Sjostakovitsj symfonier

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Neste prosjekt på min innlærings-liste er Sjostakovitsj symfonier.
Beethoven er grundig gjennomgått, platesamlingen doblet på B, Mozart er komplett, Mahler og Bruckner ligger dobbelt komplett, Haydn har okkupert bilen min, og Vaughan-Williams komplett havner under treet. Da er det tid for å ta steget inn i det riktige alvoret som river i sjela og kaller fram bilder som holder oss våkne til langt på morgenkvisten.
Samlingen er spinkel på Sjosta foreløpig, bare noen få sterke og velbrukte fra Bernstein og Haitink. Jeg ønsker meg bl.a. innspillinger med sterke russiske orkestre, og med god lyd. Kredittkort ligger klart....

Kanskje jeg skal begynne med denne fra Supraphon, ta familien først liksom

og under toll-grensa.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//3653002.htm

Under 200 grensa er det bare å kjøpe denne. Stort sett veldig god lyd og i hvert fall en god del av de viktige symfoniene er svært vellykkede.

Jeg har denne, Barshai og Kondrashin komplett, samt en haug med enkeltinnspillinger med Ormandy, Bernstein, Haitink, Mravinsky, og selv om det er enkeltinnspillinger du bør ha hørt med noen av disse synes jeg Jansonsyklusen til denne prisen kanskje er den beste allround innspillingen hvis du også må ha topplyd. Men får du Barshai på Brilliant under 200 er den også et bra valg, jeg betalte 16 pund i sin tid.

PS Ser du har lagt til Maxim sin syklus. Sikkert et bra valg, Gramophone hadde nr 15 i denne som sin referanseinnspilling i en større artikkel på denne synfonien. Jeg så den var tilgjengelig under 200-grensa, og hadde jeg kunnet forsvare 4 sykluser hadde jeg sikkert kjøpt den.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Tja, vi kan vel ha litt jul på nyåret også, så jeg bestiller like godt både Jansons og Junior, jeg. Begge havner under 200 og bør gli rett i kassa. Takk for gode råd, erato.
Ellers har Haitink alltid vært Sjostakovitsj-dirigenten for meg, sikkert fordi jeg har opplevd ham på konsert en gang i tiden.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Av og til er det noe med russiske dirigenter og russisk musikk synes jeg; akkurat som om tonespråkene er like forskjellige som talespråkene noen ganger, og de russisk-kulturelle har lettere for å kommunisere de?

Ta eksempelet Gergiev, som i en årrekke har hatt en høy stjerne i Russland for sin Prokofiev, Shostakovich etc, men som kun nyter moderat suksess med vestlige komponister nå til dags.

Uansett; jeg bestilte denne velomtalte Supraphon-boksen på Amazon.co.uk jeg, billigere frakt i dette tilfellet;

Amazon.co.uk Order Summary 
Items:  £13.64 
Postage & Packing:  £1.88 

Total before VAT:  £15.52 
VAT:  £0.00 

Order Total: £15.52 
Ikke for det; ikke til forkleinelse for Janssons-boksen, de LP'ene jeg har fra den er veldig gode.

Mvh Vidar P

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
Av og til ........................
........ jeg bestilte denne velomtalte Supraphon-boksen på Amazon.co.uk jeg, billigere frakt i dette tilfellet;
Amazon.co.uk Order Summary
Items: £13.64
Postage & Packing: £1.88

Total before VAT: £15.52
VAT: £0.00

Order Total: £15.52
Ikke for det; ikke til forkleinelse for Janssons-boksen, de LP'ene jeg har fra den er veldig gode.

Mvh Vidar P
Jeg bestilte også den Supraphon-boksen, men den er visst ikke å oppdrive. jeg får denne mailen fra Amazon:

Dear Customer,
We're still trying to obtain the following item(s) you ordered on 21 December 2008, 12:01 MET (Order# ---------).
Prague Philharmonic Choir, et al "Shostakovich - The Symphonies"
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B000I8OIHK
Still want it? We'll keep on trying.
If you want to cancel the item, please visit Your Account on the link below and click on "Cancel items or orders":

Lurer på om det betyr at jeg like godt kan kansellere den, eller er det vits i å vente?
Vidar P, har du fått din ?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har ikke fått den Jøgga, men jeg lar jo bestillingen stå, det hender at de dukker opp etterhvert.

Mvh Vidar P

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Kjøper like godt Barshai sin også, på Brilliant

-ps----selv om jeg egentlig hadde mest lyst på Haitink Complete på Decca

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Den Barshai-boksen tror jeg nok ikke du vil angre på. En annen anbefaling er jo soleklart Kondrashins samlede:
Han har f eks den mest hjerteskjærende versjonen jeg nhar hørt av # 13: Babij Yar.

Bernt K

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Nærmer meg 'komfortnivå 1' på samlinger av komplette symfonier nå: flere Beethoven, Mozart, Haydn, Brahms, Sibelius, Bruckner, Mahler, Vaughan-Williams. Og nå flere Sjostakovitsj. Hva blir det neste? Skulle vært pensjonist for å få hørt på alt,men det er visst 'litt' tidlig.

V

vredensgnag

Gjest
Gudbenådet komponist. Barshai-settet er godt, har også Kondrashins.

Liker å bruke 3. sats fra den 8. når jeg skal bedømme anlegg.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det løsner og lysner i skogen, og mye godt er på vei for tiden.
Supraphon-boksen jeg bestilte har endelig dukket opp

Amazon.co.uk items (Sold by Amazon EU S.a.r.L.):
1 Shostakovich - The Symphon... £13.64 1 £13.64
Shipped via Royal Mail

og se den nye prisen på 40.30£ :D

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.082
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Var det Barshai eller Kondrashin du spilte for meg? Det hørtes iallefall ut som Stalingrad. ;D

V

vredensgnag

Gjest
Valentino skrev:
vredensgnag skrev:
Var det Barshai eller Kondrashin du spilte for meg? Det hørtes iallefall ut som Stalingrad. ;D
Nei, den jeg spilte for deg var "hoggorm" opptaket mitt, med Paavo Berglund. Det morsomme er at denne innspillingen verdsettes høyt, og er også tilgjengelig fra HD-Tracks i 24/88- men da jeg spilte den for Kongshaug (Rainbow) var han helt sikker på at noe var crazy med felene, akkurat som din reaksjon. Så noe er det med denne.
Men måten Berglund kjører 3 og 4 sats på er helt utrolig. Kunne hørt det på sveivegrammofon!

http://www.hdtracks.com/index.php?file=catalogdetail&valbum_code=HD827949008467

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jøgga skrev:
Nærmer meg 'komfortnivå 1' på samlinger av komplette symfonier nå: flere Beethoven, Mozart, Haydn, Brahms, Sibelius, Bruckner, Mahler, Vaughan-Williams. Og nå flere Sjostakovitsj. Hva blir det neste?
Nielsen. Kjør Blomstedt med San Francisco på Decca, eller Schønwandt på Naxos - men der er siste plata ikke lansert enda. En symfonisyklus på linje med de ovenstående. Prøv også Petterson 6-9.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
erato skrev:
Jøgga skrev:
Nærmer meg 'komfortnivå 1' på samlinger av komplette symfonier nå: flere Beethoven, Mozart, Haydn, Brahms, Sibelius, Bruckner, Mahler, Vaughan-Williams. Og nå flere Sjostakovitsj. Hva blir det neste?
Nielsen. Kjør Blomstedt med San Francisco på Decca, eller Schønwandt på Naxos - men der er siste plata ikke lansert enda. En symfonisyklus på linje med de ovenstående. Prøv også Petterson 6-9.
Takk for råd, Nielsen står høyt på listen nå ja. Hørte en plate med Bernstein/NYP og det ga mersmak.
Selv glemte jeg å nevne Tsjaikovskij, mens andre tror jeg nok gjerne vil utelate ham fra denne listen.
Ellers er det jo ting jeg mangler både fra Elgar, Walton og Prokofiev.

Topp Bunn