Den båten var jeg ute med i 97 (12år gammel) og fikk min første luftetur i 50knop og den båten satte standaren som drømmebåten den dagen, men drømmer er til å oppfylles, så i 2019 kjøpte jeg den etter 22år med drømming og nå skal den rigges med 2 eller 3stk 300hk påhengere. Lette og skru på, holdbare og bruker lite bensin. Satser på 65knop (har lyst på 2xV8 med presse, men det knuser budsjettet så det holder, det samme gjør bensinforbruket)
Her er gamle båten til en kamerat, som vi har endel timer baki motorrommet på. 3x750 seatek, 58fot og 63knop (det lille røde bak motorene, er en voksen mann på 110kg) synd jeg ikke vet åssen jeg legger ut film fra telefon. 3 turboer som lada nesten 3bar, hørtes ut som en hel barneskole med blokkfløyter
Gøy å høre, gratulerer så mye, man skal følge drømmene! Dette blir veldig bra!
Når det gjelder båten med Seatek, er det den Thor Johannesen hadde?
Heftig sak!!!!
Takk for det var godt når båten blei levert og det gikk opp for meg at en 22år gammel drøm blei oppfylt
Det er nok en Kragerø kar som hadde denne(du vet nok hvem han er, hvis jeg sier han har hatt flere båter med turbinmotor). Kjøpt på mallorca og solgt i strømstad. Thor Johannessen, er det broren til Birger eller noe sånt? Jeg har den gamle 300x'n hans
Her er beistet, 3L v6 2takt med 300 veldig ærlige hk
Neida, bare en grei antilag funksjon for å holde turbotrykket oppe når man slipper opp gassen. Her har dere en Escort WRC med aggresiv antilag. En absolutt nødvendighet hvis man vil kjøre fort. Bilen blir også mer lettkjørt og man slipper å vente på trykket som kommer som en gammel ketchupflaske. Det som er negativt er høy eksostemperatur som igjen sliter på utstyret.
Det syntes jeg absolutt du burde og da kanskje sjekke med Vidar Jødahl om han har tenkt å kjøre noen av klassikerne. I 2018 kjørte han i Osnabruck med sin BMW M3. Fantastisk kjøring med 100% satsning og publikumsfrieri til de grader som ble kronet med at han vant! Utrolig imponerende!
Bare en liten video til ære for faren og bestefaren til noen venner, x'et/leif som ligger på sykehus med kreft har fått ført interessen vidre til både sønn, barnebarn og oldebarn. Sønnen bygger fortsatt motorsykler med sidevogn til bakkeløp, barnebarna har kjørt litt offshore race og er hekta på speedbåter, oldebarnet hans viser interessen for knattecross og båt allerede
BMW på sitt beste med motorer fra Judd Engine Developments Ltd? Judd er John Judd og Jack Brabham Rugby i England. Siden begynnelsen av 70 tallet har dem laget motorer for diverse F1 team med stor suksess. BMW egen juvel er S14. Den synger fint på høye turtall syntes jeg.
Jeg re-poster et av mine tidligere bidrag i denne tråden og her er Escorten til Mr. Papadopoulos fra Hellas og tygg litt på dette;
92x72mm - 1,914 liter motorvolum, 12800 omdr, 17:1 komp, 480hk ved 12800 / 412 ved 11500 og dette er uten turbo! Motoren er NA - Natural Aspirated. Ingen pustehjelp, ingen kompressor, ingen lystgass. Det er 250hk pr liter!
Og når vi først er inne på Ford Escort så kan man ikke glemme Simon McKinley og hans White Warrior Escort. 316hk ved 8900 omdr. Hans kjørestil var så brutal og så hard at det endte opp med å koste han livet under et bakkeløp i 2015.
Som tidligere eier av Mercury XR2 så samtykker jeg i at lyden er fin.....når dem er fungerer. Rasedyr som definitivt krever innsats! Men morsomt var det på en Fjordling med fotgass og heis.
Xr2 er start&skjær, 300promax er endel mer holdbart
Har en liten musling også(har 1 båt pr ukedag), som også er rigga med fotgass, lift, en liten omprogramert 40etec med 13.5" propell. Kan ligge å flakse på løftet så langt man vil, når man først har blitt kjent med den. Linge kunne virkelig design