Siegfried Linkwitz' venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • dagfaune

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.01.2005
    Innlegg
    74
    Antall liker
    36
    Sted
    Trondheim
    Stemmer det at oplug-support.org har vært nede en stund, eller er det hos meg det er noe galt?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.213
    Antall liker
    4.835
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Virker helt fint hos meg, dagfaune.
    Kanskje vil det hjelpe dersom du tømmer cachen i nettleseren din.
     

    Robin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2007
    Innlegg
    173
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    3
    Fornøyd, Robin? Mini-review? :)
    Strålende fornøyd :) Selv med litt halvferdig elektronikk. Så det blir nok litt oppgradering av forsterkere og kanskje dac også etterhvert. Selv om jeg egentlig ikke ser for meg at det kan bli stort bedre da... Men men, sånn er det jo gjerne når byggingen er halve moroa :)

    Helt i starten syns jeg de låt bra men litt tynt. Heldigvis gjorde noen timers innspilling stor forskjell der. Jeg syns de låter knallbra i kjellerstua. Masse detaljer og et utrolig perspektiv. Beste jeg har hørt her i huset ihvertfall. De funker også bra på mye forskjellig musikk, noe som var viktig. De er også veldig engasjerende, om man kan si det. Flere ganger har jeg kommet på låter å prøve på de, og endt opp med å høre et helt album eller se hele konserten.

    Nå står de ved siden av skrivebordet på en armlengdes avstand, som var den egentlige planen for de. Det funker også veldig bra. Mer av alt som var bra ved vanlig bruk egentlig. Den største forskjellen er at lyden nesten er inni hodet som med gode hodetelefoner. Også her er de veldig engasjerende, så som "bakgrunnslyd"-formidlere er de kanskje ikke optimale. Litt vanskelig å konsentrere seg om jobb når man nesten får dårlig samvittighet for å sitte og jobbe mens man får privatkonsert :)
    Heldigvis funker de på lavt volum også.

    Det jeg var mest redd for var kvaliteten diskanten på fulltonene. De er jo tross alt mye billigere enn referansen min, w3-1878 som jeg har i tabaq. Pluss at jeg er generelt litt skeptisk til fulltoner. Men så langt har jeg ikke klart å sette fingeren på noe jeg savner eller misliker. Ikke engang sammenliget med dynabel exact på 10x dyrere elektronikk. Det kan jo hende det er hørselen som ikke er det den engang var, men heldigvis er det jo flere som sier det samme...

    For de som vil se bilder har jeg lagt ut litt her:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...-forsterkere-etc/86073-lxmini-med-en-vri.html
     

    dagfaune

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.01.2005
    Innlegg
    74
    Antall liker
    36
    Sted
    Trondheim
    Nelson Pass, som er Linkwitz' hyttenabo, har konstruert en ASP for LXmini.

    Analog XO/EQ
    Dette synes jeg ser spennende ut ja!

    Spiller nå med miniDSP sin nanoDIGI og flere eksterne DAC'er.
    Problemet er at ved lave volum blir det lite av DAC'ens område (oppløsning) som benyttes.
    Nå ser jeg frem til å prøve med én stk DAC og volumkontroll plassert før den nye ASP'en.
    Ellers... er det noen som vet hvor volumkontrollen sitter i de andre miniDSP'ene med innebygde DAC'er? Altså om den sitter før eller etter, eventuelt er en del av DAC'ene. Hva med Hypex sin DSP når det gjelder dette?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.213
    Antall liker
    4.835
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nelson Pass snakker om bl.a. oppdatert B1 (med gain) og delefilteret han laget for LX-mini (@22:58)


    Samme klønete kameramann... :rolleyes:
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hei Karer!

    Engelsk er ikke min sterkeste side, og det gir meg litt utfordringer når ting skal forstås. Har lenge grublet litt på denne skissen til SL for plassering av LX521 i rommet. Plutselig kom jeg over dette verktøyet: LX521 Room Position Calculator

    Litt nærmere med og forstå det hele nå (men enda ikke helt sikker...) etter å ha lekt litt frem og tilbake. De nødvendige tillatelser er innhentet, så nå er det bare å prøve ut teorien i praksis:)


    MVH
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Tilgi meg... for jeg har syndet...

    Hadde ikke trodd dette, men nå står det plutselig en DSP i stuen. Var egentlig litt på jakt etter en miniDSP 4x10HD, mest bare for å prøve og se litt hvordan dette digitalgreiene fungere. Men jaggu, der røyk vi på en Hypex DLCP.

