Sport, sykkel og trening SJAKK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    KindOfBlue

    Gjest
    Carlsen gambler med h-bonden så du tror han ikke er klar over at det er Kamsky han har på andre siden av brettet. Spennende, men sikkert nødvendig om man skal få sjanser mot K.
    Tør Kamsky ta 0-0-0? Etter det springertrekket så må i hvertfall C i tenkeboksen. 16. ... Sgf6
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Nei, Kamsky rokerte kort og nå er Carlsen tjukt inne i fiendeland med dronningen, og en spe støtte i den h-bonden. Dette skal bli skikkelig spennende - og begge skulle ønske de hadde løperen de utvekslet tidligere, men det var jo derfor de byttet.

    Klarer Kamsky å motstå Carlsens råløp?
     

    Vedlegg

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    KindOfBlue skrev:
    Klarer Kamsky å motstå Carlsens råløp?
    Neppe. Her ryker det vel minst kvalitet. Eller en springer?
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Kampen om f5 blir spennende.
    Nå går klokka til Kamsky så det suser etter. Han kan få satt tårnet sitt på e og dominere helt ned, men er det verdt hva som kan skje rundt omkring? Han satte tårnet på f7, ikke klar til å pushe ennå.

    Om Carlsen går inn aggressivt nå så bøyer jeg meg i støvet, da er gutten fryktløs. Han velger vel å gjøre noe med f2.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var på nippet til å skrive:

    Det følger kanskje :
    23. ---- Tde8
    24. Dxf5 Le7
    25. Dxg4 Lxb4.

    Men før jeg fikk postet kom Tf7 ::) :)
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Jeg er forbauset over hvor åpent disse to har lagt brettet - skikkelig komplisert, med potensiale for store vekslinger etter bare noen få trekk. Tror Kamsky vil forsøke å beholde den fremskutte springeren, men hva vet vel jeg? Innbiller meg den er døråpneren hans om han klarer å komme i posisjon ellers.

    Den dronningen har ikke så mange steder å gå om Kamsky begynner å true den, så nå sitter Carlsen og kalkulerer som en japaner med kuleramme. Han har ikke lyst til å ofre tempi bare for å trekke henne tilbake.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Jo, men ryker den ikke nå da?
    Kan ikke hvit bare slå på f5?
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Han satte tårnet på d2 for å beskytte f-bonden og holde sort springer unna, som ventet.

    Nå er det Kamskys tur til å presse, etter at Carlsen tillot seg en tidlig irritasjonssjakk på sort konge.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Karl_Erik skrev:
    Jo, men ryker den ikke nå da?
    Kan ikke hvit bare slå på f5?
    Jo, men da slipper han springeren inn i bakrekka. Derfor tårnet opp først.
    Ulempen nå er at Kamsky kan ståke det til med trusler mot dronningen.

    Kamsky kjenner Carlsens spillestil og gidder ikke tenke langsiktig med kongen opp på h7, eller?
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Karl_Erik skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Karl_Erik skrev:
    Jo, men ryker den ikke nå da?
    Kan ikke hvit bare slå på f5?
    Jo, men da slipper han springeren inn i bakrekka.
    Spørsmålet er om den hadde kommet seg levend ut... :)
    Nei, da ville sikkert ligget videre avbytte i kortene, slik du tenkte. Jeg er usikker på hva som er mest verdt her, i fortsettelsen, å henge fast i løper eller springer?
    Carlsen har nok lyst til å øke trykket på e7, så han vil vel helst beholde løperen sin.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Det jer er usikker på er om sort hadde måtte bare gi fra seg springere uten avbytte etter

    24. Dxf5 Sxf2
    25. Te1.

    Mulig jeg blingser litt her, men jeg ser ikke returløypa til springeren.
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    Karl_Erik skrev:
    Det jer er usikker på er om sort hadde måtte bare gi fra seg springere uten avbytte etter

    24. Dxf5 Sxf2
    25. Te1.

    Mulig jeg blingser litt her, men jeg ser ikke returløypa til springeren.

    25....c5!
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Karl_Erik skrev:
    Det jer er usikker på er om sort hadde måtte bare gi fra seg springere uten avbytte etter

    24. Dxf5 Sxf2
    25. Te1.

    Mulig jeg blingser litt her, men jeg ser ikke returløypa til springeren.
    Jeg tror at om d-tårnet hadde blitt satt på e1 så ville Kamsky måkt løs på bonde d4, han har tårnet i bakgrunn som trykker, og ville fått en bonde i gevinst etter kryssbytte springer/løper? Og sittet med tårn på d4 når røyken la seg.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Nå inviterer Kamsky til dronningbytte. Feiging! Men det lå i kortene etter kort rokade, gutta syns det er for komplisert.

    Om bonden på f5 blir stående etter et bytte så blir den farlig senere.
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    24.Dxf5 24... Sxf2 25.Te1 c5! 26.Dxc5 ( 26.Lxc5 Lxd4!)
    26... Sd3
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Her er det masser av "tenk om" potensiale. Kamsky har noen problemer nede på 8/7, men så lenge Carlsen ikke får noe inn på h7 så smeller det ikke.

    Til Buffy - yes, veldig solid spill. Jeg var overrasket over at Carlsen gikk så hardt ut. Nå skal det ryddes litt med bytter. Her er årsaken til at hvit løper forsvant tidlig. Hadde Carlsen hatt den i bakhånd kunne han laget trøbbel rundt h7.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Spørs om ikke Kamsky kommer ut av hva som kan skje rundt d4 med en bonde i overvekt. Blir kanskje b7-b6 nå.

    Det ble det. Løperen ender vel på c3 og Kamsky pusher bonde opp for å trykke på d4.
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    KindOfBlue skrev:
    Her er det masser av "tenk om" potensiale. Kamsky har noen problemer nede på 8/7, men så lenge Carlsen ikke får noe inn på h7 så smeller det ikke.

    Til Buffy - yes, veldig solid spill. Jeg var overrasket over at Carlsen gikk så hardt ut. Nå skal det ryddes litt med bytter. Her er årsaken til at hvit løper forsvant tidlig. Hadde Carlsen hatt den i bakhånd kunne han laget trøbbel rundt h7.
    Hardt ut ? Alle trekkene til og med 17....Tad8 var jo planke, spilt tusenvis av ganger før.
    Kjent Caro-Kann variant.
    18.Sxf6 litt uvanlig og det var vel først med 19. g4 det var noe som lignet på selvstendig tenking.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Buffy skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Her er det masser av "tenk om" potensiale. Kamsky har noen problemer nede på 8/7, men så lenge Carlsen ikke får noe inn på h7 så smeller det ikke.

    Til Buffy - yes, veldig solid spill. Jeg var overrasket over at Carlsen gikk så hardt ut. Nå skal det ryddes litt med bytter. Her er årsaken til at hvit løper forsvant tidlig. Hadde Carlsen hatt den i bakhånd kunne han laget trøbbel rundt h7.
    Hardt ut ? Alle trekkene til og med 17....Tad8 var jo planke, spilt tusenvis av ganger før.
    Kjent Caro-Kann variant.
    18.Sxf6 litt uvanlig og det var vel først med 19. g4 det var noe som lignet på selvstendig tenking.
    Presis. Som du vil se av min første kommentar vedr. den bonden. Men visst er det hardt ut å stille seg så åpen, med lang rokade og dronningen i front, mot Kamsky?

    (Du kan bare forestille deg hvordan to russere ville spilt dette? He-he.)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Etter 28. trekk så det slik ut. I følge computerne er det jevnt. Foreløpig har begge brukbart med tid, med det kan selvsagt endre seg. Kan Magnus klare noe "magisk" videre i partiet her? Me lyt sjå...

    Nøkternt sett så kan han vel ikke evne mer enn å ta med seg en liten posisjonel fordel inn i sluttspillet, eventuelt. Her kan jo så lite som et tempo avgjøre partiet. På den annen side så er disse GM'ene gode til å utligne til remis, selv med bonde under.

    Her er en mulig fortsettelse:

    Analysis by Rybka 2.3.2a mp 32-bit :
    1. ² (0.29): 29.Rxd6 Rxd6 30.Re2 Kh7 31.Ne5 Bg5 32.Kc2 Nf6 33.Nf7 Rd7 34.Nxg5+ hxg5 35.Re5 Nxh5
     

    Vedlegg

    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Synd med de computerne, syns nå jeg. Men jeg har også inntrykk av at de har utfordret spillerne til å være langt dristigere i dagens sjakk enn hva man så for bare noen år siden. Hva syns du, pedal?

    Stillingen er jevn. Kamsky vil ha lyst til å beholde springeren lengst mulig, pga bonden på f5.

    Jeg er så absurd at jeg syns remis-partier er rasende spennende, nettopp fordi det blir gang på høy line med null rom for feil.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Der begynte kongemarsjen ... kan ikke ha kongene i krokene når damene er borte
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Computerne som analyse- og studieverktøy har løftet nivået betydelig på spillerne. Nå kan selv en guttunge fra Lommedalen med begrensede resurser henge med russerne og de andre landene som har hatt millionbudsjetter og sjakk som nasjonal satsning i en mannsalder ;)

    Computerne gir også oss amatører en mulighet til å "henge med" i et live part som dette.

    På den annen side, så har det også blitt et klasseskille ned til de som ikke har hengt med på PC-utviklingen med nedlasting av databaser, etc.

    Så det er både/og, spør du meg.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Nå blir vel den ubehagelige bonden på D4 endret til en råsterk hengebonde på E5?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Karl_Erik skrev:
    Nå blir vel den ubehagelige bonden på D4 endret til en råsterk hengebonde på E5?
    ja, virker som om Magnus står litt bedre posisjonelt her. Men med så mobile offiserer så kan nok svart enkelt holde stillingen, og den teoretiske posisjonsfordelen damper bort. Må nok "skje" noe mer drastisk her, for ikke å bli remis.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror Magnus vinner dette 8)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Buffy skrev:
    Comp eval etter Le7, pedal ?
    Jeg er høvding på lånte fjær. Klipper og limer analysene fra nettavisen.

    Analysis by Rybka 2.3.2a mp 32-bit :

    (0.31): 35...g6 36.Kd3 gxh5 37.Rxh5 Kg6 38.Rh2 Kf7 39.Bd4 Rg6 40.Be3 Bf8 41.a3 Ke6 42.Kc3
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    a3 er interessant, om han får rom til det. De valgte å åpne, i stedet for å lukke på høyrefløyen.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Siste 3 turneringene så synes jeg Magnus har spilt jævlig bra sluttspill. Kamsky kan ikke tillate seg noen unøyaktigheter...
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes Magnus er flink til å spille på de (få) mulighetene som her byr seg.
     

    Vedlegg

    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Her skal vel tårn byttes nå ... Men han kan jo ende opp med en farlig bonde, selv om Kamsky får en ditto, om enn med et steg lenger å gå.

    Nei - Carlsen har lyst til å beholde tårnet, og ville ikke ha kongen tilbake et steg ved bytte.

    Faen, jeg skulle vært et sted, men dette er jo interessant!
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Det ender med at de blokkerer hver sin fribonde, uten særlig bevegelsesmulighet. Eventuelt kombinert med noe avbytte i mellomtiden. Så blir det trekkgjentakelse og remis...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn