Siegfried Linkwitz' venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VACS

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2009
    Innlegg
    10
    Antall liker
    4
    AMP til LX521 som jeg holder på å bygge, hva tenker dere? KLASS AB eller D?
    Har en kompis som har ATI 4006 til sine Orion, men jeg må ha 8 kanaler til LX521, det er det kun klasse-ampen til ATI som leverer.
    Her er en side-om-side test av de:

    Vil jeg høre noen forskjell på lyd her???
     

    Vedlegg

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    De som syns LX521 blir for komplisert burde ta en titt på LXhybrid. bruker fulltonen fra LXmini og en bassmodul (seas, dayton eller peerless) samt passiv deling mellom nedre og øvre mellomtone, krever bare minidsp 2x4 og 4 forsterkere.


    lxhybrid.JPG
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ganske ny nettbutikk.

    € 12900,- ferdige i amerikansk valnøtt med delefiltere, forsterkeri og ferdig Speakon-terminerte kabler. Det er mye mye kjøpehøyttaler for pengene skulle jeg mene. Prisen inkluderer en av Seas for Linkwitz W22 nedre mellomtone med metallmembran i stedet for den avbildede med kevlarmemran for bedre ytelse.
    To elektronikkbokser som den under i standard hifidimensjoner med Purely analog precision Audio Signal Processor, followed by 5 Hypex NCore power amplifiers with tailored performance: 1x100W, 2x125W, 2x250W. Tilsett noe med volumkontroll foran:
     
    Sist redigert:

    VACS

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2009
    Innlegg
    10
    Antall liker
    4
    Hei godt folk!
    Jeg får legge inn et bilde på status LX521-byggingen min. Har akkurat bestemt meg for å oppgradere 8" med den nye magnesium-versjonen, er visst mildt sagt verdt det. Så blir det mest sannsynlig den nye ASP også. Planene er da DAC, ASP (ny versjon), ATI 4000 8 kanaler, lx521 med ny magnesium 8". Vurderer å lage høyttalerkablene selv, kutte ut kontakter for å få rent signal fra utgang ATI og rett i elementene. Tanker ang dette folkens?

    20220327_153222.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde brukt plugger. Har du kjøpt ATI-forsterkerene? De ferdige "monoblokkene" med ASP og Hypex Ncore-forsterkeri ser veldig greie ut synes jeg:
    Et alternativ kan være ASP i separat boks og kjøpe Hypex ferdig i boks fra NORD. De bygger dem slik du ønsker det.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke. Det er Hypex nCore inni Powerbox. Stort bedre blir ikke effektforsterkere i dag.

    Veldig pent arbeid på bassmodulen og rammen til toppene må jeg si. Hadde også valgt den nye W22EX-baserte 8" ja. Ikke mye å lure på det.
     

    VACS

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2009
    Innlegg
    10
    Antall liker
    4
    Den som kan svare meg på det spørsmålet, får en enorm stjerne i margen! :)
    Takk Valentino, tror dette skal bli bra.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke man er i stand til å høre Hypex nCore, spesielt ikke når de får en så enkel last som LX521.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.220
    Antall liker
    4.838
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    981
    Antall liker
    1.575
    Sted
    Hamar
    Ettersom jeg grubler på lage en egen variant av LX521 tenker jeg det kan passe inn her. Inspirert av Valentino sin dD er tanken å bygge subbene først, og så på sikt lage helt baffelløse topper med oppheng i gummistrikk. Jeg er mye bedre på å tegne og gruble enn på å bygge, så dette kommer til å ta sin tid... Skissert her med W22, W12 og 2x AMT mini-8. Tenker det vil være et bra første steg å bruke subbene som stativer for nåværende stuehøyttalere (Piega premium 1) og dele aktivt.

    1649410672001.png
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Ettersom jeg grubler på lage en egen variant av LX521 tenker jeg det kan passe inn her. Inspirert av Valentino sin dD er tanken å bygge subbene først, og så på sikt lage helt baffelløse topper med oppheng i gummistrikk. Jeg er mye bedre på å tegne og gruble enn på å bygge, så dette kommer til å ta sin tid... Skissert her med W22, W12 og 2x AMT mini-8. Tenker det vil være et bra første steg å bruke subbene som stativer for nåværende stuehøyttalere (Piega premium 1) og dele aktivt.

    Vis vedlegget 807634
    Morsomt!

    Er redd du får uheldige refleksjoner fra stativet både fra diskant og øvre mellomtone. Typisk slikt som ser jævlig ut på målinger men som ikke er alt for kritisk for lyttegleden.

    Når det er sagt så er LX521 en veldig helhetlig og fintrimmet konstruksjon. Skal du hente inspirasjon fra den flinke mannen så kan det gjerne være å optimere der det er enkelt og kostnadseffektivt å gjøre det. Som å designe et oppheng som ikke gir refleksjoner.

    Du tegner veldig bra!
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.220
    Antall liker
    4.838
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ettersom jeg grubler på lage en egen variant av LX521 tenker jeg det kan passe inn her. Inspirert av Valentino sin dD er tanken å bygge subbene først, og så på sikt lage helt baffelløse topper med oppheng i gummistrikk. Jeg er mye bedre på å tegne og gruble enn på å bygge, så dette kommer til å ta sin tid... Skissert her med W22, W12 og 2x AMT mini-8. Tenker det vil være et bra første steg å bruke subbene som stativer for nåværende stuehøyttalere (Piega premium 1) og dele aktivt.

    Vis vedlegget 807634

    Glimrende skisse!

    Du kunne kanskje vurdert å montere mellomtone og diskant på en brakett fra baksiden, slik det gjøres på bl.a. Orion.

     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    981
    Antall liker
    1.575
    Sted
    Hamar
    Takk for respons! Helt sikkert et forbedringspotensiale mhp tykkelser, plassering og materialvalg. Valentino har jo bygget en flat "galge" for sitt oppheng, og så en stofftrukket kalott over det hele. Jeg tenker å forenkle maksimalt, slik at jeg slipper kalotten og heller bare drar en strømpe over ramma.

    En ramme i bøyde rør vil jo fort gjøre samme nytten, så kanskje en tur på nærmeste rørlegger blir løsningen... En 20 kHz bølge er ca 1,7 cm lang, hvordan er egentlig forholdet mellom bølgelengde og interferens?
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.967
    Antall liker
    10.672
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Rustfri ell sort stål rundstang ell kvadratisk blir også lekkert, minimalistisk mtp evt hinder/brems for lyd.. Sterkt blir det også
    Kanskje høre med et sveiseverksted hva de tar for en slik jobb?
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Tenkte bruke de selv på et frittstående SEOS 15 horn med JBL2451 driver.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En av de virkelig kule tingene med LX521 er at toppen ikke trenger å peke i samme retning som bassene. Den muligheten har ikke dD, men jeg tenker at SiSt bør ha det siden han kan. Jeg tenker også at man bør klare seg uten baffel så godt som det lar seg gjøre og at 4-veis er riktig.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    981
    Antall liker
    1.575
    Sted
    Hamar
    Akkurat nå heller jeg mot kobberrør fra clas eller biltema... 10 eller 12 mm i 1,2 mm gods. Banke flatt og bore hull gjennom for å feste sammen to stk, så 4 90 graders vinkler. 4 T-ledd gir mulighet for å avstive halvveis nede. Alt sammen festes inn i en bunnplate som igjen avkobles fra subbene. Enkelt, billig, krever minimalt av verktøy og innsats. Sånn jeg liker det.

    Trengs bare å finne en som kan frese ut subbene som byggesett, så har jeg ingen unnskyldninger igjen.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.220
    Antall liker
    4.838
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Litt gamle nyheter fra Axpona-messen i April '22, der LX521 vant Best of Show-prisen:





    But the LX521 is not just a speaker. The $19,900 price includes low distortion magnesium upgraded 8" drivers, two power boxes, multi-way Speakon cables, and air-freight shipping to the USA from Stuttgart, Germany. The power boxes include cascaded, phase-aligned active crossovers feeding 10-channels of tailored Ncore amplification. So you don't need speaker cables or power amplifiers, which will save you a tidy sum. Upgrade gloss finish and panzerholz editions, as well as custom woods and other finishes, are available. Furthermore, while somewhat tall, they don't overpower a small room, being so thin on top. For more reasons than just the sound quality and value offered here, I thought this was one of the Best Rooms!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn