"Sibilance"

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Har et lite problem med lyden som jeg ikke helt vet om skyldes anlegget mitt eller innspillingene.
Problemet er at sss, fff, sch lyder blir veldig markante og får en slags ekstra "forlengelse" som gjør lyden irriterende å høre på. Når en person skal si "sss", så høres det f.eks. mer ut som han sier "schh". Etter det jeg har skjønt, så kalles fenomenet for "sibilance" på engelsk. Dette varierer veldig fra innspilling til innspilling. Noen ganger er det omtrent ikke hørbart, mens andre ganger er det veldig hørbart.

En kamerat av meg har forøvrig samme problemet med noen veldig avslørende hodetelefoner han kjøpte nylig (sånne som dyttes langt inn i øret).

Er det her et vanlig problem i avslørende anlegg eller er det noe feil med oppsettet?

U

utgatt60135

Gjest
Slike lyder kommer oftemer frem på opptak enn naturlig, men hvis det er generende på mange plater så vil jeg nok mene at det ikke er en helt ideell match. Mer avslørende anlegg vil kunne fremheve dette mer men igjen så burde det ikke være for generende. Hvilke komponenter har du?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har ingen holdepunkter for å støtte mine funn i så måte, men jeg har typisk opplevd at dette er et velkjent fenomen mest med baktunge systemer, dvs systemer der kildens mindre flatterende kvaliteter ikke helt liker dagens lys. Systemer der kilden ikke egentlig helt er på nivå med, eller passer, nedstrøms forsterkere og høyttalere altså.

Har også hørt det med slitne pu'er eller dårlig justerte platespillere, kabler som er helt uegnet i systemet, og i det hele tatt en rekke sammenhenger. Men det mest typiske er altså et baktungt system kanskje; disse lydene oppstår ikke hverken i forsterker eller høyttalere som er foret med et godt signal, med mindre det er noe feil.

Noen form for systemoversikt hadde kanskje gitt et bilde.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Signalkilden ser sånn ut nå (fra veggen og ut):
Oblivion strøm -> Linn akurate ds -> Oblivion signalkabel -> mcintosh 501 -> solidcore kabel -> b&w 802d

Kilden skal "visstnok" være veldig god, men hva vet vel jeg :p

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Linn'en lager ikke slike lyder, helt rett. Hvordan er forholdet mellom utgangsimpedans på Linn og inngangsimpedans hos McIntosh'en?

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Haavard skrev:
Solidcore?

Håvard
Det kommer veldig tydelig frem med solidcore ja. Hele lyden ble strammet veldig opp og ble mye klarere over hele linja og da kom også disse problemene mye tydeligere frem :(
Sitter og lurer på om jeg skal splitte delefilteret til mellomtone og diskant i 2 og kjøre solidcore til bass/mellomtone og flertrådet til diskant. Hva gjør man ikke for lyden sin del :p

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Ofte er det en kombinasjon av faktorer som gir en ujevnhet og uttværing i enkelte frekvens-avsnitt i diskanten.
Men hvis du har en rimelig bra diskant-enhet i høyttalerene ville jeg begynt med det enkleste som er å dempe diskanten fra alle reflekspunktene 1. i en hard flate/vegg rett bak lytteplass. 2. i sideveggene. 3. i gulvet. 4. i taket. 5 bak høyttalerne. 6 andre markante (skrå)flater der diskanten kan tenkes å reflekteres mot lytteplass.

I tilfelle det er en hard flate alle disse steder er det nok til å gi en forferdelig diskant, presis i retning av det du beskriver. Er disse punktene derimot godt dempet fra før, må man se etter froklaringen et annet sted.

Reflekspunktene er forholdsvis små (hvis du har er fast sitteplass), og finnes lettest ved hjelo av speil.

(Personlig liker jeg ikke å fjerne refleksene totalt (en viss diffraksjon er bedre), men begynn med å henge opp/legge ut noe mykt stoff i alle disse punktene for få demonstrert den drastiske effekten!).
No

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Vidar P skrev:
Linn'en lager ikke slike lyder, helt rett. Hvordan er forholdet mellom utgangsimpedans på Linn og inngangsimpedans hos McIntosh'en?
Er dette parametere som blir oppgitt fra fabrikk?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja, det bør være det. Det er helt vesentlig for å evaluere teknisk kompatibilitet. Bør være minst 10-20x (helst minst 100x) i McIntosh sin favør. Hvis ikke passer de rett og slett ikke sammen uten videre, og kan gi noen overraskende avvik i frekvensgang og forvrengning.

Jeg har ikke så mye tro på at dette er refleksjoner i rommet, med mindre rommet er veldig dårlig da. Det eneste du kanskje bør se til er at du ikke lytter rett på aksen til 802D; hvis du vinkler de litt ut vil du dempe nivået i shhh-området ved at spredningen i øverste grenseområde til mellomtonen avtar mye for hver cm du vinkler ut.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Dr.No skrev:
Ofte er det en kombinasjon av faktorer som gir en ujevnhet og uttværing i enkelte frekvens-avsnitt i diskanten.
Men hvis du har en rimelig bra diskant-enhet i høyttalerene ville jeg begynt med det enkleste som er å dempe diskanten fra alle reflekspunktene 1. i en hard flate/vegg rett bak lytteplass. 2. i sideveggene. 3. i gulvet. 4. i taket. 5 bak høyttalerne. 6 andre markante (skrå)flater der diskanten kan tenkes å reflekteres mot lytteplass.

I tilfelle det er en hard flate alle disse steder er det nok til å gi en forferdelig diskant, presis i retning av det du beskriver. Er disse punktene derimot godt dempet fra før, må man se etter froklaringen et annet sted.

Reflekspunktene er forholdsvis små (hvis du har er fast sitteplass), og finnes lettest ved hjelo av speil.

(Personlig liker jeg ikke å fjerne refleksene totalt (en viss diffraksjon er bedre), men begynn med å henge opp/legge ut noe mykt stoff i alle disse punktene for få demonstrert den drastiske effekten!).
No
Jeg har 4 diffusorerer foran, 4 absorbenter i taket, en absorbent på hver sidevegg og 2 diffusorer bak.
Det er rimelig godt dempet her.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Vidar P skrev:
Ja, det bør være det. Det er helt vesentlig for å evaluere teknisk kompatibilitet. Bør være minst 10-20x (helst minst 100x) i McIntosh sin favør. Hvis ikke passer de rett og slett ikke sammen uten videre, og kan gi noen overraskende avvik i frekvensgang og forvrengning.

Jeg har ikke så mye tro på at dette er refleksjoner i rommet, med mindre rommet er veldig dårlig da. Det eneste du kanskje bør se til er at du ikke lytter rett på aksen til 802D; hvis du vinkler de litt ut vil du dempe nivået i shhh-området ved at spredningen i øverste grenseområde til mellomtonen avtar mye for hver cm du vinkler ut.
Ser ut til at forholdet er 300/20000.
Jeg har heller ingen tro på dette med refleksjoner.
Høyttalerne står vinklet rett frem for øyeblikket.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ok, da har vi utelukket kanskje de vanligste faktorer; baktunghet med kildeartefakter som blir highlightet, og teknisk inkompatibilitet mellom apparater. Refleksjoner er det heller ikke tydeligvis.

Er det på alle plater, eller bare utvalgte? Det kan jo være at ditt system er av en mindre tilgivende art mht utvalgte sibiliante innspillinger kanskje? Eller kanskje kablene ikke er kompatible med utgangen på forsterkeren? Den er vel aldri følsom på høy kapasitans, og kablene er høykapasitive vel? Er fronttrekket på høyttalerne; om ikke, hvordan låter det da?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.136
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
sinep skrev:
Signalkilden ser sånn ut nå (fra veggen og ut):
Oblivion strøm -> Linn akurate ds -> Oblivion signalkabel -> mcintosh 501 -> solidcore kabel -> b&w 802d

Kilden skal "visstnok" være veldig god, men hva vet vel jeg :p
Linn Akurate Ds skal jo være veldig god, som du sier, så feilen ligger neppe der.
Heller mer til kabler og eventuelt rommet.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Vidar P skrev:
Ok, da har vi utelukket kanskje de vanligste faktorer; baktunghet med kildeartefakter som blir highlightet, og teknisk inkompatibilitet mellom apparater. Refleksjoner er det heller ikke tydeligvis.

Er det på alle plater, eller bare utvalgte? Det kan jo være at ditt system er av en mindre tilgivende art mht utvalgte sibiliante innspillinger kanskje? Eller kanskje kablene ikke er kompatible med utgangen på forsterkeren? Den er vel aldri følsom på høy kapasitans, og kablene er høykapasitive vel? Er fronttrekket på høyttalerne; om ikke, hvordan låter det da?

