Sjefen for Warner Brothers ønsker at platene skal koste 10 kroner

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.144
Antall liker
2.659
Riktignok er Rob Dickins nå ex-sjef. Det er derfor han kan uttale seg. ;)
En albumpris på 10 kroner vil hindre piratkopiering og øke salget, sier Dickins.

Er det rimelig at en gjennomsnittlig arbeidstaker kun skal trenge å jobbe 1 time for å kjøpe seg Beatles samlede verker. Eller jobbe 1 time til for å skaffe seg Pink Floyds samlede verker.
Og hvis en ser litt videre og trekker paraleller mot den litterære verden, så skal en kanskje bare jobbe 1,5 time for å kjøpe Hamsuns samlede verker til IPad lesebrett.

Er dette en riktig prissetting på kunst og kultur?

http://www.bbc.co.uk/news/entertainment-arts-11547279
 
V

vredensgnag

Gjest
Skjønner ikke spørsmålene, Espen - og Dickins må følge med i timen.

En Pandorabruker eller Spotify-kunde ligger jo langt under den prisen allerede. Jeg lytter vel til to-tre album pr. dag, minst, som bakgrunnsmusikk. Med Spotify-premium betaler jeg 99 kroner i måneden, mao ca. kroner 1,10/album.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.144
Antall liker
2.659
vredensgnag skrev:
Skjønner ikke spørsmålene, Espen - og Dickins må følge med i timen.

En Pandorabruker eller Spotify-kunde ligger jo langt under den prisen allerede. Jeg lytter vel til to-tre album pr. dag, minst, som bakgrunnsmusikk. Med Spotify-premium betaler jeg 99 kroner i måneden, mao ca. kroner 1,10/album.
Ja, men Spotify har ennå en begrenset utbredelse i den store verden. Uansett, syns du 1 krone for Abbey Road er en riktig pris å betale?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.144
Antall liker
2.659
Ehh...han får vel ikke Beatles på Spotify? ;D
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg sier nå bare hvorfor betale ingenting for kjip musikk når en kan få fantastisk musikk dyrt!
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.959
Antall liker
19.815
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Skink_123 skrev:
Jeg sier nå bare hvorfor betale ingenting for kjip musikk når en kan få fantastisk musikk dyrt!
;D

Og lydkvaliteten på Spotify er jo skandaløst dårlig :mad:
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
lars_erik skrev:
Skink_123 skrev:
Jeg sier nå bare hvorfor betale ingenting for kjip musikk når en kan få fantastisk musikk dyrt!
;D

Og lydkvaliteten på Spotify er jo skandaløst dårlig :mad:
Er en ikke villig til å betale dyrt for musikken er den heller ikke verdt å høre på. Litt sånn på spissen.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.959
Antall liker
19.815
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Spotify er grei til å finne ut om noe er verdt å kjøpe. Men for seriøs lytting er det totalt ubrukelig.
 
V

vredensgnag

Gjest
lars_erik skrev:
Skink_123 skrev:
Jeg sier nå bare hvorfor betale ingenting for kjip musikk når en kan få fantastisk musikk dyrt!
;D

Og lydkvaliteten på Spotify er jo skandaløst dårlig :mad:
Bruker du det som bakgrunnsmusikk mens du leser, lager mat eller generelt hygger deg med andre ting, så går det faktisk mer enn helt fint.

Og har du "skandaløst dårlig" Spotify bør du klage til noen, bare så du får aktivisert deg! ;D
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.959
Antall liker
19.815
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
vredensgnag skrev:
lars_erik skrev:
Skink_123 skrev:
Jeg sier nå bare hvorfor betale ingenting for kjip musikk når en kan få fantastisk musikk dyrt!
;D

Og lydkvaliteten på Spotify er jo skandaløst dårlig :mad:
Bruker du det som bakgrunnsmusikk mens du leser, lager mat eller generelt hygger deg med andre ting, så går det faktisk mer enn helt fint.

Og har du "skandaløst dårlig" Spotify bør du klage til noen, bare så du får aktivisert deg! ;D
;D
Den er jo skandaløs dårlig. Men veldig grei for å sjekke ut om noe er verdt å kjøpe.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Espen R skrev:
En albumpris på 10 kroner vil hindre piratkopiering og øke salget, sier Dickins.
Godt å se at det finnes noen tenkende mennesker igjen i platebransjen. 10kr er en riktig pris for en CD. Med slike priser ville folk totalt sett lagt igjen mye mer penger i musikk. Selv jeg, som har sluttet med CDer ville nok hamstret samlinger og discografier hver gang jeg var innom sentrum med slike priser.

Det er ikke alle som er villig til å betale $20 for en ny CD eller 500kr for en diskett med gammel musikk på superduperhulleplast.

10kr er en riktig pris på en CD.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Gjestemedlem skrev:
Espen R skrev:
En albumpris på 10 kroner vil hindre piratkopiering og øke salget, sier Dickins.
Godt å se at det finnes noen tenkende mennesker igjen i platebransjen. 10kr er en riktig pris for en CD. Med slike priser ville folk totalt sett lagt igjen mye mer penger i musikk. Selv jeg, som har sluttet med CDer ville nok hamstret samlinger og discografier hver gang jeg var innom sentrum med slike priser.

Det er ikke alle som er villig til å betale $20 for en ny CD eller 500kr for en diskett med gammel musikk på superduperhulleplast.

10kr er en riktig pris på en CD.
Det er kanskje riktig pris på en CD uten innhold. De fleste artister jeg kjenner skal av Spotify i fra Jul. De er lei av å jobbe ræva av seg for folk som ikke gidder å sette skikkelig pris på musikken. En av disse artistene prøvde i sin spede barndom å lage musikk ingen likte, dessverre fikk de og fans. De som liker musikk tilstrekkelig vil alltid ønske å gi noe tilbake til artisten. Selv når artisten ikke vil.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Skink_123 skrev:
Det er kanskje riktig pris på en CD uten innhold. De fleste artister jeg kjenner skal av Spotify i fra Jul. De er lei av å jobbe ræva av seg for folk som ikke gidder å sette skikkelig pris på musikken. En av disse artistene prøvde i sin spede barndom å lage musikk ingen likte, dessverre fikk de og fans. De som liker musikk tilstrekkelig vil alltid ønske å gi noe tilbake til artisten. Selv når artisten ikke vil.
Tullprat. Forsvinner de bort fra Spotify får de 0 kr. Da laster folk heller ned det som mangler, og helt uten et fnugg av dårlig samvittighet. Trekker de seg fra abbonementsordninger av ren griskhet, så fortjener de å stå tilbake uten en krone fra lytterne. Om noen velger å kjøpe CDer som rene almisser så dem om det. Jeg betaler for å høre på musikk fra Spotify. Hvis ikke det er godt nok for dem, så fuck'em.. da får de 0 fra meg. (Men noen hederlige unntak da)

95% av det disketthandlerne legger igjen går uansett til stat, distributør, platemafiaen og andre unødig fordyrende mellomledd mellom artist og lytter.

Det er 2 modeller som har en fremtid:

Streaming eller riktig prising av disketter: 10kr for en CD er sympatisk.
 
V

vredensgnag

Gjest
Dette er veldig enkelt.

CD-salget STUUUUPER. Vinylsalgøkningen er et myggestikk.

I dag har folk telefoner og datamaskiner, og bruker disse til musikkavspilling. Det store markedet, som musikkindustrien er fullkomment avhengig av, syns at det å kjøpe cd-er for å få musikk hjem er latterlig.

De kjøper fra ulike lovlige nedlastingstjenester. Flere store telefonoperatører tilbyr abonnement med nedlasting fra enorme arkiver; Apples iTunes Store kjenner vi, det er verdens største musikkbutikk; og andre er kommet til.

Musikkindustrien må gjerne forsøke å tviholde på en antikvarisk måte å forholde seg til utviklingen på, men kundegruppen som kjøper ny musikk er ung, den er på Facebook, YouTube, Myspace og nettet. Den har mobile multimediaplattformer, datamaskiner og hendig integrering mot høyttalere hjemme. Den aner ikke hva et "stereoanlegg" er. Den er like lite interessert i plastskiver med litt musikk på (og en masse spor de ikke vil ha), som den er til papir for å formidle tekst.

Om musikkindustrien ikke forholder seg til dette, så vil andre overta - og det har vi allerede sett skje.

Dette kan ikke snus tilbake. Så nå er utfordringen å finne "rett pris." 0 kroner, 10 kroner, 99 kroner, eller mer?
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Gjestemedlem skrev:
Skink_123 skrev:
Det er kanskje riktig pris på en CD uten innhold. De fleste artister jeg kjenner skal av Spotify i fra Jul. De er lei av å jobbe ræva av seg for folk som ikke gidder å sette skikkelig pris på musikken. En av disse artistene prøvde i sin spede barndom å lage musikk ingen likte, dessverre fikk de og fans. De som liker musikk tilstrekkelig vil alltid ønske å gi noe tilbake til artisten. Selv når artisten ikke vil.
Tullprat. Forsvinner de bort fra Spotify får de 0 kr. Da laster folk heller ned det som mangler, og helt uten et fnugg av dårlig samvittighet. Trekker de seg fra abbonementsordninger av ren griskhet, så fortjener de å stå tilbake uten en krone fra lytterne. Om noen velger å kjøpe CDer som rene almisser så dem om det. Jeg betaler for å høre på musikk fra Spotify. Hvis ikke det er godt nok for dem, så fuck'em.. da får de 0 fra meg. (Men noen hederlige unntak da)

95% av det disketthandlerne legger igjen går uansett til stat, distributør, platemafiaen og andre unødig fordyrende mellomledd mellom artist og lytter.

Det er 2 modeller som har en fremtid:

Streaming eller riktig prising av disketter: 10kr for en CD er sympatisk.
Det er de som har sine egne plateselskap som betaler sine egne penger for å spille inn musikken og med sine egne penger trykker opp skiver og får disse rundt. De betaler kunstnere for å utforme cover, der coveret i seg selv er et kunstverk. De betaler musikere og folk for å mikse. De bruker tid på å skrive musikk. Akkurat det at folk kan ha null dårlig samvittighet for å laste ned annen manns eie er helt sykt.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
vredensgnag skrev:
Dette er veldig enkelt.

CD-salget STUUUUPER. Vinylsalgøkningen er et myggestikk.

I dag har folk telefoner og datamaskiner, og bruker disse til musikkavspilling. Det store markedet, som musikkindustrien er fullkomment avhengig av, syns at det å kjøpe cd-er for å få musikk hjem er latterlig.

De kjøper fra ulike lovlige nedlastingstjenester. Flere store telefonoperatører tilbyr abonnement med nedlasting fra enorme arkiver; Apples iTunes Store kjenner vi, det er verdens største musikkbutikk; og andre er kommet til.

Musikkindustrien må gjerne forsøke å tviholde på en antikvarisk måte å forholde seg til utviklingen på, men kundegruppen som kjøper ny musikk er ung, den er på Facebook, YouTube, Myspace og nettet. Den har mobile multimediaplattformer, datamaskiner og hendig integrering mot høyttalere hjemme. Den aner ikke hva et "stereoanlegg" er. Den er like lite interessert i plastskiver med litt musikk på (og en masse spor de ikke vil ha), som den er til papir for å formidle tekst.

Om musikkindustrien ikke forholder seg til dette, så vil andre overta - og det har vi allerede sett skje.

