Mat, drikke og røyk Sigarer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.852
    Torget vurderinger
    4
    I dag gikk først en potte tett Maccanudo maduro rett i dass...j@lig irriterende når sakene er så dyre som de er.

    Derimot fant jeg frem en liten Cohiba Maduro 5 Secretos hvor de har lagret dekkbladene i 5 år. Vanligvis synes jeg Cohibaene er for skarpe, for mye pepper og gress, men her er det punch og kraft (tross størrelsen) sammen med et behagelig hint av jord, kokos, tre og en myk behagelig munnfølelse. Og perfekt drag i motsetning til Maccanudoen som gikk i dass. Må få tak på flere av denne !
    Herlig !


    (Bilde fra nettet)
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Istemmer mht Cohiba Trane; svært ofte skarpe gressaromaer og harsk tobakk som preger disse. Nå er vel riktignok 99% av Cohibaene som røykes alt for unge, så de har kanskje fått ufortjent dårlig rykte. Ur-Cohibaen (og den beste av dem), Lancero, er av en eller annen grunn mindre populær og har ofte svært sympatiske boksdatoer. Hvis man skal røyke cubanere, bør man gå for de mindre populære merkene - disse har som regel fått noen år på baken.

    Ellers har cubanerne nettopp lansert Cohiba Behike BHK-serien, og disse er skikkelig bra imo. Rimelig unge, men røykeklare. Dyr fornøyelse dog, men disse gjorde meg litt gira.

    Har forresten en ny sigarblogg oppe, hyggelig hvis folk tar seg en titt. Alle er for øvrig velkommen til å skrive innlegg der.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Eksperimenterer med eplemoster til sigar om dagen, fortreffelig kombo! Skriver litt om det nederst i denne posten hvis noen er interessert:)
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    atonal skrev:
    Fidelio skrev:
    Uff og uff, røkte en Romeo y Julieta Corona fra MAR 09 idag, helt krise. Forferdelig kjip og ufyselig sigar.
    Takk for advarselen. Var den for fersk eller var hele utgangspunktet galt, tro?
    Noen jeg har snakket med i ettertid har hevdet at den kommer seg etter et knippe år. Det er jeg forsåvidt enig i, jeg har røkt et antall fra 98 i år, men den er ikke heller i lagret versjon en stor opplevelse. Men den er i alle fall silkemyk som moden. Uansett tror jeg det er bedre ting å oppdrive. Prøv heller en Romeo Exhibition No. 4, hvis den har fått noen år på baken (minimum tre, heltst fem og aller helst 10-12).
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.478
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Fidelio skrev:
    Eksperimenterer med eplemoster til sigar om dagen, fortreffelig kombo!

    http://dinsigar.no/?p=1679

    Sitat: "Pleier du å drikke noe til sigaren?
    Kaffe er for meg en fast følgesvenn (Solberg og hansens franskbrente. Ellers er Tine eller Hardanger eplemost perfekt drikke til sigar sommerstid på verandaen, server det i et Cognac glass. Dette er smaker som går meget godt sammen. Må prøves. "
     

    Joar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    309
    Antall liker
    336
    Torget vurderinger
    3
    En sigar tråd, så bra! :D

    Venter en CAO sampler back i posten snart.

    * 1 AMERICA POTOMAC (5 X 56)
    * 1 SOPRANO BOSS (7X56)
    * 1 LX2 ROBUSTO (5X52)
    * 1 GOLD MADURO CORONA GORDA (6.50 x 50)
    * 1 L'ANNIVERSAIRE MADURO ROBUSTO (5X50)
    * 1 LX2 TORO (6X50)
    * 1 ITALIA POSITANO(6 X 50)
    * 1 CRIOLLO MANCHA (5 5/8 X 46)
    * 1 BRAZILIA CORCOVADO (4.25 X 60)
    * 1 LIMITED EDITION BRATALIA BARBER POLE (6 X 60)


    Det er vel favoritt merket mitt av de ikke kubanske merkene jeg har prøvd. Spesiellt Brazilia serien er god!
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg har heldigvis slutta å røyke, men jeg har en liten kasse med 50 stk. Churchill Morning's liggende. Som skikkelig sigar-novise, vil jeg bare spørre hvordan disse er?

    mvh. VilhelmW
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.523
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    VilhelmW skrev:
    Jeg har heldigvis slutta å røyke, men jeg har en liten kasse med 50 stk. Churchill Morning's liggende. Som skikkelig sigar-novise, vil jeg bare spørre hvordan disse er?

    mvh. VilhelmW
    Nå skal ikke jeg lede deg ut i fristelse, men flere av oss her definerer ikke cigar som "røyking". Det er tobakk, javel, men definitivt noe helt annet enn "røyk"!! På den annen side forstår jeg det god om en som har sluttet å røyke ikke tar sjansen på å puffe cigar i frykt for å begynne å røyke. En frykt som meget vel kan ha mye for seg.

    Når det gjelder din "lille kasse" er det viktig at du oppbevarer dem riktig, du bør skaffe deg en humidor så snart som mulig. Fuktighet og ikke for varm oppbevaring er vesentlig for at cigarer skal overleve lengst mulig. En cigar som har tørket ut er dessverre så godt som tapt for alltid.

    Spørsmål 1 er derfor: Hvor lenge har du hatt denne kassen og hvordan oppbevarer du dem?
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Tja....10 - 15 år. De er oppbevart kjølig og mørkt i en kjellerbod, men ikke særlig fuktig, er jeg redd. Hver sigar er innpakket/forseglet i plastetui.

    Jeg patta litt på en sånn nyttårsaften for 3 år siden, og syntes det smakte pyton. Syntes også den virka "tørr". Nabo'n syntes den var fortreffelig...Tenkte å gi han heile kassa.

    Jeg er klar over at sigarer ikke tåler mange års lagring. Men da jeg spurte, tenkte jeg meir på Churchill Morning's som sigar. Er det brukanese sigarer?

    mvh. VilhelmW
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.523
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kjenner ikke merket, men om cigarene er hele uten sprekker i dekkbladene er det håp. Cigarer som ikke tørker ut kan oppbevares i mange år om det gjøres riktig så ikke gi dem opp. Dine kan ha berget på grunn av plasten som er forseglet.

    Når det gjelder dette merket er det nok andre på forumet som har bedre ekspertise skulle jeg tro.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    C. Alshus skrev:
    Sitat: "Pleier du å drikke noe til sigaren?
    Kaffe er for meg en fast følgesvenn (Solberg og hansens franskbrente. Ellers er Tine eller Hardanger eplemost perfekt drikke til sigar sommerstid på verandaen, server det i et Cognac glass. Dette er smaker som går meget godt sammen. Må prøves. "
    Ja, vi har messet om denne kombinasjonen i et tiår, så det er fint å se at fler har plukket det opp. For øvrig virker det betimelig å oppfordre til eksperimentering med sigar og forskjellige typer eplemost, da utvalget i Norge har eksplodert det siste året av en eller annen grunn.

    Når man først er inne på emnet; man bør holde seg unna sprit hvis man vil smake sigaren man røyker. Det lammer smaksløkene, helt ubrukelig.

    VilhelmW skrev:
    Jeg har heldigvis slutta å røyke, men jeg har en liten kasse med 50 stk. Churchill Morning's liggende. Som skikkelig sigar-novise, vil jeg bare spørre hvordan disse er?
    Dette er billige maskinrullede sigarer fra Sveits, egentlig bare å hive, spesielt hvis de har ligget lenge i et norsk rom (svært tørt her).
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.523
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Du får tipse naboen om nødløsningen som er å legge dem i en tuppervareboks, uten plasten, sammen med noen skiver rå potet. Det kan funke, men er for cigarer kun en nødløsning fordi de har mistet visse aromatiske oljer som bidrar vesentlig til smaken. Men det kan bidra til at de tar opp litt fuktighet slik at de blir noe lettere å røyke.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Spiralis skrev:
    Du får tipse naboen om nødløsningen som er å legge dem i en tuppervareboks, uten plasten, sammen med noen skiver rå potet. Det kan funke, men er for cigarer kun en nødløsning fordi de har mistet visse aromatiske oljer som bidrar vesentlig til smaken. Men det kan bidra til at de tar opp litt fuktighet slik at de blir noe lettere å røyke.
    God ide - jeg skal bringe det videre.

    mvh. VilhelmW
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    VilhelmW skrev:
    Spiralis skrev:
    Du får tipse naboen om nødløsningen som er å legge dem i en tuppervareboks, uten plasten, sammen med noen skiver rå potet. Det kan funke, men er for cigarer kun en nødløsning fordi de har mistet visse aromatiske oljer som bidrar vesentlig til smaken. Men det kan bidra til at de tar opp litt fuktighet slik at de blir noe lettere å røyke.
    God ide - jeg skal bringe det videre.
    Mht. disse sigarene er dette et godt tips. Maskinrullede sigarer er ofte tilsatt større mengder propylenglykol, som binder seg til oljene i tobakken og sakker uttørkningen. Hvis de er knastørre er det nok ikke mye smak igjen, men hvis de virker nogenlunde ok kan det godt være de kan bli røykbare igjen :)
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Årets julesigar må jo velges i disse dager, og det er alltid litt kvaler forbundet med valget. Som regel pleier jeg bare å kjøre på med øyeblikkets favorittsigar, men det er ikke alltid like vellykket for jeg blir så gira og gleder meg så mye at sigaren får problemer med å leve opp til forventningene. I år blir jeg som eneste hane i kurven feirende med familiens kvinner, så da trenger jeg riktignok en kraftig en som er så god at den er selskap nok i seg selv ;D

    I år stod det mellom Padrón 45 Years og Arturo Fuente #77 Shark. Begge toppsigarer, så jeg lærer aldri...uansett falt valget på Fuenten, en knallsigar som Fuente slipper kun én gang i året, rett før jul. Blenden er hemmelig, men dekkbladet er syv år gammelt (som i tillegg har fått åtte måneder på gamle cognacfat) equadoriansk sungrown, noe som er mystisk i og med at det alltid er overskyet i Equador.
     

    Vedlegg

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    På søndag røkte jeg min første sigar på flere år. En H. Upman Magnum 46.

    Mvh Ola
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    OAlex skrev:
    På søndag røkte jeg min første sigar på flere år. En H. Upman Magnum 46.
    Mmm, nydelig sigar! En av de beste cubanerne jeg vet. Vet du boksdatoen på den du røkte?
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Fidelio skrev:
    OAlex skrev:
    På søndag røkte jeg min første sigar på flere år. En H. Upman Magnum 46.
    Mmm, nydelig sigar! En av de beste cubanerne jeg vet. Vet du boksdatoen på den du røkte?
    Veldig god. Muligens min beste sigaropplevelse noensinne. Jeg skal sjekke boksdatoen.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    1
    Ta da! Gjett hva jeg fant i toalettmappa? Davidoff Robusto Special R! Noen ganger tar livet en uventet retning. Årets påskesigar er reddet.



    EDIT: Var litt tørr, men puffer sakte.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    1
    En vis mann sa en gang: "Begivenheter markeres med sigar. Er der ingen begivenhet, lager man en".

    Idag: En liten tjukkas fra Montecristo: Petit Edmundo. Kjøpt av tobakkshandleren på Capri mens vi ventet på gondolbanen.

    Fortsatt god Pinse!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.852
    Torget vurderinger
    4
    I grunn er enhver god cigar man røker en begivenhet i seg selv.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Har forsøkt meg på en håndlagd Filippinsk sigar, Don Juan Urguijo Coronas. Den mangler kanskje litt på eleganse, men god lell. Jeg legger ved et bilde av undertegnede i røykningsprossessen. Litt uskarpt da det er vanskelig å håndtere både kamera og sigar samtidig.



    Mvh Ola
     

    Vedlegg

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Aiai, trodde umiddelbart det var en Don Pepin Garcia Black du puffer på på bildet:)
     
    J

    J.J

    Gjest
    Trane skrev:
    I grunn er enhver god cigar man røker en begivenhet i seg selv.
    En skikkelig sigar .... det er et rituale - det er tid for kos, en kommer i et laidback modus... Det er tid for nytelse.

    For min del så er tilbehøret med på å øke opplevelsen - slik at det hele kommer opp i en annen dimensjon.

    Nykvernet kaffe - mørk sjokolade - portvin ..... Da er livet ekstra herlig.

    God sommer :D
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Fidelio skrev:
    Aiai, trodde umiddelbart det var en Don Pepin Garcia Black du puffer på på bildet:)
    Kjedelig at jeg ikke kjenner sigaren du nevner. Da kunne jeg forsøkt meg på en kjapp sammenlikning.

    jan#jan skrev:
    Trane skrev:
    I grunn er enhver god cigar man røker en begivenhet i seg selv.
    En skikkelig sigar .... det er et rituale - det er tid for kos, en kommer i et laidback modus... Det er tid for nytelse.

    For min del så er tilbehøret med på å øke opplevelsen - slik at det hele kommer opp i en annen dimensjon.

    Nykvernet kaffe - mørk sjokolade - portvin ..... Da er livet ekstra herlig.

    God sommer :D
    Så enig, så enig. Legger ved et bilde med hensikt å formidle forventningen til snarlig åpning av en eske sigarer: Ettermiddag ved stranden i den skånsomme skyggen av en parasoll, et glass kjølig drikke, og midler til å nedtegne idèer fra en tankeflukt.




    Jeg hadde ingen kniv tilgjengelig for å kutte gjennom klistrelappene langs skyvelokket, og strevde derfor i ti minutter med å åpne sigareska. Lyktes til slutt ved å bende lokket av ved hjelp av en nøkkel.
     

    Vedlegg

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Skulle tro kulepennen var det riktige valget til åpning her ?
    Så forresten ut som en nydelig setting!
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Settingen var flott. En sandstrand på Panglao. Tok ikke sjansen på å ødelegge kulepennen.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    OAlex skrev:
    Settingen var flott. En sandstrand på Panglao. Tok ikke sjansen på å ødelegge kulepennen.
    Hadde ikke fortausbaren en kniv på kjøkkenet du kunne låne et par sekunder? Det var jo med betydelig risiko for å ødelegge esken du holdt på her.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    baluba skrev:
    OAlex skrev:
    Settingen var flott. En sandstrand på Panglao. Tok ikke sjansen på å ødelegge kulepennen.
    Hadde ikke fortausbaren en kniv på kjøkkenet du kunne låne et par sekunder? Det var jo med betydelig risiko for å ødelegge esken du holdt på her.
    Betimelig spørsmål. Jeg burde lånt en kniv. Eska blei prega av at jeg forsøkte få ut sigarene. Et ikke ubetydelig stilbrudd, for å si det sånn.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Nesten alle sigarprodusenter jeg kjenner bruker faktisk tennene :)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    1
    Fidelio skrev:
    Nesten alle sigarprodusenter jeg kjenner bruker faktisk tennene :)
    Det var artig å høre. Jeg synes disse klipperne er litt dillete*. Så jeg gnager forsiktig, forsiktig av et lite skall med tennene. Lager først et lite kutt med fortennene og roterer deretter sigaren sakte rundt, slik at det løsner en liten skalk. Er det behov for litt mer trekk, så går det ann å utvide åpningen ørlite med tennene. Dette er ikke så kritisk som det høres ut. Bare man ikke bokstavelig talt biter i sigaren, da sprekker den fullstendig og er ødelagt. Dette er det bare Clinter'n som klarer. (Sigarene i Hollywood er trolig laget av lakris).


    *Eneste kutter jeg har sansen for er en liten sak som man trykker inn i sigaren og som lager et lite hull. Noen som vet hvor den kan kjøpes?
     
    J

    J.J

    Gjest
    pedal skrev:
    Fidelio skrev:
    Nesten alle sigarprodusenter jeg kjenner bruker faktisk tennene :)
    Det var artig å høre. Jeg synes disse klipperne er litt dillete*. Så jeg gnager forsiktig, forsiktig av et lite skall med tennene. Lager først et lite kutt med fortennene og roterer deretter sigaren sakte rundt, slik at det løsner en liten skalk. Er det behov for litt mer trekk, så går det ann å utvide åpningen ørlite med tennene. Dette er ikke så kritisk som det høres ut. Bare man ikke bokstavelig talt biter i sigaren, da sprekker den fullstendig og er ødelagt. Dette er det bare Clinter'n som klarer. (Sigarene i Hollywood er trolig laget av lakris).


    *Eneste kutter jeg har sansen for er en liten sak som man trykker inn i sigaren og som lager et lite hull. Noen som vet hvor den kan kjøpes?
    Du får den på flere lightere ... genialt
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn