Nei, det er ikke sikkert. Men selv om investeringen i kunnskap, boks/programvare og akustikktiltak kanskje ikke garanterer at du blir fornøyd i første omgang, garanterer det i det minste at sannsynligheten for at du blir fornøyd med neste oppgradering er mye høyere all den tid du vet hva som må til.
Hva er sannsynligheten for at du blir fornøyd med en investering oppimot 60k basert på ingenting annet enn ren gjetning?
Vil anbefale å høre med Orso og/eller Kvålsvoll (som bor I ålesund) for å finne ut hva du burde gjøre. Kvålsvoll har lytterom med akustikktiltak som du kan låne øret til.
Skal lese meg litt mer opp på det og prøve å få laget enkle bassfeller og absorbenter, ble bare et stort rot forrige gang jeg prøvde å sette meg inn i det da det er 100 forskjellige meninger om hva man burde gjøre, leste jeg på to forskjellige forum så fikk man i alle fall to svar, om ikke flere. Det eneste jeg ikke likte når jeg leste om det var dette med hvilke frekvenser forskjellige bassfeller og absorbenter fungerte best på, slik jeg skjønte det så må jeg fylle nesten hele rommet for å dekke frekvensgangen i en normal høyttaler, er det virkelig slik?
Jeg så en byggetråd på ei kasse som kunne tunes til en bestemt frekvens også, ved å borre hull og måle og flytte rundt på den osv, husker ikke helt konteksten, men tror det var "bassfelle", skal jeg ha bassfeller vil jeg ha fra gulv til tak som tar kun opp "hjørne" som må være lett å flytte på ved behov. Tenkte hobbyplate/plexiplate med fot, kledd med "akustikkplater" fra biltema eller type gardinstoff etc. Vet dog ikke om dette er "bra nok". Noen formeninger?
"Basert på ren gjetning" blir nå å sette det litt på spissen, men jeg skjønner hva du mener og jeg var inne på noe rombehandling i avsnittet over, som sagt synes jeg det er til dels mye å sette seg inn i. Målingen i seg selv er nok ikke det største problemet jeg får, men å finne ut hvordan jeg skal få behandlet rommet slik at jeg kan leve med å ha det slik.
Jeg er veldig interessert i å høre rom som er akustikkbehandlet, da jeg aldri har hørt det og se om jeg faktisk hører forskjell fra det jeg har hørt før. Leste også litt om 1. refleksjon på vegg og tak for fronter og hvis jeg skjønte det riktig så "kanselleres" de bølgene som ellers hadde truffet en hard gjenstand og blitt til grøt som kommer til lytteposisjon, men vil jeg ikke merke at jeg faktisk mister noe av lyden? For det gjør man jo faktisk, hvis lyden blir absorbert av absorbentene. Mulig jeg har lest/forstått hele dette helt feil. Noen som kan utdype?
Hvis du ønsker å bevare mest mulig minimalistisk interiør i stuen så finnes det mange ferdige akustikktiltak å få kjøpt som ikke ødelegger stuens stil. Blant annet kan du få printet selvvalgte bilder på akustiske materialer som henges opp som bilder på veggen. Og diverse pene absorbenter og bassfeller.
Når vi først er inne på Klipsch, hva med helt nye Forte III?
Har sett noen et sted som har hatt bilder på vegg kledd med plater innvendig bak bildet etc. og det er i grunnen en god idé, men jeg ville ha gjort det selv, men jeg er usikker på hvilke materiale man måtte bruke til printet for at lydbølgene skal gå igjennom og treffe absorbentene, vet du om for eksempel lærret hadde funket?
Har ikke lyst på Klipsch egentlig, ikke noen stor fan av horndiskant. Liker dome/bånd-diskant best.
Harbeth C7ES3 er musikkelskerens beste venn blant høyttalere. Har dem på hytta med enkel elektronikk, og skal ha et par som fronter i hjemmekino. Fornuftig priset, og låter både naturlig og engasjerende. Les gjerne mer her i vennetråden, og på Harbeth User Group (link til HUG fra produsentens hjemmeside). Eneste ulempen er at man mister interessen for andre høyttalermerker. Og ha: jeg har gått noen runder med dyrere merker. Elektronikken betyr lite sammenlignet med høyttalere.
Kikket på de på nett, stod jo ikke alt for mye av de etter et lett google-søk, men mulig jeg må ta turen innom vennetråden her inne. Jeg er nok svak for at høyttalerne skal se litt estetisk pene ut også, liker ikke typen "rektangulær/kvadratisk" kasse. Liker høyttalere som er avrundet i bakkant, helst med buede sider og samme farge all-around.
Jeg hadde Helicon 400 for en del år tilbake, og som du også erfarer var det ikke mye bass i dem. Med Monitor Audio Gold 300 som jeg har nå er det noe helt annet. Disse er vellykkede treveis konstruksjoner med to dedikerte 6.5" basselementer på hver høyttaler. Så det at du må opp i 8" for å få bra bass mener jeg er feil. Jeg synes bassen, og lyden forøvrig, fikk et løft da jeg gikk over til to sett høyttalerkabler for henholdsvis bass og mellomtone/diskant i ekte biwiring. Nå bruker jeg forsåvidt helt annen eletronikk enn jeg brukte på Helicon 400, men elektronikken dengang var heller ikke ueffen med blant annet Hegel H4SE.
Jeg vil si at det er bass i Helicon 400, men hvis man hører på Mentor-serien ved siden av hører man stor forskjell i klangen i disse to. Mine Mentor 5 hadde "mer bass" enn Helicon 400 hadde på samme elektronikk i samme rom (uansett plassering). Synes det slik litt om hvor lys lyd det egentlig er i Helicon. I XTZ 99.26 er det ikke store elementer (er vel 6,5" i det?) og bassresponsen i de er veldig bra, usikker på hvor dypt de går, men kan ikke være hav unna Helicon slik jeg opplever det. Føler at 8" presser litt mer og fyller rommet bedre, mens mindre elementer kan spille en mer kontant bass (mer presis, men mindre volum). Jeg lever fortsatt i troen om at "bigger is better". Bi-wiring synes jeg at jeg har god erfaring med etter at jeg gikk fra single-wire til bi-wire, men det er én kabel teknisk sett, ikke to som jeg tror du snakker om.