Sidevegg-problem?

L

larkus

Gjest
Har lyttet til Roger Waters "Amused to Death idag. Stemmen i begynnelsen på spor 12 befinner seg ca. 1 meter utenfor venstre høyttaler. Så fikk jeg et innfall det jeg byttet om på signalkablene mellom cd og forsterker for å sjekke om det var likt med stemmen på høyre side.
Men duverden for en forskjell!!! Nå er plutselig stemmen nesten 90 grader til høyre for lytteposisjon og mye lenger vekk.
Dette må ha med høyttalerplasseringen og sideveggen til venstre å gjøre. Jeg har prøvd å dempe første refleksjonspunktet fra venstre høyttaler (omtrent midt på cd-hyllene) og diverse andre steder uten at det har noen særlig effekt. Noen som har gode råd? Om-møblering er uaktuelt!

Se bilder under for ht-plasseringen

Vedlegg

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.282
Torget vurderinger
2
Kan ikke bruke merkverdighetene til Roger Waters når du skal stille inn høytalere. Må bruke normal musikk til det.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Enig på de platene bjeffer det bikkjer de underligste steder i rommet og utenfor

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
larkus skrev:
Takker og bukker for seriøse og oppklarende svar ;)
Du ba om det ;)

Litt mere seriøst, er det noe rart med andre skiver også ?

/jan

L

larkus

Gjest
JanR skrev:
larkus skrev:
Takker og bukker for seriøse og oppklarende svar ;)
Du ba om det ;)

Litt mere seriøst, er det noe rart med andre skiver også ?

/jan
Ikke spesiellt. Har av og til inntrykk av at lydbildet dras litt mot venstre, men fjerning av salongbordet som står til venstre for lytteposisjonen hjelper på det.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Beboelsesrom kan være ei bitch innimellom.

Slitt med mye rart her også, til jeg fikk Klipsch i hus. De trives tydeligvis bedre i "møblerte" rom.
Ikke det at det hjalp deg men...
Rom og akustikk er ikke min sterke side. Men tror at litt flytting og testing med møblemanget kan gi deg en pekepinne hvor skoen gnager.

/jan

L

larkus

Gjest
Hvor skal denne stemmen på Amused to Death, spor 12 befinne seg når det akustiske i lytterommet er i boks?
Noen som har plata og kan utføre samme "stuntet" som jeg gjorde, bytte om h og v kanal?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.282
Torget vurderinger
2
larkus skrev:
Hvor skal denne stemmen på Amused to Death, spor 12 befinne seg når det akustiske i lytterommet er i boks?
Noen som har plata og kan utføre samme "stuntet" som jeg gjorde, bytte om h og v kanal?
Skal ta det. Senere.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg tror det er nesten umulig å få venstre og høyre høyttaler til å låte 100% likt når oppsettet ditt er som det er. Har du mulighet til å plassere anlegget på motsatt vegg (bak lytteposisjon)? Blir det symmetrisk der?

Hvis ikke, så vil de i alle fall hjelpe å dempe førsterefleksjonen på venstre side med rockwool akustikk plate(r). En CD hylle er ikke det beste. Den reflekterer litt og demper litt. Og hvis du først demper sideveggen, kan du også ta frontveggen i samme slengen med to plater. ;)

L

larkus

Gjest
Har eksperimentert med demping i forskjellige posisjoner med skumgummimatter med eggkartongmønster (bilde) fra Eltek uten at det hjelper nevneverdig. Mattene skal dempe bra fra ca. 700hz og oppover.

Vedlegg

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Hva med å dra høyttalerne lengre ut og plassere de med mer toe in for å minimere rommets innvirkning??

L

larkus

Gjest
Anonym skrev:
Hva med å dra høyttalerne lengre ut og plassere de med mer toe in for å minimere rommets innvirkning??
Ingen positiv effekt. Heller dårligere effekt på Q-sounden.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.508
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Du kommer ikke utenom det faktum at B&W har MYE energi off axis der øret er mest følsomt. Enten får du prøve deg med skikkelige akustikkplater (10cm Rockwool, eller ferdigsøm, se orsos anbefaling nedenfor), eller så får du ommøblere, eller bytte ut B&W med noe ganske annet.

L

larkus

Gjest
Valentino skrev:
Du kommer ikke utenom det faktum at B&W har MYE energi off axis der øret er mest følsomt. Enten får du prøve deg med skikkelige akustikkplater (10cm Rockwool), eller så får du ommøblere, eller bytte ut B&W med noe ganske annet.
:'( :'(

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.282
Torget vurderinger
2
Ok. Jeg har høvla gjenom spor 12. Three Wishes

Helt i starten synger R.W. langt borte midt i senter.

Så er det et damemenneske som snakker litt utenfor venstre høytaler.

Deretter synger R.W midt i senter på normal avstand.

Ved å bytte rundt på signalkablene blir det motsatt.

Om dette er det korrekte aner jeg ikke,men det er greit nok for meg.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Sjekket jeg også.
Og som Rolfozzy sier så synger R.W. langt borte midt i senter.
Deretter er det en damestemme som snakker helt ute ca 90 grader til venstre for lytteposisjon (Kanskje litt i forkant av 90 grader). dvs at stemmen kommer godt på utsiden av venstre høyttaler.
Ved bytte av signalkabel skjer det samme på høyre side.

L

larkus

Gjest
Rolfozzy har kvinnestemmen litt utenfor venstre høyttaler, det samme som jeg har her.
FallenA derimot har stemmen 90 grader til venstre for lytteposisjonen, noe som jeg oppnår på høyre side ved ombytting av H og V kanal.

Hvordan har dere plassert høyttalerene i forhold til sidevegger, rolfozzy og FallenA?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.282
Torget vurderinger
2
larkus skrev:
Rolfozzy har kvinnestemmen litt utenfor venstre høyttaler, det samme som jeg har her.
FallenA derimot har stemmen 90 grader til venstre for lytteposisjonen, noe som jeg oppnår på høyre side ved ombytting av H og V kanal.

Hvordan har dere plassert høyttalerene i forhold til sidevegger, rolfozzy og FallenA?
Ta deg en Guida Gruvetur. Ligger bilder der.

L

larkus

Gjest
Nå har jeg vært på gruvetur :) 60 -70 cm fra sideveggene til høyttalerene i gruva di? Jeg har ca. 60 cm. fra vegg til senter baffel på venstre side, og det ser ut til å stemme med at kvinnestemmen da havner litt til venstre for høyttaleren. På høyre side derimot har jeg mellom 4 og 5 meter til sidevegg, og der havner kvinnestemmen nesten 90 grader til høyre for lytteposisjon. Det ser ut til atstand sidevegg har alt å si her. Jeg tipper at FallenA har god avstand til begge sidevegger.

Interessant innhold i gruva forresten :) :) Blir nok gruvedrift i lang tid der ;D ;D

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Har ikke mer enn ca 50cm fra sidevegg på begge sider. Men har rockwool plater som demper førsterefleksjoner på begge sider. Har i tillegg jobbet for å få til et vidt perspektiv og god dybde. Dette ved vinkling av høyttaler i tillegg til god avstand til veggen bak høyttaler.

L

larkus

Gjest
Jeg får eksperimentere litt fremover med skikkelig dempemateriale og kanskje en provisorisk "sidevegg" ved høyre høyttaler for å høre om det kan føre til bedre symmetri i lydbildet.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
larkus skrev:
Jeg får eksperimentere litt fremover med skikkelig dempemateriale og kanskje en provisorisk "sidevegg" ved høyre høyttaler for å høre om det kan føre til bedre symmetri i lydbildet.
Hva med en cd hylle ala den du har på andre veggen ? Om ikke annet så midlertidig, bare for å teste.

/jan

L

larkus

Gjest
JanR skrev:
larkus skrev:
Hva med en cd hylle ala den du har på andre veggen ? Om ikke annet så midlertidig, bare for å teste.

/jan
Hmm....... sitter akkurat og ser på et stort salongbord i andre enden av stua. Jeg tror jamen jeg skal prøve å sette det på høykant som en forlengelse av muren ved høyre ht.
Men ikveld blir det nok ikke ;D

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
larkus skrev:
JanR skrev:
larkus skrev:

/jan
Hmm....... sitter akkurat og ser på et stort salongbord i andre enden av stua. Jeg tror jamen jeg skal prøve å sette det på høykant som en forlengelse av muren ved høyre ht.
Men ikveld blir det nok ikke ;D
Verdt ett forsøk, når konemor er ute for eks ? ;D

/jan

L

larkus

Gjest
JanR skrev:
Verdt ett forsøk, når konemor er ute for eks ? ;D

/jan
Det er nok best, ja ;) ;)
Målet er kvinnestemmen 90 grader utenfor lyttepos. på begge sider hvis det er mulig.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.508
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Tenk om Decca hadde hatt Q-sound tilgjengelig da Culshaw og Solti spilte inn Die Walküre i 1965. 8 sopraner flyvende omkring til hest hadde vært noe annet enn statiske bikkjer og en enkel damestemme, gitt!

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.282
Torget vurderinger
2
larkus skrev:
Nå har jeg vært på gruvetur :) 60 -70 cm fra sideveggene til høyttalerene i gruva di? Jeg har ca. 60 cm. fra vegg til senter baffel på venstre side, og det ser ut til å stemme med at kvinnestemmen da havner litt til venstre for høyttaleren. På høyre side derimot har jeg mellom 4 og 5 meter til sidevegg, og der havner kvinnestemmen nesten 90 grader til høyre for lytteposisjon. Det ser ut til atstand sidevegg har alt å si her. Jeg tipper at FallenA har god avstand til begge sidevegger.

Interessant innhold i gruva forresten :) :) Blir nok gruvedrift i lang tid der ;D ;D
Nei den ene, høyre, høytalern er plassert helt inn til sidevegg. Den venstre står ca. 40-50cm. fra sideveggen.

Måtte bli sånn p.g.a. dører.

Det er igrunn bare og glemme tommestokk og denslags her. Her vris høytalerne etter hvordan ørene mine forteller at det høres ut.

Da blir ikke vinklingen 100% lik for begge ht.

Men jeg ville aldri brukt Amused to Death for og justere vinklingen på de.

Hva er egentlig fasiten på hvordan den plata skal låte ?

Jeg er fornøyd bare jeg får med meg den mynten som ruller over gulvet

L

larkus

Gjest
Jeg innbiller meg at når Q-sound effektene sitter, da er det riktig for "normale" plater også.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.282
Torget vurderinger
2
larkus skrev:
Jeg innbiller meg at når Q-sound effektene sitter, da er det riktig for "normale" plater også.
Hvordan vet du når de sitter. Hva er fasiten ?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Bruker heller ikke q-sound plater til å justere anlegget. Føler det er for mange effekter som man ikke aner hvordan skal være. Men det er moro å høre hvordan q-sound effektene høres ut når alle de andre platene sitter som jeg ønsker.
Jeg har også begrenset med muligheter for plassering i dette lille rommet. Så jeg tar det som en utfordring å få rommet til å "forsvinne" ved avspilling av musikken min. Asymmetrisk plassering og vinkling av ht kan muligens være tingen for deg om akustiske inngrep eller ommøblering er utelukket.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.282
Torget vurderinger
2
Ja det er en artig plate og høre på av og til. Morsomme effekter.

Sovna i stolen når jeg hørte på den i dag. Men jeg fikk en brå oppvåkning på slutten av spor 7.

Hjertet opp i halsen og hue nesten gjenom taket. ;D

Men det er sjelden jeg hører hele plata i ett.

L

larkus

Gjest
rolfozzy skrev:
larkus skrev:
Hvordan vet du når de sitter. Hva er fasiten ?
Maksimal Q-sound effekt. Når det i enkelte oppsett er mulig å få kvinnestemmen på spor 12 90 grader til siden for lytteposisjon vil jeg tro at det er slik det skal være.

L

larkus

Gjest
Provisorisk vegg i form av salongbord på høykant ved siden av høyre høyttaler medførte at kvinnestemmen i begynnelsen på spor 12 flyttet seg fra nitti grader til høyre for lytteposisjon til ca 1 meter utenfor høyttaleren (med høyre og venstre kanal ombyttet). Høyttalerenes avstand til sidevegg påvirker altså Q-sound effekten enormt.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.282
Torget vurderinger
2
larkus skrev:
Provisorisk vegg i form av salongbord på høykant ved siden av høyre høyttaler medførte at kvinnestemmen i begynnelsen på spor 12 flyttet seg fra nitti grader til høyre for lytteposisjon til ca 1 meter utenfor høyttaleren (med høyre og venstre kanal ombyttet). Høyttalerenes avstand til sidevegg påvirker altså Q-sound effekten enormt.
Omtrent sånn jeg har det. Ca. 1m. utenfor med kvinnfolket.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jepp, siderefleksjoner gjør enorme forskjeller i plasseringen av disse greiene. Hos meg sitter de to kommentatorene på spor 2 ved siden av hverandre i sofaen, 90 grader til venstre for lytteposisjon, mens lydbildet på høyre side "bare" går en meter eller to utenfor høyttaleren. Ferrarien kjører skrått over gulvet...

Men så er mitt lytterom nesten et speilbilde av ditt, ved at det er større avstand og mer absorbsjon på venstre side av lytteposisjonen enn på høyre. Det blir nok litt krevende å lage et lytterom med så sene og/eller dempede førsterefleksjoner at dette ikke påvirker Q-sound.

R

RoDa

Gjest
rolfozzy skrev:
Sovna i stolen når jeg hørte på den i dag. Men jeg fikk en brå oppvåkning på slutten av spor 7.
Slutten av spor 6 er det ikke?
Dansing i gata og dørene lukkes før det smeller?

Hørte faktisk på denne plata i gamledager, fordi jeg synes musikken og tekstene var bra.

The Lord said: "Peter, I can see your house from here"

R

R

RoDa

Gjest
Hva sier AL-gutta?
Hva skjer med Q-sound når AL er på plass i avspillingskjeden?

R

Topp Bunn