Mat, drikke og røyk Sigarer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Punchcuttere heter det, vi har noen typer som man henger på nøkkelringen, veldig praktisk. De er egentlig designet for å brukes på sigarer som er spisse i enden, så lager man et hull på den ene siden og kan dermed velge om røyken treffer ganen eller tungen - for en variert smaksopplevelse ;)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.729
    Torget vurderinger
    4
    Da jeg kjøpte cutter første gang for noen år siden tenkte jeg at sakser og giljotiner og slikt ble for stort og omstendelig å ha med seg, - så jeg endte med nettopp en punchcutter. Den har bidratt til mange stunder fylt av pur nytelse.

    En ting slår aldri feil: når jeg tar den frem, legger den på bordet mens jeg finner frem cigar og lighter, da kikker de andre rundt bordet nysgjerrig på hva i all verden det er. Når jeg har kuttet, fyrt opp, og puffer ivei er det alltid en eller annen som smyger bort en hånd og klemmer rundt den...kjenner på den...nesten koser med den...og blir sittende og fingre med den. En kompis begynte å røke cigarer på grunn av den...for som en dame sa, - den er egentlig ganske sexy, den avlange, runde, myke, elegante formen.



    Med Colibri lighter i bakgrunn




    Jeg var ikke klar over det med å kutte på siden av cigarer med spisse ender, (skal nå selvsagt prøves ved anledning). Tvertimot har jeg syntes den var ubrukelig til nettopp det, på små cigarer, torpedoer, perfectoer etc. så jeg bruker ofte en enkel og robust giljotin fra Xikar.
     

    Vedlegg

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Fersk loff og reker. Par øl. Norske jordbær, fløteis. Kaffe. Cognac. Mørk sjokolade. Portvin. Cognac. Sigar*. Armagnac.
    Artig når et uskyldig nabobesøk utvikler seg!

    *Romeo y Julieta de Luxe No. 3 anno mars 2006. Herlig med cubanere som har fått noen års lagring. Så mye smak og så lite bitter/nikotinholdig. Nesten så du kan ta et par på rappen. Dette var et kjempetips, Fidelio. Jeg har fremdeles et par igjen til deg, men det begynner å haste! ;)
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    pedal skrev:
    Fersk loff og reker. Par øl. Norske jordbær, fløteis. Kaffe. Cognac. Mørk sjokolade. Portvin. Cognac. Sigar*. Armagnac.
    Artig når et uskyldig nabobesøk utvikler seg!

    *Romeo y Julieta de Luxe No. 3 anno mars 2006. Herlig med cubanere som har fått noen års lagring. Så mye smak og så lite bitter/nikotinholdig. Nesten så du kan ta et par på rappen. Dette var et kjempetips, Fidelio. Jeg har fremdeles et par igjen til deg, men det begynner å haste! ;)
    Moro at selv en billigsigar smaker fint etter noen år:) Ta turen nedom oss over sommeren da vel, har noe skikkelig gammalt og godt du må smake!
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    1.407
    Sted
    Trondheim
    Her om dagen investerte jeg i to stykk Partagas serie D esp el2010. Betjeningen pakket de i en tett plastpose etter først å ha dusjet noen dråper vann i posen.

    Det bringer meg til spørsmålet: Er man avhengig av en humidoir for å lagre sigarer på en forsvarlig måte?
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    OAlex skrev:
    Her om dagen investerte jeg i to stykk Partagas serie D esp el2010. Betjeningen pakket de i en tett plastpose etter først å ha dusjet noen dråper vann i posen.

    Det bringer meg til spørsmålet: Er man avhengig av en humidoir for å lagre sigarer på en forsvarlig måte?
    Ja, humidor er et must hvis man skal oppbevare sigarer.

    En fæl uvane det der med å ha vann i plastposer, gjør ikke noe annet enn å skade sigarene. Har opplevd det selv i butikker i England og Frankrike.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    1.407
    Sted
    Trondheim
    Da setter jeg humidor på lista over anskaffelser.

    Hvordan skades sigaren av vannet? Bør jeg umiddelbart lufte sigarene?
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    OAlex skrev:
    Hvordan skades sigaren av vannet? Bør jeg umiddelbart lufte sigarene?
    Fordi det blir alt for fuktig inni ziplockposen, sigaren trekker til seg for mye vann, blir svampete og kan mugne fort. Sigarer, som vin, liker stabile forhold.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Sitter på balkongen og ser utover Adriaterhavet. Førsteklasses biff og rødvin fyller godt opp i kråsen. Tid for sigar. Har alltid et par Davidoff Special R liggende i reisetoalettmappa. Praktisk innpakket i cellofanwrap, så de tåler en støyt. En robust sigar, praktisk talt.

