Sigberg Audio subwoofere

1685127717786.png

Det er av naturlige årsaker mye fokus på høyttalerne våre, men vi har ikke glemt hvor det startet! Sigberg Audio vil alltid representere fullfrekvent gjengivelse av musikk med høy presisjon og godt med trøkk! Samtlige subwoofermodeller er på lager i alle (begge :) ) farger!

Vi pusser også litt på utseendet på hjemmesiden vår i forbindelse med lansering av Manta - og der du finner masse informasjon om våre subwoofere. Velkommen inn! :love:


 

Kommentarer

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Muligens et dumt spørsmål, men jeg tar sjansen likevel;

-Om man har en vanlig 2-kanals preamp, men også tilkoblet en surround-receiver vha prosessorinngang. Er det mulig å koble Sigberg-sub slik at man kan benytte suben både til hifi og hjemmekino?
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.141
Antall liker
6.583
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Muligens et dumt spørsmål, men jeg tar sjansen likevel;

-Om man har en vanlig 2-kanals preamp, men også tilkoblet en surround-receiver vha prosessorinngang. Er det mulig å koble Sigberg-sub slik at man kan benytte suben både til hifi og hjemmekino?
Tjo, tja. Hva slags utganger har du på preampen da?
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.141
Antall liker
6.583
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Hei, det gjelder denne preampen;

Så har jeg en Marantz Cinema 50 receiver
Klarer ikke umiddelbart å se noen veldig lure løsninger på dette nei. Det er et par måter å gjøre det på, men ikke som ikke har en eller annen nedside. Du kunne f.eks koblet suben til RCA ut på preampen, og kjørt surroundreceiveren til Large, dvs at alt signalet inkludert sub-sporet gikk til preampen, men da får du ikke delt av mellom høyttalere og sub når du bruker receiveren.

Optimalt sett burde du hatt støtte for highpass/deling også når du kjører stereo. Dvs at selv om du ikke hadde hatt hjemmekinoreceiveren overhodet hadde det ikke vært optimalt med kun den preampen. Hvilke høyttalere har du da?
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Skjønner, det var jo omtrent som jeg trodde det var. Man kan altså ikke koble sub med to kabler, alt så både fra sub-out på receiver og fra pre-out på preamp.

Høyttalere er i endring. Har store gulvstående fra PIega, og sånn sett ikke behov for sub, men har tidligere god erfaring med bruk av sub, også med store gulvstående.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.141
Antall liker
6.583
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Skjønner, det var jo omtrent som jeg trodde det var. Man kan altså ikke koble sub med to kabler, alt så både fra sub-out på receiver og fra pre-out på preamp.
Jeg må ta forbehold om at jeg ikke skjønner helt hvordan dette er koblet. Er preampen din involvert overhodet når du ser på film/benytter surroundreceiveren?
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Nei, den er bypasset. Men bruker effekttrinnet til frontene.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.141
Antall liker
6.583
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Nei, den er bypasset.
Og surroundreceiveren er heller ikke involvert når du hører på musikk antar jeg?

I så fall bør du i teorien kunne kjøre en RCA fra preampen til subben og en RCA fra surroundreceiveren til subben, og bare passe på at de ikke er slått på samtidig. Det er ikke helt utelukket at du kan få en eller annen loop her som skaper støy, men ikke sikkert det skjer.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Riktig.

Det er for å kunne benytte effekttrinnet til frontene både i stereo og surround, men jeg mener begge må være påslått for at signalet skal kunne gå gjennom (?)
HT-bypass, er det ikke det det kalles...:)
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.141
Antall liker
6.583
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Nei, den er bypasset. Men bruker effekttrinnet til frontene.
Men signalet går gjennom den? Og effektforsterkeren er hektet på XLR ut på forforsterkeren? I så fall vil jo subben få signal både fra forforsterkeren og surroundreceiveren når du har på surround, hvis subben også er koblet til forforsterkeren?
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Tja, det er jo dette jeg er litt usikker på da.

-Nå receiveren er i bruk, bypasses Naim-preampen. Dette gjøres for å kunne benytte det samme effekttrinnet til frontene.

Jeg har akkurat anskaffet receiveren, og driver å funderer på hvordan/om man også kan benytte sub til begge, på samme måten som effekttrinnet.

Burde kanskje spurt noen som har gjort dette, men la det ut her siden jeg synes Sigberg-subwooferne er tiltalende og så tenkte jeg vel at jeg umulog kan være alene om denne problemstillingen.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.141
Antall liker
6.583
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Tja, det er jo dette jeg er litt usikker på da.

-Nå receiveren er i bruk, bypasses Naim-preampen. Dette gjøres for å kunne benytte det samme effekttrinnet til frontene.

Jeg har akkurat anskaffet receiveren, og driver å funderer på hvordan/om man også kan benytte sub til begge, på samme måten som effekttrinnet.

Burde kanskje spurt noen som har gjort dette, men la det ut her siden jeg synes Sigberg-subwooferne er tiltalende og så tenkte jeg vel at jeg umulog kan være alene om denne problemstillingen.
Er surroundreceiveren koblet til Naimen?
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.141
Antall liker
6.583
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Ja, det er den. HT-bypass/prosessorinngang.
Den som heter RCA line level input her da?

Den sender jo da dette signalet uendret videre til XLR ut og RCA ut. Hverken forforsterkeren eller surroundreceiveren vet at du i så fall har koblet både en effektforsterker og en sub til her, og vil sende samme signal til begge.

Det vil si at når du ser på film, vil subben både få signal fra subwooferutgangen på surroundreciveren, og den vil også motta signalet til frontene som også går til effektforsterkeren din via Naimen.

1701866809700.png
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Det er mulig. Jeg er usikker på hva Naimen gjør med øvrig signal når line-level input, og dermed receiver, er i bruk.

Får høre med Naim-selgeren.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.141
Antall liker
6.583
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Det er mulig. Jeg er usikker på hva Naimen gjør med øvrig signal når line-level input, og dermed receiver, er i bruk.

Får høre med Naim-selgeren.
Men hvis du får lyd i fronthøyttalerne (som er koblet til Naimen?) når du ser film, så må det jo nesten være slik at signalet fra receiveren sendes gjennom Naimen og ut mellom XLR/RCA preout-utgangene til forforsterkeren og da videre til effektforsterkeren din. Det er jo hele vitsen med funksjonen.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Det høres jo logisk ut, jeg har nok ikke full oversikt over dette da jeg aldri har eiet en receiver før.

Så hvordan tenker du man kobler en Sigberg Sub til slik at den får signal fra receiveren når jeg ser film (LFE) og fra Naim-pre når det høres på musikk?
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.141
Antall liker
6.583
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Det høres jo logisk ut, jeg har nok ikke full oversikt over dette da jeg aldri har eiet en receiver før.

Så hvordan tenker du man kobler en Sigberg Sub til slik at den får signal fra receiveren når jeg ser film (LFE) og fra Naim-pre når det høres på musikk?
Jeg er da litt redd det ikke går. Det vil gå fint når du hører på musikk, men du klarer ikke å unngå at den får dobbelt signal når du ser film slik det er koblet nå. Den vil da både få LFE-signalet (direkte fra receiveren) og signalet som skal til fronthøyttalerne (fra Naimen).
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Var litt redd for det.

Får satse på kvalitetssuber til musikk, og en rimeligere bråke-sub til film da:)

Takk for at du gadd å engasjere deg!
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Ja, men det forutsetter vel at suben skal/kan ha samme innstilling til musikk som til kino, og det er ikke nødvendigvis ideelt verken mht delefrekvenser eller volum.
 

Informasjon om bruker

SigbergAudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
6.583
Link til alle artikler
60
SigbergAudio sine annonser
Bransjenyheter
Sigberg Audio demo / B-vare

Sigberg Audio demo / B-vare

  • 0
Er du interessert i Sigberg Audio og ute etter å gjøre et kupp? Vi har nesten alltid produkter inne som har vært benyttet i demo, på messe eller av andre årsaker ikke kan selges til full pris...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

  • 0
Vi gikk tom for MANTA rett over nyttår, og i ny batch med kabinetter kommer vi til å bestille opp et begrenset antall i hvitt! 🥳😍 Ta kontakt hvis du er interessert i denne fargekombinasjonen! Hvis...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

  • 0
Jeg er glad å stolt over å dele at Sigberg Audio MANTA høyttalersystem er valgt ut som et av årets produkter 2023-2024 av Stereopluss! :love: Arbeidet med dette unike høyttalerkonseptet har vært...
Fortsett
Bransjenyheter
Salg Sigberg Audio Inkognito 10 og hvite SBS.1

Salg Sigberg Audio Inkognito 10 og hvite SBS.1

  • 0
Sjelden sjanse til å skaffe seg splitter nye Sigberg Audio produkter til rabattert pris! Grunnet et ønske om å balansere ut lagerbeholdningen litt før bestilling av flere kabinetter kjører vi nå...
Fortsett
Bransjenyheter
Christer Krogh snakker om Sigberg Audio (video)

Christer Krogh snakker om Sigberg Audio (video)

  • 11
Denne høsten har vi delt et antall korte klipp (rundt et minutt hver) hvor Christer Krogh som er mixing & mastering engineer og produsent hos Velvet recording snakker om sin opplevelse av Manta og...
Fortsett
Bransjenyheter
Ikke plass til (enda en) subwoofer? Helt sikker? :)

Ikke plass til (enda en) subwoofer? Helt sikker? :)

  • 13
Her kommer en liten bildekavalkade av hvordan folk har valgt å plassere og integrere sine Sigberg Audio subwoofere! Med Inkognito kan du få bass av høy kvalitet og dypbass ned til 20hz eller...
Fortsett
Topp Bunn