Dette kan ikke snus tilbake. Så nå er utfordringen å finne "rett pris." 0 kroner, 10 kroner, 99 kroner, eller mer?
0 kroner er uansett galt, 10 kroner er ikke noe å rope hurra for heller. Da er det billigere å gi bort musikken.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Skink_123 skrev:
Det er de som har sine egne plateselskap som betaler sine egne penger for å spille inn musikken og med sine egne penger trykker opp skiver og får disse rundt. De betaler kunstnere for å utforme cover, der coveret i seg selv er et kunstverk. De betaler musikere og folk for å mikse. De bruker tid på å skrive musikk. Akkurat det at folk kan ha null dårlig samvittighet for å laste ned annen manns eie er helt sykt.
Når man laster ned eller streamer musikk så er cover eller hva noen har betalt en "kunstner" for å lage helt irrelevant. Å ikke kunne forholde seg til musikk uten cover er som å nekte å lese bøker uten bilder og tegninger i. :-\

Det mange ikke forstår er at det er likegyldig for folk hvor musikken ligger lagret. Om man hører den på radio, streamer den, har den på HDD, spiller den fra diskett, Youtube, fra mp3-spiller eller går å nynner på den selv.

Dette er ikke lenger separate produkter.

Så får man finne frem til en betalingsordning der man betaler en sum for tilgang til musikk, og deretter så bør platemafiaen og andre gi en god faen i hvor filene ligger lagret eller hvilket format den spilles fra... for det spiller i praksis ingen verdens rolle i dagens virkelighet.
 
V

vredensgnag

Gjest
Skink_123 skrev:
vredensgnag skrev:
Dette er veldig enkelt.

CD-salget STUUUUPER. Vinylsalgøkningen er et myggestikk.

I dag har folk telefoner og datamaskiner, og bruker disse til musikkavspilling. Det store markedet, som musikkindustrien er fullkomment avhengig av, syns at det å kjøpe cd-er for å få musikk hjem er latterlig.

De kjøper fra ulike lovlige nedlastingstjenester. Flere store telefonoperatører tilbyr abonnement med nedlasting fra enorme arkiver; Apples iTunes Store kjenner vi, det er verdens største musikkbutikk; og andre er kommet til.

Musikkindustrien må gjerne forsøke å tviholde på en antikvarisk måte å forholde seg til utviklingen på, men kundegruppen som kjøper ny musikk er ung, den er på Facebook, YouTube, Myspace og nettet. Den har mobile multimediaplattformer, datamaskiner og hendig integrering mot høyttalere hjemme. Den aner ikke hva et "stereoanlegg" er. Den er like lite interessert i plastskiver med litt musikk på (og en masse spor de ikke vil ha), som den er til papir for å formidle tekst.

Om musikkindustrien ikke forholder seg til dette, så vil andre overta - og det har vi allerede sett skje.

Dette kan ikke snus tilbake. Så nå er utfordringen å finne "rett pris." 0 kroner, 10 kroner, 99 kroner, eller mer?
0 kroner er uansett galt, 10 kroner er ikke noe å rope hurra for heller. Da er det billigere å gi bort musikken.
Du har ikke forstått begrepet "scalability" slik det anvendes i nettsalg av digitale filer.

Sammenlign med hva det koster å fysisk distribuere musikk verden rundt. Det går skip lastet med Lady Gaga, disse losses til lastebiler og jernbanevogner, som igjen losses til budbiler, som igjen leverer til platebutikker.
Dette koster, og først i prosessen står det fabrikker og repliserer musikken fysisk over på CDer.

Se så på hva som skjer med digital distribusjon over nettet. En master sendes, vha nettet, til et download storage center -- dette autoriserer så en rekke ulike resellers (Amazon, iTunes Store, osv.) Enkelte av disse får selv ha en fil på egne servere.
Så begynner folk å kjøpe, og det er en komplett neglisjérbar distribusjonskostnad - mens selger får pengene øyeblikkelig. Ikke snakk om detaljist som skal rapportere salg, grossist som skal kalkulere andel, plateselskap som skal fordele inntekter, osv.
I samme øyeblikk som jeg kjøper - går en cut til butikken, og resten til rettighetshaver.

En norsk student lærte seg å programmere iPhone apps i fritiden, han lagde en app som gjorde det mulig å bruke iPhone 4 som lommelykt. Nå tjener han 10.000 kroner dagen, fordi amerikanere som bruker lommelykten får tilsendt reklame til telefonen når de aktiverer lykten.

Han har dagsomsetningen på konto hver kveld. Og han har ikke lager, transportomkostninger, administrasjon, kontorleie, osv.

Scalability, uten ekstraomkostning. Når filen først er tilgjengelig, kan den selges et utrolig antall ganger, uten at det blir dyrere å selge den.

Dermed blir det også mulig å selge den langt, langt billigere enn ved tradisjonell distribusjon. Se bare på networks i USA, som ser at de snart vil tjene mer på å selge tv-programmer over nettet, stykkvis, enn de tjener på å selge reklameplass til dem. Og de selger programmene for USD 0.99-1.99
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Lommelykt og kunst kan ikke sammenlignes. Jeg forstår poengene deres angående distribusjon, men det vil ikke bli mulig for alle å ta del i utopien deres. Ikke alle har kredittkort. Ikke alle har Internet. Filene er verdiløse straks eieren ikke skal ha de selv.

Men det å betale for et album på itunes vs det å spille av via spotify er ikke sammenlignbart forøvrig.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Skink_123 skrev:
Filene er verdiløse straks eieren ikke skal ha de selv.
Filene ER verdiløse uansett, og det spiller ingen rolle hvordan de er lagret eller hvor. Man betaler for tilgang til musikk, deretter er det irrelevant hvor, hvordan når og på hvilken måte man spiller den av eller hører på den.

En CD er verdiløs. En mp3-fil er verdiløs. En stream er verdiløs.

Det er dagens virkelighet.

At noen fremdeles betaler penger for verdiløse produkter er litt pussig, men det vil nok avta etterhvert som folk innser dette. Det er nok litt trist for endel å innse at CD-samlingen ikke er verdt mer enn en bunke gamle aviser.


Det å "samle" på musikk er i ferd med å bli et utdatert konsept. Man sikrer seg tilgang til musikk, på samme måte som man har tilgang til Internet. Man samler ikke på websider heller, de er der hvis man vil lese dem. Det er ikke noe poeng i å laste dem ned eller selge dem på CDer..
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Gjestemedlem skrev:
Skink_123 skrev:
Filene er verdiløse straks eieren ikke skal ha de selv.
Filene ER verdiløse uansett, og det spiller ingen rolle hvordan de er lagret eller hvor. Man betaler for tilgang til musikk, deretter er det irrelevant hvor, hvordan når og på hvilken måte man spiller den av eller hører på den.

En CD er verdiløs. En mp3-fil er verdiløs. En stream er verdiløs.

Det er dagens virkelighet.

At noen fremdeles betaler penger for verdiløse produkter er litt pussig, men det vil nok avta etterhvert som folk innser dette. Det er nok litt trist for endel å innse at CD-samlingen ikke er verdt mer enn en bunke gamle aviser.


Det å "samle" på musikk er i ferd med å bli et utdatert konsept. Man sikrer seg tilgang til musikk, på samme måte som man har tilgang til Internet. Man samler ikke på websider heller, de er der hvis man vil lese dem. Det er ikke noe poeng i å laste dem ned eller selge dem på CDer..
Musikk og kunst er noe av det viktigste vi har som mennesker. Når dette blir definert som verdiløst av en gruppe ønsker jeg ikke å tilslutte meg de.

Har du tenkt på hvordan utstillinger i fra 2000 tallet vil være i museum i framtiden? Hvordan vil discografier eller bibliografier være? Hva gjør du den dagen pcen er på rep? Internett er nede?
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
vredensgnag skrev:
Nostalgien er ikke lenger hva den en gang var ...
Det er ikke verden heller. Aldri har det vært bedre å leve enn i dag, men jeg tipper at aldri før har så mange aktivt kastet bort livene sine heller.

At tidligere sjef for WB går ut og sier at plater bør koste 10kr gjør det ikke mer eller mindre legitimt. Tull er det uansett.
 
N

nb

Gjest
Skink_123 skrev:
At tidligere sjef for WB går ut og sier at plater bør koste 10kr gjør det ikke mer eller mindre legitimt. Tull er det uansett.
Tull fordi at? Artisetene får jo en minimal andel av salgsinntektene uansett. Nesten alt er distribusjonskostander. Som vreden greit forklarer, kostnader som er fullstendig unødvendige i år 2010 for å få musikk ut til kundene på en lovlig måte.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.959
Antall liker
19.815
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
nb skrev:
Skink_123 skrev:
At tidligere sjef for WB går ut og sier at plater bør koste 10kr gjør det ikke mer eller mindre legitimt. Tull er det uansett.
Tull fordi at? Artisetene får jo en minimal andel av salgsinntektene uansett. Nesten alt er distribusjonskostander. Som vreden greit forklarer, kostnader som er fullstendig unødvendige i år 2010 for å få musikk ut til kundene på en lovlig måte.
Så var det dette med KVALITET på LYDEN da ;)
 
N

nb

Gjest
lars_erik skrev:
Så var det dette med KVALITET på LYDEN da ;)
Ikke noe problem rent teknisk å distribuere i høyere kvalitet enn 16/44.1 om noen ønsker det - det gjøres jo av enkelte allerede. Bortsett fra at de fleste teknosinkene som tviholder på CD-spilleren ikke kan avspille det da :p
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.959
Antall liker
19.815
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
nb skrev:
lars_erik skrev:
Så var det dette med KVALITET på LYDEN da ;)
Ikke noe problem rent teknisk å distribuere i høyere kvalitet enn 16/44.1 om noen ønsker det - det gjøres jo av enkelte allerede. Bortsett fra at de fleste teknosinkene som tviholder på CD-spilleren ikke kan avspille det da :p
Så,så ;)
Kvalitet er det veldig få som er opptatt av, og enda færre vet at Mp3 stinker :)
Folk blir lurt til å godta middelmådighet, fordi de ikke for høre noe annet. Akkurat som DAB.
 
N

nb

Gjest
lars_erik skrev:
Så,så ;)
Kvalitet er det veldig få som er opptatt av, og enda færre vet at Mp3 stinker :)
Folk blir lurt til å godta middelmådighet, fordi de ikke for høre noe annet. Akkurat som DAB.
Jeg tipper kanskje 1-2% av medlemsmassen på dette forum kan avspille HiRez på hovedanlegget sitt. Det kan i det minste kidsa;)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
lars_erik skrev:
nb skrev:
lars_erik skrev:
Så var det dette med KVALITET på LYDEN da ;)
Ikke noe problem rent teknisk å distribuere i høyere kvalitet enn 16/44.1 om noen ønsker det - det gjøres jo av enkelte allerede. Bortsett fra at de fleste teknosinkene som tviholder på CD-spilleren ikke kan avspille det da :p
Så,så ;)
Kvalitet er det veldig få som er opptatt av, og enda færre vet at Mp3 stinker :)
Folk blir lurt til å godta middelmådighet, fordi de ikke for høre noe annet. Akkurat som DAB.
Selvsagt skal man ikke betale 5 øre for mindreverdig kvalitet. Lossless streaming eller filer er det eneste som egentlig er verdt å legge igjen penger for tilgang til. Det kommer nok snart. Lydkvaliteten er ikke god nok på Spotify, men det er kun vrangvilje som stopper full kvalitet og hirez. Men dette er nok et midlertidig problem.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
nb skrev:
lars_erik skrev:
Så,så ;)
Kvalitet er det veldig få som er opptatt av, og enda færre vet at Mp3 stinker :)
Folk blir lurt til å godta middelmådighet, fordi de ikke for høre noe annet. Akkurat som DAB.
Jeg tipper kanskje 1-2% av medlemsmassen på dette forum kan avspille HiRez på hovedanlegget sitt. Det kan i det minste kidsa;)
Hvis 24/96 kommer inn under definisjonen HiRez tror jeg andelen som kan spille av det her på forumet er noe høyere ut fra antallet dac'er og cd spillere med digital inn.

Men nå florerer det ikke over av HiRez på markedet pr dags dato.
 
N

nb

Gjest
Anonym skrev:
Hvis 24/96 kommer inn under definisjonen HiRez tror jeg andelen som kan spille av det her på forumet er noe høyere ut fra antallet dac'er og cd spillere med digital inn.

Men nå florerer det ikke over av HiRez på markedet pr dags dato.
Ganske mange har nok DACer som støtter det, men få bruker PC/Mac som kilde.

Det florerer ikke med HiRez, nei. Men noe av grunnen er muligens at den presumtivt viktigste kjøpergruppen for slikt, audiofile, tviholder på den fysiske CD-platen som det saliggjørende.

Om HiRez har noe for ser er jo en litt annen diskusjon, men jeg mener bestemt at den viktigste kundegruppen selv står i veien for utbredelsen av det.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
nb skrev:
Anonym skrev:
Hvis 24/96 kommer inn under definisjonen HiRez tror jeg andelen som kan spille av det her på forumet er noe høyere ut fra antallet dac'er og cd spillere med digital inn.

Men nå florerer det ikke over av HiRez på markedet pr dags dato.
Om HiRez har noe for ser er jo en litt annen diskusjon, men jeg mener bestemt at den viktigste kundegruppen selv står i veien for utbredelsen av det.
Er helt enig med deg, rart egentlig at de som er burde vært de største tilhengerne er de fremste motstanderne.
 
V

vredensgnag

Gjest
Anonym skrev:
nb skrev:
Anonym skrev:
Hvis 24/96 kommer inn under definisjonen HiRez tror jeg andelen som kan spille av det her på forumet er noe høyere ut fra antallet dac'er og cd spillere med digital inn.

Men nå florerer det ikke over av HiRez på markedet pr dags dato.
Om HiRez har noe for ser er jo en litt annen diskusjon, men jeg mener bestemt at den viktigste kundegruppen selv står i veien for utbredelsen av det.
Er helt enig med deg, rart egentlig at de som er burde vært de største tilhengerne er de fremste motstanderne.
Alt digitalt er fy-fy, bortsett fra når det ikke er fy-fy, men det er for det meste fy-fy, og alle hører forskjell på det som er digitalt og andre kilder, og de andre kildene er best, alltid, når man vet hva man lytter til.

Litt flåsete sagt av meg, men selvsagt også årsaken til at audiofil avspilling i mange tilfeller er antikvarisk sammenlignet med SOTA blant dem som lager musikken. Og det er kanskje en tankevekker?
 
N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Litt flåsete sagt av meg, men selvsagt også årsaken til at audiofil avspilling i mange tilfeller er antikvarisk sammenlignet med SOTA blant dem som lager musikken. Og det er kanskje en tankevekker?
Prinsipielt ja, men som Nordenstam forklarte et annet sted, det er langtfra opplagt at man trenger mer enn 16 bits til konsumenten selv om det er helt opplagt at man trenger det i produksjonen. Men i en hobby hvor alt er potensielt viktig, burde det være selvsagt med mer enn 16 bits i reproduksjonsleddet også.
 
V

vredensgnag

Gjest
Det er garantert langtfra opplagt, med unntak for audiofilien der "mestest alltid er bestest."
 

kneip

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2010
Innlegg
137
Antall liker
0
Jeg vil ikke ha CD, så jeg hadde ikke kjøpt dem for 10 kroner.
Jeg ville ikke hatt dem om de hadde kastet dem etter meg engang!

Skjønner?
 
N

nb

Gjest
kneip skrev:
Jeg vil ikke ha CD, så jeg hadde ikke kjøpt dem for 10 kroner.
Jeg ville ikke hatt dem om de hadde kastet dem etter meg engang!

Skjønner?
Det gjelder nok etter hvert fryktelig mange av kundene. CD-salget vil fortsette å gå rett i dass nesten uansett hva de koster, det er jeg helt overbevist om. Å selge en time musikk for 150 kroner eller enda mer i år 2010 synest jeg er noe mær en fornærmelse. Og det har ikke noe med at jeg ikke har sansen for innholdet eller arbeidet som ligger bak å gjøre, det er bare det at prisen er primært et utslag av en antikvarisk forretningsmodell.

Om man ser litt på alternativkostnaden for underholdning: Jeg spiller en del data, her om dagen kjøpte jeg mesterverket Civilization 5 til PC for 399 kroner. Det gir meg ca 10 timers underholdning pr. gjennomspilling forutsatt at jeg allerede har en PC å spille det på. Etter den beskjedne investeringen for selve spillet, kan jeg holde på i hundrevis av timer. Sammenlignet med det fremstår musikk som en temmelig kostbar form for underholdning for de som må velge mellom det ene eller det andre. Selv har jeg råd til begge deler, det er ikke det, men det skurrer sannsynligvis for en del av musikkjøperene etter hvert.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.962
Antall liker
13.307
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det som forbauser meg er at ikke flere musikere ser sitt snitt til å flytte inntektsstrømmen vekk fra distributørene og over til seg selv!
som tidligere nevnt:
antikvarisk forretningsmodell som ikke treffer sluttkundene;
derfor detter salget av cd´r
mvh
Leif
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
nb skrev:
kneip skrev:
Jeg vil ikke ha CD, så jeg hadde ikke kjøpt dem for 10 kroner.
Jeg ville ikke hatt dem om de hadde kastet dem etter meg engang!

Skjønner?
Det gjelder nok etter hvert fryktelig mange av kundene. CD-salget vil fortsette å gå rett i dass nesten uansett hva de koster, det er jeg helt overbevist om. Å selge en time musikk for 150 kroner eller enda mer i år 2010 synest jeg er noe mær en fornærmelse. Og det har ikke noe med at jeg ikke har sansen for innholdet eller arbeidet som ligger bak å gjøre, det er bare det at prisen er primært et utslag av en antikvarisk forretningsmodell.

Om man ser litt på alternativkostnaden for underholdning: Jeg spiller en del data, her om dagen kjøpte jeg mesterverket Civilization 5 til PC for 399 kroner. Det gir meg ca 10 timers underholdning pr. gjennomspilling forutsatt at jeg allerede har en PC å spille det på. Etter den beskjedne investeringen for selve spillet, kan jeg holde på i hundrevis av timer. Sammenlignet med det fremstår musikk som en temmelig kostbar form for underholdning for de som må velge mellom det ene eller det andre. Selv har jeg råd til begge deler, det er ikke det, men det skurrer sannsynligvis for en del av musikkjøperene etter hvert.
Jeg hadde aldri i verden betalt kr 399 for et dataspill! For noe tøys! Og på en diskett!!? Om noen år har noe slikt bare antikvarisk verdi.... ;D
Derimot å betale kr 599 for en Genesis-boks med 5 LP'er er noe helt annet. Eller CD-boksen for den saks syld. Ingen samling er komplett uten. 8)
 
N

nb

Gjest
Finn M skrev:
Jeg hadde aldri i verden betalt kr 399 for et dataspill! For noe tøys! Og på en diskett!!? Om noen år har noe slikt bare antikvarisk verdi.... ;D
Trenger ikke "disketten" - kan kjøpes via nedlasting på Steam ;)
 
Topp Bunn