    Har en del å sette meg inn i her, og har alt fått litt hjelp av E.H. Satt stor pris på det, og det gjorde at jeg fort kom litt i gang og innså hvor "lost" jeg egentlig er;)

    Har nå satt opp en enkel liste på de filtrene som jeg har tenkt å få lagt inn (nokså likt som xl-arket som ligger ute på supportsidene). Jeg har grublet litt på å legge inn to stk LP på 3db hver på 30Hz, eller to stk LR12 på 20 hz for å filtrere vekk de helt lave frekvensene. Hva da med fasedreininger ect. Må jeg da legge til tidsforsinkelse på mellomtoner og diskant eller annet gøy for at dette da skal summere seg opp riktig i sweet-spot?

    MVH
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Gratla med ny DSP :)
    Det blir fort litt kløing i hodet og kanskje riving i håret når man skal sette seg inn i slike greier.

    Jeg håper også på et svar angående dette med høypass for å ta vekk den aller laveste bassen.
    Hva må gjøres av EQ på de andre kanalene og hvordan vet man om man må gjøre noe, kan det måles?
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Gratla med ny DSP :)
    Det blir fort litt kløing i hodet og kanskje riving i håret når man skal sette seg inn i slike greier.

    Jeg håper også på et svar angående dette med høypass for å ta vekk den aller laveste bassen.
    Hva må gjøres av EQ på de andre kanalene og hvordan vet man om man må gjøre noe, kan det måles?

    Å jukse dette til er vel å legge til et høypassfilter på alle kanalene, slik at ev. Faseforskyvninger og annet gøy blir tilført på alle kanalene. Men føler det er helt feil og at jeg er ute på videne før jeg i det heletatt har startet;) Så ja, hvis noen av de med litt erfaring på dette kunne ha svart oss mer uvitne hadde jo det vert litt gøy:)
     

    dagfaune

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.01.2005
    Innlegg
    74
    Antall liker
    36
    Sted
    Trondheim
    Jeg kan dessverre ikke svare på spørsmålet ditt i #417 MonkeyCountry Audio men gleder meg stort over livstegn her inne i tråden.
    Ang. DSP... jeg har omfavnet ASP løsningen og kjøpt inn, for meg, en brukbar DAC. Så langt ser det faktisk ut (...eeh, høres ut) som om ASP løsningen er kommet for å bli her i huset.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    På LXstudio bruker Linkwitz 20Hz høypass på 6 tommeren, men legger ikke inn noen kompensasjon for dette i fulltonen.
    Der er jo delefrekvens godt over en dekade lenger opp, på 700Hz, det har kanskje noe med det å gjøre?
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    På LXstudio bruker Linkwitz 20Hz høypass på 6 tommeren, men legger ikke inn noen kompensasjon for dette i fulltonen.
    Der er jo delefrekvens godt over en dekade lenger opp, på 700Hz, det har kanskje noe med det å gjøre?
    Jeg vet ikke E.H. Jeg vet heller ikke om det er så lett å få målt. REW blir straks lastet ned, så her har vi også en ny ting jeg er langt ute på berømmelige isen med. Et tips kan kanskje være å lete opp youtube-snuttene som ble laget i forbindelse med DSP-kurset de hadde for 1-2 år siden. Kan huske jeg så noen snutter, og tenkte at dette var langt over mine fatteevner. Men uansett, her kan det fort være noen gode svar å få, eller mer å gruble på...
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hei Karer!

    Engelsk er ikke min sterkeste side, og det gir meg litt utfordringer når ting skal forstås. Har lenge grublet litt på denne skissen til SL for plassering av LX521 i rommet. Plutselig kom jeg over dette verktøyet: LX521 Room Position Calculator

    Litt nærmere med og forstå det hele nå (men enda ikke helt sikker...) etter å ha lekt litt frem og tilbake. De nødvendige tillatelser er innhentet, så nå er det bare å prøve ut teorien i praksis:)


    MVH
    Har brukt noen timer med måling,flytting,måling ect... bare for å ende opp ca der jeg begynte etter å ha satt opp høyttalerne etter de resultatene jeg fikk med denne "kalkulatoren". Faktisk får jeg best bassrespons uten å vinkle bassdelen, samt ha disse nokså nærme sideveggene (røflig 61cm målt fra midten).

    MVH
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Mer det å finne hvilke EQ-settinger som er blitt gjort. Finner jeg ut av det så blir det å bruke på Hypex DLCP for en liten periode på en "hybrid" av Orion og Phoenix. Litt greit å ha et utgangspunkt slik som på LX521.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.213
    Antall liker
    4.835
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Richard skriver at han lenker til konfigurasjonsfilen(e) som han har publisert på LinkwitzLab-forumet, men fordi forumet i etterkant har skiftet navn, fungerer ikke lenken. De ligger uansett bak en passordmur. Jeg kan prøve å spa dem fram for deg, om du ønsker det.
    Dersom du har en kopi av Orion-dokumentasjonen, så er jo ASP/XO-karakteristikken beskrevet godt nok der til at det burde la seg gjøre å programmere en DLCP på grunnlag av det.
     

    Valtergio

    Fersking
    Ble medlem
    09.03.2020
    Innlegg
    3
    Antall liker
    2
    På tide med et bildet av nesten ferdig LX... Har ikke hatt motet med meg for å få dem ferdige enda, er da mer fornuftig å spille musikk;) Det mangler da et par skruer, stofframme for bassdelen og litt annet smotteri.

    For dem som vurderer å drite i brua slik jeg har gjort (har bruene klare, mangler bare et par dempeputer til dem), så ikke gjør det. Dette beveger seg overraskende mye med "riktig" musikk,selv om murklossen under "gitaren" veier 9,7kg.
    en hilsen til alle.
    Jeg bruker en oversetter, jeg håper det er forståelig.
    Jeg ønsker å gjenoppta tråden til LX521, jeg vil ha noen spørsmål.
    Jeg eksperimenterer med en høyttaler som ligner på LX521, men jeg vil redusere vibrasjoner, så jeg vurderer hva jeg skal gjøre.
    det første spørsmålet,
    fra informasjonen som er tatt av eiere av LX521 V-rammen vibrerer mye, er det riktigere å si at den skjelver.
    så baffelen din som hviler uten broen skal få mye vibrasjon eller kanskje bruker du en mindre forsterker?
    Linkwitz brukte kanal på 200 watt.
    Jeg leste også på de første sidene i dette emnet at noen tenkte på å suspendere baffelen.
    Har det blitt opplevd?
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hei Valtergio,

    Hvor i denne verden bor du og kommer i fra?


    Når jeg eksperimenterer med plassering og vinkling av høyttalerne lar jeg den øverste delen bare stå rett på basskassen. Dette for at det er mye enklere og raskere å gjøre endringer og ta nye målinger. Jeg hører ikke forskjell med og uten bro (isolere øvre del vekk fra basskassen), men jeg vet at vibrasjoner forplanter seg lettere til øvre del uten broen. For å redusere alt som kan i sum gi bedre lyd (og få bedre nattesøvn) kommer jeg nok til å bruke broen når jeg finner riktig plassering av høyttalerne (jeg har flyttet dem til nytt rom for snart et år siden).

    Jeg har 6 stykk AMS1000-2600 effektforsterkere, hvor jeg bruker 1 kanal til hvert sitt element. Link datablad: https://www.lautsprechershop.de/pdf/anaview/anaview_ams1000_2600.pdf


    Håper det ga deg svar på noe av det du lurte på:)
     

    Valtergio

    Fersking
    Ble medlem
    09.03.2020
    Innlegg
    3
    Antall liker
    2
    Hei MonkeyCountry Audio.
    Jeg bor i Firenze, jeg eksperimenterer med en høyttaler hentet fra LX521.
    LX521 har noen veldig gode ting, crossover og høyttalere.
    chassiset er imidlertid ikke like bra.
    Jeg er krevende og godtar ikke en høyttaler som vibrerer baffelen, og til og med skjermen til woofersene skjelver.

    Vibrasjonene spesielt på midten gir lyden stor forverring.

    Jeg har brukt dipolhøyttalere i over 25 år og har alltid gjort store forbedringer med reduserte vibrasjoner.

    Konstruksjonen av en dipol diffusor kan være enkel, men bare laget av tre er den ikke stiv og tung, den oppfyller ikke de mekaniske kravene.

    Jeg snakker om High Fidelity, ting som er gjort bra, høyttalere som har ytelse over gjennomsnittet.
    Så ordner alle seg som de vil, alt høres ut.
    For å høres bra ut må den være godt designet, den må bruke høyttalere av god kvalitet, og den må ha en ramme som ikke vibrerer.

    Selv små vibrasjoner, vibrasjoner som knapt er hørbare å berøre, gjør lyden verre, spesielt 3D.

    Og forbedringene du kan få med oppgraderinger, slutter aldri.
    Når du har en godt laget høyttaler, en høyttaler som ikke vibrerer, får du fremdeles vibrasjoner fra jorden.
    https://youtu.be/dW9-r83IvhI

    Hvis du legger det på seismisk basis, eller i det minste et subsonisk frekvensisolasjonssystem, forbedrer lyden fortsatt MYE.

    Hvis du ikke vet det, gjorde en eier av LX521 aluminiumskjermen og sa at av alle oppdateringene gjorde aluminiumskjermen den største forbedringen.

    http://www.resfreq.com/linkwitzlx521/lx521mods.html


    Jeg kan tro det han sier, en bedre lyd, fordi det han sier er rettferdiggjort av mekaniske beregninger.

    For å få en høyttaler som ikke vibrerer,
    når høyttalerne er montert skrudd på,
    vi må oppfylle to betingelser,
    strukturen må være stiv og må ha tilstrekkelig vekt til å motvirke kraften som genereres av bevegelsen av Mms fra alle høyttalerne.
    Den nødvendige vekten oppnås ved beregningen, og når forholdet 1 til 1000.

    Mms U22REX er 19,8 gram, og den nødvendige vekten ville være 19,8 kg.
    Jeg tror baffel- og stagholderen, uten broen, veier omtrent 6 kg,
    derfor er den lett og mekanisk svak.

    Med aluminium oppnås nødvendig stivhet, men vekten uten broen er fremdeles utilstrekkelig.

    Vet du det?
    I den første versjonen av LX521 hviler deflektoren direkte på kabinettet til Woofers, som din,

    LX variant2.JPG

    det var en video på YouTube, nå har den blitt fjernet, en vennegjeng som hørte på orgelmusikk, mens musikken flyter, baffelvandringene som er drevet av skjelven, og ... før den faller til bakken, en hånd griper tak og bringer den tilbake til den sentrale posisjonen over Woofers 'mobil, en latter fra alle lyttere dominerer musikken.

    I den andre versjonen la Siegfried til broen for å øke vekten, det var en forbedring, men det løste seg ikke, baffelen forble svak.

    Sikkert at Siegfried har tenkt på en enkel og billig implementering, men jeg aksepterer ikke dette utilstrekkelig.
    Jeg kan ikke se høyttaleren min vibrere.

    Selv Woofers-chassiset er for lett, arrangementet av woofers bidrar til å redusere styrken på Mms, men forblir for lett.

    Jeg vet at Panzerholz er mye tyngre, men jeg har ingen informasjon om hvorvidt den løste vibrasjonene fullstendig.

    Å gjøre det i aluminium tror jeg ikke det ville nådd den nødvendige vekten for 1a 1000, kanskje med et annet metall med høyere spesifikk vekt, messing har 4 ganger større vekt.

    Eller kanskje med Marmo, en veldig ekstrem løsning, og også dyr, men jeg kjenner ikke til marmorprosesseringsteknologien, om det er mulig å skaffe woofer-boksen, hvis den trenger skjøter å sette sammen.
     
    Sist redigert:

    Valtergio

    Fersking
    Ble medlem
    09.03.2020
    Innlegg
    3
    Antall liker
    2
    i mitt forrige innlegg gikk ikke oversettelsen bra.
    jeg beklager.
    Jeg prøver å rette setningene.

    Jeg korrigerte forrige innlegg.
    nå er det litt bedre.
     
    Sist redigert:

    VACS

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2009
    Innlegg
    10
    Antall liker
    4
    Hei godtfolk! Jeg holder ENDELIG på å bygge LX521.
    Ønsker DSP-løsning, med bruk av ATI 8-kanals forsterker.
    Hva er beste (lyd) / enklest løsning? Guide en plass?
    Hva slags løsning har dere?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    denne :)

     

    VACS

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2009
    Innlegg
    10
    Antall liker
    4
    OK. Forstår jeg riktig slik? ;
    musikk fra PC (Spotify / FLAC) som er koblet videre til
    miniDSP 4x10 HD til
    forsterker med 8 kanaler til
    LX521.
    Riktig?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    4x10 støtter ikke lyd via usb, så da må du bruke analog eller spdif. evt en konverter fra usb til spdif
     
    C

    Cyber

    Gjest
    4x10 støtter ikke lyd via usb, så da må du bruke analog eller spdif. evt en konverter fra usb til spdif
    Om hjernen ikke svikter meg så brukte jeg primært optisk inngang på miniDSPen da jeg var i Linkwitz-leiren.

    Hypex DLCP er også en mulighet som aktører i markedet selger i kombo med NCORE-moduler.
     

    VACS

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2009
    Innlegg
    10
    Antall liker
    4
    Da er vi endelig igang etter 5 år på vent. Det gledes! (y)

    20200709_223600.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn