Diverse Sitat: There is no such thing as a digital signal

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.715
Antall liker
7.834
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Sitat fra Beekhuyzen, fra rundt 1:35

Ca 1:35 «There is no such thing as a digital signal»
Ca 1:50 «They are all analog signals»

Har Beekhuyzen startet tidlig for tidlig med fredagspilsen eller finnes det rot i det han påstår her? Har tidligere hatt følelsen av at han refererer til mye som var tilfelle før, men som ikke er aktuelle problemstillinger lenger.

 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.261
Antall liker
9.497
Torget vurderinger
2
Digital lyd baserer seg ikke på 0 og 1 eller trappetrinnskurver.
Det er overgangen mellom høy og lav volt som dechiffreres, dvs firkantpuls
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Så (eller hørte) den videoen bakgrunnen i garasjen litt tidligere idag.
Han er som alltid veldig opptatt av pris, og at (selvfølgelig) så er ikke Wiim streamers gode nok for at de inneholder åpenbare for billige komponenter++.
Ikke måte på hvor lite stereobilde++ det var på.
-Skal det bli bra så må det koste ifølge han. (uten at han reflekterer noe over at selv de dyre haifai-enhetene har like billige komponenter inni)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tøft, da trenger vi ikke Digital - Analog konvertere siden signalet allerede er analogt.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.681
Torget vurderinger
1
Som Balle sier det enkelt, presis og godt!

Det er på en måte dagens moderne morsekode og Enigma også om man vil samtidig, dechifferingen varier etter hvilket rammeverk som ligger bak. Det kan være såpass komplekst at det er både kryptert og komprimert opp til flere ganger. Når det gjelder data så er det svært vanlig å komprimere, for å spare båndbredde. Her er det ikke snakk om komprimering som lager dårligere kvalitet, det er algoritmer som samler sammen 1-ere og 0-ere for å spare plass, det brukes samme algoritme omvendt vei når det pakkes ut så data er identisk som før det ble pakket ned. De som har holdt på med f.eks. ZIP eller RAR filer, vet hva dette innebærer. Det er også noe som heter checksum ute og går som kontrollerer at data er identisk for hver pakke. Det krever jo noe CPU. Dette er på "data" siden av alle avspillere i dag, om det er PC eller streamer så er det samme protokoller som brukes og samme nettverk etc. Når det gjelder DAC så er det mye annet som foregår, der gjelder det bare å replikere et signal til en så ren sinus som mulig istedet og her er det også helt andre protokoller og data som foregår. Dolby har jo noe kodet signal, som betyr at man må bruke dems lisens for å få dekodet signalet etc.

Digitalt er ikke digitalt, kan man jo også likeså godt si. Databehandlingen er digital, der det digitale 1 og 0 gjøres om til hexadesimaler og andre regnestykker for å få ønsket format på pakkene som kommer inn. Checksum kan man ha i alle ledd og lag i OSI modellen, for å ha konsistens på data enkelt og greit som også bidrar til økt sikkerhet både for brukere og ikke minst tapsfri signalbehandling av f.eks. lyd eller hva som helst av data som kommer inn.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.753
Antall liker
21.628
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke sett videoen selvfølgelig, men jeg ville forbauses om han ikke fikk smøget inn hvor farlig det er med jitter.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Og viktigheten av å bytte ut alt switch mode med lineær PSU som f.eks. Sbooster.
Bortsett fra på nettverksswitcher for der switcher det uansett..
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.715
Antall liker
7.834
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Jeg har ikke sett videoen selvfølgelig, men jeg ville forbauses om han ikke fikk smøget inn hvor farlig det er med jitter.
Nei for en gang skyld så snakker han lite om jitter, i alle fall bruker han ikke ordet direkte.

Han nevner dog at selv de minste variasjoner i firkantpulsene gir tidsvariasjoner som igjen gir store utslag i lyden når DACen lager det analoge signalet. Dette gjelder uansett hvor god DACen er. Bassinformasjon og stereoperspektiv går tapt og stemmer blir lett nasale og instrumenter kan låte skarpt med siblanter..
IMG_4840.jpeg
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.681
Torget vurderinger
1
Nei for en gang skyld så snakker han lite om jitter, i alle fall bruker han ikke ordet direkte.

Han nevner dog at selv de minste variasjoner i firkantpulsene gir tidsvariasjoner som igjen gir store utslag i lyden når DACen lager det analoge signalet. Dette gjelder uansett hvor god DACen er. Bassinformasjon og stereoperspektiv går tapt og stemmer blir lett nasale og instrumenter kan låte skarpt med siblanter..
Vis vedlegget 1008335
Det er en gjenganger akkurat det der, på mytebyggingen. Selv om det digitale signalet går over 45 grader istedet for 90 grader så beholdes det fortsatt inntakt, da det er flanker som avgjør om det er høy eller lav puls. Om man tar utgangspunkt i 2V som det bildet, så kan man sette flanke slik at det switcher til høy puls på 1,5V og lav puls på 0,5V. Hvordan pulsen egentlig ser ut har ikke så mye å si, akkurat derfor så er den heller ikke så mottagelig for støy eller ripple heller som på et analogt signal.
Men selv veldig billig og dårlig utstyr klarer å lage en perfekt firkantpuls, som går rett opp og rett ned..
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Hvorfor ser man på og vektlegger hva en sopp som fullførte handelsgymnaset før kalkulatoren ble oppfunnet sier? En geriatrisk "influenser" som prekær ut av ræva.

Alle i denne hobbyen ønsker å tjene penger på den. Derfor har vi to garasjeprodusenter for hver entusiast og fire guruer for hver garasjeprodusent - i et marked hvor alle kan lage alt selv.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.197
Antall liker
2.672
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Det er en gjenganger akkurat det der, på mytebyggingen. Selv om det digitale signalet går over 45 grader istedet for 90 grader så beholdes det fortsatt inntakt, da det er flanker som avgjør om det er høy eller lav puls. Om man tar utgangspunkt i 2V som det bildet, så kan man sette flanke slik at det switcher til høy puls på 1,5V og lav puls på 0,5V. Hvordan pulsen egentlig ser ut har ikke så mye å si, akkurat derfor så er den heller ikke så mottagelig for støy eller ripple heller som på et analogt signal.
Men selv veldig billig og dårlig utstyr klarer å lage en perfekt firkantpuls, som går rett opp og rett ned..
Er nok noe i det ,, sjønt flere fabrikanter s legger litt vekt på transport av signalet , helt enkelt med single fets eller transistors hist og pist som feks sony , phillips og noen andre

Signalet fra gode trauste cd pro er som brukes i flere hi end drev og players ikke akkurat imponerende til prisen , de som har sett
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.197
Antall liker
2.672
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Mente du hørt?
I første omgange form av signal til perfekt reshape ,,scoop observasjon

Jeg foretrakk buffret og reklokket version kontra uklokket og ubuffret
Cd pro spdif utgangen ,,jeg hadde ikke på daværende tid punkt anlednig til å lytte på i2s out
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.310
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Har selv dårlig erfaring med drev. Hadde en Teac vrds10 for mange år siden, den var heller dårlig som cd spiller men etter mitt skjønn herlig som drivverk og fungerte ypperlig mot dac. Senere hadde jeg en topp of line cd spiller fra Hegel. Så EMC 1 up. Så ekstern dac osv. Ikke lenge siden jeg prøvde hegelen mot kompaniet som drivverk og ble ovverasket over hvor mye bedre EC var mot HD30 dac fra Hegel. Burde ikke vært forskjell?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Syns han virker temmelig ganske edruelig. Dere skjønner jo hva han mener, selv om norske tastaturkrigere - avdeling haifai, som har hatt seg et par øl for mye innabords på en fredagskveld, ikke er målgruppen hans.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.197
Antall liker
2.672
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Har selv dårlig erfaring med drev. Hadde en Teac vrds10 for mange år siden, den var heller dårlig som cd spiller men etter mitt skjønn herlig som drivverk og fungerte ypperlig mot dac. Senere hadde jeg en topp of line cd spiller fra Hegel. Så EMC 1 up. Så ekstern dac osv. Ikke lenge siden jeg prøvde hegelen mot kompaniet som drivverk og ble ovverasket over hvor mye bedre EC var mot HD30 dac fra Hegel. Burde ikke vært forskjell?
Min beste spdif var nettopp en teak vdrs 9 klokket

Ikke forundret over ec / vs hegel
Hegel hd30 en av verden beste dacs ,,, syncro dac systemet har jeg tro på
både støy tall og dynamikk er formiddabel i heglene
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.952
Antall liker
11.355
Sted
Ytterst i havgapet...
Bare en kommentar til Balle.... 0-1, lav-høy er samme ulla.... i de langt fleste fleste dekodere, også for ikke-audio, ligger det flankedetektorer som sørger for å eliminere selve flanken.... hvis den da ikke er for slapp.... slappe greier vil vi jo ikke ha...
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.715
Antall liker
7.834
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Nå må det også nevnes at Beekhuyzen er veldig glad i DACer og streamere som er typiske garasje-produkter fra helt ukjente produsenter. Når jeg så videoen en gang til nå, så var det denne DACen fra Holo Audio som var i bruk:

Så sånn sett er nok risikoen for at småting på det digitale signalet påvirker DACen i større grad enn det gjør på DACer fra kjente produsenter.
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.681
Torget vurderinger
1
Nå må det også nevnes at Beekhuyzen er veldig glad i DACer og streamere som er typiske garasje-produkter fra helt ukjente produsenter. Når jeg så videoen en gang til nå, så var det denne DACen fra Holo Audio som var i bruk:

Så sånn sett er nok risikoen for at småting på det digitale signaler påvirker DACen i større grad enn det gjør på mer «standard» DACer.
Sponsing?

Største problemet med garsjeprodukter er akkurat streamere som skal kobles på nett, IoT er dagens største sikkerhetsrisiko der ting bare står på internett og aldri blir vedlikeholdt med patching av sårbarheter. Perfekt for botnets å ta over disse enhetene og utnytte til all slags trafikk man ikke ønsker å ha innom hus rett og slett.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.715
Antall liker
7.834
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Sponsing?

Største problemet med garsjeprodukter er akkurat streamere som skal kobles på nett, IoT er dagens største sikkerhetsrisiko der ting bare står på internett og aldri blir vedlikeholdt med patching av sårbarheter. Perfekt for botnets å ta over disse enhetene og utnytte til all slags trafikk man ikke ønsker å ha innom hus rett og slett.
Kan jo hende det er noe sponsing ute og går. For han bruker en Grimm Audio streamer i sitt beste oppsett, en han har skrytt mye av. Den selges også hos Magna Hifi:

Men ift denne tråden, så har det mer å gjøre med om disse produktene muligens ikke er så gjennomarbeidet slik at forskjeller som normalt sett ikke oppstår blir mulig med disse produktene.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
2:04 « "Because of bandwidth limitations, squareware..." Dette er faktisk helt feil. Her bruker han en hel video for å underbygge hvorfor det fremkommer hørbare forskjeller, og hovedpoenget er at signalene som går i kablene er skjøre firkantpulser, men det er jo ingen firkantpulser whatsoever, men sinuspulser.
 
Topp Bunn