Signalkabel til max 5-6k

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
J.Finvaag> Jag kan starta en egen tråd om du vill. Sen har jag definitivt inte sagt att alla som inte använder lakrissnören skulle vara idioter, vad har du fått det inte ifrån?

Jag tycker att lakrissnören duger bra med tanke på mycket annat man kan lägga pengar på i anläggningen och som ger mycket mer tillbaka. Vill man ha riktigt bra kablar är det ju lite RG59, RG62 eller CT100 som gäller, dessa kostar inte många kronor. Dessa kablar tipsade jag också om i mitt första inlägg i tråden. Menar du att man måste tipsa om svindyra kablar för att det ska var positivt bidrag? Varför kan inte billga och bra kablar vara ett positivt bidrag menar du?
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
J.Finvaag> Jag kan starta en egen tråd om du vill. Sen har jag definitivt inte sagt att alla som inte använder lakrissnören skulle vara idioter, vad har du fått det inte ifrån?

Jag tycker att lakrissnören duger bra med tanke på mycket annat man kan lägga pengar på i anläggningen och som ger mycket mer tillbaka. Vill man ha riktigt bra kablar är det ju lite RG59, RG62 eller CT100 som gäller, dessa kostar inte många kronor. Dessa kablar tipsade jag också om i mitt första inlägg i tråden. Menar du att man måste tipsa om svindyra kablar för att det ska var positivt bidrag? Varför kan inte billga och bra kablar vara ett positivt bidrag menar du?
nei du har ikke bokstavelig talt sagt dette men der slik det høres ut, du kan like det eller ikke men slik ser jeg på det.

disse variantene er sikkert gode rimelige kabler, men det er vel i utgangspunktet ikke det han er ute etter.

hvis noen spørr etter tips til forstekrer til 50k så sier man ikke at NAD c320 bee, må være et godt alternativ.
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Har vel ikke så mye med alder å gjøre? :)
Nei du har visst rett - modenhet og alder henger ikke nødvendigvis sammen.
 

Clony

Medlem
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
44
Antall liker
0
Nemmen i hel#¤)%te! sorry asså men hva skjer her? Syntes det er dumt og komme med drit og diskusjoner utenom.

Svensken, sorry ass, men hvordan kan jeg ha respekt for deg? Det att du mener att en kabel for 50kr er mye bedre, slike meninger kan du holde for deg selv og heller holde en egen post om att 50kr signalkabler låter bedre enn f.eks. kabel til 1000kr, så kan du jo gjøre det om du ønsker en post full av drittprat der!

Seriøst!!

Men ok, måtte bare ut med litt argrisjon :)

Ser ut som jeg skal prøve både Nordost Heimdall, Tara labs Vector 1 og den Black Magic Furutech Rhodium, så kan bli interresangt dette :)

Hvor kommer Black Magic kablene fra forresten?
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Black magic selges og lages av pmaudio, har hatt denne selv og mener det er en knall god kabel, kan være litt stiv da.
www.pmaudio.no
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Clony> Trevligt med påhoppet, hoppas det känns bättre nu? :)

Ok, en bra köpekabel är Nordost Quattro Fil, den kan man hitta för ca 4000. Skulle tro att Nordost Heimdal är i liknande klass.

En CT100 med kontakter för 100 kr jämförde jag med Quattro Fil under många veckor för ett par år sedan men kringutrustning för en kvars miljon. Hörde jag en skillnad så var det att CT100 var lite mer detaljerad.

SOm sagt, jag har ägt hur mycket kablar som helst mellan 10kkr och 20kkr, CT100 är minst lika bra som dem alla.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Den var litt morsom.....:

"disse variantene er sikkert gode rimelige kabler, men det er vel i utgangspunktet ikke det han er ute etter."

Trådstarter sa 5-6 tusen max. Tror du han mente at de absolutt MÅTTE koste mellom 5 og 6???
 
B

Back_Door

Gjest
Clony> Trevligt med påhoppet, hoppas det känns bättre nu? :)

Ok, en bra köpekabel är Nordost Quattro Fil, den kan man hitta för ca 4000. Skulle tro att Nordost Heimdal är i liknande klass.

En CT100 med kontakter för 100 kr jämförde jag med Quattro Fil under många veckor för ett par år sedan men kringutrustning för en kvars miljon. Hörde jag en skillnad så var det att CT100 var lite mer detaljerad.

SOm sagt, jag har ägt hur mycket kablar som helst mellan 10kkr och 20kkr, CT100 är minst lika bra som dem alla.
Ola_S: Nå må du gi deg!! Du truer hele gleden med denne hobbyen! Vet du ikke hvor smertefullt det kan være når illusjoner brister? Grunnlaget for både kabelprodusenter og den kulørte hi-fi presse setter du på spill! Men det verste er at du truer med å ødelegge alt det fantastiske som mange innen denne hobby hører og setter pris på inni sine hoder. Tenk på alle de som har brukt tusenvis av kroner på sine kabler. Nå forteller du at de kunne klart seg med noen hundre? Forstår du ikke at kabler til 100 000kr kan få selv en gammel Kurèr til å spille som et millionanlegg??
(Dessuten: Skal du fortelle at keiseren ikke har klær på seg, må du gå forsiktig frem..)
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.472
Antall liker
4.271
Torget vurderinger
10
Bakdøra. Nå reddet du dagen til Olga-S.................
 
B

Back_Door

Gjest
Bakdøra. Nå reddet du dagen til Olga-S.................
Selv om jeg står i fare for å ødelegge dagen for en som ikke er gammel nok til å huske forbindelsen til mitt nick, gleder det meg om jeg evner å redde dagen til en av forumets erfarne og dyktige bidragsytere.. ;D
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Den var litt morsom.....:

"disse variantene er sikkert gode rimelige kabler, men det er vel i utgangspunktet ikke det han er ute etter."

Trådstarter sa 5-6 tusen max. Tror du han mente at de absolutt MÅTTE koste mellom 5 og 6???
nei hvor står det at jeg sier at den må koste mellom 5-6 k??
men alternativene Ola_S er vel egentlig veldig langt unna, og trådstarter har vel også kommentert at det er uinteresant.
 
O

om.s

Gjest
Ola_S: Nå må du gi deg!! Du truer hele gleden med denne hobbyen! Vet du ikke hvor smertefullt det kan være når illusjoner brister? Grunnlaget for både kabelprodusenter og den kulørte hi-fi presse setter du på spill! Men det verste er at du truer med å ødelegge alt det fantastiske som mange innen denne hobby hører og setter pris på inni sine hoder. Tenk på alle de som har brukt tusenvis av kroner på sine kabler. Nå forteller du at de kunne klart seg med noen hundre? Forstår du ikke at kabler til 100 000kr kan få selv en gammel Kurèr til å spille som et millionanlegg??
(Dessuten: Skal du fortelle at keiseren ikke har klær på seg, må du gå forsiktig frem..)
Dårlig ironi her bak_döra, men at det er noe i det Ola_s sier kan jeg holde med om, om enn ikke alt, en liten uvitenskapelig hjemme test her...

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=kabler;action=display;num=1146741853

mvh
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Hei, Skal koble opp en LYNGDORF AUDIO CD-1 CD-spiller med en Grado ra1 hodetelefon forsterker og trenger da en signalkabel.

Er ute etter:

*Detaljer
*Dynamikk
*Brett lydbilde
*Bra klang
*Lys og klar i diskanten (er en diskant kar tror jeg)
*Krystall klar
*Og god lyd ;)

Det att kabelen ser bra og ser solid ut syntes jeg er viktig på kabelens helhet, men selvfølgelig er lyden førsteprioritert!


Har hørt på TARA LABS Vector 1 og syntes den sto i stil til kravene mine over, men har jo ikke sammenlignet den mot flere kabler i denne prisklassen.

Syntes også forresten att denne kabelen ser like vakker ut som den låtet

For 6k får du omtrent 300 meter kabel med de egenskapene du er ute etter her - opp til ca 500kHz:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=10598.htm

Plugger:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=6426.htm

Jeg vil imidlertid anbefale et trådløs system i stedet for 300 meter kabel.

Vidar
 

Clony

Medlem
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
44
Antall liker
0
For 6k får du omtrent 300 meter kabel med de egenskapene du er ute etter her - opp til ca 500kHz:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=10598.htm

Plugger:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=6426.htm

Jeg vil imidlertid anbefale et trådløs system i stedet for 300 meter kabel.

Vidar
Jo hører att du sier det, men jeg er av den typen som faller mer for ferdiglagde kabler som også ser noelunne "high-end" ut, ja jeg vet att jeg er kansje litt fjollette men hvem ønsker ikke seg en kabel som både låter og ser bra ut?
 
J

Jurassic

Gjest
Forbindelsen til ditt nick er at du liker å få ting opp i bakdøra di? 8)

Selv om jeg står i fare for å ødelegge dagen for en som ikke er gammel nok til å huske forbindelsen til mitt nick, gleder det meg om jeg evner å redde dagen til en av forumets erfarne og dyktige bidragsytere.. ;D
 
B

Back_Door

Gjest
Forbindelsen til ditt nick er at du liker å få ting opp i bakdøra di?  8)
Den bakdøra du sikter til foretrekker jeg virker mer som en utgang enn inngang. ;)
Back door er en av mine favorittgrupper innen blues,jazz,rock fra tidlig 70 tall. De hadde bl.a. en unik bassist som brukte bassgitaren mer som en sologitar.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.472
Antall liker
4.271
Torget vurderinger
10
Ola_S: Nå må du gi deg!! Du truer hele gleden med denne hobbyen! Vet du ikke hvor smertefullt det kan være når illusjoner brister? Grunnlaget for både kabelprodusenter og den kulørte hi-fi presse setter du på spill! Men det verste er at du truer med å ødelegge alt det fantastiske som mange innen denne hobby hører og setter pris på inni sine hoder. Tenk på alle de som har brukt tusenvis av kroner på sine kabler. Nå forteller du at de kunne klart seg med noen hundre? Forstår du ikke at kabler til 100 000kr kan få selv en gammel Kurèr til å spille som et millionanlegg??
(Dessuten: Skal du fortelle at keiseren ikke har klær på seg, må du gå forsiktig frem..)
Forstår jeg deg riktig nå tyder det på at du også har "billige" kabler og ikke kastet bort penger på dette?
Da kan du også få samme tilbud som Svenson; ta med dine kabler til Porsgrunn for en test, og med litt flaks spiller de like bra som mine pengeslukende bortkastede kabler? Gjør de det betaler jeg reisen din..........  :p
 
J

Jurassic

Gjest
Hjelper ikke med dyre kabler hvis resten av anlegget er så dårlig at det ikke klarer å skille mellom kabler.
La de være fornøyde med anleggene sine og tro at de som har kostet på seg noen kabler kaster bort pengene sine.
Man kan ikke redde verden.
 

Clony

Medlem
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
44
Antall liker
0
Falt over denne kabelen her og lurte på m noen har noe og si om de:

KIMBER Select KS1011 RCA WBT-0108 til 3.750,- på 0,5m



Til de som absolutt må diskutere drit kan holde seg vekke fra denne tråden, er mye vas prat her nå syntes jeg og er veldig dårlig gjort og ødelegge tråden min på denne måten!
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.472
Antall liker
4.271
Torget vurderinger
10
Har ikke prøvd akkurat den, men har prøvd 1121 og 1130!(dette er modellene over den du nevner og XLR) 1130 fungerte best hos meg og var kanskje en knapp bedre enn BM Rev. Ett minus med Kimber`n, den er litt ullen i bassen! Pluss, gir ett veldig stort lydbilde Dette har vært prøvd på flere av mine oppsett med samme resultat.
 
K

knutinh

Gjest
Jo hører att du sier det, men jeg er av den typen som faller mer for ferdiglagde kabler som også ser noelunne "high-end" ut, ja jeg vet att jeg er kansje litt fjollette men hvem ønsker ikke seg en kabel som både låter og ser bra ut?
Selvsagt skal du få det. Med det om utgangspunkt tror jeg at du kan få mye hjelp her inne.

mvh
Knut
 
K

knutinh

Gjest
Så LTS-tokarna har hittat till Norge också. ;D
Jeg foreslår at vi etterkommer trådstarters ønske om ikke å diskutere slike o.t. subjekter her. Hvis du har lyst kan du opprette en ny tråd under tech-hjørnet eller off-topic hvor takhøyden er stor for å komme med henholdsvis fakta eller følelsesmessige utbrudd over ikke å kontrollere andres sinn :)

-k
 

Karla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
319
Antall liker
5
Jepp,

Right you are.. Raderade inlägget.

Måste lägga in ett förslag på signalkabel:
Supra Sword.
 

Clony

Medlem
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
44
Antall liker
0
Låner med meg hjem Nordost Heimdall fra hificenteret i dag, men første intrykket er åpent og fin lyd, men syntes den mangler den lille ekstra dynamikken jeg mener og huske att tara labs vector 1 hadde, skulle ønske lydbildet var litt større da de ikke levde opp til forventningene, men kansje det forrandrer seg iløpet av uka.

Noen som har noe erfaring fra Nordost Heimdall kablene?
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Falt over denne kabelen her og lurte på m noen har noe og si om de:

KIMBER Select KS1011       RCA WBT-0108 til 3.750,-  på 0,5m
Gjorde en høyst uformell sammenligning med VdH The Second og forskjellene var ikke særlig påtagelige over Sennheiser HD-600 / MF X-Can V3. Bruker KS1011 og 1030 samt KS3033 og er storveis imponert over perspektivegenskapene (som selvsagt skyldes mer enn bare ledningene...)
Såvidt jeg kan bedømme er Select en typisk all-rounder som ikke stikker seg ut som typisk "lys" eller "mørk". Og de har god detaljgjengivelse.
 
B

Back_Door

Gjest
Forstår jeg deg riktig nå tyder det på at du også har "billige" kabler og ikke kastet bort penger på dette?
Da kan du også få samme tilbud som Svenson; ta med dine kabler til Porsgrunn for en test, og med litt flaks spiller de like bra som mine pengeslukende bortkastede kabler? Gjør de det betaler jeg reisen din..........  :p
Jeg skal svare deg helt oppriktig: Mitt anlegg av i dag er ikke det rette til aa avgjore dette. Mitt kommende "anlegg i verdensklasse" blir en annen sak. Forelopig synest jeg dog at objektivistene sine vurderinger gir mest grunn for tillit. Min logiske sans tilsier at elementer i et anlegg som gir grunnlag for endelose diskusjoner om de i det hele tatt har en virkning, umulig kan bety saa mye at de er verdt aa prioritere ;)Jeg er likevel aapen for aa vurdere alt naar mitt nye anlegg er paa plass. Etter alt jeg har lest og forstaatt, tyder mye paa at kablers betydning er denne bransjens storste bloff. Men, saa lenge jeg har begrenset erfaring med aa teste selv, bor jeg kanskje gaa litt mer stille i dorene..Den omtalte svenske har jeg uansett stor respekt for! Han kaster ikke paastander ut i luften uten grunnlag for det..
(Fa.n til greie at dette hotellet ikke har norske bokstaver!)
 
B

Back_Door

Gjest
Hjelper ikke med dyre kabler hvis resten av anlegget er så dårlig at det ikke klarer å skille mellom kabler.
La de være fornøyde med anleggene sine og tro at de som har kostet på seg noen kabler kaster bort pengene sine.
Man kan ikke redde verden.
Men kan du redde meg? ;D
 
J

Jurassic

Gjest
Trodde du hadde ansatt Snickers-Is til å redde deg.
Tenker da på Gaia eller hva den skulle hete.
 
O

om.s

Gjest
Skal man først komme med ett konkret forslag så vil jeg med god erfaring i bakhånd anbefale Cardas Golden Reference, og med en pris reduksjon i år på 40% begynner dette å bli "billig"..

www.audioart.no

mvh
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.472
Antall liker
4.271
Torget vurderinger
10
Om.s. Helt enig,har testet Cardas Golden Reference og det er en veldig god kabel,gir mye for pengene! :)
Back_door. Takk,nå snakker vi! :)
 
N

nb

Gjest
Lyric har WireWorld, de har sikkert noe i passende prisklasse - de pleier i alle fall å være temmelig fleksible med utlån. Har ikke prøvd noe av de selv da jeg pleier å holde meg mer i Ola Svenske sin prisklasse, men i alle fall et tips du kan sjekke ut om det skulle passe.
 

atletico

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2002
Innlegg
521
Antall liker
817
Torget vurderinger
8
Anbefaler deg å få testet Whistler Audio Cerise til en pris på under 3k. Har brukt denne kabelen i to mnd. og kan bare slutte meg til testen i siste Fidelety.
Tommy Andersen lager en kabel som gjør en knall jobb i mitt oppsett og forsvarer absolutt prisen!
Konklusjon Fidelity 25:
"Whistler Audio Cerise interconnect er den mest vellykkede signalkabel jeg har lagt ørene til.
Åpen, ærlig, detaljert og med en romgjengivelse – bokstavelig talt – av dimensjoner!
Jeg er full av lovord, og sliter med å finne negative sider ved denne kabelen."
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Låner med meg hjem Nordost Heimdall fra hificenteret i dag, men første intrykket er åpent og fin lyd, men syntes den mangler den lille ekstra dynamikken jeg mener og huske att tara labs vector 1 hadde, skulle ønske lydbildet var litt større da de ikke levde opp til forventningene, men kansje det forrandrer seg iløpet av uka.

Noen som har noe erfaring fra Nordost Heimdall kablene?
Heimdall er veldig gode på detaljer, lydbildet er rolig og kontrollert uten bakgrunnsstøy. Er slanke og kontrollerte i bassen.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Forstår jeg deg riktig nå tyder det på at du også har "billige" kabler og ikke kastet bort penger på dette?
Da kan du også få samme tilbud som Svenson; ta med dine kabler til Porsgrunn for en test, og med litt flaks spiller de like bra som mine pengeslukende bortkastede kabler? Gjør de det betaler jeg reisen din..........  :p
Når middelmådigheter får i oppgave å komme opp med løsninger på enkle problemer som for eks. signaloverførsel, så får man som oftest de dyreste løsningene.........
 
O

om.s

Gjest
Når middelmådigheter får i oppgave å komme opp med løsninger på enkle problemer som for eks. signaloverførsel, så får man som oftest de dyreste løsningene.........
Rgener du deg selv som en "høydare" i denne sammenhengen av hva som er bra?
Litt vel hoverende tone her synes jeg...

mvh
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Rgener du deg selv som en "høydare" i denne sammenhengen av hva som er bra?
Litt vel hoverende tone her synes jeg...

mvh
Denne var ment til kabelprodusentene, ikke forumets utmerkede medlemmer. ;) Men når det er sagt, så er det lov til å tenke selv også...
 
Topp Bunn