Signalkabler til bruk mellom pre og sub...?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.272
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Har just fått i hus en sub, som jeg har store forhåpninger til.
Min "utfordring" blir plassering av suben ifht pre.....planlegger nemlig å plassere suben 3-4 m unna pre.
Er det da veeeldig stor forskjell på kabler, slik at jeg bør gå for noe litt forseggjort, eller kan jeg like gjerne kjøre med, for å sette det på spissen, lakrissnører fra biltema?
Spør fordi en slik kabel ikke nødvendigvis vil ha de samme "kravene" til å være hifikorrekt i mellomtone og diskant...eller?

mvh
Proffen

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.596
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tråd flyttet fra hifi-generelt til kabelhjørnet.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.570
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Bilteme vet jeg lite om, men jeg vet at Monster har subkabler som ikke koster en formue og er fullt brukbare.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.272
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
For ordens skyld: Må holde meg til rca......
Driver og kikker litt på noen kabler som jeg har gode opplevelser med, og som i grunnen er ganske grisebillige, og som gir skyhøy VFM....
Spørsmålet er jo om jeg må ha såpass seriøse kabler, eller om det ikke spiller så stor rolle pga det er lavfrekvens som skal reproduseres via suben...

mvh
Proffen

X

X186841

Gjest
Spørs hvor kabelen legges :)
Her gikk den forbi datamaskinen og da ble det støy med en Biltema kabel men ikke med en godt skjermet monsterkabel.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
«But a subwoofer cable has a critical job to do, and needs to do it well: keep out hum. Hum can come from ground loops (cable won't help you if that's the case, but see our isolation transformer below) or, often, from EMI (electro-magnetic interference). High-energy, low-frequency noise, like the 60-cycle hum from nearby power cords, fluorescent lights, and other miscellaneous sources, is the hardest type of interference to shield against, and the best defense here is a dense and highly-conductive braid shield»

Gjelder ikke det samme for signalkabler til de vanlige aktive høyttalerne?

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Nå er det jo Proffen som skal ha en kabel til subben da. Og linken var ment for han... Du kan sikkert opprette en egen tråd om du lurer på noe;)

Sorry, visste ikke at dette bare var for sekten.

Tillegg:

Det må da være lov å stille spørsmålet for en som ikke er inneforstått meg forskjellene.

Z

Zomby_Woof

Gjest
«But a subwoofer cable has a critical job to do, and needs to do it well: keep out hum. Hum can come from ground loops (cable won't help you if that's the case, but see our isolation transformer below) or, often, from EMI (electro-magnetic interference). High-energy, low-frequency noise, like the 60-cycle hum from nearby power cords, fluorescent lights, and other miscellaneous sources, is the hardest type of interference to shield against, and the best defense here is a dense and highly-conductive braid shield»

Gjelder ikke det samme for signalkabler til de vanlige aktive høyttalerne?
Det vil jeg tro, i det minste for alt som går ned til eller lavere enn 50Hz som er nettfrekvensen. Forskjellen ligger antageligvis først og fremst i typiske passive oppsett (mellom kilder og forsterker) hvor man gjerne har kortere signalkabler enn til en sub som stort sett er aktiv og plassert et stykke unna resten av anlegget.

Tror ikke det er så magisk ment...

Sist redigert av en moderator:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Neida. Men om kabelen er 10 ganger så lang så får kabelen 10 ganger så mye av alle sine egenskaper. Hvis den for eksempel er veldig transparent og nøytral, så blir den 10 ganger så transparent og nøytral, og så videre.

:rolleyes:

Bortsett fra det så er det nok greit å se bort fra kabelens høyfrekvensegenskaper så lenge den går til en sub.

Sist redigert av en moderator:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er ingen (elektrisk) forskjell mellom en vanlig audiokabel og en subkabel.
Nei, men suben er uvanlig god til å gjengi 50 Hz brumming hvis noe slikt stråles inn i kablingen.
Dette handler ikke om esoteriske kabelforskjeller, men enkel elektromagnetisk kompatibilitet.
Mine $0,02:
- Balansert signalkabel hvis suben har XLR-innganger
- Alternativt høynivåsignal fra forsterkerutganger eller høyttalerterminaler

Ubalanserte RCA signalkabler burde vært forbudt i et eller annet EU-direktiv, spesielt for formål som dette, men hvis man absolutt må bruke slike er det et poeng å holde dem lengst mulig unna strømkabler og krysse i rett vinkel hvis det er nødvendig. Og å bruke kabler med bra skjerming, selv om det ikke gjør all verdens forskjell.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.272
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Frister veldig å bestille hjem 4-5 m av disse: DNM Cables
Har fra før av to par i bruk, og de spiller ringer rundt alt jeg tidligere har brukt.....
Trur pinadø jeg bare gjør det, jeg.... :cool:
Og hvis de funker mellom dac og pre, samt mellom pre og effekt, hvorfor skulle de da ikke kunne funke mellom pre og sub?

mvh
Proffen

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Og hvis de funker mellom dac og pre, samt mellom pre og effekt, hvorfor skulle de da ikke kunne funke mellom pre og sub?
Eksempelvis fordi de ikke er skjermet og kabelstrekket blir liggende sammen med strømkablene på gulvet i stedet for bare å henge bakpå et rack.

De funker nok, i den forstand at signalet kommer gjennom, men om du plukker opp 50 Hz brumming på veien er en annen historie. Sannsynligvis (og forhåpentligvis) går det bra, men jeg ville personlig unngått RCA-kabler generelt og uskjermede RCA-kabler spesielt i denne applikasjonen. Your call.

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Det er ingen (elektrisk) forskjell mellom en vanlig audiokabel og en subkabel.
Nei, men suben er uvanlig god til å gjengi 50 Hz brumming hvis noe slikt stråles inn i kablingen.
Dette handler ikke om esoteriske kabelforskjeller, men enkel elektromagnetisk kompatibilitet.
Mine $0,02:
- Balansert signalkabel hvis suben har XLR-innganger
- Alternativt høynivåsignal fra forsterkerutganger eller høyttalerterminaler

Ubalanserte RCA signalkabler burde vært forbudt i et eller annet EU-direktiv, spesielt for formål som dette, men hvis man absolutt må bruke slike er det et poeng å holde dem lengst mulig unna strømkabler og krysse i rett vinkel hvis det er nødvendig. Og å bruke kabler med bra skjerming, selv om det ikke gjør all verdens forskjell.
Jepp. Er det forresten så vanlig brum som plukkes opp lengre? Kan ikke huske sist jeg var borti noe slikt. Jeg kjørte lenge ubalansert til subbene lagt i kabelkanal i parallel med strømmen til subbene... Kabelen har da vært en standard klotz balansert mikrofonkabel, men da i ubalansert kobling. Null støy.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.272
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Eksempelvis fordi de ikke er skjermet og kabelstrekket blir liggende sammen med strømkablene på gulvet i stedet for bare å henge bakpå et rack.

De funker nok, i den forstand at signalet kommer gjennom, men om du plukker opp 50 Hz brumming på veien er en annen historie. Sannsynligvis (og forhåpentligvis) går det bra, men jeg ville personlig unngått RCA-kabler generelt og uskjermede RCA-kabler spesielt i denne applikasjonen. Your call.
Ser poenget ditt, Asbjørn, og DNM ser jo ikke ut til å ha noen spesiell form for synlig skjerming.... Eller?
Da blir jo spørsmålet: Hvilke kabler kan da være interessante å se nærmere på, som både er ok/godt skjermet, og som er eller kan bli utstyrt med rca-plugger?

mvh
Proffen

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jepp. Er det forresten så vanlig brum som plukkes opp lengre? Kan ikke huske sist jeg var borti noe slikt. Jeg kjørte lenge ubalansert til subbene lagt i kabelkanal i parallel med strømmen til subbene... Kabelen har da vært en standard klotz balansert mikrofonkabel, men da i ubalansert kobling. Null støy.
Vet ikke hvor vanlig det er, men jeg holder meg ihvertfall til balansert signal alle steder det er mulig og bruker for tiden høynivåsignal til sub. Det er noen ting som i det minste kan bety noe, og så er det mye annet som er bare vissvass. Sårbarheten for innstrålt brumming kommer vel også an på inngangsimpedansen i mottakerenden og signalnivået i overføringen, så eventuell "forskjell mellom kabler" avhenger også her av hva som er koblet til i hver ende.

@Proffen: Har ikke noen spesiell anbefaling, men Blue Jeans Cable gir en nokså grei beskrivelse av hva som teller: https://www.bluejeanscable.com/store/subwoofer/index.htm
https://www.bluejeanscable.com/store/subwoofer/LC1-design-notes.htm

Topp Bunn