Siste mulighet til å kunne kjøpe en Luxman "klasse A" - forsterker.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • siste_luxman_a_hifisentralen.jpg




    Det er en litt vemodig dag for oss på SteReoFil. Vi har nå fått den siste sendingen av Luxman sine legendariske "klasse A" forsterkere. Om du har drømt om en slik forsterker er dette siste mulighet til å kunne kjøpe et nytt eksemplar!

    Klasse A-konstruksjonen regnes av mange audiofile som selve Rolls Roycen av forsterkerteknologi. Kort fortalt er forsterkningen og tomgangsstrømmen konstant, mens kun inngangsspenningen moduleres. Dette ligner i teknologi på rørkonstruksjoner og gir også den fyldigste, varmeste og mest organiske klangen. Å forstå hvordan klasse A lyder er vanskelig uten selv å oppleve det. Men, dersom du ser for deg den mest fløyelsmyke lyden du har hørt kombinert med en bassrespons som får hårene til å reise seg på armene er du ikke langt unna.

    "Ulempen" med "klasse A" er at det av natur bruker litt med strøm enn mer effektive løsninger som "klasse A/B" og "klasse D". Her snakker vi egentlig knapper og glansbilder og selv med høye strømpriser vil det ikke ha noen innvirkning på strømregningen din i det hele tatt. Men, det er nok til at EU nå setter ned foten for slike konstruksjoner, på samme måte som glødepæren og 8K OLED-skjermer også avgikk med døden. Det er veldig synd, for det er etter vår mening, ingen ting som lyder så flott som en god "klasse A"-konstruksjon.

    L-550AXII_front.jpg


    For tre uker siden forlot de siste "klasse A" L-550AX MKII Luxman sin fabrikk i Japan. Vi har fått kloret til oss et lite antall, som vi nå har for salg. Ring oss gjerne, om du skulle ha noen spørsmål rundt Luxman, vi hjelper deg gjerne.

    Les mer om Luxman L-550AX MKII her.

    God helg ønskes fra oss på SteReoFil! :)
     

    Kommentarer

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Du bruker en Accuphase AB forsterker. Jeg har et sett med A-200 monoblokker. De skal ikke skrues av om de skal prestere optimalt. De trekker 600W til sammen i timen. Jeg kan fortelle deg at det blir 432 KVH i måneden. Det blir i praksis over 5 000 kvh. pr år.
    Jeg stenger selvfølgelig forsterkeren min når den ikke er i bruk. At noen mener at de skal stå på 24/7 bryr jeg meg ingenting om. Ser overhodet ingen logikk i at forsterkeren skal stå på og uvirksom 18-19 timer i døgnet.
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.417
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    ..
    Hvor langt dette har kommet på mht HiFi og forsterkere, vet jeg ikke.
    At nye apparater skal ha automatisk Standby-funksjon, for å spare strøm, er jo fint. Men skal man tvinges vekk fra kl A forsterkere og apparater med lineære strømforsyninger, så blir det festlig.
    ..
    Jeg vil tro at det går an å få en eks klasse A eller AB forsterker innenfor nye krav.
    Spørsmålet blir egentlig mere om folket da vil kjøpe produktet; en amp som er klasse A men med styrt strømforsyning? (aka en Klasse G eller H amp) 🤔
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.480
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Endor
    Jeg vil tro at det går an å få en eks klasse A eller AB forsterker innenfor nye krav.
    Spørsmålet blir egentlig mere om folket da vil kjøpe produktet; en amp som er klasse A men med styrt strømforsyning? (aka en Klasse G eller H amp) 🤔
    Er det ikke litt der Krell er med iBias?, Klasse A men variabel bias
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.417
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    Er det ikke litt der Krell er med iBias?, Klasse A men variabel bias
    Det kan være ja. Mener å ha sett flere fabrikanter har lansert varianter av styrt PSU.
    Men hva sier hardcore-klasse-A-med-ringkjerne-trafo-folket til det tro?

    Vil de kjøpe en slik løsning, eller kan man like godt hoppe fremover til dagens teknologi?
    Det er der produsentene må spå litt, for det koster å produsere.
    Ser ut som Luxman har tatt et valg.🤔
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.754
    Antall liker
    1.980
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er vel ikke heldig med privat import heller for å unngå direktivet all den tid at alle produkter må være ce merket for bruk i Norge? Eller gjelder det bare ved salg gjennom firma?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.480
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Endor
    Jeg stenger selvfølgelig forsterkeren min når den ikke er i bruk. At noen mener at de skal stå på 24/7 bryr jeg meg ingenting om. Ser overhodet ingen logikk i at forsterkeren skal stå på og uvirksom 18-19 timer i døgnet.
    samme her (Adyton Cordis 1.8s)
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    383
    Antall liker
    200
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skrur også av imellom hver lytting. Det er vel ikke heldig for komponentene å stå på kontinuerlig med så mye varme som da produseres?

    Hvis jeg skulle hatt den påskrudd døgnet rundt hadde det nok påvirket strømregningen, ja.

    Jeg hører forresten absolutt ingen forskjell i lyden på kald eller varm forsterker
     

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    136
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    14
    Jeg stenger selvfølgelig forsterkeren min når den ikke er i bruk. At noen mener at de skal stå på 24/7 bryr jeg meg ingenting om. Ser overhodet ingen logikk i at forsterkeren skal stå på og uvirksom 18-19 timer i døgnet.
    Du skal ikke se det men høre det :) :) :) .
    Har et sett meed 2.0 monoblokker også, og det er liten tvil om at de leverer absolutt best lydmessig når de ikke skrues av, men alt er selvfølgelig smak og behag.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.412
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Huff, skulle hatt en L-590AX mk2 i stua, den savner jeg.

    @SteReoFil stemmer det at L-595A SE er innkommende? Den ble det jo bare laget 600 av (300 for Japan og 300 for resten av verden).
     

    SteReoFil

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.03.2004
    Innlegg
    322
    Antall liker
    578
    Huff, skulle hatt en L-590AX mk2 i stua, den savner jeg.

    @SteReoFil stemmer det at L-595A SE er innkommende? Den ble det jo bare laget 600 av (300 for Japan og 300 for resten av verden).
    Hei!

    Nei dessverre, det stemmer ikke. Vi har den i bestilling, men har fått beskjed om at vi ikke kommer til å få flere. :-( Jeg har fjernet den fra nettsiden nå, takk for påminnelsen!

    Når det gjelder 550/590 så opplever jeg ikke noen kvalitetsforskjell mellom de to. 590 var litt kraftigere, men i praksis er forskjellen veldig liten. 550 er en knallbra forsterker! :)

    Mvh

    Jens
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.062
    Antall liker
    2.521
    Dette er en type spørsmål som jeg har funnet Open AI gjør nytte. Altså slå opp i byrokratiske dokumenter. Jeg har dog merket meg at man bør spørre om når direktivet ble sist endred for å få den til å finne nyeste revisjon.

    Nå er vel Open AI noe hemmet av at den ikke besitter mye kunnskap etter 2021. Men slike direktiver er som regel laget med lange tidsfrister for at produsenter skal få tid til å tilpasse seg.
    EU-direktivet for effektforsterkere for audio heter "Ecodesign for forsterkere" (EC 801/2013) og ble vedtatt 18. juli 2013. Direktivet omfatter krav til effektivitetsgrad for effektforsterkere, og det er satt grenser for strømforbruk i ulike driftsmoduser.

    For effektforsterkere med en utgangseffekt på over 250 watt RMS, må effektivitetsgraden være minst 85% når forsterkeren er i drift.

    For forsterkere med en utgangseffekt på 75 watt til 250 watt RMS, må effektivitetsgraden være minst 82%.

    Effektivitetskravene trådte i kraft i to trinn. Fra 2015 ble det innført krav for forsterkere med...
    ...og her går Open AI i heng og forsøk på å få den til å gjøre svaret fedig får jeg bare feilmeldinger :poop:
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.540
    Antall liker
    3.656
    Sted
    Sunnmøre

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.744
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Dette er en type spørsmål som jeg har funnet Open AI gjør nytte. Altså slå opp i byrokratiske dokumenter. Jeg har dog merket meg at man bør spørre om når direktivet ble sist endred for å få den til å finne nyeste revisjon.

    Nå er vel Open AI noe hemmet av at den ikke besitter mye kunnskap etter 2021. Men slike direktiver er som regel laget med lange tidsfrister for at produsenter skal få tid til å tilpasse seg.


    ...og her går Open AI i heng og forsøk på å få den til å gjøre svaret fedig får jeg bare feilmeldinger :poop:
    Bra jobbet (y) Google forteller meg at en gjennomsnittlig klasse AB-forsterker har en effektivitetsgrad på 65%, og hvis man tar høyde for at noen er litt mer effektive så er det allikevel en del som vil slite med kravet på 82% i kategorien 75-250watt :unsure:
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.164
    Antall liker
    2.675
    Kanskje Sugden i england snart må stenge butikken? Tror de fleste produktene dem har i porteføljen faller igjennom de nye kravene. Mener å ha lest at de fleste som jobber der nærmer seg pensjonsalder.
    Hadde selv en Masterclass i 10 år, savner den ikke en dag. Signal/Noise langt under pari målt mot dagens standard.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.572
    Antall liker
    3.139
    Sted
    Oslo
    Direktivet er vel på linje med forbudet mot glødepærer, noe som strengt tatt er idiotisk i Norge så lenge vi bruker termostatovner til å varme opp husene våre mesteparten av året. Da spiller det ingen rolle om en glødepære eller forsterker bidrar til oppvarmingen, for da slår bare termostaten seg av litt tidligere.

    På den annen siden bruker vel EU-området totalt minst like mye strøm på nedkjøling (airconditioning) som på oppvarming i løpet av året, og da er det tullete å ha ekstra varmekilder (som forsterkere og glødepærer) i huset som øker kravet til nedkjøling.

    EU skal ha fri flyt av varer og da kan de vel ikke lage spesialregler for land som kunne fyre konstant med klasse A gjennom hele vinteren uten å påvirke det totale strømforbruket. Dessuten er vi ikke mange nok til å være et interessant marked.

    På den annen side kunne vel produsentene tilpasset produktene slik at strømforbruket i standby ble redusert?
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.937
    Antall liker
    754
    Kanskje Sugden i england snart må stenge butikken? Tror de fleste produktene dem har i porteføljen faller igjennom de nye kravene.
    En mulig trøst for Sugden er kanskje at UK ikke er medlem av EU?
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.062
    Antall liker
    2.521
    Ok, så da har jeg plaget My AI på samme spørsmål. Hun er jaggu vanskelig å be. Korte avrundete svar som gjør at man må neste spørsmålet gjennom flere lag. Her er hva hun kommer opp med.

    • MY AI
      15:49

      • Kravene til effektivitet for de ulike effektnivåene i EC 801/2013 for audioforsterkere er som følger:
      • - Mindre enn 10 watt: minst 80% effektivitet ved en belastning på 50% av nominell effekt
      • - 10 watt til 50 watt: minst 82% effektivitet ved en belastning på 50% av nominell effekt
      • - 50 watt til 200 watt: minst 85% effektivitet ved en belastning på 50% av nominell effekt
      • - Mer enn 200 watt: minst 85% effektivitet ved en belastning på 230VAC Disse kravene er utformet for å sikre at produktene er energieffektive og har minimale påvirkninger på miljøet.
    Som vi ser aner hun ikke hva hun snakker om når hun vil laste forsterkeren med 230VAC, men hun nevner at direktivet var sist oppdatert 2019.

    Videre sier hun

    EC 801/2013 stiller også krav til hvilemodus og strømforbruk i standby-modus for audioforsterkere. Kravene er utformet for å redusere energiforbruket når produktet ikke brukes aktivt. Her er kravene som gjelder:

    - Audioforsterkere skal ha en hvilemodus som aktiveres når produktet ikke er i bruk. Strømforbruket i hvilemodus skal være mindre enn 0,5 watt. Audioforsterkere skal ha en standby-modus som aktiveres når produktet ikke brukes over lengre tid.

    - Audioforsterkere med en nominell effekt på mindre enn 10 watt skal ha en standby-modus som aktiveres etter 20 minutter uten aktiv bruk.

    - Audioforsterkere med en nominell effekt på mer enn 10 watt skal ha en standby-modus som aktiveres etter 30 minutter uten aktiv bruk.
    Siden målig gjøres ved 50% av nominell effekt gir det egentlig utfordring for klasse A forsterkere i seg selv? Slik det testes er vel uansett ikke forsterkerklasse den egentlige utfording, men strømforsyning. Og når Manley finner det fordelaktig å bruke SMPS i sine rørprodukter overlever trolig et klasse A trinn på samme.

    Problemet oppstår vel egentlig kun om man liker ha klasse A trinnet på 24/7 som ikke lenger tillates i komersielle produkter.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.975
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Bortsett fra switch mode strømforsyninger eller forsterkere er en slik virkningsgrad helt urealistisk.
    Ikke push pull en gang.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.386
    Antall liker
    1.286
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Nei dessverre, det stemmer ikke. Vi har den i bestilling, men har fått beskjed om at vi ikke kommer til å få flere. :-( Jeg har fjernet den fra nettsiden nå, takk for påminnelsen!

    Når det gjelder 550/590 så opplever jeg ikke noen kvalitetsforskjell mellom de to. 590 var litt kraftigere, men i praksis er forskjellen veldig liten. 550 er en knallbra forsterker! :)

    Mvh

    Jens
    Det var ikke det dere sa når jeg kjøpte 590'n.... 😉
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.164
    Antall liker
    2.675
    Det var ikke det dere sa når jeg kjøpte 590'n.... 😉
    Ofte låter de mindre watt-tunge forsterkerne litt bedre, alt annet likt, pga færre utgangstransistorer i parallell😉
    Men samtidig flyter musikken mer lett og uanstrengt med mange watt.
    Det som er så fasinerende med HiFi; det er give and take hele veien.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.744
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ofte låter de mindre watt-tunge forsterkerne litt bedre, alt annet likt, pga færre utgangstransistorer i parallell😉
    Men samtidig flyter musikken mer lett og uanstrengt med mange watt.
    Det som er så fasinerende med HiFi; det er give and take hele veien.
    Det første du skriver der med antall utgangstransistorer var et av argumentene Ken Ishiwata brukte på en presentasjon av en de senere Premium-produktene sine hos Marantz. Derfor hadde ikke de produktene voldsomt mange watt, men heller en tilpasset mengde effekt hvor man da heller ha gode og færre komponenter i kjeden for å gi lydkvaliteten hovedfokus.

    - beklager OT -
     
    Sist redigert:

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    3.060
    Torget vurderinger
    2
    Er det tilfelle at 505UX også skal ut av produksjon?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

SteReoFil
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
578
Link til alle artikler
190
SteReoFil sine annonser
Bransjenyheter
Quad Artera Mono - er nå på lager!

Quad Artera Mono - er nå på lager!

  • 0
Quad sine nye monoblokker kan nå oppleves i butikken. Her får du fyldig, deilig, klassisk britisk high-end-lyd med krefter i bøtter og spann til en veldigfornuftig pris. Vi har blitt veldig glad i...
Fortsett
Bransjenyheter
REKKORD AUDIO F300 - rimeligere enn du tror?

REKKORD AUDIO F300 - rimeligere enn du tror?

  • 1
REKKORD AUDIO håndlager platespillere i Schwartzwald, Tyskland. De har et stort utvalg, men felles for de alle er høy lyd- og byggekvalitet, glimrende brukervennlighet og enormt god valuta for...
Fortsett
Bransjenyheter
Vårmessen - se tilbudene her!

Vårmessen - se tilbudene her!

  • 0
https://www.stereofil.no/messetilbud Mvh Jens SteReoFil AS
Fortsett
Bransjenyheter
Wharfedale Super Denton lanseres i dag!

Wharfedale Super Denton lanseres i dag!

  • 1
Mr. Adam Gray besøker oss i butikken denne helgen for å lansere Wharfedales seneste høyttaler; Wharfedale Super Denton! :) Det er ingen hemmelighet at vi er veldig glad i høyttalere fra...
Fortsett
Bransjenyheter
Supertilbud på Fyne Audio Classic Vintage VIII på vårmessen!

Supertilbud på Fyne Audio Classic Vintage VIII på vårmessen!

  • 0
Under vårmessen kan du gjøre et aldri så lite kupp på det som allerede er en av våre aller beste høyttalerkjøp! :) Fyne Audio Classic Vintage VIII er en av våre flotteste og kuleste høyttalere...
Fortsett
Bransjenyheter
Vårmessen 2024 - hva ønsker du deg tilbud på?

Vårmessen 2024 - hva ønsker du deg tilbud på?

  • 0
Programmet til Vårmessen 2024 begynner å ta form. :) Vi skal spille på MBL 101X-treme MKII, demonstrere Rega Naia, lansere et nytt platespillermerke, demonstrere "Årets Høyttaler" i Stereo+ og...
Fortsett
Topp Bunn