gjort det meget bedre i dag, fordi jeg har lært mere siden. En fejl jeg gjorde, var kun et lag i loftet med gips. Dog 2 lag i væggene.
 
Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.763
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
Vis vedlegget 654253

Planen er klar. Jeg vil ha TV mellom vinduene på "toppen". Noe jeg bør tenke på? Valg av veggplater, valg av takplater, isolering?


Jeg planlegger godt med strøm uttak ved TV, har 4 forsterkere, cd spiller TV, Playstation, Apple TV+ litt div.
Jeg legger opp 4 nettverkspunkter der, så unngår jeg nettverksswitch akkurat der.
Kommer ikke til å legge opp noe kabler til bakhøyttalere/tak.
Hvor langt er du med bygge projektet?
Jeg kan godt give dig nogle fif, men er det i gang, så er det nok ikke aktuelt.
 
Topp Bunn