Sjefen for Warner Brothers ønsker at platene skal koste 10 kroner

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
nb skrev:
Finn M skrev:
Jeg hadde aldri i verden betalt kr 399 for et dataspill! For noe tøys! Og på en diskett!!? Om noen år har noe slikt bare antikvarisk verdi.... ;D
Trenger ikke "disketten" - kan kjøpes via nedlasting på Steam ;)
Jammen...: å betale kr 399 for et dataspill og samtidig blir det hevdet at musikk skal være gratis?! Det forstår jeg ikke.. Trodde dette var et musikk forum...Ihvertfall ligger det under Musikk Generelt??? ::)

N

nb

Gjest
Finn M skrev:
Jammen...: å betale kr 399 for et dataspill og samtidig blir det hevdet at musikk skal være gratis?! Det forstår jeg ikke.. Trodde dette var et hifi (og musikk) forum... ???
Jeg har da aldri hevdet at musikk skal være gratis. Jeg betaler for all min musikk, enten det er på CD, LP eller Spotify premium.

Jeg hevder kun at det i år 2010 burde være en unødvendighet å betale for et digert distribusjonsnett for et utdatert fysisk medium for lagring av digitale filer. Den nødvendige distribusjonskostanden, eller rettere sagt marginale distribusjonskostnaden, er omtrent null med en gang man kutter ut den fysiske platen.

Det var kun et eksempel på "alternativkostnaden" CD-bransjen må konkurrere med. For prisen av tre CD-er kan man få hundrevis av timer med høykvalitets underholdning (for den som liker slikt, vel og merke...)

kneip

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2010
Antall liker
0
Finn M skrev:
nb skrev:
Finn M skrev:
Jeg hadde aldri i verden betalt kr 399 for et dataspill! For noe tøys! Og på en diskett!!? Om noen år har noe slikt bare antikvarisk verdi.... ;D
Trenger ikke "disketten" - kan kjøpes via nedlasting på Steam ;)
Jammen...: å betale kr 399 for et dataspill og samtidig blir det hevdet at musikk skal være gratis?! Det forstår jeg ikke.. Trodde dette var et musikk forum...Ihvertfall ligger det under Musikk Generelt??? ::)
Jeg betaler, gladelig. Men jeg betaler ikke for søppel.

For noen år siden dro jeg ned å leverte 2 søppelsekker med VHS filmer til 'gjenvinning'. Disse filmene kostet meg en ganske god slump med penger i innkjøp, selvfølgelig, og det var ingenting i veien med dem. Noen kunne godt satt seg ned og sett på de, men hvem gidder vel det?

Slik er det med CD-ene mine også. De har stått stuet bort i flere år, og de kommer ikke frem igjen, om jeg får det som jeg vil. Jeg kunne kastet dem nå, og sluppet å lagre på dem. Det gjør jeg ikke, p.g.a. to ting, de kostet mye i innkjøp, og det kan hende det er noe der som jeg ikke får tak i andre steder.

Det at de kostet mye i innkjøp spiller egentlig ingen trille, de er verdt det de er verdt for meg i dag (altså null og niks), ikke det de kostet en gang i tiden.

Med andre ord, når jeg føler at sjansen for å miste noe umistelig ikke er spesielt stor, går de samme veien som VHS kasettene og diskettene mine. Jeg føler at den dagen nærmer seg. :eek:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.037
kneip skrev:
Det at de kostet mye i innkjøp spiller egentlig ingen trille, de er verdt det de er verdt for meg i dag (altså null og niks), ikke det de kostet en gang i tiden.
CD'ene dine har vært svært verdifull for deg mellom årene 1983 - 2010, gitt deg mange gode musikkopplevelser. Absolutt ikke bortkastede penger.
Om du velger å stuve de bort på mørkeloftet nå, det er jo opp til deg.

G

Gjestemedlem

Gjest
Verdien på en vare finner man først når man prøver å selge den igjen. Hva noen har greit å lure ut av en i utgangspunktet er uvesentlig.

Mao. prøv å selge musikkfiler man har "kjøpt" hos Apple, så finner du den reelle verdien. = 0 kr (eller rettere sagt negativ verdi da man risikerer å få erstatningssøksmål mot seg hvis man prøver. Så ved å gi penger til Apple setter man seg i praksis i gjeldsrisiko til dem i all ettertid). Gufne greier. :-\

En gammel CD 10-20 kroner enn så lenge, litt mer om det er noe som er hypet litt.

...

Disse varene er derfor i praksis helt verdiløse. Det eneste man har igjen for utlegget er muligheten til å lytte til musikk man ønsker. Men dette er jo nøyaktig det man får hvis man abonnerer på en streamingtjeneste også, så det finnes overhodet ingen merverdi i betale stykkpris for låter og album.

