sinus-toner på nett ?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.959
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Spørsmål fra en teknisk fossil:
Finner jeg en tonegenerator til PC på nettet?
Jeg har akkurat regnet ut at den laveste tonen på pianoet mitt har en senterfrekvens på 27.5Hz!!
Og så diskuterer vi om vi trenger dyp bass?
Noen har vel giddet å lage lydfiler på med stabile sinus-signaler for hele skalaen fra ende til annen?
Dette kombinert med en dB-måler eller lignende vil jeg bruke finne ut 'hva som egentlig foregår her i huset', og hva slags tiltak som må igangsettes.

edit: og bare sånn i farten: er det noen som kjører godlyd på Linux her?
J

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.537
Javisst finnes det :) Marchands tonegenerator er den første som ramlet inn i hukommelsen, men det finnes sikkert flere. Kan generere rosa og hvit støy også. Lastes ned ved å klikke på linken over :)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.867
Det går an å lage sinus-sveip med Audiolense demoen. Filene blir generert ved å sette igang en måling. De kommer som wav-filer.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.959
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Svein_B skrev:
Svante Granqvist i Sverige har noen fine små programmer som bl.a. tonegenerator, spektrum analysator m.m.
http://www.speech.kth.se/smptool/

A real-time tone generator: Tone
Takk for tips, dette var greie små saker. Her rister og klirrer det, ørene forteller med en gang at vi har en rom-resonnans på 102Hz på soverommet og en kraftig resonnans i PC-høyttalerne rundt 750. PC-subben faller av fullstendig ved 53Hz og hørselen min gir tapt på 15700 (røper ikke eksakt alder her 8)). Så kommer turen til laptopen og hifien i stuen. Ørene får råde, ingen mikrofoner her ennå....
J

Topp Bunn