Skink_123 skrev:
vredensgnag skrev:
Dette er veldig enkelt.
CD-salget STUUUUPER. Vinylsalgøkningen er et myggestikk.
I dag har folk telefoner og datamaskiner, og bruker disse til musikkavspilling. Det store markedet, som musikkindustrien er fullkomment avhengig av, syns at det å kjøpe cd-er for å få musikk hjem er latterlig.
De kjøper fra ulike lovlige nedlastingstjenester. Flere store telefonoperatører tilbyr abonnement med nedlasting fra enorme arkiver; Apples iTunes Store kjenner vi, det er verdens største musikkbutikk; og andre er kommet til.
Musikkindustrien må gjerne forsøke å tviholde på en antikvarisk måte å forholde seg til utviklingen på, men kundegruppen som kjøper ny musikk er ung, den er på Facebook, YouTube, Myspace og nettet. Den har mobile multimediaplattformer, datamaskiner og hendig integrering mot høyttalere hjemme. Den aner ikke hva et "stereoanlegg" er. Den er like lite interessert i plastskiver med litt musikk på (og en masse spor de ikke vil ha), som den er til papir for å formidle tekst.
Om musikkindustrien ikke forholder seg til dette, så vil andre overta - og det har vi allerede sett skje.
Dette kan ikke snus tilbake. Så nå er utfordringen å finne "rett pris." 0 kroner, 10 kroner, 99 kroner, eller mer?
0 kroner er uansett galt, 10 kroner er ikke noe å rope hurra for heller. Da er det billigere å gi bort musikken.
Du har ikke forstått begrepet "scalability" slik det anvendes i nettsalg av digitale filer.
Sammenlign med hva det koster å fysisk distribuere musikk verden rundt. Det går skip lastet med Lady Gaga, disse losses til lastebiler og jernbanevogner, som igjen losses til budbiler, som igjen leverer til platebutikker.
Dette koster, og først i prosessen står det fabrikker og repliserer musikken fysisk over på CDer.
Se så på hva som skjer med digital distribusjon over nettet. En master sendes, vha nettet, til et download storage center -- dette autoriserer så en rekke ulike resellers (Amazon, iTunes Store, osv.) Enkelte av disse får selv ha en fil på egne servere.
Så begynner folk å kjøpe, og det er en komplett neglisjérbar distribusjonskostnad - mens selger får pengene øyeblikkelig. Ikke snakk om detaljist som skal rapportere salg, grossist som skal kalkulere andel, plateselskap som skal fordele inntekter, osv.
I samme øyeblikk som jeg kjøper - går en cut til butikken, og resten til rettighetshaver.
En norsk student lærte seg å programmere iPhone apps i fritiden, han lagde en app som gjorde det mulig å bruke iPhone 4 som lommelykt. Nå tjener han 10.000 kroner dagen, fordi amerikanere som bruker lommelykten får tilsendt reklame til telefonen når de aktiverer lykten.
Han har dagsomsetningen på konto hver kveld. Og han har ikke lager, transportomkostninger, administrasjon, kontorleie, osv.
Scalability, uten ekstraomkostning. Når filen først er tilgjengelig, kan den selges et utrolig antall ganger, uten at det blir dyrere å selge den.
Dermed blir det også mulig å selge den langt, langt billigere enn ved tradisjonell distribusjon. Se bare på networks i USA, som ser at de snart vil tjene mer på å selge tv-programmer over nettet, stykkvis, enn de tjener på å selge reklameplass til dem. Og de selger programmene for USD 0.99-1.99