Mat, drikke og røyk Sigarer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Her på forumet er det mange med sans for det gode liv, og jeg tenkte jeg ville søke råd om "innbrenning" av en humidor.
    For noen år siden var jeg en ihuga sigar-entusiast, og skaffet meg en humidor. Jeg fulgte bruksanvisningen og satte den inn med destillert vann før jeg tok den i bruk. Nå har den stått ubrukt lenge, og den bør settes inn på nytt før den tas i bruk igjen. Nylig leste jeg at dette bør gjøres i flere omganger (med timers mellomrom), inntil humidoren ikke lenger var i stand til å ta til seg mer vann. Rent umiddelbart gikk jeg ut fra at den skulle stå med lokket lukket mellom hver omgang, men nu har jeg liksom fått tvilen i meg. Så mitt spørsmål er altså: Skal lokket være åpent eller lukket mellom hver gang jeg setter humidoren inn med destillert vann?
    Når det gjelder selve sigarene, har jeg opp gjennom årene prøvd ymse slag, og jeg landet etter hvert på The Griffin's Maduro, som produseres i Den Dominikanske Republikk. Den har en deilig sammensatt og krydret smak, og, ikke minst, stabil kvalitet. Min favoritt blant disse sigarene er Piramid (eller torpedo), som jeg synes er passe store, ogenkel å kutte akkurat slik jeg ønsker mht til trekk.
    Når det gjelder kubanske sigarer er min erfaring så-som-så. Mange, faktisk de fleste jeg har prøvd, hadde dårlig trekk, slik at det var en tungvint affære å røyke dem, og de ga meg overhodet ingen rø(y)keglede. Jeg ble fortalt at for å holde tritt med etterspørselen måtte man gå litt på akkord under produksjonen, og dermed kunne de lett rulles for hardt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Sigarer er godt.

    Riktignok er det lenge siden jeg har unnet meg denne luksuriøse utskeielsen..

    Men, jeg elsker Cohiba Esplendido og Montechristo nr. 2. Av de mer betalelige variantene liker jeg Zino veldig godt. Av de jeg ikke har likt synes jeg Romeo y Julieta har et trekk som er på grensen til det umulige. Humidor skal jeg ikke mene stort om. Jeg har en bitteliten som stort sett har vært tom. Hamstring koster litt i meste laget...
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Montecristo var en av de kubanske sigarene jeg erfarte hadde dårlig trekk. Skuffende nok tatt pris og renommé i betraktning.

    Det er en del myter og misforståelser ute og går rundt sigarer. Én av dem er å fukte sigaren i munnen før man tenner på. Det eneste man da oppnår er å tette de ørsmå hullene som sitter i dekkbladene. Disse hullene har til oppgave å gi trekk i sigaren.
    På et såkalt "fint" sted i New York kunne man få en sigar som var dyppet i konjakk - til en ublu pris, selvsagt. Sløseri med god sigar og god konjakk.

    På Aperitf.no sine nettsider lest jeg nylig at en norsk konjakk-guru anbefalte mørkt, kraftig øl som drikke til en god sigar. Overraskende utspill fra en som lever av konjakk! Men jeg gleder meg til å prøve bokkøl til sigaren.

    Ang humidor fant jeg en enkel løsning på nettet: Sett et glass med destillert vann nedi, klapp igjen lokket og la det stå slik i tre dager.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Steinar_Lund skrev:
    Montecristo var en av de kubanske sigarene jeg erfarte hadde dårlig trekk. Skuffende nok tatt pris og renommé i betraktning.

    Det er en del myter og misforståelser ute og går rundt sigarer. Én av dem er å fukte sigaren i munnen før man tenner på. Det eneste man da oppnår er å tette de ørsmå hullene som sitter i dekkbladene. Disse hullene har til oppgave å gi trekk i sigaren.
    På et såkalt "fint" sted i New York kunne man få en sigar som var dyppet i konjakk - til en ublu pris, selvsagt. Sløseri med god sigar og god konjakk.

    På Aperitf.no sine nettsider lest jeg nylig at en norsk konjakk-guru anbefalte mørkt, kraftig øl som drikke til en god sigar. Overraskende utspill fra en som lever av konjakk! Men jeg gleder meg til å prøve bokkøl til sigaren.

    Ang humidor fant jeg en enkel løsning på nettet: Sett et glass med destillert vann nedi, klapp igjen lokket og la det stå slik i tre dager.
    Nå ser jeg at du har funnet svaret på ditt eget spørsmål hva gjelder humidoren; lokket skal naturligvis være igjen.

    Hvis du har hatt dårlig erfaring med trekket i Montecristo så kan jeg ikke skjønne annet enn at disse ikke har vært oppbevart på skikkelig vis. Har røkt det meste av kubanske sigarer gjennom årene og har aldri hatt et slikt problem med min favorittsigar, Montecristo No. 4. Er ellers svak for Romeo y Julietas Short Churchills, Partagas Lusitaneas, H. Upmanns Monarchs og Punchs Doble Corona. Har prøvd noen særdeles gode nicaraguanske sigarer, mener ett av merkene het Padron, men har ennå til gode å bli kjent med dominikanske sigarer, selv om jeg vet at de regnes for å være helt der oppe i toppen.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Den ene Montecristo'en jeg har prøvd var kjøpt hos Sol Cigar i Oslo. Det kan jo hende det har vært noe feil med oppbevaringen underveis til Norge, men jeg stoler på at Sol oppbevarer sine sigarer på forskriftsmessig måte. De har jo et eget "humidor-rom". Montecristo'en rakk aldri fram til humidoren min - den ble konsumert før den kom så langt.
    Nå skal det sies at dette kun var én sigar - mulig jeg hadde uflaks med den. Men jeg har opplevd dårlig trekk med andre kubanske sigarer også - det er grunnen til at jeg unngår dem. Uttalelsen om slurv i produksjonen for å holde tritt med etterspørselen har jeg fra Sol Cigar - de kjente til problemet.

    Mvh
    Steinar
     

    ragfur

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2004
    Innlegg
    180
    Antall liker
    14
    Jeg har stort sett bare røkt habaneros (cubanske). Var på Cuba i 2004 og hadde med ca 100 sigarer hjem, Cohiba Esplendido, Partagas Robusto og Montecristo et eller annet (siglo V ?).
    Noen var kjøpt i butikk, noen på fabrikk og noen på svartebørs. I tillegg fikk jeg en eske Cohiba Robusto, samt noen Romeo y Julietta Esplendidos av svoreren etter han kom fra Cuba for to år siden.
    Min erfaring med disse Cubanske sigarene er at kvaliteten kan variere noe, også blant de som ble kjøpt "lovlig". Men når alt stemmer er de virkelig nydelige. Ca 10-15% har defekter som hardspots (gir dårlig trekk) eller at de brenner så skjevt at må slukkes, brennes av og tennes på nytt. Enkelte av svartebørssigarene har hatt dårlig smak, men andre igjen kan være av topp kvalitet.
    De nytes best sittende i gyngestol i skyggen en eller annen plass på Cuba med ei flaske Bucaneros til. Bucaneros er cubansk øl med forholdsvis kraftig smak, fantastisk drikke til sigar.
    Her hjemme røkes det bare når været tillater det, det blir kanskje en i kveld og temmelig sikkert en i morra. Jeg pleier å drikke øl til, fortrinnsvis en ale eller en bitter, men en pils går også bra.
    Jeg har humidor, ellers hadde nok sigarene vært knusktørre og ubrukelige. Humidoren må pleies med jevne mellomrom, sjekke fuktighet og rullere på sigarene.
    Er man helt fersk på dette emnet vil jeg anbefale å tilegne seg sigaretikette ved å lese bøker om emnet eller surfe litt på http://dinsigar.no/ eller http://www.sigar.no/
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Takk for interessant innlegg. Kanskje bokkøl blir litt for søtt? Vurderer å prøve Guiness.
    Har man ikke humidor, og/eller har ikke til hensikt å oppbevare sigarene lenge, kan man også legge dem i et skap på badet.
     

    hagr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2008
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    ragfur skrev:
    De nytes best sittende i gyngestol i skyggen en eller annen plass på Cuba med ei flaske Bucaneros til. Bucaneros er cubansk øl med forholdsvis kraftig smak, fantastisk drikke til sigar.
    Her hjemme røkes det bare når været tillater det, det blir kanskje en i kveld og temmelig sikkert en i morra. Jeg pleier å drikke øl til, fortrinnsvis en ale eller en bitter, men en pils går også bra.
    Og for en kald, overskyet onsdagskveld, holder det med en al capone cigarillos og et par Grans Premium :D
     

    ragfur

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2004
    Innlegg
    180
    Antall liker
    14
    20 grader på terrassen i kveld. Har en nydelig kryddersmak i munnen nå.
    En god sigar

    og passelig drikke
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Denne fortjener faktisk en liten "bump".

    Cigarer er da en del av "Det Gode Liv", så får antirøykemafiaen mene hva de vil!

    Personlig foretrekker jeg litt milde og lettere typer og ikke for store. 15 - 20 minutter kan jeg vel klare å avse, men store cigarer som trenger mer tid enn dette er det ikke lett til å få innpasset i en travel hverdag.

    Til cigarer kan man gjerne nyte både whisky og cognac gjerne akompagnert av litt mørk chokolade og cubansk kaffe. :D Det mest vesentlige er likevel "DEN TOTALE RO", man skal slappe av og nyte tilværelsen med en cigar, dette er intet rusmiddel i all hast for stressede mennesker. 8)

    Enhver gentleman har en humidor og et reiseetui for cigarer. Bare så trist at vi som setter pris på sådan luxus settes i bås med spedalske, pedofile og horekunder når det gjelder samfunnets aksept, eller mangel på sådan, for vår "last". :-\ ( Skal tillegges at jeg ikke røyker sigaretter, og derfor faktisk oppfatter meg selv som ikkerøyker. Cigarer "røykes" nemlig ikke!! De nytes. ;D )
     

    Vedlegg

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Det med RO er helt essensielt. Har jeg ikke ro, har jeg heller ingen glede av sigaren. Personlig opplever jeg at roen kommer når jeg tenner en sigar; jeg "tvinges" til å falle til ro. Dermed kommer også nytelsen. Snodige greier.
    Jeg røyker heller ikke sigaretter. Det sluttet jeg med etter nærmere 40 år som vanerøyker. Det er nå ca 4 år siden. Rart at det gikk så greit. Utenom en og annen sigar, røyker jeg kun pipe, som jeg heller ikke inhalerer. Utenom "utendørssesongen" røyker jeg ingen ting.
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Hei!
    Det er vel nå snart 20 år siden jeg sluttet å røyke både pipe og sigar. Jeg var vel ikke så vel bevandret i de mest avanserte cubanere eller lignende, men husker at Winston Churchill Early Morning sigar (?) var en av mine favoritter, med en mild rund aroma.
    Forstår meget godt de som nyter en sigar i ny og ne selv om jeg selv har sluttet å røyke. Jeg har forresten heller aldri røkt sigaretter, bare ”rullet” røyken fra pipen og sigaren rundt tungen, for denne røyken skal bare nytes i ganen og ikke inhaleres.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    @Steinar; den raskeste måten å starte en humidor på er å smøre inn veggene med en fuktig klut, lukke igjen og gjenta helt til veggene ikke trekker til seg mer fukt. Hvis innsiden ikke er saturert vil cedertreet inni humidoren suge fukt ut av sigarene.

    Ellers kan jeg varmt anbefale propylenglykol-løsning som erstatning for vann, denne hjelper å holde stabil relativ luftfuktighet i tørre vintermåneder i Norge.

    Når det gjelder pluggede/tette cubanske sigarer, var 2002-2004 problemår med varierende kvalitet på produksjonen. Etter dette er alt stort sett bra. Problemet er at cubanerne sender sigarer som ikke er klare til å røkes ut på markedet, dette gjelder spesielt de mest populære merkene, som Montecristo RyJ og Cohiba. Disse er nesten alltid for unge når man kjøper dem i butikk, noe nesten ingen er klar over. En cubansk sigar skal helst ligge minimum 3 år før den røkes. Grunnen til at unge sigarer ofte har dårlig trekk og/eller brenner ujevnt er at cubansk tobakk er meget hygroskopisk som ung, pluss at tanninkjedene i tobakken ikke er brutt ned til brennbart nivå enda. Se på boksdatoen under esken og hold deg unna alt som er yngre enn tre år som hovedregel (men noen sigarer er bra yngre, som f.eks Partagas D no 4, Montecristo Petit Edmundo og RyJ Short Churchill). Montecristo no 2 som er nevnt med dårlig brenning her er notorisk for å trenge lagring, jeg ville aldri i verden har røkt en som er yngre enn 10 år. Den blir bare bedre og bedre.

    At sigarer fra andre land enn Cuba ofte oppleves som mer stabile kvalitetsmessig har mye å gjøre med at de ikke-cubanske produsentene kun sender ut røkeklare sigarer på markedet, pluss at deres tobakk sjelden har like lange tanninkjeder som den cubanske, og er langt mindre hygroskopisk som ung - selv om endel produsenter i Nicaragua har dyrket frem tobakk som puster den cubanske i nakken på disse områdene.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.723
    Torget vurderinger
    4
    Vi er visst flere som har det slik, Spiralis. Roen er avgjørende, for ikke å si hele poenget. Derfor er ritualene ved å nyte cigarer så mye mer enn jåleri...slik mange tror. Selv har jeg ikke røkt sigaretter siden dengang jeg som 6-7åring tyvrøkte min onkels sigaretter...og ble kurert for evig og alltid. På den annen side var det lukten av bestefars ferske rulletobakk som hang igjen som et godt minne og til slutt fristet meg til å prøve cigarer som voksen.

    Jeg har anbefalt flere perioderøykere å prøve en cigar når trangen blir for stor. Da kan de få stilt hungeren etter nikotin, men uten å falle inn i den gamle vanedannende rytmen. Selv anser jeg meg selv for å være ikke-røyker.

    Når det gjelder problemer med cubanere synes jeg det har blitt bedre, men har senest i sommer erfart pluggede cigarer. At de fortsatt sender ut ferske varer var jeg ikke klar over.
    Noen ganger har jeg vært heldig og kommet over noen vintage cigarer, men i år har det vært omtrent umulig. Har fortsatt noen få Maccanudo fra 1997 og 1993.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det er mange myter om jåleri rundt sigarrøyking. Ett av dem er bruk av cedertre til å tenne sigaren med. Det var nok praktisk i gamle dager, men nå som de fleste har gasslighter er det mindre aktuelt.
    Takk til Fidelio for en grundig oppklaring rundt kubanske sigarer.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Trane skrev:
    Noen ganger har jeg vært heldig og kommet over noen vintage cigarer, men i år har det vært omtrent umulig.
    Eldre cubanere er å få kjøpt over disk i Oslo, bare så det er sagt.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Steinar_Lund skrev:
    Det med RO er helt essensielt. Har jeg ikke ro, har jeg heller ingen glede av sigaren. Personlig opplever jeg at roen kommer når jeg tenner en sigar; jeg "tvinges" til å falle til ro. Dermed kommer også nytelsen. Snodige greier.
    Jeg røyker heller ikke sigaretter. Det sluttet jeg med etter nærmere 40 år som vanerøyker. Det er nå ca 4 år siden. Rart at det gikk så greit. Utenom en og annen sigar, røyker jeg kun pipe, som jeg heller ikke inhalerer. Utenom "utendørssesongen" røyker jeg ingen ting.
    Kjenner meg godt igjen i beskrivelsen mht. å finne roen med sigar. Finner en helt annen rytme, liksom. Føles veldig godt.

    Når det gjelder bruk av væske til humidoren har jeg brukt destillert (avionisert) vann til vannelementet. Følger med på hygrometeret underveis. Den som har besøkt humidoren hos Sol Cigar kjenner godt igjen det nærmest subtropiske klimaet der. NB: ikke for kald lagring.

    Ellers en fin beskrivelse av "unge" kubanske sigarer, Fidelio. Inn i humidoren med dem!
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Har i lengre tid hatt planer om å kjøpe meg en skikkelig humidor, i tillegg til den lille reise-humidoren jeg nå har.

    Kunne tenkt meg et kabinett med skrått glasskabinett øverst, og en par-tre skuffer under. Noen med peiling på hvor jeg kan finne noe slikt på nettet?
     

    ragfur

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2004
    Innlegg
    180
    Antall liker
    14
    Jeg kjøpte min på http://www.humidordiscount.co.uk/ for noen år siden, nærmere bestemt dette

    http://www.humidordiscount.co.uk/Adorini_Humidors.html?sort=3a&page=2#1413
    Det ser ikke så værst ut, men er ikke toppkvalitet. Jeg liker at sigarene ligger i skuffer, da kan jeg holde sigarer av forskjellig merke atskilt. Hygrometeret har en tendens til å låse seg i en posisjon så jeg har skaffet meg et slikt et

    Du finner mange andre humidorsjapper på nettet. Jeg tror jeg har sett noen med skuffer for sigarutstyr under selve rommet.
    Akkurat som med hifi så kan du regne med å få regning for moms og gebyr fra fraktselskapet en tid etter levering
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    ragfur skrev:
    Jeg kjøpte min på http://www.humidordiscount.co.uk/ for noen år siden, nærmere bestemt dette

    http://www.humidordiscount.co.uk/Adorini_Humidors.html?sort=3a&page=2#1413
    Det ser ikke så værst ut, men er ikke toppkvalitet. Jeg liker at sigarene ligger i skuffer, da kan jeg holde sigarer av forskjellig merke atskilt. Hygrometeret har en tendens til å låse seg i en posisjon så jeg har skaffet meg et slikt et

    Du finner mange andre humidorsjapper på nettet. Jeg tror jeg har sett noen med skuffer for sigarutstyr under selve rommet.
    Akkurat som med hifi så kan du regne med å få regning for moms og gebyr fra fraktselskapet en tid etter levering
    Fin humidor det der ragfur!

    Har sjekket den humidordiscount-siden, og noen andre, men finner ikke noe i nærheten av den designen jeg tenker meg, som er mer slik de enkelte velutstyrte barer har på disken. Får bruke det som en unnskyldning til å gå innom for et stille glass etter jobb i dag, og sjekke fabrikatets opphav.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    I morgen skal jeg på polferd og kjøpe disse ølvariantene (alle er anbefalt av aperitif.no som følge til sigar):

    Borg Bokkøl - 6581. Mørk brun farge, god fylde, sødmefylt maltpreg, hint av karamell, avstemt bitterhet. 33 cl Kr. 24,70.

    Frydenlund Bokkøl -2637. Lys brun farge, god fylde, fin sødmepreget maltkarakter, tydelig bitter ettersmak. 33 cl Kr. 26,80.

    Chimay Trappist Blue - 32468. Brun farge, stor fylde og smaksrikdom, preg av krydder og tørket frukt, fint bitterpreg. 33 cl Kr. 49,90

    Ikke rart Steinar gleder seg!
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Jeg røyker sigarer hver dag. King Edward og Henry Wintherman(de røde). Går mellom 2 og 5 om dagen. Trekker ned hvert eneste drag. :eek:

    Hva går jeg glipp av, og skal man egentlig trekke ned?

    PS! Dette innlegget er alvorlig ment.
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Tja, sigar-røyk er basisk og nikotinen opptas således i munnhulen.
    Hva du går glipp av ved å innhalere disse sigarene, i det antallet du beskriver? Antagelig ingen ting, du får bare masse ned i lungene som ikke har noe der å gjøre ;)
    Prøv heller en skikkelig sigar en kveld du har god tid, nyt den på riktig måte, og du vil erfare hva sigarer dreier seg om :)

    I beste mening
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.402
    Antall liker
    3.170
    Torget vurderinger
    1
    @Steinar:
    Få høre om din øl-erfaring etterpå! (Skulle tro at også Leffe Bruin gikk bra til sigar?)

    Jeg røyker 20-30 sigarer i året. Mest i sommerhalvåret. Etter et godt måltid og med litt Cognac i glasset. Eller på dagtid med en cola, hvis jeg skal kjøre bil.

    Livet er for kort til å røyke dårlige sigarer, så det svir jo litt i lommeboka når en god sigar koster mer enn en flaske vin.
    Jeg foretrekker Robustos. Passe tykk, passe lang (kort).

    Har vært på den eldgamle fabrikken i Havanna sentrum. Lurer på om den er stengt nå? Har prøvd ut en del Cubanske merker i taxfree butikken på Gardermoen. Også litt mindre størrelser. Har gjennomgående blitt skuffet over dårlig kvalitet/trekk, selv om de har smakt godt. Dette var for en 5-10 år siden. Leste at dette skyldes at Castro rushet en del produksjon ut på markedet for å få penger i en slunken statskasse, og at dette gikk utover kvalitetskontrollen. Har derfor slått meg til ro med Davidoff Robustos Special R som min huscigar. Den skuffer aldri. Dessuten er celofanpakningen smart når man er i farta.

    Interessant å lese her om dette med at Cubanske sigarer bør modnes over tid. Får de bedre trekk også, da? Kanskje man skulle gitt Castro en ny sjangse?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    @pedal
    Jeg skal gjerne rapportere om erfaringene, men det kan ta litt tid. Jeg er ingen storforbruker av sigarer, og på agendaen i dag står bare å kjøpe ølet, akkurat som David ;D
    Det er sikkert mange andre ølsorter som går bra til sigarer. Siden jeg ikke har noen erfaring med dette, holder jeg meg i denne omgang til de sortene som ble spesielt anbefalt av aperitif.no.
    Jeg har også lurt på om jeg skal prøve kubanske sigarer igjen, etter Fidelio-metoden :). Jeg lærte mye av hans innlegg tidligere i denne tråden. Det er jo et enormt utvalg, og det ville være synd at noen dårlige erfaringer skulle være til hinder for å prøve dem. Igjen takk til Fidelio for gode råd!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.723
    Torget vurderinger
    4
    SOEDAL skrev:
    Jeg røyker sigarer hver dag. King Edward og Henry Wintherman(de røde). Går mellom 2 og 5 om dagen. Trekker ned hvert eneste drag. :eek:

    Hva går jeg glipp av, og skal man egentlig trekke ned?
    Du røyker som om det er sigaretter, - og King Edward er vel ikke langt ifra heller.
    Hva gjelder innhalering, - det er bortkastet rett og slett fordi du ikke har noen smaksløker i lungene. Derimot forsøpler du lungene unødvendig.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    @Steinar; øl og sigar kan være en kjempekombo, hvis man velger rett. Den dårligste sigarølet er stout, sigaren får stouten til å smake vann, og stouten får sigaren til å smake surt og ekkelt. Må nesten prøves bare for å kjenne hvor dårlig en kombo kan være.

    Pils/lys lager kan funke, men har for mye og for hard kullsyre. Det aller beste ølet til sigar er engelske, mellommørke ales med middels bitterhet og (overraskende) masse aromahumle. Av tilgjengelige sorter er f.eks Bombardier Bitter (butikken), eller Young's Special London Ale (polet). Bokkøl kan funke, men der er jo humlearoma fraværende så ville ikke satset på det. Det er noe med den krydder- og blomsteraktige aromaen fra bra humle som passer innmari godt til sigar.

    Blå Chimay blir for "mye", men den kunne kanskje ha funket til sterke og myke nyere cubanske sigarer, slik som disse Partagàs LE-sakene.

    Og til alle som røyker Wintermanns og King Edward: Slutt med det;) Fysjom. Dessuten er norsk avgiftspolitikk slik at man faktisk kan få en grei håndrullet sigar for samme prisen som hollandsk papirtobakk.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Takk igjen til Fidelio for konstruktivt innlegg.

    Nå har jeg allerede vært på polet så Young's får vente en stund.

    Hvilke butikker fører Bombardier? Nærmeste butikk der vi bor er Kiwi, og noe inni meg sier at der finner jeg det ikke...
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.402
    Antall liker
    3.170
    Torget vurderinger
    1
    SOEDAL skrev:
    Jeg røyker sigarer hver dag. King Edward og Henry Wintherman(de røde). Går mellom 2 og 5 om dagen. Trekker ned hvert eneste drag.
    Ja nå fikk du passet påskrevet av sigarpolitiet!

    Minner meg om broren min. For noen år siden sluttet å røyke. Til gjengjeld tok han seg en sigar hver kveld...

    -Han liker de spanske Condal. Jeg synes de er litt tamme og pregløse. Men jeg var innom en sigarbutikk på kanariøynene og bad om en kasse med de "dyreste de hadde". Innehaveren svor på at de var "gode". Og det var de faktisk. De måtte bestilles/tok noen dager. (Husker ikke navnet, he-he. De var litt mørke og oljet i fargen). En nesten-cubaner, til hyggelig pris. For de som ikke gidder kjøpe de dyreste sigarene, cubanere er jo vilt priset, så er kanariøyene et alternativ. Alltid noen kjente som reiser dit.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Kanariøyene er visstnok kjent for sigarene sine. Har dessverre ikke vært der siden jeg konverterte til sigarismen. :- :'(
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Steinar_Lund skrev:
    Hvilke butikker fører Bombardier? Nærmeste butikk der vi bor er Kiwi, og noe inni meg sier at der finner jeg det ikke...
    Her i Oslo finnes den på Meny, ICA og noen Rimi-sjapper. Ganske rimelig i pris er den også, knapt dyrere enn de norske merkene. Nydelig aroma av Kent Goldings-humle, nam nam. Prøv til en Ramon Allones Specially Selected, El Rey Del Mundo Choix Supreme, eller hva som helst fra Padrón, superduper kombo.

    Edit: Var ikke mening å være sigarpoliti, vet at mange røyker billige maskinrullede merker. Poenget mitt var bare at disse ikke er billige i Norge; man kan få en grei håndrullet sak til samme pris, og da er jo litt av poenget med disse billigsigarene borte. Man betaler samme pris for et vesentlig dårligere produkt, noe som ikke er en spes god deal.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.402
    Antall liker
    3.170
    Torget vurderinger
    1
    Fidelio skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    Var ikke mening å være sigarpoliti
    Det var bare en fleipete kommentar. Stå på Fidelio og del dine råd og kjøpsanbefalinger med oss. Baptize me in beers and cigars, please!
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nå har jeg hygget meg med kona mi, en The Griffin's Maduro Piramid og en Fiin Gammel Frydenlund Bokkøl. Og dét var en nydelig kombinasjon! Kona og The Griffin's kjente jeg jo fra før, og Fiin Gammel var et hyggelig bekjentskap; (farlig) deilig å drikke og med en lang og god ettersmak. Å vurdere og beskrive kombinasjonen Griffin's/Fiin Gammel overlater jeg til andre - det krever en finere gane enn min. Dessuten er jeg ikke noe god til å sette ord på slike ting. La meg bare konkludere med at jeg har hatt en kvalitetstime på terrassen i vakker kveldsol og godt selskap! ;D
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Steinar_Lund skrev:
    Nå har jeg hygget meg med kona mi, en The Griffin's Maduro Piramid og en Fiin Gammel Frydenlund Bokkøl. Og dét var en nydelig kombinasjon! Kona og The Griffin's kjente jeg jo fra før, og Fiin Gammel var et hyggelig bekjentskap; (farlig) deilig å drikke og med en lang og god ettersmak. Å vurdere og beskrive kombinasjonen Griffin's/Fiin Gammel overlater jeg til andre - det krever en finere gane enn min. Dessuten er jeg ikke noe god til å sette ord på slike ting. La meg bare konkludere med at jeg har hatt en kvalitetstime på terrassen i vakker kveldsol og godt selskap! ;D
    Høres bra ut. Griffin's er jo en meget myk og rund sigar, så den skulle vel passe utmerket med det ølet.

    Nettopp ferdig med en Por Larrañaga Petit Corona fra mars 06 som virkelig har kommet seg det siste året. Mektig sigar til tross for størrelsen. Karamell, bakst, litt blomster og noe krydder i en utrolg balanse. Kraftig som f. Nå over til en Navarre, en 100% fransk håndrullet sigar som er eksepsjonelt spesiell og veldig god. Sitter på jobben og lite annet å foreta seg enn å røyke sigar akkurat nå, men det er jo ok da:)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.723
    Torget vurderinger
    4
    Fidelio skrev:
    Sitter på jobben og lite annet å foreta seg enn å røyke sigar akkurat nå, men det er jo ok da:)
    Jøss! vilken jobb skal jeg søke for å komme i den situasjonen ?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Høres ut som en bra jobb. SKal snakke med sjefen min på mandag ;D
    Hva med kaffe til sigar? Jeg vet det finnes en "Sigarkaffe", men...
    Kona og jeg er ihuga kaffeelskere, selv om vi ikke drikker så mye av den. Vi er faste kunder på Kaffebrenneriet og synes det er spennende å prøve de nye sortene de får inn - nesten hver gang vi er der har de fått inn noe nytt.
    Noen tips?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.723
    Torget vurderinger
    4
    Mener der er Augusto som har en egen cigarkaffe.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kjøpte Cubansk kaffe som nytes til cigar. ;D
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Trane skrev:
    Fidelio skrev:
    Sitter på jobben og lite annet å foreta seg enn å røyke sigar akkurat nå, men det er jo ok da:)
    Jøss! vilken jobb skal jeg søke for å komme i den situasjonen ?
    Jeg jobber hos et firma som er nevnt i denne tråden ja, veldig trivelig studentjobb:) Stemmer at vi har sigarkaffe, det er Solberg&Hansen (som leverer til bl.a. Kaffebrenneriet) sin egen blend.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nå har jeg vært innom Augustos nettsider, og du verden for et utvalg av sigarer! Sidene har også en mengde råd og tips. Bra! Neste gang jeg skal kjøpe sigarer, skal jeg nok vite å henvende meg dit.

    Butikken ligger i Kongens gate 10 Oslo, og for sigarrøkende elskere av klassisk musikk må det jo være ideelt å kombinere et besøk hos Augusto med et besøk hos Jan Bøyum i Aktiv Klassisk!

    @Fidelio: Da jeg nylig skulle mette humidoren min etter at den hadde stått ubrukt i et par år, fulgte jeg et tips jeg så på et utenlandsk nettsted, nemlig å sette et glass med destillert vann oppi og la det stå slik i 3 dager.
    Tror du det er tilstrekkelig, eller må jeg stryke innsiden med destillert vann flere ganger?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn