Signalkabel som kan tilføre varme/fylde

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
F.E. skrev:
:eek: hos et par kompiser av meg har det ikkje hatt det resultatet i hvert fall,der blei det bass og generelt fet lyd.Merkelige greier ??? ::) Men sånn e det nu bare ;) Spiller nu på en PU som overhode ikkje skal matche arm,men svinge nu som fan likevel,så kem bryr sæ så lenge øret like det ;D
mvh Filip
Heldigvis er ørene rangert over teknikken hos de aller fleste av oss fortsatt, måtte det fortsette og fortsette og fortsette :)

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
582
Torget vurderinger
2
Vermin skrev:
F.E. skrev:
:eek: hos et par kompiser av meg har det ikkje hatt det resultatet i hvert fall,der blei det bass og generelt fet lyd.Merkelige greier ??? ::) Men sånn e det nu bare ;) Spiller nu på en PU som overhode ikkje skal matche arm,men svinge nu som fan likevel,så kem bryr sæ så lenge øret like det ;D
mvh Filip
Heldigvis er ørene rangert over teknikken hos de aller fleste av oss fortsatt, måtte det fortsette og fortsette og fortsette :)
Helt og holdent enig Vermin ;)
mvh Filip

R

RoDa

Gjest
Noen høyttalere som passer best med rørforsterkere, gjør det ikke alltid fordi rør klinger sånn og sånn.
Det er også ofte relatert til tilpasningen og da spesielt utgangsimpedans på røramper.
Kombinert med de rette/feile høyttalerne kan frekvensgangen påvirkes ikke helt ubetydelig.

Jeg mener derfor det er noe optimistisk å tenke seg at en kabel trekker anlegget over på rørlyd.

Jeg leser deg dithen at du nå har en ærlig og nøytral gjengivelse, men siden du er vant til SF så vil du gjøre det noe mer laidback?
Grunnen til at jeg spør er om du da skal tilbake til utilslørt og ekte når denne vanen er forbi?
Litt bortkastet å kjøre nøytralt ærlig og gjennomsiktig, men grumse det til med laidbackkabel...?

Det er mulig at du vil oppleve denne laidback-virkningen ved å benytte en oppløst og ærlig kabel som løser opp knuter i lyden.
F.eks Coanda fra Whistler, den låter tvert gjennom ærlig og samtidig mykt.

Lykke til videre, mine kommentarer er ikke stygt ment.

Mvh
Rolf

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Et sett kanongode betraktninger RoDa. Tanker om balansert hifi er en klok innfallsvinkel. Hjertens enig på alle punkt. Jo, unntatt Whistler-punktet naturligvis, som sikkert er rett, men hvor jeg ikke har noen forutsetning for å mene noe.

Mvh Vidar P

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
F.E. skrev:
Soundstring :p Har hatt disse her i 14dager,solgte de videre,mulig at de passer noen steder ,men her var de NO GOOD,Keith Moon hørtes ut som om trommestikkene hans traff en brøddeig.Hørtes greit ut lenge men va noe som skurra i underbevisstheten tel æ en dag æ satt på "Who`s Next",da slo det mæ..dynamikk i mellomtonen va fraværende..i alle fall i mitt oppsett..
mvh Filip
Hei FE
Ser at du bla har en "meget" varm forsterker EC 180 . Denne er vel ikke kjent for å vere lys i toppen akkurat.
Kanskje er dette årsaken til mismatchen med SoundString kabelen n i ditt anlegg?? ;).

Spm til trådstarter var å dempe lys diskant uten tap av detaljer - slik jeg forstod det..
Jeg står fast på Soundstring egner seg ypperleg til det. :D

mvh 56fwb..

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
582
Torget vurderinger
2
56fwb skrev:
F.E. skrev:
Soundstring :p Har hatt disse her i 14dager,solgte de videre,mulig at de passer noen steder ,men her var de NO GOOD,Keith Moon hørtes ut som om trommestikkene hans traff en brøddeig.Hørtes greit ut lenge men va noe som skurra i underbevisstheten tel æ en dag æ satt på "Who`s Next",da slo det mæ..dynamikk i mellomtonen va fraværende..i alle fall i mitt oppsett..
mvh Filip
Hei FE
Ser at du bla har en "meget" varm forsterker EC 180 . Denne er vel ikke kjent for å vere lys i toppen akkurat.
Kanskje er dette årsaken til mismatchen med SoundString kabelen n i ditt anlegg?? ;).

Spm til trådstarter var å dempe lys diskant uten tap av detaljer - slik jeg forstod det..

mvh 56fwb..
Hei 56fwb Nei har ikke EC AW180,har LC Audio Millenium 180w,den er ikke varm,snarere tvert i mot,denne brukes kun under 110Hz,kjøre rør i toppen :) Når æ prøvde Sounstring var den koblet mellom pre og aktivt delefilter,ergo fullrange.Hos mæ matcha dette dårlig.Sier ikkje at noen oppnår gode resultater med disse kablene,æ gjorde det i alle fall ikkje dessverre.Hos mæ var problemet at attacket i mellomtonen forsvant.Det blir vel som vi veit,matching er alfa og omega,noe passer her og noe passer der :)
mvh Filip

O

Omar

Gjest
Jeg er litt lei av kabler som skal tilføre varme og fylde. Jeg er imot de begrepene fordi min erfaring med sånne produkter er at man får mer trøkk i bassen osv alt på papiret ser bra ut. Låter bra på de aller fleste cd platene, til og med med dårlige opptak. Men det blir aldri bra nok uansett oppsett og pris. Bare nesten bra nok.
Men hvis man har hørt en virkelig bra høyttaler hvor all musikken kommer seg ut av boksen og sprer seg ut i rommet i et kjempestort lydbilde med superfokusert vokal og presis intsrument plassering og frekvens gang som går i full fart til himmels som et jettfly. Vi må ha en kjapp dynnamisk detaljert bass uten å virke kastrert eller for slangt.
Så langt jeg kan se, så er det bare Nordost fra og med heimdahl og oppover sammen med høyttalere som er skikkelig godt laget samtidig som elektronikken holder et høyt nivå, som klarer denne jobben skikkelig bra. Melodiføring og harmoniopplevelse i systemet må være optimalt. Det må være et fravær av nasal lyd blandet med en følelse av at det er en trakt foran høytalerne.
Det fins andre løsninger med de egenskapene jeg snakker om selvfølgelig men da oppnår man ikke samme type lyd.
Nordost passer langt i fra i alle anlegg og jeg vil anbefale andre kabelmerker i når man har en annen type lyd som skjelden faller i smak for meg. Men dette er min personlige konklusjon etter utallige lytterunder både hjemme og i en del forskjellige butikker i Oslo.

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
F.E. skrev:
56fwb skrev:
F.E. skrev:
mvh Filip
Hei FE

mvh 56fwb..
Hei 56fwb Nei har ikke EC AW180,har LC Audio Millenium 180w,den er ikke varm,snarere tvert i mot,denne brukes kun under 110Hz,kjøre rør i toppen :) Når æ prøvde Sounstring var den koblet mellom pre og aktivt delefilter,ergo fullrange.Hos mæ matcha dette dårlig.Sier ikkje at noen oppnår gode resultater med disse kablene,æ gjorde det i alle fall ikkje dessverre.Hos mæ var problemet at attacket i mellomtonen forsvant.Det blir vel som vi veit,matching er alfa og omega,noe passer her og noe passer der :)
mvh Filip
Beklager FE.
Jeg las nok bunnlinjen litt for raskt i sted.....
Ha en god natt :D

mvh :)

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
RoDa skrev:
Noen høyttalere som passer best med rørforsterkere, gjør det ikke alltid fordi rør klinger sånn og sånn.
Det er også ofte relatert til tilpasningen og da spesielt utgangsimpedans på røramper.
Kombinert med de rette/feile høyttalerne kan frekvensgangen påvirkes ikke helt ubetydelig.

Jeg mener derfor det er noe optimistisk å tenke seg at en kabel trekker anlegget over på rørlyd.

Jeg leser deg dithen at du nå har en ærlig og nøytral gjengivelse, men siden du er vant til SF så vil du gjøre det noe mer laidback?
Grunnen til at jeg spør er om du da skal tilbake til utilslørt og ekte når denne vanen er forbi?
Litt bortkastet å kjøre nøytralt ærlig og gjennomsiktig, men grumse det til med laidbackkabel...?

Det er mulig at du vil oppleve denne laidback-virkningen ved å benytte en oppløst og ærlig kabel som løser opp knuter i lyden.
F.eks Coanda fra Whistler, den låter tvert gjennom ærlig og samtidig mykt.

Lykke til videre, mine kommentarer er ikke stygt ment.

Mvh
Rolf
Er kjent med de tekniske forskjellene mellom rør ang utgangsimpedans/dempefaktor. Optimistisk å tro at en kabel kan tilføre rørøyd, ja. Jeg ønsker en kabel som tilfører så mye som mulig mellom 100-500hz som mulig. Det er en opplevd dip her, som gjør at jeg søker varme. Jeg har aldri eid en rørforsterker, så jag kan egentlig ikke si at det er rørlyd jeg søker.

Jeg byttet fra SF fordi jeg ønsket ærlig og nøytral, ja. Fikk det, og er happy! Det er ikke snakk om å bryte ned dette for å skape gammel lyd i nye esker, men flere innspillinger som funket bra før, funker ikke like bra nå. Mest merkbart er det på mediokre innspillinger med kvinnelige vokaler, som kan låte edgy, i allefall på høyt volum.

BM Revelation giennom XLR tar bort mye av denne hardheten, men dette på bekostning av alt som skjer lengre opp i frekvens (detaljering, utklinging, oppløsning). Siden jeg sammenligner Kimber over SE og BM over XLR, er det uvisst om det er kabelforskjell, eller om det er den balanserte kretsen som gør dette?

Coanda er en kabel jeg har vært fristet til å prøve, men har ikke vurdert denne som nnoen sminkekabel. Ærlig og myk er slik jeg opplever Kimbers 1011. Problemet med Coanda er pris og tilgjengelighet på brukmarkedet. Jeg betaler gjerne fullpris, men ikke uten grundig testing, og 100% sikkerhet på at en komponent tilfører akkurat det jeg er ute etter. Det er en del mindre risiko å kjøpe brukt.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Hei.

du skriver at bm relevation gjennom xlr gjør lyden litt mer "ørevennlig" på bekostning av utklinging og generelt diskantlyden(som du tydlegvis liker,altså utklinging og masse detaljer.)sånn trenger det absulutt ikke vere at du må ofre det og det for å få akkurat den lyden.

Jeg selv har aldri hatt så "mørk" lyd og aldri hatt mere detaljer og tydelig utklinging på eindel opptak som har dette i opptaket,feks peter green innspilling.

Jeg bruker røreffekt.(etter det du skriver er det nesten som du indirekte etterlyser en god rørforst,ment som en konstruktiv tanke,du ler vel rått nå)

mvh Arild

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Ler rått, jeg? Neida. Jeg hører hva folk sier, men jeg synes bare det er moro å jobbe litt for å få ut den siste prosenten.

Du har forøvrig et poeng, men forsterkerbytte er off topic.

I dag har jeg testet litt med forskjellig avstand til frontvegg. For å ikke få høyttalerene midt i gangveien i stua, kan jeg ikke ha stort mer enn 80 cm vegg-baffel. Ved å øke denne avstanden til 110 cm, oppnår jeg klart bedre luftighet/oppløsning og tydligere plassering av instrumenter. Synes også at lyden ble noe glattere, til tros for at diskanten kom 30 cm nærmere lytteposisjon. Har betongvegg bak høyttalerne, så hvis Merlin stråler mer bakover enn jeg er vant til, vil nok dette kunne gi en hardhet i mellomtonen.

Bare en ting å gjøre. Løpe ned i kjelleren og ta opp Rockwoolplatene for testing :)

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Bra du ikkje tok det ille opp.

finjustering av plassering kan heilt klart vere bra,og da vere litt "modig" med plassering,kan gi positive overraskelser!

Rockwool kan nok også gjøre sitt,uten tvil.

Har nesten ingen erfaring med kabler selv,men bruker audio metallurgy,sølv/kobber kabler signal og til høgt,de er jeg veldig godt fornøyd med.(litt "snille" i lyden men samtidig god oppløsning mener jeg da.)

Klart bedre på alle måter enn synergistic alpha quad signal som jeg hadde tidligere+usher rapport høgtkabel,om det er ein saklig sammenligning?

Lykke til videre uansett.

Helsing Arild.

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Forresten er Rebecca Pidgeons "The Raven" en av referanseplatene jeg brukte under testing. Noen som kan bekrefte eller avkrefte at vokalen på denne kan være litt hard.

Har kjørt Krall og Bremnes i dag uten problemer. Krall med kun 1021 sitter som et skudd.

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Har jobbet mer med tweaking av anlegget og kabeltesting.

Plassering lengre fra frontvegg hjalp mye på luftighet og tok bort noe hardhet.
Jeg spiller uten medfølgende spikes. Spikes er upraktiske når man leter etter optimal plassering, og etterhvert mye omdiskutert som dempemekaisme. Greit nok det, men høyttalerene kommer da noe lavt i forhold til lytteposisjon.

In comes 30mm granitt. Disse dempes med Tema Isolator mot golv, og kobles mot høyttalere med Blu-Tack. Løfting av høyttalerne gjorde mye med lydbildet og tonal balanse, og det hele ble ytterlige noe bedret med skikkelig kobling mellom høyttalere og steinplate.

Jeg nevnte tidligere at jeg foretrakk den rene kobberkabelen, 1011 foran 1021, på grunn av førstnevntes behagelige avrunding. I dag er det tvert i mot. 1011 lyder 2-dimensjonalt, grått og sjeleløst.

KS-1021 på andre siden, er rett og slett en knakende god signalkabel sammenlignet med Revelation og 1011. Ingen klisjeer nevnt, ingen glemt. Skal dele opp denne i 2x0,75m, og teste før og etter BAM. Har troen!

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
janerlen skrev:
Jeg har nylig byttet høyttalere til Merlin VSM MMe, en høyttaler som 9/10 driver med rørforsterkere. Når det er sagt, er MMe den versjonen som passer aller best til transistorer av alle modellene som har kommet ut av produksjonslokalene til Bob Palkovich.

Av praktiske årsaker ønsker jeg å drive høyttalerne med forstrekeren jeg har, Hegel H200. Med en nøytral forsterker og ærlige høyttalere får jeg et nøytralt og ufarget lydbilde. Jeg byttet fra Sonus Faber Concerto Domus fordi jeg ville ha mer bunndrag, bedre dynamikk og mindre farging av lyden. Det fikk jeg, men når jeg er vant til SFs tilbakelente og tilgivende lydgjengivelse kan Merlin bli litt vel frisk, spesielt på tyntlydende innspillinger. For eksempel, kan dårlige og halvgode innspillinger med kvinnevokaler låte spisse og edgy.

I forbindelse med høyttalerbyttet og bruk av RCA BAM trenger jeg nye kabler. Med BAM-boksen mellom kilde og forsterker trenger jeg to kabler, og bruker i dag "gratis" lakrislisse og en billig Nordost kabel. Ønsker å bruke kabelkjøp til å styre lyden mot rett havn. Trenger derfor tips til signalkabler som kan passe. Ønsker altså noe varmere klangbalanse eller en kabel som drar i samme retning som en rørforsterker ville ha gjort. Noe ekstra fylde i mellombass og nedre mellomtone er kanskje det jeg prøver å beskrive?

Tar i mot alle tips og diskusjoner på hva jeg bør se etter. Merker som er greie å finne på brukmarkedet her, eller på Audiogon foretrekkes.

PS! Har kontaktet Mr. Palkovich, og han mente Audience AU24e var et godt valg for meg. Cardas Golden Reference, som veldig mange VSM eiere benytter med rørforsterkere, ville dra i feil retning.

JE
Har du vurdert å spille inn de nye høyttalerne først? Nye høyttalere (Jeg har forstått at de er nye), låter ofte spissere til å begynne med enn når de har bltt spilt inn. Membraner, spidere og oppheng forøvrig inneholder en del bindestoffer som vil mykne opp over tid. Dette er nokså godt hørbart. Når opphengene i mellomtonen og bassen løsner opp litt vil de greie å spille høyere, og dette resulterer i en mørkere klang.

Vidar

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Jeg har ikke vurdert å spille inn høyttalerne 24/7 om det er det du mener. Høyttalerne er så godt som nye. De hadde 200 timer da jeg fikk de, og har nå et sted mellom 300 og 350. De er nok ikke 100% innspilt enda, men mangler ikke så mye at jeg bryr meg om å aktivt spille inn.

Endringer under innspilling er i høy grad med i mine betraktninger. Det gjelder for så vidt både oppmykning av membraner/oppheng og tilvenning av egne ører til ny lydsignatur.

Topp Bunn