Sierra-skandalen

• Trådstarter Atle Kristiansen
  • Startdato
A

Atle Kristiansen

Gjest
Den mest omsatte bilen hos norske bilopphoggere. Det kan virke som om alle mine medmennesker er blitt skruppelløse egoister, finnes det ingen med hjerte som kan stoppe denne kulturskjendingen?

Mvh

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Blir lei deg når en Sierra blir skrotet??

Duverden, det banker jo et hjerte inne i Atl?! :eek: Men det var jo hyggelig, :D og jeg som har tatt SÅ feil av deg. :-[
Jeg trodde du var en slik følelesekald hjerteløs type. :-\

Nuvel, jeg forstår deg godt jeg. Har det på samme måten når jeg treffer på en SAAB som noen ikke steller pent med. :'(

Nei folkens, tenk på miljøet og restaurer din gamle bil!!!

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
FORD, forkortelse for:

- Found On Road Dead
- Fast Only Rolling Downhill
- Fix Or Recycle Dilemma
- Found On Rubbish Dumps
- Forced On Reluctant Drivers
- Factory Ordered Road Disaster
- Fails On Rainy Days
- First On Rust and Deterioration
- Funky Old Rebuilt Dodge
- Forward Only, Reverse Defective
- Forlorn, Old, Ratridden Dustbin
- Fucking Owner's Really Dumb

G

Gjestemedlem

Gjest
Er ikke Sierra light utgaven av Scorpio? Mener å huske at denne ikke var helt i vater i allefall.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.876
Gjestemedlem skrev:
Er ikke Sierra light utgaven av Scorpio? Mener å huske at denne ikke var helt i vater i allefall.
Da husker du feil. ;D Enkle og solide biler begge to.

Edit: Hyggelig å se The Atl igjen.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Gjestemedlem skrev:
Nei, Sierra etterfulgte Taunus. Tror det var i 1982.
Scorpio erstattet Granada i 1985.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Sierra var en Taunus med et nytt skall. Mekanisk var den en Taunus, karosseriet? - vel vet ikke hva jeg skal si, - penere enn Scorpioen i allefall. :-\

Og Thomas, Opel er ikke noe man ønsker å bli sett død i engang ! :eek:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Stjerne i boka til deg, Spiralis! Jeg har det på samme måten. Jeg har to klassiske lavtfyvende svensker jeg tar vare på som det er, men hadde jeg hatt penger og plass hadde det definitivt vært etpar til... :D

En 1986-modell Sierra stasjonsvogn er forøvrig den værste bilen jeg noen gang har kjørt...... Respons som en vareheis, kjøreegenskaper som en full handlevogn...

T2000

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.01.2005
Antall liker
0
Sted
Narvik
Spiralis skrev:
Sierra var en Taunus med et nytt skall. Mekanisk var den en Taunus, karosseriet? - vel vet ikke hva jeg skal si, - penere enn Scorpioen i allefall. :-\

Og Thomas, Opel er ikke noe man ønsker å bli sett død i engang ! :eek:
Som eier av en Taunus 1973-modell det året den nye Taunus'en, også kalt Sierra, kom på markedet er jeg nok helt enig.
Var ikke store nyheter under skallet på Sierra'n, en av forrige århundres største bilsvindler; vant vel noen Årets Bil-kåringer, Sierra skulle jo liksom være så nyskapende med lav luftmotstand, dertil lavere bensinforbruk og den skulle være så veldig moderne, men vant vel kun pga et utseende som etter datidens standard var veldig moderne. Så Sierra er vel et typisk eksempel på av utseende og førsteinntrykk betyr noe ;)

Godt kjent som jeg var med min Taunus må jeg jo også si at det ikke var noe med kjøreegenskapene på Sierra som viste at dette var en "ny" bilmodell.... 8)

Og Opel, som min gamle far brukte å si; kjekt å ha mens man sparer til bil!
Hans andre ordtak på bilsiden var; "det finnes kun 2 biler, ny Mercedes og brukt Mercedes". Har jo selv i ettertid funnet ut at det finnes alternativer, men Mercedes var i "gamle dager" noe spesielt.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Må bare si dette til dere som mener Sierra er en Taunus med annet karroseri: FÅ KROKANET UT AV ØYA!

Det eneste sierra hadde til felles med Taunus var motor og gear.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Pink_Panther skrev:
Gjestemedlem skrev:
Da husker du feil. ;D Enkle og solide biler begge to.

Edit: Hyggelig å se The Atl igjen.
Takk, varmer det hjerte jeg i følge noen mangler.

Foretrekker selv sierraer med DOHC motoren, alt fra 20 til over 100 hester mer også. Dog Cosworth neppe kan anbefales...

Hei.

T

Thomas1

Gjest
Opel er ikke bil!
Ford har sikkert laget noen gode biler, men ingen jeg kommer på i farten. Jeg har selv eid siræva. På en god dag gikk den på 3 sylindre....og da mener jeg en god dag! Girkassen var i beste fall upresis. men morsom på vinterføre var den.
Opel, har på lik linje med ford laget mye rart, men er man glad i et merke, så er man det. Jeg skjønner at Sierra kjærligheten er stor i the atl family, Banjo Kari. ;D

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
el_mariachi skrev:
Må bare si dette til dere som mener Sierra er en Taunus med annet karroseri: FÅ KROKANET UT AV ØYA!

Ja, og det er jo det meste av drivlinja. Mener også bakakslene var de samme. At det går an å bygge en helt ny bil, for så å gi den så jurassic teknikk! Ford har ikke alltid vært like riktig naglet for å si det sånn.

Les boka " Iacocca, en selvbiografi". Da får dere litt innblikk i hvordan bilindustrien opererer...

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.876
Torsen skrev:
el_mariachi skrev:

Ja, og det er jo det meste av drivlinja. Mener også bakakslene var de samme. At det går an å bygge en helt ny bil, for så å gi den så jurassic teknikk! Ford har ikke alltid vært like riktig naglet for å si det sånn.

Les boka " Iacocca, en selvbiografi".
Sierra hadde delt bakaksel, mye lik Granada sin. Forstillingen var ny. Bremser, interiør og karroseri var nytt. Da er det vel ikke mye Taunus igjen? Ang. motor så er det en av de beste motorene som er laget.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Pink_Panther skrev:
Torsen skrev:
el_mariachi skrev:

Les boka " Iacocca, en selvbiografi".
Sierra hadde delt bakaksel, mye lik Granada sin. Forstillingen var ny. Bremser, interiør og karroseri var nytt. Da er det vel ikke mye Taunus igjen? Ang. motor så er det en av de beste motorene som er laget.
At dette er en av de bedre motorene som er laget, har jeg vanskelig for å tro. OHC 1,6 og 2,0 har jeg skrudd en del på og ble aldri imponert. Bytt topp, gassere og sett i nye og bedre lagre her og der, så får du en sprek og holdbar motor. Men som orginal duger de ikke.

En annen feil Ford alltid har gjort, er at de alltid underdimensjonerer alt det tekniske på bilene sine. Derfor kommer følelsen av en "dinglete" kjerre så altfor fort.

T

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Tross sine feil, ble 1,6-2,0 OHC prdusert fra ca 1971 til 1989(+?)
Ikke mange motorer som har levd så lenge i en produksjons-linje...
Og kvaliteten...er faktisk rimelig bra hvis den får "normal-stell", og ikke bare en ny liter olje hver gang det har lyst en stund i oljelampa...

Arne K

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
172
Sted
Nes Romerike
Kjører fremdeles Sierra 1982 modell 1,6 og kjerringa kjører en 1986 2,0. Fungerer bra. Får litt jevnlig vedlikehold og da er det greit. Har skrudd bil i 30 år. Er ikke bilmakaniker, men synes det er en avkoblende hobby siden jeg driver med EDB på jobben. Kan si mye dritt om det meste, men har funnet ut at jeg prøver å holde meg til de positive tingene. Sierra er ok, den er bare det den er. Ikke noe smykke, men en trofast pålitelig traver så lenge du stryker den med hårene og er snill med den. :)

J

Jurassic

Gjest
Og Sierra er den morsomste bilen en kan kjøre på vinterføre, spesielt som Cosworth med bakhjulstrekk men standard Sierra duger også ;D

Faren min hadde en Sierra i 18 år og 240 000 km og det eneste som ble byttet på den var clutch, bremseforsterker, ventiltetninger, bensintank og diverse forstillingsdeler. Og den hadde aldri en eneste stopp.

Mener det sier sitt om kvaliteten jeg, bensintanken burde ha holdt de 18 årene men allikevel er det nok svært få biler som er så problemfrie.

K

kbwh

Gjest
En fabrikkstandard og velholdt Sierra ser fremdeles bra ut. Det skal den ha. De var flinke med formene på den. Scorpio er en annen historie.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hadde en 83 mod 2,0 i perioden 85-87. OK bil, gode minner. Må selvsagt vurderes ut fra gjennomsnittlig standard den gang, mot dagens moderne biler faller den nok gjennom på det meste, sikkerhet, komfort, kjøregenskaper, motor. Det er bare i HiFiverdenen alt blir dårligere (CD vs vinyl, SS vs rør). ;D

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
For å si det sånn, jeg lå mer i breisladd med min 1,6 Taunus en rett frem vinterstid ;D. Savner den tiden det var snø og store brøytekanter. Det var dritmoro for å si det rett ut. Taunusen var helt konge å leke seg med. Hadde en Ascona A en liten periode. Ikke så morsom som Taunusen, men ikke langt unna.

T

A

Atle Kristiansen

Gjest
Slubbert skrev:
WTF? Sprakk nettsølibatet så fort?
Nettsølibatet? Det blir vanskelig for meg å svare på hva som har skjedd med ditt fantasifoster. Det jeg derimot kan si er at det ikke ligger an til at jeg legger stort om på min nye tilværelse som jeg må innrømme har vært utelukkende positiv og produktiv satt opp mot den livsstilen jeg hadde internalisert gjennom år som "produkt" av vårt moderne informasjonssamfunn. Jeg forstår at mine holdninger til tider kan være vanskelige å svelge satt opp mot gjeldende diskurs, likevel sitter jeg igjen med et inntrykk av at en del her inne går inn for å feiltolke enhver ytring jeg kommer med for å avskrive hva de må anse for å være en vanskelig person (en rolle jeg forøvrig er komfortabel med)..

Mvh

Topp Bunn