Sport, sykkel og trening SJAKK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    SJAKK! - Siste halvdel av LINARES-MORELIA turneringen er i gang

    Fikk ikke fulgt partiet til Magnus live, men etter en gjennomspilling nå så virket det veldig remisaktig fra start til slutt. Er vel vanskelig å briljere i blindesjakk mot en bunnsolid fyr som Leko. Virker som Leko har spilt seg litt opp fra Linares-Morelia, forresten.

    Får håpe Magnus glimter til i hurtigsjakken kl 19.15.

    -------------

    En annen ting: Virker som Magnus tok "gentlemans-remiser" både i dag og mot Kramnik i remisaktige stillinger med få sekunder igjen på begges klokker. I min (u)sportslige ungdom så spilte vi jo så brikkene skvatt og klokka smalt, i håp om å vinne sekundstriden. Er dette en "uskreven" regel på dette turneringsnivået, mon tro?

    -----------

    FOLKENS: Dere kan følge alle partiene live på ovennevnte link:http://www.amberchess2008.com/pgnviewer/index.html I DAG: Tre partier spilles kl 17.45 og tre partier kl 19.15 (inkludert Magnus sitt).

    Suppler gjerne med å titte på kommentarene på Nettavisens forum. Her er amatører og proffer i skjønn forening: http://forum.tv2.no/forum/messageview.cfm?catid=193&threadid=41773&enterthread=y&STARTPAGE=10

    Tvi tvi.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    SJAKK! - Siste halvdel av LINARES-MORELIA turneringen er i gang

    pedal skrev:
    En annen ting: Virker som Magnus tok "gentlemans-remiser" både i dag og mot Kramnik i remisaktige stillinger med få sekunder igjen på begges klokker. I min (u)sportslige ungdom så spilte vi jo så brikkene skvatt og klokka smalt, i håp om å vinne sekundstriden. Er dette en "uskreven" regel på dette turneringsnivået, mon tro?
    Samme skjedde nå i det 2. partiet med Leko! Hvorfor spiller de ikke til en taper på tid? Kanskje det regnes som usportslig?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    SJAKK! - Siste halvdel av LINARES-MORELIA turneringen er i gang

    Dersu Uzala skrev:
    Sjakk-Quiz : Hvorfor deltok ikke DDR i Sjakk-OL i Nice 1974?
    Den er håpløs. Er ikke i nærheten av et svar etter 30min på Google...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    SJAKK! - Siste halvdel av LINARES-MORELIA turneringen er i gang

    pedal skrev:
    Dersu Uzala skrev:
    Sjakk-Quiz : Hvorfor deltok ikke DDR i Sjakk-OL i Nice 1974?
    Den er håpløs. Er ikke i nærheten av et svar etter 30min på Google...

    Visumproblemer?
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    SJAKK! - Siste halvdel av LINARES-MORELIA turneringen er i gang

    DDR deltok ikke i sjakk-ol i 74 fordi de ikke kunne vinne.

    "Lastly, there is the question of the East German team. They didn't play because they couldn't win!
    This sounds like a ridiculous argument, but it is absolutely true. However, if everyone who couldn't win didn't take part there would be no point in the Olympic idea."

    link: http://www.olimpbase.org/1974/1974in.html
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Da var blinde- og hurtigsjakkturneringen i Nice over for denne gang. Og bra er det. Disse spennende live overføringene gjør innhugg i arbeidsdagen. He-he. Nok en kjempeinnsats av Magnus, med delt 2. plass og bl.a. regjerende verdensmester Anand bak seg. Turneringen er ikke ELO ratet, så da er Magnus fortsatt rangert som nummer 5 i verden.

    Når de spiller med handikap, blindesjakk (partiet spilles uten brikker - må huske alle brikkenes posisjoner og trekk fra start til slutt) og hurtigsjakk (hver spiller har 30 minutter), så blir kvaliteten på partiene litt variabel. Men god underholdning er det!
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    ZAKOPANE OPEN 2008

    Mens vi venter på neste storturnering med Magnus, så kan jeg berette litt fra den polske Zakopane OPEN 2008 turneringen som gikk av staben 7. - 9. mars i år. Den sammenfalt med avslutningen i Morelia og gikk nok derfor litt upåaktet hen. Jeg skal se om jeg kan finne litt mer info.

    Zakopane er "Polens Geilo" og byr på fine slalombakker og turløyper.
     

    Vedlegg

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Her er et bilde fra turneringslokalet. Værgudene og sjakkgudinnen hadde lagt til rette for at partiene på dagtid kunne spilles utendørs.
     

    Vedlegg

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    :D

    kult.

    skikkelig brett og brikker jo, og sånn klokke har jeg også lyst på, og tilbehøret er også på plass.... :)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Ja da, utstyret er i orden. I likhet med musikken så er brett og brikker av velbrukt 70-talls årgang. Avskjedsgave fra Harstad sjakklubb for lang og tro tjeneste i 1983. Det fine med digitale klokker er at man, ut på kvelden, slipper kranglinga i 5 minutter om klokka er stilt riktig på 5 minutter. Ellers har jeg sansen for de tradisjonelle klokkene med 1 minutts reisning. He-he.

    Parallellt med det sportslige så var det en fine kulturelle innslag. Spilleren på førstebordet fikk bestemme neste album. Hvert album spilt i sin helhet. Til slutt så spillelista slik ut:
    Genesis/Trespass
    John Miles/Rebel
    Alan Parsons/I Robot
    Santana/Caravanserai
    Mike Oldfield/Ommadawn
    Supertramp/Crime of the Century
    Donald Fagen/Nightfly
    Dire Straits/Dire Straits
    Steve Hillage/Motivation Radio
    Steely Dan/Aja
    Kraftwerk/Man machine
    Rickie Lee Jones/Rickie Lee Jones
    Kate Bush/The Kick Inside
    Beatles/Abbey Road
    Springsteen/Born To Run
    Pink Floyd/Animals
    Queen/Night at the Opera
    Stones/Beggars Banqet
    Nirvana/Nevermind
    Yes/Fragile
    Purple/Come Taste The Band
    Zeppelin II
    Dexys Midnight Runners/Searching..
    Mike Oldfield/Hergest Ridge
    Genesis/Selling England
    Camel/Collection
    Dave Greenslade/The Pentatuche
    Pretenders/The Singles
    David Bowie/Ziggy Stardust
    Grand Funk/Caught In The Act
    ELO/A New World Record
    Zappa/Apostrophe/Overnite Sensation
    Focus/Hocus Pocus
    Jeff Wayne/War Of The Worlds
    Van Morrison/Moondance
    Tom Waits/Nighthawks At The Diner

    Ellers var alle enige i at Davidoff Grand Cru No. 4 var en velegnet lynsjakk sigar. Smakelig, praktisk og ikke for stor, slik at man tåler noen gjennom dagen.
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    • The number of possible ways of playing the first four moves per side in a game of Chess is 318,979,564,000—about 319 billion possibilities.

    • There are 169,518,829,100,544,000,000,000,000,000 ways to play the first ten moves of a game of Chess. That is about 169 octillion possibilities.

    • The number of distinct 40-move games is far greater than the number of electrons in the observable universe.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Velkommen tilbake til sivilisasjonen BoffEN! ;D

    Apropos antall mulige trekk og kombinasjoner:
    pedal skrev:
    Når de spiller blindesjakk (partiet spilles uten brikker) - må Magnus & Co huske alle brikkenes posisjoner og trekk fra start til slutt.
    Pytt, pytt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Et parti med blindesjakk kan vel de fleste stormestre spille med en hånd på ryggen. :p

    Men de flinke som spiller riktig mange simultanpartier i blinde kan jo imponere. Jeg vet ikke hva rekorden er her, men det er ganske mange.
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    FIDE April 2008 Rating List

    The sensation of the list, of course, is the Norwegian GM Magnus Carlsen (above),
    who at the age of 17 years and four months has climbed to place five in the world rankings,
    having gained a resounding 32 points to bring his Elo rating to 2765.
    Statisticians and historians need to get to work: is it the first time ever for a 17-year-old?
    Has anyone at that age ever approached the top rating by 38 points? Is there anything to
    stop this lad from becoming world champion? We for our part can only say: congrats Magus,
    keep it up! You are one of the most intriguing personalities in current-day chess.


    Her: http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=4546
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Synkroniser klokkene! Avlys alle avtaler de neste 2 ukene! I morgen går startskuddet for Magnus & Co i FIDE GRAND PRIX. Den 1. runden av 6, fordelt på 2008 og 2009.

    Det spilles 13 partier (alle mot alle, én gang). Altså 13 matchdager og 2 hviledager.

    Her er link til den offisielle siden: http://baku2008.fide.com/

    Fant ikke noe klokkeslett og rundeoppsett, men det kommer vel snart.

    EDIT: Er vel bare noe sermonigreier på søndag. Runde 1 begynner på mandag... Stay tuned!
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Et parti med blindesjakk kan vel de fleste stormestre spille med en hånd på ryggen. :p

    Men de flinke som spiller riktig mange simultanpartier i blinde kan jo imponere. Jeg vet ikke hva rekorden er her, men det er ganske mange.
    Najdorf spilte en berømt runde, men hans rekord ble slått i 1960 da Koltanowski vant 50 ut av 56 blindpartier spilt i samme runde.

    Gyula Breyer attained the world record of simultaneous blind games when he played twenty-five during Berlin's Tournament in 1920. Mikhail Najdorf played forty five in 1947 and George Koltanowski superseded all records in 1960 when he played blindly fifty six games, winning fifty of them after almost ten hours of play in a prodigy of human mind.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ikke er jeg interessert i sjakk
    Ikke er jeg interessert i Carlsen

    Men!!

    Denne tråden er likevel spennende. Bra!! og ett utropstegn til !
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    Ikke er jeg interessert i sjakk
    Ikke er jeg interessert i Carlsen
    Men!!
    Denne tråden er likevel spennende. Bra!! og ett utropstegn til !
    Se der! Du var nok pasjonert sjakkspiller i ditt foregående liv.

    Magnus spiller kl 12.00 hver dag. Dere kan logge inn på arrangørens hjemmeside og følge hvert parti live. For å få opp partiet til Mangus, så klikker dere på navnelinja i tabellen under brettet.
    http://livegames.fide.com/baku2008/tournament-games.html

    Ønsker dere on-line kommentarer så er det god blanding av lekfolk og eksperter her (Ny tråd hver dag):
    http://forum.tv2.no/forum/categories.cfm?catid=193&zb=5790002

    Akkurat nå så spiller Magnus sitt 1. parti i turneringen mot kineseren Yue Wang, rangert som nr. 50 i verden. Magnus er nr. 5. Ikke noe fyrverkeri parti så langt, men alt kan skje. Magnus er topprangert og favoritt til å vinne turneringen. Det blir uhyre spennende å se hvordan han takler forventningspresset. Det er lite som skiller på dette nivået. Dagsform og nerver kan avgjøre mye.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    SJAKK

    Boff1 skrev:
    http://susanpolgar.blogspot.com/ Liker Susan Polger si blog jeg, hun er søstra til Judit.
    Virkelig en interessant blogg dette. Imponerende hva hun gjør for sjakken. Meget intelligent og effektiv vinkling av sjakkens grensesnitt mot verden forøvrig. "Mer enn et spill".

    Hennes egen "profesjonelle" hjemmeside er også fin: http://www.susanpolgar.com/susan-the-ambassador.html Se Susan drikke te med Mikhail Gorbachev m.m.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    SJAKK – Magnus vs. Che Guevarra, LIVE akkurat nå!

    Etter 2 rolige remiser spiller Magnus nå hvit i 3. runde mot russeren Ernesto Inarkiev. Han er oppkalt etter Cubas revolusjonshelt/massemorder (stryk det som ikke passer). Magnus sin motstander er 22år og regnet som en meget agressiv og oppfinnsom sjakkspiller. Dette kan bli et fyrverkeri av et parti! Følg med her: http://livegames.fide.com/baku2008/tournament-games.html

    Og debatt på Nettavisens sjakkforum her: http://forum.tv2.no/forum/messageview.cfm?catid=193&threadid=42059&STARTPAGE=2&FTVAR_FORUMVIEWTMP=Linear&#lastunread
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg er svært langt fra noen ekspert, men begynner ikke dette å se ille ut for vår mann? (de er på trekk 18 når dette skrives). Får håper russeren kommer i tidsnød og gjør noe dumt.
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    Magnus stilling er ikke god, kanskje han spiller 19. Ld1 ...

    Fritz 11:

    1. (-0.88): 19.Bd1 g5 20.Bg3 Rfd8 21.h3 Be6 22.b3 Nd6 23.Ne3 c4 24.Nd5 Qb7 25.Bc2 Nxd5 26.exd5 Bxd5 27.Bh7+ Kf8 2. (-1.01): 19.Bb3 Qd7 20.Rd1 Nd6 21.Ne3 Bxf3 22.gxf3 c4 23.Bc2 Qh3 24.Bg3 Rad8 25.a4 Rd7 26.axb5 Ne2+ 27.Kh1 3. (-1.32): 19.b3 Bxf3 20.gxf3 Qd7 21.Bg3 Nd2 22.Nxd2 Qxd2 23.Re3 Rfd8 24.Qd1 Ra7 25.Bxf4 exf4 26.Re2 Qxd1+ 27.Rxd1 Rxd1+ 28.Bxd1 Rd7 29.Bc2 Bxc3 30.e5


    EDIT: Yep, der spilte Magnus 19. Ld1
     

    Vedlegg

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Nervepirrende sluttspill. Synd at løperne er ulikefarget. Dog kontrollerer Magnus sin hvite løper forvandlingsfeltet til sin a-bonde.
     

    Vedlegg

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Karl_Erik skrev:
    God ide. Jeg så på den samme varianten med trussel
    Lg3+
    Kg1, Dd1+
    Lf1, Dd4+
    Kh1

    Men da klarer vel sort ikke forhindre hvit i å sjakke med dronningen på 7. og 8. raden, og etterpå få tempogevinst med løpersjakk d3/c4, eventuelt mattrussel deretter. (Lengre klarer jeg ikke se).
    Alternativt at sort dronning ikke klarer å stoppe a-bonden.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Ja dette poenget smakte! Måtte feire med et par kalde.

    Etter 2 slappe remis partier, viste Magnus igjen mestertakter. Han kom dårlig ut av åpningen. Alle analyseprogrammene blinket rødt og laber stemning i den norske leiren. Så kontret han på overraskende vis i sitt 26. trekk med e5!, og i løpet av 2 trekk har han plutselig et lite overtak på russeren. Så utnytter han at motparten har brukt for mye tid, og Magnus presser sluttspillet sakte men sikkert til gevinst. Evnen til å snu - og klare å vinne - partier som dette, er hva som trengs for å bli verdensmester...

    Og vi har mer i vente. dette er sakset fra bloggen til faren (min uthevelse):
    After the game and dinner we played some table tennis today. Magnus is hoping to get more energetic in the rounds to come as he hasn't felt really fit for fight during the first three rounds.

    Kjør på med bordtennis og rosiner, Magnus! Vi er klar for mer spenning i 4. runde i morgen torsdag.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    Avskjedsgave fra Harstad sjakklubb for lang og tro tjeneste i 1983.
    Harstad Sjakklubb?
    Var du med sommeren `76?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Karl_Erik skrev:
    pedal skrev:
    Avskjedsgave fra Harstad sjakklubb for lang og tro tjeneste i 1983.
    Harstad Sjakklubb?
    Var du med sommeren `76?
    Det kan stemme. Begynte så vidt da klubben spilte i de fine lokalene til Nord-Norges Salgslag. Det var vel ca 1974-75? Så var det vel nede på Damskipskaia med Roar Lindblom som formann. Da hadde klubben sin gullalder med flere toppspillere i landsdelen. Stein Jensen ble vel norsk juniormester rundt der. Var du innom? (Husker en del gjestespillere gjennom årene, bl.a. som var i HT i militæret).
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    Var du innom? (Husker en del gjestespillere gjennom årene,
    Var med på NM/landsturneringen i Harstad sommeren 76. Det var nærmest hetebølge den uka. Fikk velferdspermisjon fra militæret i Bodø, men resultatet var heller begredelig.
    3,5 poeng i klasse 1, såvidt jeg kan huske. Eneste oppløftende var at jeg spilte remis mot Øystein Brekke (som senere har slått Kasparov hvis jeg ikke husker feil (ehh... i simultan ::) ).
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Magnus hadde hviledag i dag. På'n igjen i morgen.
    ;D
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Svar på dagens sjakk quiz er: Ernesto Che Guevarra. Cubas revolusjonshelt/massemorder (stryk det som ikke passer).
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Heeey, nå begynner det å bli folksomt her i sjakktråden.

    Snart kan vi stable på beina et 6-mannslag! La oss si Boffen eller Karl_Erik på 1. bordet. OldBoy på sistebordet. Og meg et sted i mellom. Gjestemedlem kan spille rollen som Uri Geller og sitte i salen og terge motpartens spillere.

    Så utfordrer vi AVforum.no til lagkamp. Vinnerlaget får Hi-Fi for 100.000,- sponset av Høium Hifi.

    OK?
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    pedal skrev:
    Heeey, nå begynner det å bli folksomt her i sjakktråden.

    Snart kan vi stable på beina et 6-mannslag! La oss si Boffen eller Karl_Erik på 1. bordet. OldBoy på sistebordet. Og meg et sted i mellom. Gjestemedlem kan spille rollen som Uri Geller og sitte i salen og terge motpartens spillere.

    Så utfordrer vi AVforum.no til lagkamp. Vinnerlaget får Hi-Fi for 100.000,- sponset av Høium Hifi.

    OK?
    Meg ved et sjakkbord? Takker og bukker for tilliten, men det skulle ha tatt seg ut....

    :) :) :)

    e2-e4 representerer et maksimum av min praktiske sjakk-kompetanse. Vel..så pleier det å følge noe à la e7-e5, og da står jeg stort sett fast. Allerede på slike tidlige stadier i mine partier føler jeg en sterk trang til å gi opp.

    Men OK, jeg tar utfordringen. Men da må dere love å lukke øynene for sjakktabber i stil med Riises nå så overomtalte Champions-League-heading.

    :) :) :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    pedal skrev:
    Heeey, nå begynner det å bli folksomt her i sjakktråden.

    Så utfordrer vi AVforum.no til lagkamp. Vinnerlaget får Hi-Fi for 100.000,- sponset av Høium Hifi.

    OK?
    Ok den er grei.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    Heeey, nå begynner det å bli folksomt her i sjakktråden.

    Snart kan vi stable på beina et 6-mannslag! La oss si Boffen eller Karl_Erik på 1. bordet. OldBoy på sistebordet. Og meg et sted i mellom. Gjestemedlem kan spille rollen som Uri Geller og sitte i salen og terge motpartens spillere.

    Så utfordrer vi AVforum.no til lagkamp. Vinnerlaget får Hi-Fi for 100.000,- sponset av Høium Hifi.

    OK?
    1.bordet er nok alt for høyt for meg, ja. Er lenge siden jeg har vært aktiv nå, og lå på litt over 1500 i rating siste periode jeg var aktiv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn