"Sibilance"

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Asbjørn skrev:
EQ i det digitale domenet er "juks", mens EQ utført med høyttalerkabler er det ikke? Godt vi alle er forskjellige, sier nu jei.
Jeg liker egentlig hverken tanken på dempe vekk problemdiskanten med eq eller å grøte den til med annen kabel, men jeg ser på begge deler som halvveise løsninger. Dog tror jeg det ville vært bedre å grøte til diskanten enn å fjerne den.

Asbjørn skrev:
Ellers var den simuleringen bare en vei, fra forsterker til høyttaler, så det totale avviket blir dobbelt så stort når du tar med returledningen fra høyttaler tilbake til forsterker. +0,4 dB i hele presensområdet, kombinert med litt redusert nivå i mellomtonen og ganske kraftig avrulling over 10 kHz burde være lett hørbart som en betoning av sibilanter samtidig som det mangler litt "luft" og "utklingning" i høye toner fra sånt som cymbaler og triangel. Ingen natt-og-dag-forskjell, bevares, men dette er en av de få kabelgreiene som stemmer brukbart med konvensjonell teori. Jeg tok i skikkelig med induktansen i den simuleringen, type 24 uH pr meter, så jeg påstår ikke at det er en gyldig modell av noen som helst kabel, men det illustrerer en effekt. Reaktansen i delefilter og høyttaler er også viktig for hvordan dette slår ut. Modellen brukte en forholdsvis "snill" to-veis høyttaler.

Det er også en slags læringseffekt som kan være til stede her. Hvis du først har begynt å irritere deg over en unote, vil det være vanskelig å legge denne til side. Den vil lett dominere over mye annet i bevisstheten. Enslags selektiv oppmerksomhet, tilsvarende måten man lett kan zoome inn på en bestemt konversasjon i et rom fullt av mennesker.

OK. Og det du prøver å gjøre er å få anlegget litt mindre "avslørende" i presensområdet. Da ville jeg lagt ut det gulvteppet og prøvd et bytte av høyttalerkabler til noe med samme tverrsnitt, men mindre induktans (og fortsatt forsvarlig kapasitans), solid core eller ikke. Det er ikke nødvendig å kjøpe noe dyrt, men i dette tilfellet ville jeg altså prøvd å låne et annet par høyttalerkabler for å teste den teorien, eksempelvis et par Kimber 8TC eller noe slikt for å være sikker på at de elektriske egenskapene ligger et godt stykke unna det du har nå.
Jeg har prøvd å bytte litt mellom forskjellige solidcore kabler og flette de og sånn for å redusere induktans, eneste forskjellen jeg merker er hvis jeg øker og minsker tykkelsen på kabelen. Disse små variasjonene i induktans har tydeligvis ingen betydning hos meg. Den største forskjellen er ved bytte mellom flerledere og solidcore, da begynner det virkelig å skje store ting, forklar det den som tør! :)
Leste rundt 150 forum innlegg på nettet i går og jeg ser at samtlige av disse (bortsett fra 1 person) har akkurat samme erfaring som meg med flerledere og solide ledere (økt realisme, mer presisjon, klarere lyd etc), så det må være en sammenheng her. Men nå vet jeg ikke om kabler har skyld i problemet i den sammenhengen her, men de gjør i hvert fall problemet mer fremtredende.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Det første du bør avgjøre, er om ditt problem med "sibilance" skyldes et avslørende anlegg, eller noe som legges til fra et anlegg i ubalanse.Det er vel nemlig et faktum, at enkelte innspillinger har dette problem? Skal du da i tilfelle løse det med tilsløring?

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
sinep skrev:
Den største forskjellen er ved bytte mellom flerledere og solidcore, da begynner det virkelig å skje store ting, forklar det den som tør! :)
Leste rundt 150 forum innlegg på nettet i går og jeg ser at samtlige av disse (bortsett fra 1 person) har akkurat samme erfaring som meg med flerledere og solide ledere (økt realisme, mer presisjon, klarere lyd etc), så det må være en sammenheng her.
Dersom den sammenhengen er så entydig og opplagt, hvorfor har da så mange anerkjente kabelprodusenter flerledede kabler?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Oooops... Så ikke at dette var en kabeltråd. Sorry! ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
sinep skrev:
Jeg har prøvd å bytte litt mellom forskjellige solidcore kabler og flette de og sånn for å redusere induktans, eneste forskjellen jeg merker er hvis jeg øker og minsker tykkelsen på kabelen. Disse små variasjonene i induktans har tydeligvis ingen betydning hos meg. Den største forskjellen er ved bytte mellom flerledere og solidcore, da begynner det virkelig å skje store ting, forklar det den som tør! :)
Leste rundt 150 forum innlegg på nettet i går og jeg ser at samtlige av disse (bortsett fra 1 person) har akkurat samme erfaring som meg med flerledere og solide ledere (økt realisme, mer presisjon, klarere lyd etc), så det må være en sammenheng her. Men nå vet jeg ikke om kabler har skyld i problemet i den sammenhengen her, men de gjør i hvert fall problemet mer fremtredende.
F..n vet hvorfor du hører det du hører fra solid core vs stranded, men har du tenkt på at du beskriver to sider av samme sak? Den "realismen" og "presisjonen" du beskriver kan være en viss fremheving av presensområdet (presence = nærvær, get it?) som på enkelte innspillinger blir for mye av det gode og gjør sibilantene ubehagelig stikkende.

Jeg har en ubehagelig følelse av at disse tingene går i motebølger. For noen år siden var induktans selve fienden, for det reduserte "luft" og "utklingning i diskanten". Det florerte med allslags DIY-kabler med lav induktans, og diverse kabelprodusenter hengte seg på med konstruksjoner av typen "utrullet kondensator". Lydmessig leverte disse det som ble lovet, men ganske fort begynte forsterkerprodusentene å fundere på hvorfor det ble så mange fler garantireparasjoner på utgangstrinn. Det er en avveining her, sånn at ved en gitt induktans kan du ikke komme lavere enn en viss verdi av kapasitans før du får en signalhastighet i kabeluren som passerer lysets hastighet, og det er ikke lov. Det viste seg at jaget etter ekstremt lav induktans førte til konstruksjoner som i stedet hadde ekstremt høy kapasitans i stedet, enten de var flettet av mange individuelt isolerte tråder (Litz-tråd) eller de var flate sølvfolier lagt tett inntil hverandre. Derfor endte folk opp med farlig høye verdier av kapasitans i stedet og fikk forsterkere til å gå i oscillasjon og brenne utgangstrinn. "Løsningen" ble at mange forsterkerprodusenter måtte sette inn induktive filtre på utgangen i forsterkeren i stedet for å beskytte seg selv. For spoler og motstander inni forsterkeren synes ikke, så de teller jo ikke. ::) (I parantes, eneste verdi av Nordosts opplysning om signalhastighet i en kabel er at det sier noe om hvor langt induktans og kapasitans ligger unna grensen for hva som er teoretisk mulig når en av dem er gitt.)

Nå er det massive tverrsnitt og solid core som gjelder, ettersom det skal gi bedre "dynamikk" og "realisme". OK, men den begripelige forskjellen på solid core og stranded med samme tverrsnitt er at solid core vil få høyere induktans, alt annet likt. Det vil igjen gi en viss EQ-effekt med en betoning ett eller annet sted mellom 5 og 15 kHz og avrulling over det, avhengig av hvor mye induktans og hva den kobles til. Du skaper rett og slett et lavpassfilter med rippel i passbåndet. Det vil også være noen forskjeller i høyfrekvensegenskapene, hvor stranded gir større overflate og dermed mindre skin-effekt, og derfor ikke fullt så bratt avrulling fra 30-40 kHz og oppover. Om dette er hørbart eller ikke er en annen skål, men problemet du beskriver stemmer forbløffende godt overens med de andre egenskapene du tillegger denne kabelen.

Hvorfor kan ikke folk bare holde seg sånn midt i kjørefeltet, omtrent, med hensyn til elektriske egenskaper på en passiv kabel, heller enn å skulle utfordre grensene med å dra én egenskap helt ut i det ekstreme uten tanke på hva som skjer med andre egenskaper? Dette kan da ikke være så veldig vanskelig, egentlig.

Edit: Hvis man absolutt skal bruke tid og krefter på kabler, bør man kanskje lese denne, i det minste. http://www.hifiportal.co.uk/Articles/Article0028-CableConstructionGuide.pdf

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.328
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
EQ i det digitale domenet er "juks", mens EQ utført med høyttalerkabler er det ikke? Godt vi alle er forskjellige, sier nu jei.
Årets kommentar! ;D

Takker, Asbjørn.

mvh

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Karma skrev:
Dersom den sammenhengen er så entydig og opplagt, hvorfor har da så mange anerkjente kabelprodusenter flerledede kabler?
Hva er referansekablene til Stereophile akkurat nå?
Zenzati kabler - solidcore.
Hva var referansen før? Nordost - Solid core.

Hva blir den neste? Solid core grøftekabel?

"One relatively recent, and interesting but not universal, trend in amplifier design has been to move away from over-sized and multi-strand internal wiring and cabling to using single solid-core wire, gauged according to the current it has to carry."

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Asbjørn skrev:
Nå er det massive tverrsnitt og solid core som gjelder, ettersom det skal gi bedre "dynamikk" og "realisme". OK, men den begripelige forskjellen på solid core og stranded med samme tverrsnitt er at solid core vil få høyere induktans, alt annet likt. Det vil igjen gi en viss EQ-effekt med en betoning ett eller annet sted mellom 5 og 15 kHz og avrulling over det, avhengig av hvor mye induktans og hva den kobles til. Du skaper rett og slett et lavpassfilter med rippel i passbåndet. Det vil også være noen forskjeller i høyfrekvensegenskapene, hvor stranded gir større overflate og dermed mindre skin-effekt, og derfor ikke fullt så bratt avrulling fra 30-40 kHz og oppover. Om dette er hørbart eller ikke er en annen skål, men problemet du beskriver stemmer forbløffende godt overens med de andre egenskapene du tillegger denne kabelen.

Hvorfor kan ikke folk bare holde seg sånn midt i kjørefeltet, omtrent, med hensyn til elektriske egenskaper på en passiv kabel, heller enn å skulle utfordre grensene med å dra én egenskap helt ut i det ekstreme uten tanke på hva som skjer med andre egenskaper? Dette kan da ikke være så veldig vanskelig, egentlig.
Disse forskjellene som oppstår, kommer ikke bare i det øvre eller nedre registeret. De kommer over hele linja. Alle frekvenser blir "tilgrøtet" både lave og høye, og dynamikken flates ut. Jeg aner ikke om dette skyldes induktans/kapasitans, "eddy currents" som oppstår mellom lederne eller at det er fordi det skjer noe med tidsaspektet som forårsaker faseforskyvning e.l.. Men klart, en eller annen enkel forklaring er det jo.
Fysikk er et simpelt fag med enkle formler hvis man bare bruker den riktig.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Kan du ta et bilde av rommet og oppsettet, så blir det litt lettere å se for seg problemene?
Tenker da begge veier, både mot anlegget og mot bakvegg.

Prøv også å bytte til Hegel, ligger muligens noe skjult der.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Ang. betonte sibilanter; har du småtrafoer til f.ex spots, mobil eller annet koblet på samme kurs? De støyer som..

B&W-diskantene er kilne.

Mvh. RS

M

Medlem 1792

Gjest
sinep skrev:
Signalkilden ser sånn ut nå (fra veggen og ut):
Oblivion strøm -> Linn akurate ds -> Oblivion signalkabel -> mcintosh 501 -> solidcore kabel -> b&w 802d

Kilden skal "visstnok" være veldig god, men hva vet vel jeg :p
Spiller du med eller uten gitteret på diskantene?

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
R.S. skrev:
Ang. betonte sibilanter; har du småtrafoer til f.ex spots, mobil eller annet koblet på samme kurs? De støyer som..

B&W-diskantene er kilne.
Mvh. RS
Jeg har ganske mye forskjellig koblet på samme kurs ja.
PC, monitorer, ladere pc-stereo, små-trafoer til forskjellige ting.
Det står forøvrig og en trådløs router ved siden av anlegget, vet ikke om det har noe med saken å gjøre.

Kan jo alltids prøve å koble vekk alt dette.
Husker når jeg hadde parasound jc-1 monoblokkene mine her. De lagde noe inni h.... mye trafostøy. Trodde det var noe feil med de og reiste til oslo for å bytte de, men når jeg testet de der, så var de blikk stille. Etter en del googling kom jeg frem til at det var veldig mye DC-støy på strømnettet her som lagde disse lydene. Byttet til mcintosh etter dette som var helt rolige.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
P.O.M. skrev:
Spiller du med eller uten gitteret på diskantene?
Har prøvd begge deler, minimal forskjell. Kanskje litt på placebonivå ;)

M

Medlem 1792

Gjest
Mine tidligere 804N (og 802M) spillte mest "riktig" angående diskant området med gitteret på plass, antagelig pga. bedre spredning.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
sinep skrev:
R.S. skrev:

B&W-diskantene er kilne.
Mvh. RS
Jeg har ganske mye forskjellig koblet på samme kurs ja.
PC, monitorer, ladere pc-stereo, små-trafoer til forskjellige ting.
Det står forøvrig og en trådløs router ved siden av anlegget, vet ikke om det har noe med saken å gjøre.

Kan jo alltids prøve å koble vekk alt dette.
Husker når jeg hadde parasound jc-1 monoblokkene mine her. De lagde noe inni h.... mye trafostøy. Trodde det var noe feil med de og reiste til oslo for å bytte de, men når jeg testet de der, så var de blikk stille. Etter en del googling kom jeg frem til at det var veldig mye DC-støy på strømnettet her som lagde disse lydene. Byttet til mcintosh etter dette som var helt rolige.
Det bør du prøve å koble vekk ja. Høres ut som om du kunne trenge en skilletrafo; ikke til anlegget men alt det andre.

Mvh. RS

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
R.S. skrev:
Det bør du prøve å koble vekk ja. Høres ut som om du kunne trenge en skilletrafo; ikke til anlegget men alt det andre.

Mvh. RS
Prøvde å koble hele dritten inn i Isotek Sigmas nå, et strømfilter. Har nesten aldri brukt det, har bare stått her og støvet ned et par år.

Diskanten ble faktisk veldig mye bedre, kanskje så mye som 70%. Nå går det faktisk fint an å høre på musikk her :D Mulig jeg må investere i et shunyata filter eller en skilletrafo som du snakker om. Hva er det denne trafoen egentlig gjør?

Så det virker som du har rett igjen RS! Tror kanskje jeg må invitere deg på kaffe og lefse snart, sånn at jeg (og Kåre) kan få litt flere tips ;)

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
R.S. skrev:
Høres ut som om du kunne trenge en skilletrafo; ikke til anlegget men alt det andre.

Mvh. RS
Jævlig bra! Det er her den hører hjemme, og definitivt ikke på anlegget!

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.464
Torget vurderinger
11
sinep skrev:
R.S. skrev:

Mvh. RS
Prøvde å koble hele dritten inn i Isotek Sigmas nå, et strømfilter. Har nesten aldri brukt det, har bare stått her og støvet ned et par år.

Diskanten ble faktisk veldig mye bedre, kanskje så mye som 70%. Nå går det faktisk fint an å høre på musikk her :D Mulig jeg må investere i et shunyata filter eller en skilletrafo som du snakker om. Hva er det denne trafoen egentlig gjør?

Så det virker som du har rett igjen RS! Tror kanskje jeg må invitere deg på kaffe og lefse snart, sånn at jeg (og Kåre) kan få litt flere tips ;)
Amen! Stromrensing maa til!

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
JK skrev:
sinep skrev:
R.S. skrev:

Mvh. RS

Prøvde å stikke strømmen inn i veggen igjen og koble alt DC-utstyret på en egen kurs. Bare det alene hadde en ganske god effekt, kanskje 40%. Når jeg gjorde begge deler, både egen kurs og filter, ble til og med tv-lyden bra. La også merke til at det var finere diskant kl. 23-24 enn det var i 18-19 tiden.
Var sikkert fordi naboene slo av alt det elektriske når de gikk og la seg.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har også gode erfaringer med dedikert kurs og strømfiltre. Forskjellen hos meg var ikke mer eller mindre betoning av sibilanter, men mer en hardhet over et bredere frekvensområde. Med dedikert 16A kurs og strømfiltre ble den hardheten borte, det ble mer ro over hele lydbildet, samtidig som dynamikken ble litt bedre.

Jeg prøvde også skilletrafo, men den lagde så mye during at den ikke kan stå i samme rom som anlegget. Skilletrafoen er rett og slett en 1:1 trafo som sperrer for DC og en del annet grums på strømnettet. Det er en svær klump. Hvis du trenger en slik, ville jeg dratt en egen kurs fra sikringsskapet til anlegget og montert trafoen fast på den kursen, slik at trafoen står et sted hvor den ikke kan høres fra lytteposisjon.

Nå er det mest "avslørende" i mitt anlegg den økende forvrengningen i Seas Excel-elementene fra ca 1500 Hz og oppover. Derfor skal det ganske lite ekstra forvrengning til før summen kommer over hørbarhetsterskelen et sted rundt 2000 Hz, der hvor øret er aller mest følsomt. Strømfiltre og vibrasjonsdemping er de tweakene som har hatt størst betydning her for å redusere opplevd "hardhet i mellomtonen". Jeg bruker Supra og T+A strømfiltre.

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
2
Min største erfaring ved å ta knekken på disse sibilantene har vært
ved å bytte til/prøve meg frem på forskjellige eksterne dac`er.
Fin måte å få tunet inn lyden på. Utrolig stor lydmessig forskjell på de.
Samme med preamp`er. Ting kan bli som natt og dag.
Kanskje matchingen av komponentene dine IKKE er av det heldigste slaget?
Godt ment.

(Jeg bruker forøvrig Doxa og seas excel elementer. Helt Jævli og få til.
Men med riktig match så spiller det like heaven.
Har vært i "heaven" en gang, så vet at det går ann.
Pr.dags dato er det ikke riktig matchet grunnet div prioriteringer som unger
og at jeg gjerne vil ha begge deler som hjemmekino og et god hifi-system.
Det er ikke lett å få til på en rimelig måte, uten at kvinnfolk syter
og bærer seg over at de ikke skjønner hvordan det skal brukes.
så jeg sliter også med samme fenomenet som deg. Det er hele tiden gi og ta.
Men vet dog løsningen, og den kommer senere en gang økonomien og kjerringa tillater det :)

U

utgatt60135

Gjest
sinep skrev:
JK skrev:
sinep skrev:
R.S. skrev:

Mvh. RS

Prøvde å stikke strømmen inn i veggen igjen og koble alt DC-utstyret på en egen kurs. Bare det alene hadde en ganske god effekt, kanskje 40%. Når jeg gjorde begge deler, både egen kurs og filter, ble til og med tv-lyden bra. La også merke til at det var finere diskant kl. 23-24 enn det var i 18-19 tiden.
Var sikkert fordi naboene slo av alt det elektriske når de gikk og la seg.
Må si jeg er overrasket over denne effekten i og med at alle har mange elektriske apparater stående på samtidig og naboer med sine ting. Med mindre det er noe spesielt som støyer skal det da ikke kunne påvirke sibilanter o.a. Men tror jeg har erfart mer sort bakteppe når det er stille på nettet.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Asbjørn skrev:
Jeg har også gode erfaringer med dedikert kurs og strømfiltre. Forskjellen hos meg var ikke mer eller mindre betoning av sibilanter, men mer en hardhet over et bredere frekvensområde.
Det er i grunnen sånn det fungere hos meg også. Lyden blir hardere og slankere oppover (noe som selvfølgelig også gjør sibilanter mer fremtredene), og bassen blir mer ullen og utflytende. Problemet er selvfølgelig størst når hele boligområdet er hjemme fra jobb, feks som nå i romjula.

Jeg har prøvd det meste av det som skal avhjelpe disse problemene, både ferdigkjøpte løsninger og DYI-ting, men alle disse remediene gjør et eller annet med lyden som jeg ikke liker. For det meste gir det en "utglatting" og en form for begrensning i transienter over stort sett hele frekvensspekteret. Altså jeg får en litt "dau" glatt lyd.

Hvis støykildene er interne ville jeg gjort slik RS foreslo. Bruk skilletrafo e.l. på de krursene som støyer og ikke til komponentene i anlegget. Separate kurser for lyden er også en fordel. Ligger det utenfor huset er problemet langt vanskeligere å håndtere.

Lurer forresten på hvor mye det lokale kraftselskapet skal ha for å gi meg min egen trafo. Må prøve å sjekke dette en gang.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
På dager med såkalt ekstremkulde er de lite støy på nettet grunnet høy ohmsk belastning så en kan jo evt se om problemet er like stort på en ordentlig kald vinterdag.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
En jeg kjenner hadde det samme problemet, og alle vet vel hva du her sikter til...

I alle fall. Lite tekniske som vi er, visste vi ikke grunnen til at det ble som det ble, for å være ærlig trodde vi det skyldtes selve opptaket - og at noen oppsett gjorde lydene mer generende enn andre, så det i visse tilfeller ble trøttende å høre på...

Sikkert mange måter å løse problemet på, kanskje har det også mange årsaker... Skal ikke komme med tips og råd i den forbindelse jeg. Men kan si hva han gjorde, for han skiftet over til en annen forsterker som låt mer grovkornet og mørkt i klangen, en som ikke var like påtrengende i diskanten... Snakker om en Rotel som opplevdes slik sammenlignet med den han hadde... Det skiftet gjorde problemet noe mindre og hjalp virkelig på da lydene (ulydene) fra spesielt S'er ble mindre fremtredende i den grad at det irriterte sterkt... Om det er noen god løsning vet jeg dog ikke, dyrt er det i alle fall...

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Hmm...
Bytta ut PVC isolasjonen på strømkablene mine nå med bomull og da forsvant nesten all sibilansen som var igjen i anlegget. Kanskje 10-20% av problemet igjen nå. Merker og at lyden ble roligere etterpå ("sortere bakgrunn som det vel heter på haifai språket).
Var sikkert derfor jeg synes det var en forbedring med å bruke strømfilter tidligere fordi mye av denne PVC-lyden som har blitt akkumulert gjennom strømnettet, ble redusert eller fjernet gjennom filteret.

Var ikke klar over at PVC isolasjon kunne lage så mye ulyder.

Neste skritt må vel bli Duelund trikset, fjerne plasten rundt kondensatorene og pensle de inn med linolje :p

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.637
Torget vurderinger
96
sinep skrev:
Var ikke klar over at PVC isolasjon kunne lage så mye ulyder.
Sannelig ikke jeg heller. Jeg har PVC på flere kabler, men ikke spor av pågående sibilanter.
Men din isolasjon var kanskje svart, jeg har mest grå. Tipper de svarte er verst.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.925
Sted
Phobos
Jeg har 100% kjedelige kobberkabler fra Blue Jeans Cable, originale strømkabler, Klipsch RF-7 II høyttalere koblet på transistorelektronikk av ufarget sort og jeg har ikke antydning til siblanter eller slitsom lyd.

Konklusjonen min er at det bare gås i ring i denne tråden. Pælm ut røra og alt av eksperimentell DIY tweaking, fiks høyttaler/rom interaksjon, få inn tradisjonell standardkabling og fremskaff en kvalitetskilde.

Topp Bunn