Man kan enn så lenge hevde at lyden er bedre på datafilene på en CD enn dem som streames fra Spotify og Wimp etc. men det er kun vrangvilje som gjør at man ikke tilbys full kvalitet. Og hvorfor skal man belønne slik usympatisk adferd med surt opptjente penger?

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Gjestemedlem skrev:
Verdien på en vare finner man først når man prøver å selge den igjen. Hva noen har greit å lure ut av en i utgangspunktet er uvesentlig.

Mao. prøv å selge musikkfiler man har "kjøpt" hos Apple, så finner du den reelle verdien. = 0 kr (eller rettere sagt negativ verdi da man risikerer å få erstatningssøksmål mot seg hvis man prøver. Så ved å gi penger til Apple setter man seg i praksis i gjeldsrisiko til dem i all ettertid). Gufne greier. :-\

En gammel CD 10-20 kroner enn så lenge, litt mer om det er noe som er hypet litt.

...

Disse varene er derfor i praksis helt verdiløse. Det eneste man har igjen for utlegget er muligheten til å lytte til musikk man ønsker. Men dette er jo nøyaktig det man får hvis man abonnerer på en streamingtjeneste også, så det finnes overhodet ingen merverdi i betale stykkpris for låter og album.

Man kan enn så lenge hevde at lyden er bedre på datafilene på en CD enn dem som streames fra Spotify og Wimp etc. men det er kun vrangvilje som gjør at man ikke tilbys full kvalitet. Og hvorfor skal man belønne slik usympatisk adferd med surt opptjente penger?
Altså, 10-20 kr, litt mer om det er hypet? Hva legger du i hypet? Det er noen dips og noen topper i frekvenskurven her som burde fikses.

G

Gjestemedlem

Gjest
Skink_123 skrev:
Altså, 10-20 kr, litt mer om det er hypet? Hva legger du i hypet? Det er noen dips og noen topper i frekvenskurven her som burde fikses.
Et eksempel kan være om det er plater som har blitt fremhevet her på HFS med spesielt god lyd. Da er det flere enn dem som liker musikken som er interessert i å høre på dem, og ha dem til avspilling når de får hifi-besøk i heimen.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Båndbredde er dyrt og eierene av backbones og ISP-er har raslet med sablene en stund.
Om det blir enda mye mer utbredt med nedlasting vil nok den såkalte nettnøytraliteten forsvinne rimelig kjapt.

For min del ville jeg garantert kjøpt mye mer musikk om prisene kom ned. Jeg ripper CD-ene men liker også å eie et fysisk eksemplar.

kneip

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2010
Antall liker
0
Espen R skrev:
kneip skrev:
CD'ene dine har vært svært verdifull for deg mellom årene 1983 - 2010, gitt deg mange gode musikkopplevelser. Absolutt ikke bortkastede penger.
Om du velger å stuve de bort på mørkeloftet nå, det er jo opp til deg.
Det jeg mener er at nå om dagen er de ikke verdt mye for meg der de ligger og støver ned, og derfor synes jeg det er meningsløst å skulle kjøpe enda fler.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Gjestemedlem skrev:
Skink_123 skrev:
Et eksempel kan være om det er plater som har blitt fremhevet her på HFS med spesielt god lyd. Da er det flere enn dem som liker musikken som er interessert i å høre på dem, og ha dem til avspilling når de får hifi-besøk i heimen.
Jeg tror ikke det er det som gjør at en cd er verdt litt mer enn 10-20 kroner.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Skink_123 skrev:
Gjestemedlem skrev:
Skink_123 skrev:
Hva er dt som gjør at CDer er verdt mer enn 10-20 kroner?

N

nb

Gjest
Skink_123 skrev:
10-20 kroner eller deromkring er vel det artisten(e) sitter igjen med, sånn sett er det den monetære verdien til innholdet på CDen. Resten er det det koster å få den ut til deg som kunde.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.597
Torget vurderinger
24
Til alle dere som har mengder med verdiløse CD'er:

Kontakt meg, jeg henter eller organiserer gratis frakt!!

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
pengesluk skrev:
Til alle dere som har mengder med verdiløse CD'er:

Kontakt meg, jeg henter eller organiserer gratis frakt!!
Endelig noen som har skjønt dette! :D

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646

Denne dokumentaren inneholder en rekke interessant statistikk, blant annet at majorlabelene i USA økte prisene på CD'er ganske kraftig 1999-2001, uten at artistene fikk noen større del av kaka av den grunn.
Snodig strategi for å konkurrere med Napster.

Ellers er det artig å høre Ian McKaye(Dischord Records,) forklare hva de faktiske produksjonskostnadene for en CD ligger på. Da gir det mening at de har insistert på å selge utgivelsene sine til halve prisen av resten av markedet de siste 30 årene.

Topp Bunn