Nrk skrev tabbetrekk om Carlsens tårntrekk i forigårs. Jeg vil si at gårsdagens bondetrekk til f4 var en minst like stor tabbe. Med sine egne brikker sperret Carlsen effektivt seg selv ute fra å kunne entre Karjakins stilling på kongefløyen.
Syns det blir litt underlig å skrive om "tabbetrekk" i stillinger som er så kompliserte som disse to.
Gevinstlinjene som datamaskinene "finner" består av veldig mange trekk og stillingene er vanskelige å regne seg gjennom. Det bør man forvente i sjakk på dette nivået.
Carlsen trodde han hadde en grei bane til b3 for Kongen, men det var mange trekk frem dit og Karjakin fikk tid til sitt forsvar. Carlsen brukte lang tid på å finne vei i villnisset, godt over tyve minutter om jeg husker rett, og det endte med at hans avansement ble blokkert.
Dette ble først tydelig etter en god del flere trekk. Svidler, Polgar o.a., som jeg lyttet til under spillet, trodde også Carlsen var i gang med en god plan. Etter en stund ble det klart at Karjakin hadde identifisert trusselen og klarte å bygge opp en god festning.
At Carlsen i ettertid skulle ønske han hadde fulgt en alternativ plan er noe annet - men for meg er tabber noe som er innlysende dumt, også for toppspillere. Det var det ikke snakk om her.
Fantastisk sjakk, fra begge. Fra Carlsen som fant ut hvordan han skulle bryte ned Karjakins angrep (som fikk Karjakin til å begå partiets ene, virkelige tabbetrekk, da han byttet løper for springer). At Carlsen paralyserte hvits stilling med sort, i denne åpningen, ville jeg mer karakterisert som en bragd.