Sigberg Audio + Quad = Sant?

Er du en fan av Quad elektrostater? Da må du få med deg dette! Det siste halvåret har jeg samarbeidet med Quad-ekspertene Robin Wyatt (Robyatt Audio) og Kent McCollum (ElectroStatic Solutions) fra junaiten om å utvikle en subwooferløsning til Quad ESL 63! :love: Gamle Quad elektrostater er jo en litt smal nisje, men innen miljøet er dette to ringrever. Såvidt jeg har forstått er renoverte og oppgraderte Quads fra Kent McCollum noe av det beste du får!

Så hva er resultatet? Jo, Sigberg Audio Inkognito Quad 63 Edition!
😁

"The 63 realizes it’s full potential using these great subs. This is a stunning combo!"
-Robin & Kent


Pakken inneholder to stk Quad 63 utgaver av Inkognito som er innstilt fra oss for perfekt å matche den legendariske Quad ESL 63 (også kompatibel med Quad 988/2805/2812).

Denne spesialutgaven av Sigberg Audio Inkognito erstatter det fabrikkgodkjente stativet til Quad ESL 63 og gir en sømløs utvidelse i bunn ned til 20hz. Kombinerer du med det eksterne høypassfilteret som er utviklet spesielt til dette prosjektet, økes også den dynamiske kapasiteten og ytelsen til høyttalerne (og forvrengningen går ned). Dette filteret er tilgjengelig i fire utgaver: For Single ended rørforsterkere (RCA eller balansert XLR) og for solid state forsterkere (RCA eller balansert XLR).

Les mer og bestill på https://www.sigbergaudio.no/no/products/sigberg-audio-inkognito-quad-63-edition-pair :geek:

quad1500png.png
 
Sist redigert:

Kommentarer

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.112
Antall liker
6.487
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
En slik svart utgave av 63 hadde nok sett bra ut oppå en Inkognito også (de er like brede), men det er så klart opp til øyet som ser! 😊
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.961
Antall liker
6.043
Torget vurderinger
32
Kjempekult, men personlig synes jeg det virker litt rart å skulle lage et spesialprodukt tilpasset en enkelt høyttalertype uten å matche subwooferens kasse med fasongen til Quad-høyttalerne. Nå ser det ut som to produkter som ikke passer sammen visuelt, og at høyttalerne kun er satt tilfeldig oppå en firkanta kasse.

Roy
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.112
Antall liker
6.487
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Kjempekult, men personlig synes jeg det virker litt rart å skulle lage et spesialprodukt tilpasset en enkelt høyttalertype uten å matche subwooferens kasse med fasongen til Quad-høyttalerne. Nå ser det ut som to produkter som ikke passer sammen visuelt, og at høyttalerne kun er satt tilfeldig oppå en firkanta kasse.

Roy
Vel den er jo på sett og vis tilpasset høyttaleren. På bildet her har de valgt å vinkle quaden uten å vinkle subben, litt usikker på hvorfor det, men subben er hvertfall like bred som høyttaleren.

Subben stikker ut bakover, men dette er ikke spesielt synlig når du sitter foran høyttaleren. Skulle den vært like smal som høyttaleren måtte den nødvendigvis bygget i høyden med de ulemper det medfører. Nå blir den omtrent like høy som med de fabrikkgodkjente stativene (bare 1cm forskjell i høyden), og da må subben stikke ut i en eller annen retning for å få nok volum.

Den er med andre ord like bred og like høy som den bør være, og må så ut i en eller annen retning. Alternativet hadde blitt en ganske mye mer puslete sub. 😊
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.112
Antall liker
6.487
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Her er forøvrig et bilde av Kent McCollum som sitter og finlytter. :geek:

Jeg mistenker at årsaken til at de kun har vinklet høyttalerne her er rett og slett fordi det var enklere mens de testet. Eller kanskje de liker det sånn, hva vet jeg. Kan spørre. :)

mccollum.jpg
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Ja herregud det er jo bare å vinkle det riktig så blir det vel fint?!? Du får be dem ta et nytt bilde @SigbergAudio og problem solved (y) Antar det er kun passiv HP eller har du delingen i subben med linje ut? Eller eksternt aktivt??
 
Sist redigert:

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.961
Antall liker
6.043
Torget vurderinger
32
Ja herregud det er jo bare å vinkle det riktig så blir det vel fint?!? Du får be dem ta et nytt bilde @SigbergAudio og problem solved (y) Antar det er kun passiv HP eller har du delingen i subben?
Er jo uansett ikke samme bue på subwoofere som på høyttaleren, så helt kant-i-kant blir det vel ikke.

Roy
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.112
Antall liker
6.487
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Ja herregud det er jo bare å vinkle det riktig så blir det vel fint?!? Du får be dem ta et nytt bilde @SigbergAudio og problem solved (y) Antar det er kun passiv HP eller har du delingen i subben med linje ut? Eller eksternt aktivt??
Eksternt passivt filter. En variant tilpasset SE rørforsterker og en tilpasset solid state. Begge tilgjengelig som RCA eller balansert XLR.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.112
Antall liker
6.487
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Skal forsøke å få ordnet noen bedre bilder etterhvert, men det er litt opp til de to i USA, jeg har dessverre ikke Quad selv.

Kent og Robin er nå helt over seg over denne løsningen. Og de er såvidt jeg skjønner blant de som har mest greie på dette der borte, så helt vekk ser det antagelig ikke ut - og låter hvertfall bra. :D
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Det er slett ingen umulighet på sikt, men nå ble dette lansert typ i dag - så vi får vurdere interessen litt før vi lager enda mer custom greier. :)
Har perfeksjonert mang en dings som ingen ville ha gjennom flere årlange IT-prosjekter. Kjempeteit av meg. Der er amerikanere eksperter på å lage "akkurat nok" men med god salgsstøtte og når salgene kommer så finansierer man sluttfasen og selger som upgrade 1.1. Kjekt ;-)
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.193
Antall liker
10.357
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.447
Antall liker
2.293
Sted
Endor
Eksternt passivt filter. En variant tilpasset SE rørforsterker og en tilpasset solid state. Begge tilgjengelig som RCA eller balansert XLR.
Suuuuuperkult :)

Er dette type "Vandersteen" filter, hvor det er 1. ordens hi-pass foran effektforsterker, og motkompensasjon i effektforsterker?
Eller mere tradisjonell deling?
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.112
Antall liker
6.487
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Suuuuuperkult :)

Er dette type "Vandersteen" filter, hvor det er 1. ordens hi-pass foran effektforsterker, og motkompensasjon i effektforsterker?
Eller mere tradisjonell deling?
Dette er et fysisk, passivt 1.ordens høypassfilter foran effektforsterker ja, nøyaktig hvordan dette er laget skal jeg være ærlig å si at jeg ikke har satt meg inn i. Jeg har sørget for riktig deling og matching på subwoofersiden, så har Robin og co stått for høypassfilter. Det er spesiallaget av en dude som heter Jonathan Knight, og tydeligvis kjent i dette miljøet - bor i Japan og står visstnok bak designet av OMA electronics og tidligere chip designer for Intel. Her stoler jeg på at disse gutta som lever og ånder for Quad vet hva de holder på med. :) Robin og Kent (som er go-to-guy hvis du skal oppgradere Quad i statene) er hvertfall superfornøyd med resultatet. :D
 
  • Liker
Reaksjoner: erk

Informasjon om bruker

SigbergAudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
6.487
Link til alle artikler
60
SigbergAudio sine annonser
Bransjenyheter
Sigberg Audio demo / B-vare

Sigberg Audio demo / B-vare

  • 0
Er du interessert i Sigberg Audio og ute etter å gjøre et kupp? Vi har nesten alltid produkter inne som har vært benyttet i demo, på messe eller av andre årsaker ikke kan selges til full pris...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

  • 0
Vi gikk tom for MANTA rett over nyttår, og i ny batch med kabinetter kommer vi til å bestille opp et begrenset antall i hvitt! 🥳😍 Ta kontakt hvis du er interessert i denne fargekombinasjonen! Hvis...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

  • 0
Jeg er glad å stolt over å dele at Sigberg Audio MANTA høyttalersystem er valgt ut som et av årets produkter 2023-2024 av Stereopluss! :love: Arbeidet med dette unike høyttalerkonseptet har vært...
Fortsett
Bransjenyheter
Salg Sigberg Audio Inkognito 10 og hvite SBS.1

Salg Sigberg Audio Inkognito 10 og hvite SBS.1

  • 0
Sjelden sjanse til å skaffe seg splitter nye Sigberg Audio produkter til rabattert pris! Grunnet et ønske om å balansere ut lagerbeholdningen litt før bestilling av flere kabinetter kjører vi nå...
Fortsett
Bransjenyheter
Christer Krogh snakker om Sigberg Audio (video)

Christer Krogh snakker om Sigberg Audio (video)

  • 11
Denne høsten har vi delt et antall korte klipp (rundt et minutt hver) hvor Christer Krogh som er mixing & mastering engineer og produsent hos Velvet recording snakker om sin opplevelse av Manta og...
Fortsett
Bransjenyheter
Ikke plass til (enda en) subwoofer? Helt sikker? :)

Ikke plass til (enda en) subwoofer? Helt sikker? :)

  • 13
Her kommer en liten bildekavalkade av hvordan folk har valgt å plassere og integrere sine Sigberg Audio subwoofere! Med Inkognito kan du få bass av høy kvalitet og dypbass ned til 20hz eller...
Fortsett
Topp Bunn