RoDa skrev:
Noen høyttalere som passer best med rørforsterkere, gjør det ikke alltid fordi rør klinger sånn og sånn.
Det er også ofte relatert til tilpasningen og da spesielt utgangsimpedans på røramper.
Kombinert med de rette/feile høyttalerne kan frekvensgangen påvirkes ikke helt ubetydelig.
Jeg mener derfor det er noe optimistisk å tenke seg at en kabel trekker anlegget over på rørlyd.
Jeg leser deg dithen at du nå har en ærlig og nøytral gjengivelse, men siden du er vant til SF så vil du gjøre det noe mer laidback?
Grunnen til at jeg spør er om du da skal tilbake til utilslørt og ekte når denne vanen er forbi?
Litt bortkastet å kjøre nøytralt ærlig og gjennomsiktig, men grumse det til med laidbackkabel...?
Det er mulig at du vil oppleve denne laidback-virkningen ved å benytte en oppløst og ærlig kabel som løser opp knuter i lyden.
F.eks Coanda fra Whistler, den låter tvert gjennom ærlig og samtidig mykt.
Lykke til videre, mine kommentarer er ikke stygt ment.
Mvh
Rolf
Er kjent med de tekniske forskjellene mellom rør ang utgangsimpedans/dempefaktor. Optimistisk å tro at en kabel kan tilføre rørøyd, ja. Jeg ønsker en kabel som tilfører så mye som mulig mellom 100-500hz som mulig. Det er en opplevd dip her, som gjør at jeg søker varme. Jeg har aldri eid en rørforsterker, så jag kan egentlig ikke si at det er rørlyd jeg søker.
Jeg byttet fra SF fordi jeg ønsket ærlig og nøytral, ja. Fikk det, og er happy! Det er ikke snakk om å bryte ned dette for å skape gammel lyd i nye esker, men flere innspillinger som funket bra før, funker ikke like bra nå. Mest merkbart er det på mediokre innspillinger med kvinnelige vokaler, som kan låte edgy, i allefall på høyt volum.
BM Revelation giennom XLR tar bort mye av denne hardheten, men dette på bekostning av alt som skjer lengre opp i frekvens (detaljering, utklinging, oppløsning). Siden jeg sammenligner Kimber over SE og BM over XLR, er det uvisst om det er kabelforskjell, eller om det er den balanserte kretsen som gør dette?
Coanda er en kabel jeg har vært fristet til å prøve, men har ikke vurdert denne som nnoen sminkekabel. Ærlig og myk er slik jeg opplever Kimbers 1011. Problemet med Coanda er pris og tilgjengelighet på brukmarkedet. Jeg betaler gjerne fullpris, men ikke uten grundig testing, og 100% sikkerhet på at en komponent tilfører akkurat det jeg er ute etter. Det er en del mindre risiko å kjøpe brukt.