Anlegget er så bra, at når det ikke er akustikken, er jeg enig med Vidar i at det rett og slett kan være at du bruker noen eksotiske kabler, som bringer forsterkerne ut av fatning. ((gakk hen til clas ohlson og kjøp noe helt almindelig for å teste det ut….). No

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.136
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Dr.No skrev:
Vidar P skrev:

Anlegget er så bra, at når det ikke er akustikken, er jeg enig med Vidar i at det rett og slett kan være at du bruker noen eksotiske kabler, som bringer forsterkerne ut av fatning. ((gakk hen til clas ohlson og kjøp noe helt almindelig for å teste det ut….). No
Gakk IKKE hen til Clas Ohlson, nei.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg kjenner ikke Oblivion-kablene, men dersom de er av høy kapasitans så vil vel enhver kabel av lav kapasitans, uansett forhandler elle utlåner forøvrig, være evig grei nok til å sjekke resultater med en lavkapasitanskabel.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Vidar P skrev:

Kablene er helt vanlige PR installasjonskabler. Jeg regner med at disse har sånn midt-på-treet kapasitans.
At anlegget mitt er latterlig følsomt for kabler er ingen tvil om, men jeg begynner å bli lei av å balle med disse stumpene nå :) Problemet er forøvrig mindre på senterkanalen min merker jeg som har samme type diskant. Har grublet litt på om det kan noe med at internkablingen til denne er ganske mye kortere fra delefilter til diskanten enn på hovedhøyttalerne. Neste prosjekt er derfor å prøve å bytte ut denne stumpen også for å se om det kan ha noen hørbar effekt.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.398
Torget vurderinger
1
Sibilanter er da helt naturlig om ikke de er veldig dominerende, de forekommer først og fremst på nærmic opptak der man samtidig hører inn/ut pust og leppelyder. List gjerne opp noen eksempler.

Har du litt ruskete frekvensrespons i området mellom 2-6k kan det bli unaturlig, endrer du litt vinkel på høyttalerne så vil dette området mest sannsynlig endre seg .

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.136
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Prøv med Cardas eller Nordost Tyr. Litt mørktklingende, noe som burde passe bra her.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Roald skrev:
Har du litt ruskete frekvensrespons i området mellom 2-6k kan det bli unaturlig, endrer du litt vinkel på høyttalerne så vil dette området mest sannsynlig endre seg .
Du kom meg i forkjøpet, akkurat det jeg holdt på å skrive.

Hvis det er et problem og ikke snakk om kun enkelte opptak så tror jeg ikke en får rettet opp i det uten å se på rom/høyttaler interaksjonen.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.136
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Anonym skrev:
Roald skrev:

Hvis det er et problem og ikke snakk om kun enkelte opptak så tror jeg ikke en får rettet opp i det uten å se på rom/høyttaler interaksjonen.
Skal vel ikke være problemer med hardhet i konsonantene uansett hvordan høyttalerne er vinklet?
Dette er et typisk problem med kabler som ikke passer til komponentene.

U

utgatt60135

Gjest
lars_erik skrev:
Skal vel ikke være problemer med hardhet i konsonantene uansett hvordan høyttalerne er vinklet?
Romintegrering og vinkling vil vel kunne forsterke/minske sibilanter uten at problemet nødvedigvis ligger der.

Ikke at jeg vet det, men har problemer med å tro at kabler medfører noe problemer annet enn at de kan "filtrere" bort littegrann.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.136
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Lyngen skrev:
lars_erik skrev:
Romintegrering og vinkling vil vel kunne forsterke/minske sibilanter uten at problemet nødvedigvis ligger der.

Ikke at jeg vet det, men har problemer med å tro at kabler medfører noe problemer annet enn at de kan "filtrere" bort littegrann.
Kabler har mye og si på dette feltet.
Mange som nekter å godta det, men slik er det.
Har selv vært borti dette problemet, og andre kabler løste det.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
lars_erik skrev:
Anonym skrev:
Roald skrev:

Hvis hardheten i konsonantene skyldes peaker i frekvensgangen er det etter min mening nærliggende å se på høyttalerplassering fremfor kabler

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Har en bekjent som har/hadde 802d. Eneste høyttalerkablene han ville bruke var TaraLab, og av samme grunn som din.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Roald skrev:
Sibilanter er da helt naturlig om ikke de er veldig dominerende, de forekommer først og fremst på nærmic opptak der man samtidig hører inn/ut pust og leppelyder. List gjerne opp noen eksempler.

Det er for dominerende ja, høres bare ikke naturlig ut.
Typisk veldig fremtredende på lyder som "sch" og "Strong".
På slutten av t-en i strong, kommer det f.eks. en svak skurrelyd.

U

utgatt60135

Gjest
lars_erik skrev:
Lyngen skrev:
lars_erik skrev:

Kabler har mye og si på dette feltet.
Mange som nekter å godta det, men slik er det.
Har selv vært borti dette problemet, og andre kabler løste det.
Kan det være at mindre transparente kabler er mer gunstig i et slikt tilfelle? Det er min lille erfaring i allefall. Kabler kan ikke legge til noe, men ta bort bitte litt?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.136
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Anonym skrev:
lars_erik skrev:
Anonym skrev:
Roald skrev:

Hvis hardheten i konsonantene skyldes peaker i frekvensgangen er det etter min mening nærliggende å se på høyttalerplassering fremfor kabler
Det ene trenger neppe å fortrenge det andre her.
Det er jo en kjent sak at disse diamantdiskantene er kjælen på kabler.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Disse er elementene er vel delt førsteordens elektrisk, er de ikke?

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
lars_erik skrev:
Prøv med Cardas eller Nordost Tyr. Litt mørktklingende, noe som burde passe bra her.
Har prøvd nordost, det gir samme lyden omtrent.
Bytter jeg til en flertrådet kabel derimot, blir den helt annerledes, men disse kablene grøter til hele lyden, ikke bare diskanten og det liker jeg dårlig. Jeg vil gjerne ha både pose og sekk :D

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.136
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
sinep skrev:
lars_erik skrev:
Har prøvd nordost, det gir samme lyden omtrent.
Bytter jeg til en flertrådet kabel derimot, blir den helt annerledes, men disse kablene grøter til hele lyden, ikke bare diskanten og det liker jeg dårlig. Jeg vil gjerne ha både pose og sekk :D
Prøvd Tyr?
Eller så anbefaler jeg Cardas og Tara Labs, som en annen her også gjorde

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Lyngen skrev:
Kan det være at mindre transparente kabler er mer gunstig i et slikt tilfelle? Det er min lille erfaring i allefall. Kabler kan ikke legge til noe, men ta bort bitte litt?
En kabel som "ødelegger" lyden, vil nok være en ok løsning ja hvis jeg ikke finner på noe annet. Da blir svaret mitt å dele opp delefilteret og sette en egen kabel på diskanten. Dette vil nok fungere noenlunde greit, men er nok ingen ideell løsning.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
lars_erik skrev:
Prøvd Tyr?
Eller så anbefaler jeg Cardas og Tara Labs, som en annen her også gjorde
Alle nordostkabler er vel solidcore, så de gir nok mer eller mindre samme lyden hos meg, er vel tyr den heter den jeg har prøvd ja. Nordost og PR kabler låter omtrent helt likt (litt festlig med tanke på prisen :) ).

Hvis jeg skal temme problemet med en kabel, så blir det nok å velge en som "grøter" til lyden med vilje, men ikke en som grøter til for mye :)

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Uansett hva jeg diskuterer om hifi så ender det opp i en kabeldebatt :p

U

utgatt60135

Gjest
sinep skrev:
Lyngen skrev:
En kabel som "ødelegger" lyden, vil nok være en ok løsning ja hvis jeg ikke finner på noe annet. Da blir svaret mitt å dele opp delefilteret og sette en egen kabel på diskanten. Dette vil nok fungere noenlunde greit, men er nok ingen ideell løsning.
På en annen side er det neppe mye en kabel kan "ødelegge" lyden heller, så da har du den omfattende jobben med å teste andre kombinasjoner i kjeden. Ville i såfall begynt på forsterkersiden om du har mulighet for hjemlån.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Putt Energetic kablene dine fra Oblivion inn i anlegget igjen du.

Håvard

Eller selg dem billig til meg ;D , hos meg skaper ikke Oblibon siblianter, og det med Focal diskant i systemet.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Klart det er mye en kabel kan gjøre for å ødelegge; det er bare å finne en som ikke er teknisk kompatibel det. De fins det endel av, avhengig av hvilken utgang man hekter de på.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.136
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Lyngen skrev:
sinep skrev:
Lyngen skrev:
På en annen side er det neppe mye en kabel kan "ødelegge" lyden heller, så da har du den omfattende jobben med å teste andre kombinasjoner i kjeden. Ville i såfall begynt på forsterkersiden om du har mulighet for hjemlån.
mcintosh 501 er neppe årsaken her.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Vidar P skrev:
Klart det er mye en kabel kan gjøre for å ødelegge; det er bare å finne en som ikke er teknisk kompatibel det. De fins det endel av, avhengig av hvilken utgang man hekter de på.
Jeg har prøvd å bytte ut samtlige kabler og det er bare en sammenheng som jeg kan se.
Solidcore - Klar presis lyd, mye dynamikk, men rufselyd i diskanten.
Multistrand - Uklar lyd, lite dynamikk, men behagelig diskant.

Kan jo selvfølgelig prøve å finne en mellomting her men, liker ikke å gjøre ting halvveis!

Topp Bunn