Høyttalere Skal/burde jeg nedgradere eller oppgradere høyttalere?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.429
Sted
Sølvbyen
Som baluba sier, det er Khorn som må stå i hvert sittt hjørne. Men ballis tar IMO feil når han sier at Cornwall er "en relativt vanlig høyttaler". Musikaliteten og spillegleden den tilbyr selv med moderat store forsterkere er heller uvanlig, og minner lite om det andre jeg har hørt av typisk hifi rundt omkring. Dog skal det sies at heller ikke de er immune mot dårlig akustikk, hvis rommet er problematisk.

Men prisen har dessverre nesten doblet seg på noen veldig få år, så det blir en vurderingssak om man syns de er verdt pengene de koster hvis man er avhengig av å kjøpe dem nye.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Sikkert en svært vellydende høyttaler, men teknologisk er den relativt vanlig.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Den ubehagelige sannhet er at uten å måle og deretter behandle rommet/bruke eq, så er integrering av bass, enten den kommer fra egen boks eller integrert i en høyttaler, bare en sammensurium av bølger og daler i frekvensresponsen hvor resultatet avgjøres av graden av flaks.

Noen velger å kalle dette smak, andre velger å kalle en spade for en spade.

Du får nok større kapasitet med slike monster-høyttalere som Divine 100.49, men bedre bass? Du får iallefall mer problemer med bassen I rommet ☺

M

MarkusH

Gjest
Som baluba sier, det er Khorn som må stå i hvert sittt hjørne. Men ballis tar IMO feil når han sier at Cornwall er "en relativt vanlig høyttaler". Musikaliteten og spillegleden den tilbyr selv med moderat store forsterkere er heller uvanlig, og minner lite om det andre jeg har hørt av typisk hifi rundt omkring. Dog skal det sies at heller ikke de er immune mot dårlig akustikk, hvis rommet er problematisk.

Men prisen har dessverre nesten doblet seg på noen veldig få år, så det blir en vurderingssak om man syns de er verdt pengene de koster hvis man er avhengig av å kjøpe dem nye.
Skjønner, trodde det var samme.

Den ubehagelige sannhet er at uten å måle og deretter behandle rommet/bruke eq, så er integrering av bass, enten den kommer fra egen boks eller integrert i en høyttaler, bare en sammensurium av bølger og daler i frekvensresponsen hvor resultatet avgjøres av graden av flaks.

Du får nok større kapasitet med slike monster-høyttalere som Divine 100.49, men bedre bass? Du får iallefall mer problemer med bassen I rommet ☺
Jeg har aldri hørt et rom som er behandlet med akustiske tiltak annet enn filt på vegger, gardiner og gulvtepper. At jeg kommer til å fikse 1. refleksjon f.eks er ikke umulig og det vil antakeligvis bli noe demping bak lytteposisjon, muligens tak osv. etterhvert. Har vært inne på tanken med bassfeller i hjørnene også, men da lager jeg de selv i så fall.

Godt mulig måling er den eneste veien å gjøre det riktig på, men da vil jeg lese enda mer om det før jeg begir meg ut på det. Uansett om jeg hadde målt og brukt noen lapper på "finjustering" er jeg fortsatt ikke sikker på om jeg hadde vært fornøyd.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nei, det er ikke sikkert. Men selv om investeringen i kunnskap, boks/programvare og akustikktiltak kanskje ikke garanterer at du blir fornøyd i første omgang, garanterer det i det minste at sannsynligheten for at du blir fornøyd med neste oppgradering er mye høyere all den tid du vet hva som må til.

Hva er sannsynligheten for at du blir fornøyd med en investering oppimot 60k basert på ingenting annet enn ren gjetning?

Vil anbefale å høre med Orso og/eller Kvålsvoll (som bor I ålesund) for å finne ut hva du burde gjøre. Kvålsvoll har lytterom med akustikktiltak som du kan låne øret til.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hvis du ønsker å bevare mest mulig minimalistisk interiør i stuen så finnes det mange ferdige akustikktiltak å få kjøpt som ikke ødelegger stuens stil. Blant annet kan du få printet selvvalgte bilder på akustiske materialer som henges opp som bilder på veggen. Og diverse pene absorbenter og bassfeller.

Når vi først er inne på Klipsch, hva med helt nye Forte III?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.429
Sted
Sølvbyen
Rent teknologisk, så er det aller meste innen hifi relativt vanlig.

Selvsagt hvis man ser bort fra kabelindustrien som opererer med kvantefysikk på et nivå hinsides vanlige menneskers snevre fatteevne.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er jo nettopp derfor det er vanlig! Fordi det gjelder det meste. Elektrostater er uvanlige fordi det ikke er "blant det meste" teknologisk. Eller fullhornkonstruksjoner som Klipschhorn.

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.843
Sted
Sætre
Hvis du ønsker å bevare mest mulig minimalistisk interiør i stuen så finnes det mange ferdige akustikktiltak å få kjøpt som ikke ødelegger stuens stil. Blant annet kan du få printet selvvalgte bilder på akustiske materialer som henges opp som bilder på veggen. Og diverse pene absorbenter og bassfeller.

Hvor får man kjøpt disse maleriene ?

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Antall liker
113
Sted
Arendal

Gjelder ikke dette alle lydbølger?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.429
Sted
Sølvbyen
Det er jo nettopp derfor det er vanlig! Fordi det gjelder det meste. Elektrostater er uvanlige fordi det ikke er "blant det meste" teknologisk. Eller fullhornkonstruksjoner som Klipschhorn.
Da mener vi ikke det samme med hva som er vanlig og ikke. Jeg mener vanlig, som i at det ikke er særlig teknologisk avansert hverken med elektrostater eller fullhornkonstruksjoner, for å bruke dine eksempler. Hvis man bruker din definisjon av hva som er vanlig, kan man IMO også like gjerne si at horn og kompresjonsdrivere som sitter i mellomtone og diskant på Cornwall tilhører det som er mindre vanlig, hvis man legger gjengs hifi til grunn.

Men nok om det.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ordet vanlig har bare en betydning, noe som er utbredt i den store masse av mennesker. Med Klipsch Ref og dens søsken som mest solgte merke i Norge i senere år så er hornmatet topp svært vanlig i norske hjem. Tannoy Dual Concentric er også samme sak rent teoretisk, sett bort fra at det er point source. Og point source er ganske utbredt i dag med flere merker som tilbyr det på entry level nivå. Derimot så er det ikke vanlig å finne hverken paneler eller fullhorn i norske hjem, ikke særlig vanlig i andre land heller. Cornwall er kanskje halvveis vanlig i så måte siden det er 3-veis.

Vanlig har ingenting med hvor avansert et prinsipp er eller ikke å gjøre. Det har utelukkende med utbredelsen å gjøre.

Hvor får man kjøpt disse maleriene ?
Det vet jeg ikke siden jeg aldri har handlet ferdige akustikkremedier, men det er garantert noen andre som kan svare på det. Eventuelt kan du stille spørsmål i egen tråd om det.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.429
Sted
Sølvbyen
I denne konteksten var mitt poeng at det meste innen hifi, rent teknologisk er det motsatte av ekstraordinært, altså teknologisk ganske vanlig og ikke spesielt avansert. Utbredelse var altså ikke kriteriet. Man kan også si at Cornwall er noe utenom det vanlige med sin høye følsomhet, jevne impedansekurve, og beskjedne krav til effekt.

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Antall liker
538
Torget vurderinger
7
Harbeth C7ES3 er musikkelskerens beste venn blant høyttalere. Har dem på hytta med enkel elektronikk, og skal ha et par som fronter i hjemmekino. Fornuftig priset, og låter både naturlig og engasjerende. Les gjerne mer her i vennetråden, og på Harbeth User Group (link til HUG fra produsentens hjemmeside). Eneste ulempen er at man mister interessen for andre høyttalermerker. Og ha: jeg har gått noen runder med dyrere merker. Elektronikken betyr lite sammenlignet med høyttalere.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
897
Jeg hadde Helicon 400 for en del år tilbake, og som du også erfarer var det ikke mye bass i dem. Med Monitor Audio Gold 300 som jeg har nå er det noe helt annet. Disse er vellykkede treveis konstruksjoner med to dedikerte 6.5" basselementer på hver høyttaler. Så det at du må opp i 8" for å få bra bass mener jeg er feil. Jeg synes bassen, og lyden forøvrig, fikk et løft da jeg gikk over til to sett høyttalerkabler for henholdsvis bass og mellomtone/diskant i ekte biwiring. Nå bruker jeg forsåvidt helt annen eletronikk enn jeg brukte på Helicon 400, men elektronikken dengang var heller ikke ueffen med blant annet Hegel H4SE.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.235
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg hadde Helicon 400 for en del år tilbake, og som du også erfarer var det ikke mye bass i dem. Med Monitor Audio Gold 300 som jeg har nå er det noe helt annet. Disse er vellykkede treveis konstruksjoner med to dedikerte 6.5" basselementer på hver høyttaler. Så det at du må opp i 8" for å få bra bass mener jeg er feil.
Har aldri hørt akkurat MA G300, selv om jeg har hatt MA ved flere anledninger, men det er vel en grunn til at du bruker sub, og en ganske potent en også?

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
897
Jeg hadde Helicon 400 for en del år tilbake, og som du også erfarer var det ikke mye bass i dem. Med Monitor Audio Gold 300 som jeg har nå er det noe helt annet. Disse er vellykkede treveis konstruksjoner med to dedikerte 6.5" basselementer på hver høyttaler. Så det at du må opp i 8" for å få bra bass mener jeg er feil.
Har aldri hørt akkurat MA G300, selv om jeg har hatt MA ved flere anledninger, men det er vel en grunn til at du bruker sub, og en ganske potent en også?
Sub'en kjøpte jeg mens jeg hadde B&W 805D. Med MA Gold 300 har jeg skrudd ned delefrekvensen en del slik at den i hovedsak lager et fundament for musikken. Det er forresten en myte at det er bassfattige høyttalere som mest behøver sub. Selv med potente gulvstående gir en god kvalitetssub et fundament nederst som høyttaleren ikke greier å gjenskape. Dette er ihvertfall min mening og erfaring. REL sin S serie gir dessuten skikkelig kvalitetsbass som også integrerer bra.

M

MarkusH

Gjest
Nei, det er ikke sikkert. Men selv om investeringen i kunnskap, boks/programvare og akustikktiltak kanskje ikke garanterer at du blir fornøyd i første omgang, garanterer det i det minste at sannsynligheten for at du blir fornøyd med neste oppgradering er mye høyere all den tid du vet hva som må til.

Hva er sannsynligheten for at du blir fornøyd med en investering oppimot 60k basert på ingenting annet enn ren gjetning?

Vil anbefale å høre med Orso og/eller Kvålsvoll (som bor I ålesund) for å finne ut hva du burde gjøre. Kvålsvoll har lytterom med akustikktiltak som du kan låne øret til.
Skal lese meg litt mer opp på det og prøve å få laget enkle bassfeller og absorbenter, ble bare et stort rot forrige gang jeg prøvde å sette meg inn i det da det er 100 forskjellige meninger om hva man burde gjøre, leste jeg på to forskjellige forum så fikk man i alle fall to svar, om ikke flere. Det eneste jeg ikke likte når jeg leste om det var dette med hvilke frekvenser forskjellige bassfeller og absorbenter fungerte best på, slik jeg skjønte det så må jeg fylle nesten hele rommet for å dekke frekvensgangen i en normal høyttaler, er det virkelig slik?
Jeg så en byggetråd på ei kasse som kunne tunes til en bestemt frekvens også, ved å borre hull og måle og flytte rundt på den osv, husker ikke helt konteksten, men tror det var "bassfelle", skal jeg ha bassfeller vil jeg ha fra gulv til tak som tar kun opp "hjørne" som må være lett å flytte på ved behov. Tenkte hobbyplate/plexiplate med fot, kledd med "akustikkplater" fra biltema eller type gardinstoff etc. Vet dog ikke om dette er "bra nok". Noen formeninger?

"Basert på ren gjetning" blir nå å sette det litt på spissen, men jeg skjønner hva du mener og jeg var inne på noe rombehandling i avsnittet over, som sagt synes jeg det er til dels mye å sette seg inn i. Målingen i seg selv er nok ikke det største problemet jeg får, men å finne ut hvordan jeg skal få behandlet rommet slik at jeg kan leve med å ha det slik.

Jeg er veldig interessert i å høre rom som er akustikkbehandlet, da jeg aldri har hørt det og se om jeg faktisk hører forskjell fra det jeg har hørt før. Leste også litt om 1. refleksjon på vegg og tak for fronter og hvis jeg skjønte det riktig så "kanselleres" de bølgene som ellers hadde truffet en hard gjenstand og blitt til grøt som kommer til lytteposisjon, men vil jeg ikke merke at jeg faktisk mister noe av lyden? For det gjør man jo faktisk, hvis lyden blir absorbert av absorbentene. Mulig jeg har lest/forstått hele dette helt feil. Noen som kan utdype?

Når vi først er inne på Klipsch, hva med helt nye Forte III?
Har sett noen et sted som har hatt bilder på vegg kledd med plater innvendig bak bildet etc. og det er i grunnen en god idé, men jeg ville ha gjort det selv, men jeg er usikker på hvilke materiale man måtte bruke til printet for at lydbølgene skal gå igjennom og treffe absorbentene, vet du om for eksempel lærret hadde funket?

Har ikke lyst på Klipsch egentlig, ikke noen stor fan av horndiskant. Liker dome/bånd-diskant best.

Harbeth C7ES3 er musikkelskerens beste venn blant høyttalere. Har dem på hytta med enkel elektronikk, og skal ha et par som fronter i hjemmekino. Fornuftig priset, og låter både naturlig og engasjerende. Les gjerne mer her i vennetråden, og på Harbeth User Group (link til HUG fra produsentens hjemmeside). Eneste ulempen er at man mister interessen for andre høyttalermerker. Og ha: jeg har gått noen runder med dyrere merker. Elektronikken betyr lite sammenlignet med høyttalere.
Kikket på de på nett, stod jo ikke alt for mye av de etter et lett google-søk, men mulig jeg må ta turen innom vennetråden her inne. Jeg er nok svak for at høyttalerne skal se litt estetisk pene ut også, liker ikke typen "rektangulær/kvadratisk" kasse. Liker høyttalere som er avrundet i bakkant, helst med buede sider og samme farge all-around.

Jeg hadde Helicon 400 for en del år tilbake, og som du også erfarer var det ikke mye bass i dem. Med Monitor Audio Gold 300 som jeg har nå er det noe helt annet. Disse er vellykkede treveis konstruksjoner med to dedikerte 6.5" basselementer på hver høyttaler. Så det at du må opp i 8" for å få bra bass mener jeg er feil. Jeg synes bassen, og lyden forøvrig, fikk et løft da jeg gikk over til to sett høyttalerkabler for henholdsvis bass og mellomtone/diskant i ekte biwiring. Nå bruker jeg forsåvidt helt annen eletronikk enn jeg brukte på Helicon 400, men elektronikken dengang var heller ikke ueffen med blant annet Hegel H4SE.
Jeg vil si at det er bass i Helicon 400, men hvis man hører på Mentor-serien ved siden av hører man stor forskjell i klangen i disse to. Mine Mentor 5 hadde "mer bass" enn Helicon 400 hadde på samme elektronikk i samme rom (uansett plassering). Synes det slik litt om hvor lys lyd det egentlig er i Helicon. I XTZ 99.26 er det ikke store elementer (er vel 6,5" i det?) og bassresponsen i de er veldig bra, usikker på hvor dypt de går, men kan ikke være hav unna Helicon slik jeg opplever det. Føler at 8" presser litt mer og fyller rommet bedre, mens mindre elementer kan spille en mer kontant bass (mer presis, men mindre volum). Jeg lever fortsatt i troen om at "bigger is better". Bi-wiring synes jeg at jeg har god erfaring med etter at jeg gikk fra single-wire til bi-wire, men det er én kabel teknisk sett, ikke to som jeg tror du snakker om.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du spør mange gode og viktige spørsmål om akustikk og treffer nok bra når du sier at man får like mange svar som medlemmer. Det har sammenheng med at akustikk er uhyre komplekst og vanskelig samt at det er noen forskjellige filosofier ute og går på det psykoakustiske. Derfor råder jeg deg om å ta kontakt med bransjefolk, og Kvålsvoll holder til i ditt nærområde og er aktiv i sin egen tråd om lyd under hifi generelt inkl bransjeaktører.

Man trenger ikke å finne opp kruttet på nytt dersom man kontakter de som vet hvordan ☺

Har du sjekket om høyttalerne dine spiller I motfase og kansellerer hverandre? Evt sjekket at noe ikke er galt?

M

MarkusH

Gjest
Du spør mange gode og viktige spørsmål om akustikk og treffer nok bra når du sier at man får like mange svar som medlemmer. Det har sammenheng med at akustikk er uhyre komplekst og vanskelig samt at det er noen forskjellige filosofier ute og går på det psykoakustiske. Derfor råder jeg deg om å ta kontakt med bransjefolk, og Kvålsvoll holder til i ditt nærområde og er aktiv i sin egen tråd om lyd under hifi generelt inkl bransjeaktører.

Man trenger ikke å finne opp kruttet på nytt dersom man kontakter de som vet hvordan ☺

Har du sjekket om høyttalerne dine spiller I motfase og kansellerer hverandre? Evt sjekket at noe ikke er galt?
Kan da ta kontakt med han/de du nevner og se om jeg får lyttet til det.

Jeg har ikke sjekket om høyttalerne spiller i motfase eller kansellerer hverandre, nei. Forsterkere, kabler og høyttalere er det i alle fall ikke noe galt med, måtte bytte ut et sett XLR-kabler som ga rar lyd, og fikse litt på "termineringen" på de Tara Labs bi-wire høyttalerkablene, ellers virker det som om alt er i orden.

Hvordan sjekker jeg eventuelt om de spiller i motfase eller kansellerer hverandre?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Av de høyttalerne jeg hadde på stua var det vel Helicon 400 som hadde mest bass :) Og jeg oppfatet de ikke som lettdrevne ivertfall.

Men de hadde orginalt et underdimensjonert delefilter til bassene, noe jeg gjorde noe med :)
Motstandene i det orginale filteret var svidd.

Oppgradert.
IMG_0109.jpg

Orginalt
IMG_0110.JPG

M

MarkusH

Gjest
Av de høyttalerne jeg hadde på stua var det vel Helicon 400 som hadde mest bass :) Og jeg oppfatet de ikke som lettdrevne ivertfall.

Men de hadde orginalt et underdimensjonert delefilter til bassene, noe jeg gjorde noe med :)
Motstandene i det orginale filteret var svidd.

Oppgradert.
Vis vedlegget 420519
Orginalt
Vis vedlegget 420520
Jeg vil ikke si de er svake på bass, men forskjellen på diskant, mellomtone og bass på Mentor og Helicon er slående, nå er ikke Mentor like god på diskant eller mellomtone (noen hakk dårligere også spør du meg), men i bunnen synes jeg Mentorene gjorde en bedre jobb. Jeg har vel ikke sagt at de er lettdrevne heller, men integrert forsterker på 2x 200 watt i 8 ohm eller 2x 200 watt i 8 ohm effektforsterker er jo ikke akkurat det minste man får tak i da. Jeg hadde jo Harman Kardon HK3490 og prøvde den på Helicon 400 og det kom ikke annen lyd enn det som kommer av en platespiller uten RIAA-trinn, og det er ikke akkurat mye.

Og dette er en grei jobb å gjøre noe med eller? Jeg har null peiling på elektrisitet og vil helst ikke drive med lodding etc. på et kretskort, er det eventuelt noen som gjør dette og hvor stor virkning har det på bassen?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Og dette er en grei jobb å gjøre noe med eller? Jeg har null peiling på elektrisitet og vil helst ikke drive med lodding etc. på et kretskort, er det eventuelt noen som gjør dette og hvor stor virkning har det på bassen?
Jeg synes det var en grei jobb ivertfall :) Jeg bytta kabling fra terminal til filter og filter til element i samme slengen. 6kv massiv kobber er ikke kos å jobbe med men det gikk.
Det ble noe bedre bass, bassert på synsing. Ingen målinger, det var leenge siden nå :) Mere fylde og kontroll...

Sånn ble de vel til slutt.

IMG_0108.JPG
IMG_0107.jpg

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Antall liker
1.172
Torget vurderinger
2
Jeg støtter forslaget om å teste Arendal Sound sine Tower her.
Veldig subjektivt dette selvsagt , men jeg "nedgraderte" fra Monitor Audio PL300 til AS Tower , og jeg ser meg ikke tilbake en eneste dag !

Dette er utrolige høyttalere til prisen , veldig åpne , kan spille avsindig høyt , punchbass , dypbass og foten går som bare juling:) Og med 60 dagers buy & try er det jo ingen kjemperisiko å teste et par uansett.

M

MarkusH

Gjest
Veldig subjektivt dette selvsagt , men jeg "nedgraderte" fra Monitor Audio PL300 til AS Tower , og jeg ser meg ikke tilbake en eneste dag !

Dette er utrolige høyttalere til prisen , veldig åpne , kan spille avsindig høyt , punchbass , dypbass og foten går som bare juling:) Og med 60 dagers buy & try er det jo ingen kjemperisiko å teste et par uansett.
Ja, Arendal Sound har jeg lyst til å høre.

Det som ligger på topp på "lista" for øyeblikket, som jeg forøvrig har lyst til å høre på er:

XTZ 99.36 (MK1/MK2/FLR), XTZ Master M2, XTZ Divine 100.33, XTZ Divine 100.49, Arendal Sound 1723 Tower, SVS Prime Tower, SVS Ultra Tower. Jeg er klar over at Master M2 og Divine 100.33 begge er stativhøyttalere, men hadde vært morsomt og hørt de likevel.

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.087
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Hvis du vil høre jbl, er det bare å sende meg en pm så tar vi det derfra.:)

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Antall liker
266
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Bare for å sagt det, jeg tror ikke jeg har din tillit til å påvirke valget ditt nevneverdig, og har heller ingen interesse av hva du velger! :) (hørtes nesten stygt ut, men i beste vellmening!)
Cornwall er nok ikke for alle, men siden det ble litt snakk om di, vil jeg bare påpeke at sånn jeg m.fl. opplever di spiller di musikk, og ikke "hifi". De er ikke di mest presise, pinpoint er så där, larmer ikke kjellerdypt+++ mange andre "bakdeler".
Men til gjengjeld spiller di somsagt MUSIKK! Di har forandret mitt forhold og hverdagsverdien/nytelsen nokså drastiskt. Jeg opplever lyden som veldig homogen og beint ut MORRO! Når en drar på litt godt, står bassene bare å dirrer svakt og ser ut som di kjeder seg, men plutselig kommer det partier i sangen, og det er som om di girer opp et hakk og setter hele kåken i selvsving!

Di forsvinner ikke på samme måte som en del annet, men lydbildet er til tider enormt stort, i tillegg til at en kan spille sinnsvakt høyt, med følelsen av at di bare flirer å lurer på om det er alt du tørr...

Ønsker deg lykke til, samma hva du går for! Men om du aldri har hørt CW burde du prøvd å fått til det, henst ilag med et knippe bayer og litt livat musikk! :)

Mvh

M

MarkusH

Gjest
Hvis du vil høre jbl, er det bare å sende meg en pm så tar vi det derfra.:)
PM sendt! :)

Bare for å sagt det, jeg tror ikke jeg har din tillit til å påvirke valget ditt nevneverdig, og har heller ingen interesse av hva du velger! :) (hørtes nesten stygt ut, men i beste vellmening!)
Cornwall er nok ikke for alle, men siden det ble litt snakk om di, vil jeg bare påpeke at sånn jeg m.fl. opplever di spiller di musikk, og ikke "hifi". De er ikke di mest presise, pinpoint er så där, larmer ikke kjellerdypt+++ mange andre "bakdeler".
Men til gjengjeld spiller di somsagt MUSIKK! Di har forandret mitt forhold og hverdagsverdien/nytelsen nokså drastiskt. Jeg opplever lyden som veldig homogen og beint ut MORRO! Når en drar på litt godt, står bassene bare å dirrer svakt og ser ut som di kjeder seg, men plutselig kommer det partier i sangen, og det er som om di girer opp et hakk og setter hele kåken i selvsving!

Di forsvinner ikke på samme måte som en del annet, men lydbildet er til tider enormt stort, i tillegg til at en kan spille sinnsvakt høyt, med følelsen av at di bare flirer å lurer på om det er alt du tørr...

Ønsker deg lykke til, samma hva du går for! Men om du aldri har hørt CW burde du prøvd å fått til det, henst ilag med et knippe bayer og litt livat musikk! :)

Mvh
Blir ikke fornærmet av meninger, synes ikke det var særlig stygt heller. :p Cornwall hadde vært meget spennende å høre på, høres ut som en morsom høyttaler på litt tyngre musikk, noe Metallica, In Flames, Sabaton osv.

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Antall liker
1.172
Torget vurderinger
2

Det som ligger på topp på "lista" for øyeblikket, som jeg forøvrig har lyst til å høre på er:

XTZ 99.36 (MK1/MK2/FLR), XTZ Master M2, XTZ Divine 100.33, XTZ Divine 100.49, Arendal Sound 1723 Tower, SVS Prime Tower, SVS Ultra Tower. Jeg er klar over at Master M2 og Divine 100.33 begge er stativhøyttalere, men hadde vært morsomt og hørt de likevel.
Ja der har du jo noen alternativer å gå gjennom. Det som i mine øyne er minst spenndende på lista di er SVS høyttalere - har aldri hørt dem selv så jeg skal være veldig forsiktig med å uttale meg , men jeg har vel til gode å høre/lese om noen som uttaler deg entusiastisk om disse... Subene derimot...

Ellers ser jeg du er i kontakt med Kvålsvoll.... Det er slett ikke dumt for han har noen spennende produkter :)
Var selv på demo hos han for litt over et år siden , og det var kjempemoro. En befriende ujålete kar som har veldig god greie på hva han snakker om !

M

MarkusH

Gjest

Ja der har du jo noen alternativer å gå gjennom. Det som i mine øyne er minst spenndende på lista di er SVS høyttalere - har aldri hørt dem selv så jeg skal være veldig forsiktig med å uttale meg , men jeg har vel til gode å høre/lese om noen som uttaler deg entusiastisk om disse... Subene derimot...

Ellers ser jeg du er i kontakt med Kvålsvoll.... Det er slett ikke dumt for han har noen spennende produkter :)
Var selv på demo hos han for litt over et år siden , og det var kjempemoro. En befriende ujålete kar som har veldig god greie på hva han snakker om !
SVS-høyttalerne er ikke noe jeg egentlig ønsker å kjøpe/eie, men hadde vært morsomt å se om jeg synes de hadde fått til gulvstående høyttalere like godt som de har fått til subwooferne deres. Jeg har heller ikke lest noe (faktisk ingenting) om disse høyttalerne, så de er vel ikke sett på som 'ekstrem ytelse for pengene', noe jeg egentlig er ute etter. Det som triumferer på lista er XTZ og Arendal Sound høyttalere. :)

Satt faktisk og så på "Allegiant" i dag på XTZ 99.26 og jeg synes de plukket opp mye bass som vanligvis stativhøyttalere ikke plukker opp (i alle fall av de jeg har hørt), så en mer sofistikert utgave av disse tror jeg hadde sittet som et skudd uansett om det er musikk eller film jeg skal se/høre på.

Noen med Divine 100.33/100.49 som bor mellom (eller nærme) Ålesund og Gjøvik som kunne tenkt seg en liten visit før sommeren? Har desperat lyst til å høre spesielt disse to.

Topp Bunn