    Ekte Cubaner på stereon, Ibrahim Ferrer, og en klunk Otard fra tax-free butikken. Bra nå!
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Romeo & Juliet Short Churchill.

    Nettopp kost meg med denne. Den har vart LENGE. Merker at overgangen fra Robusto til Churchill gir enda mer smak. Har gatefest med naboene. Herlig å røyke sigar utendørs! Må benytte sjangsen mens det enda er vær til å sitte ute.
     

    Vedlegg

    Joar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    308
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    3
    Ser her ja , Sigar tråd! :)

    Har røykt sigarer i noen år nå , og favorittern er CAO Brazilia


    Var på USA tur sist måned, og handlet da en kasse med Perdomo Champagne Noir , etter råd fra fyren i butikken.


    De er meget bra :)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Herreaften:
    God Cognac, sjokolade, R&Y Belicosos anno 2002* og Grønne Lykt på storskjerm hos brodern. Går det an å avslutte året på noen bedre måte?
    -Ja, det er kona sin tur å stå opp med ungene om 6 timer.



    *Velsigne deg, Fidelio, for tipset om årgangssigarer.
     

    Vedlegg

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Yngstedatteren m/fam har nylig vært på ferie i Florida og har med seg sigarer som far skal få.
    Timingen er nærmest perfekt; nå stunder det jo mot vår, og jeg kan snart sitte på terrassen og nyte en sigar med en flaske Rochefort 8 Trappist-øl til (hvor ble det forresten av 6 og 10?).
    Dette innebærer at jeg må fyre opp humidoren igjen (den har fått stellet sitt ved hjelp av destillert vann).
    Jeg har en flaske med PG-oppløsning, og er litt usikker hvordan den skal brukes.
    Pt holder humidoren ca 70%, og hvis jeg skal bruke PG, skal jeg da ha oppløsningen i en skål og legge fuktighetselementet oppi, eller skal jeg bare dynke det hist og pist med oppløsningen?
     
    D

    Danke

    Gjest
    Igår tok vi helgemiddagen på forskudd, siden jeg er sykmeldt men på bedringens vei, og siden min søster har jubileum til helgen. Etter en god treretters (takk til kona) så ble det alenetid for meg med sigar og cognac og litt musikk fra barokken.

    Sigaren er toppsigaren fra Sigar.com, som produserer sigarer på den Dominikanske Republikk. Den heter Amero Fat Duck EL2008.

     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Jeg kan ikke se at Rafael Gonzales er nevnt i denne tråden. Jeg røkte en kasse Lonsdales av dette merket.
    Den tror jeg kan anbefales også, men jeg har ikke sett den på Gardemoen på lang tid.
    Snart skal jeg til Rio og da skal jeg smake noe der.
    Fin tråd dette.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Ble en chess Extreme i kveld, meget god og smakfull sigar. Vårens første utesigar med kaffe og litt cognac.
    Perfekt med fuglekvitter, litt rock- Stones,Queens of the stone age, litt klassisk, bach og vivaldi.. litt rolig Bellmann med Åkerstrøm og Wreesvik.

     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.729
    Torget vurderinger
    4
    Sommeren er kommet og cigarsesongen like så.

    Det er fortsatt 20 grader og jeg nyter en perfekt RASS....Ramon Allones Specially Selected sammen med St. Georgewn Brau Follbier Hell.
    Herlig !

    20091126-Ramon-Allones-Specially-Selected-Cuban-Cigars-012-Large.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.729
    Torget vurderinger
    4
    Har hatt noen få Juan Clemente liggende i humidoren. De første var helt OK og ble nyt ganske raskt. Den siste har blitt hengende etter, jeg er slett ikke sikker på hvor mange år den har ligget der og ventet, men i dag var det dens tur. I følge med nydelig kaffe fra Tim Wendelboe viste den seg fra en langt bedre siden enn jeg kan huske søsknene dens gjorde. Perfekt trekk, brant jevnt og fint, medium mild, en anelse søtlig hint og et elegant drag av sedertre (?).

    Problemet er at jeg ikke aner hvor jeg skal få fatt på flere. Ei heller hva den heter mer enn familienavnet.

    Det er den øverste i bildet her, - en frekk, liten figurado.

    4661474_std.jpg

    Noen som har tips ?
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    1.407
    Sted
    Trondheim
    En kollega kjøpte med to esker av min yndlingssigar fra Filippinene. Og så har jeg investert i humidoir. Satser på å teste en ikveld.

    sigarer.jpg
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    1.407
    Sted
    Trondheim
    Jeg befant meg nylig på Jersey (kanaløyene) og investerte i en Dunhill. I bakhagen til hotellet forsøkte jeg lese bok mens jeg røkte sigaren til et glass sider. Men jeg måtte legge boka tilside. Kombinasjonen av sigar, sider og sol gav en synergi som gjorde at Cortes og Montezuma måtte vente. Holdt på å svime av i ren nytelse. Leste om denne kominasjonen tidligere i denne tråden. Takk for tipset!

    jerseySigar.jpg
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Dunhill er best og det kjøper jeg alltid om jeg kommer over det i det store utland
    large_dunhill-dom-generic-closed-box-prod-shot.jpg
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.416
    Antall liker
    14.393
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    OAlex skrev:
    Her om dagen investerte jeg i to stykk Partagas serie D esp el2010. Betjeningen pakket de i en tett plastpose etter først å ha dusjet noen dråper vann i posen.

    Det bringer meg til spørsmålet: Er man avhengig av en humidoir for å lagre sigarer på en forsvarlig måte?
    Ja, humidor er et must hvis man skal oppbevare sigarer.

    En fæl uvane det der med å ha vann i plastposer, gjør ikke noe annet enn å skade sigarene. Har opplevd det selv i butikker i England og Frankrike.
    Over tid så er humidor helt klart veien å gå. Nødløsning er kjøleskap og da helst ikke et med masse franske oster! Putt de i skuffen for grønnsaker med en liten skål vann (helst tom skuff). Har reddet mine sigarer på ferie!
     
    D

    Danke

    Gjest
    Fikk en ladning sigarer fra min sigarklubb Sigar.com, fikk et par gratis polaroidsolbriller til kona, og en ekstra robustosigar i gave. Alltid hyggelig service i den klubben. Sigarene nytes med avec, med en søt rund og kompleks Cognac,rum,armagnac,whisky.. Nåfortiden går det i Armagnac 20ans fra polet.

    Sigarene er Chess Robusto 2010, Chess Extreme Gordo II 2010, og Partagas Coronas Senior 2011.

     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Sent etter en god treretters, vinpause imellom hovedrett og dessert. Så en liten tur ut i hagen for en corona. Fruen kommer med kaffeforsyninger, musikk fra BW P5 litt rock og klassisk. Armagnac plus de 20 ans er sikkert kjent for mange. Sigaren en Partagas Coronas senior.

    Hyggelig kveld...

     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Kake er jo livsfarlig!
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.792
    Torget vurderinger
    0
    Pkt 1. Tråden må fram i lyset!!

    Pkt 2. Jeg fikk en plutselig innskytelse om å minne d'herrer på at man ikke må glemme å vanne sin humidor nå om vinteren. Det er nå i den kolde årstid ganske tørt i luften!!!

    Min humidor fikk vann nå for 5 minutter siden. Den begynte å gå faretruende ned mot 50% fuktighet.
     

    X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige

    X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Pkt 1. Tråden må fram i lyset!!

    Pkt 2. Jeg fikk en plutselig innskytelse om å minne d'herrer på at man ikke må glemme å vanne sin humidor nå om vinteren. Det er nå i den kolde årstid ganske tørt i luften!!!

    Min humidor fikk vann nå for 5 minutter siden. Den begynte å gå faretruende ned mot 50% fuktighet.
    jag kör digital måler. Da får jag ett sms när det är dags att fylla på vann :)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.792
    Torget vurderinger
    0
    Pkt 1. Tråden må fram i lyset!!

    Pkt 2. Jeg fikk en plutselig innskytelse om å minne d'herrer på at man ikke må glemme å vanne sin humidor nå om vinteren. Det er nå i den kolde årstid ganske tørt i luften!!!

    Min humidor fikk vann nå for 5 minutter siden. Den begynte å gå faretruende ned mot 50% fuktighet.
    jag kör digital måler. Da får jag ett sms när det är dags att fylla på vann :)

    Avansert...! ;)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    D

    Danke

    Gjest
    På Fredag passet det med en liten Cubaner etter desserten. Det ble en Trinidad Reyes, smaker av nøtter og fløte. Inntok også litt 1971 cognac fra Borderiers og kaffe latte.
     

    Vedlegg

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.792
    Torget vurderinger
    0
    På Fredag passet det med en liten Cubaner etter desserten. Det ble en Trinidad Reyes, smaker av nøtter og fløte. Inntok også litt 1971 cognac fra Borderiers og kaffe latte.

    Det gode liv !! ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn