Digitale avspillere "Shit in shit out." På digital kilde?

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Det er et urban dictionary uttrykk jeg syns er rart at folk bruker i hi-fi sammenheng hvor man prøver å forklare hvorfor noen spor/ kutt låter plater "låter dårlig", mens andre låter mye bedre. "Nei, det er bare gode eller dårlige opptak".

Hva er Shit, eksisterer det virkelig?

Når man har et bra anlegg, så fins ikke "shit." eller dårlige opptak. Bare musikk og man hører følelsene artisten formidler.
 
Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Du har altså aldri hørt et dårlig opptak? Må ha vært usedvanlig heldig med valg av musikk. Eller at du har et så dårlig anlegg at alt låter ræva, men du vet det bare ikke fordi du ikke har adekvate referanser....
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.681
Torget vurderinger
1
I highend markedet så er det vel "shit in = gold out" da? Da er det isåfall gjort noe i signalveien som kraftig gjør om signalet, Kari Bremnes høres plutselig ut som Elvis etc.
Enkelte produsenter omvandler om ikke annet dritt og selger det som gull.

Frasen shit in = shit out kommer nok fra tidlig 80-tall om ikke før, de fleste som har holdt på med eller gått på skole med noe på elektronikk har både hørt og brukt den mye. En polert dritt er også fortsatt en dritt, går litt på det samme.
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.713
Antall liker
898
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
jeg høre ekstremt forskjell på dårlige opptak vrs gode opptak, men nå kjører jeg mbl kombo og tannoy prestige talere med supertwiter event monitor gold som er studiemonitorer og særdeles lite snill med dårlig innspilte musikk.
 
U

utgatt60135

Gjest
Hva er Shit, eksisterer det virkelig?
Oh, yes! Hvis man ikke hører bra store forskjeller på lydkvalitet har man et anlegg som låter i en eller annen grad mot snilt, mykt, fyldig, romantisk eller varmt. Men ikke noe galt i det :).
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
232
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
At det finnes ufattelig mye god musikk i dårlige opptak betyr ikke at et godt anlegg ikke vil spille enda bedre med et bedre opptak.. nesten underlig å stille spørsmål ved..?
Hva tenker du om loudness war, og dynamic range? Er dette bare propaganda for doddisene og lettlurte med stor lommebok?
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.716
Antall liker
1.945
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
ordtaket er gammelt og poenget er at hvis du spiser dritt så vil dritten din være enda verre.
Stammer riktig nok fra 80tallet men var ment mot den økende klassen med overvektige i usa.
helt enig:) men husker i studietiden når musikken ble spilt av dali 909 og en ymse denon forsterker så var jeg fornøyd med dette. bød opp til fest i 5 år:)
dali 909 med denon pma1315r dro jeg med konf pengene for å kjøpe på hifi klubben, ga meg masse glede og jeg har høyttalerne enda. De er fortsatt morsomme å høre på og de tåler alt
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.713
Antall liker
898
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
ordtaket er gammelt og poenget er at hvis du spiser dritt så vil dritten din være enda verre.
Stammer riktig nok fra 80tallet men var ment mot den økende klassen med overvektige i usa.

dali 909 med denon pma1315r dro jeg med konf pengene for å kjøpe på hifi klubben, ga meg masse glede og jeg har høyttalerne enda. De er fortsatt morsomme å høre på og de tåler alt
Du hadde en noe grommere forsterker, jeg hadde bare råd til en 75 ish watter denon husker desverre ikke mod
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.035
Antall liker
20.219
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
@Kjendis
Om du noensinde har hørt en 1. utgivelse (CD) med t.eks Peter Gabriel og sammenliknet
med senere, "digitally remastered" gjenopptrykk, da er du ikke i tvivl lengere. De sidste lyder aldeles skrekkeligt
i sammenlikning. Totalt "brickwalled", og det kan selv ikke det beste anlegget gjøre noe for at forbedre.
Da får du netopp "Shit in - Shit out" ;)
 

bjos

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.08.2008
Innlegg
285
Antall liker
58
Sted
Grimstad
Anbefaler en tur på konsert med symfoniorkester, gå hjem og
Hør på ulike innspillinger av det samme verket. Er det fortsatt ikke forståelig med forskjell i kvalitet på innspillinger tror jeg en oppgradering kan være fornuftig:)
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.437
Antall liker
12.542
Sted
Sørlandet
Utfordringen er at det er altfor mye SHIT der ute. Det være seg digitalt, LP, CD eller tape. Elendige opptak, elendige trykkinger, loudnesseffekt, komprimering... Det er så mye ræl der ute som selv ikke Nordost høyttalerkabler klarer å rydde opp i.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.753
Antall liker
21.627
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Forsk litt. Om du har et femkanalsanlegg prøv å veksle mellom SACD og Redbook-laget på Janos Starkers berømte innspilling av Bachs suiter for cello solo (fantastisk musikk) på Mercury Living Presence og tenk på hva det er du hører. Hva slags rom? Hvordan er mikrofonene plassert? Hvorfor låter lagene som de gjør?
Om du kan få tak i SACDen da… Det går an å kjøpe DSD for nedlasting. 16/44,1 også.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.665
Antall liker
58.539
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Deep Purple In Rock er et eksempel på shit in - shit out lydmessig. Mastertapen er ræva, men likevel er det et fantastisk rockedokument :unsure:
Meget godt eksempel.
Hvis noen har et anlegg hvor DPIR låter skikkelig bra, så vil jeg gjerne ha en invitasjon.
En forbannelse, for plata er spinnvilt god.
Det er så synd.

Det samme gjelder også Derek & The Dominoes, Layla and Other Assorted Love songs. Shame.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.665
Antall liker
58.539
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Den siste låter da kult den da....
Skal ikke lage en diskusjon på dette her,
men er litt usikker på hva du mener med kult.
Albumet er jo fantastisk bra, men produksjonen?
Jeg vil gjerne ta en tur til deg igjen å høre Layla hos deg S. 🙂
 
S

Syncrolux

Gjest
Produksjonen er ... tja ... litt syretrip. Feks bassgitar kun i venstre kanal og sånt. Jeg har den i en ny 5.1 mix også, som unektelig er mer moderne.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.261
Antall liker
9.497
Torget vurderinger
2
Anbefaler en tur på konsert med symfoniorkester, gå hjem og
Hør på ulike innspillinger av det samme verket. Er det fortsatt ikke forståelig med forskjell i kvalitet på innspillinger tror jeg en oppgradering kan være fornuftig:)
For mange klassiske innspillinger virker å være gjort fra rad 43 og et bittelite orkester, jeg liker å sitte på rad 6. Deutsche Grammofonplater er som regel bedre i så måte. Uansett orkesteret er så stort at gjengivelsen hjemme bare er en fattig illusjon . På populær musikk er det som regel best hjemme, ute er det for høyt volum og grøtete lyd. Unntaket var Hanne Boel i Jacobs Kirke som var fantastisk å være tilstede på , link kommer. Opptak på en gammel Iphone
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.671
Antall liker
1.262
Kammermusikk (klassisk, akustisk), si 1 til ca 8 utøvere, kan lyde svært så realistisk hjemme, men enig at orkester opplevelsen ikke helt blir den samme hjemme.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.753
Antall liker
21.627
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nei, det blir en del mindre, men om man har gjort hjemmeleksene kan gode Mahler-innspillinger gi hakeslipp i heimen også.
Jeg liker nok best det Decca drev med i Sofiensaal. Framifrå illusjonsskaping. Verd å ta med seg at de eneste det var plass til der var de utøvende. Ingen konsertsal det rommet der.

1649577041337.jpeg
 
P

parafinoksen

Gjest
Tips: Prøv oppsettsmetoden til Joachim Gerhard. Da sitter du omtrent på dirigentplass.

1649577729528.png
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.753
Antall liker
21.627
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Minner om mitt (som nok er litt smalere), men jeg har større avstand til sideveggene enn avstanden mellom høyttalerne og 5m fra hode til bakvegg.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.376
Antall liker
1.269
Torget vurderinger
1
Jeg leste for ikke lenge siden at 4 "spesialkabler"/jordkabler fra Gryphon er det som skal til for at det ikke skal låte "tragisk". Det blir nok ikke noe "shit ut" med 4 spesial-jordkabler fra Gryphon uansett, så "shit in" kan være så mye shit det bare vil. Spesialkabler fikser alt.
 
P

parafinoksen

Gjest
Minner om mitt (som nok er litt smalere), men jeg har større avstand til sideveggene enn avstanden mellom høyttalerne og 5m fra hode til bakvegg.
Tanken med nærhet til bakvegg er å få den fysiske bassen, og så nærme klarer ikke hjernen å skille mellom direkte og reflektert lyd.

Det er ikke mitt favorittoppsett fordi det blir veldig intenst og nært.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.753
Antall liker
21.627
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Fikser bass med 8 12” og dsp, og targetkurven er også tilpasset avstandene (og favorittmusikken). Siden høyttalerne sprer som de gjør og rommet er som det er får jeg en diffus etterklang som mykner ting også.
 
P

parafinoksen

Gjest
Fikser bass med 8 12” og dsp, og targetkurven er også tilpasset avstandene (og favorittmusikken). Siden høyttalerne sprer som de gjør og rommet er som det er får jeg en diffus etterklang som mykner ting også.
You win :)

Men for folk med et ordinært system får et oppsett som over enorm effekt.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.753
Antall liker
21.627
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det tror jeg gjerne! Verd et forsøk i en lyttehule. @_RoDa_ drev med noe slikt for omtrent 15 år siden trur eg, men det var jo til Knopfler da. 😇
 
Sist redigert:

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.846
Antall liker
50.866
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Utfordringen er at det er altfor mye SHIT der ute. Det være seg digitalt, LP, CD eller tape. Elendige opptak, elendige trykkinger, loudnesseffekt, komprimering... Det er så mye ræl der ute som selv ikke Nordost høyttalerkabler klarer å rydde opp i.
Hvis ikke Nordost kan fixe det må det være rævva😂
 
P

parafinoksen

Gjest
Det tror jeg gjerne! Verd et forsøk i en lyttehule. @_RoDa_ drev med noe slikt for omtrent 15 år siden trur eg, men det var jo til Knofler da. 😇
Knopfler spilte inn for ikke så lenge siden musikk til filmen Altamira. Akustisk, strykere, perkusjon. Låter helt fantastisk med det oppsettet.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.753
Antall liker
21.627
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Favorittmerket på Spotify. Gi meg et par dager. Er det bra tåler det 320 kb/s. :)
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Du har altså aldri hørt et dårlig opptak? Må ha vært usedvanlig heldig med valg av musikk. Eller at du har et så dårlig anlegg at alt låter ræva, men du vet det bare ikke fordi du ikke har adekvate referanser....
Jo jeg har hørt at noen spor eller en låt streamet fra tidal kan låte elendig i forhold til andre kutt på ett system. Skifter man ut dac og forsterker og spiller av samma låta så kan man faktisk "oppleve" at det låter mye bedre akkurat det kuttet i forhold til andre kutt.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.753
Antall liker
21.627
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
De er laget for det. Klassisk Sonus faber også for den del.
Feilplasserte høyttalere er shit i øret.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.753
Antall liker
21.627
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nordost er de eneste kablene jeg har hatt som har klart å lage brum om jeg slo av forforsterkeren før effektforsterkeren.
Jeg gikk på mersalglimpinnen på OHC som så mange andre.

For å pense tilbake til overskriften: Det er svært liten forskjell på det som kommer ut av en dac til 5 k og 50 (tenk på et tall) k. AN er vel unntaket, men de er vel dyrere enn 50 k i tilleg til å være skitdårlige.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Eller: (?) Man tar god musikk etter eget øre og ønske, -uavhengig av innspilling,år,produksjon o.l., sender signalet gjennom en «High End» kvern av et anlegg og ut kommer SHIT i form av skarp, analytisk,flat,tynn og øre-uvennlig lyd;)
 
U

utgatt60135

Gjest
For mange klassiske innspillinger virker å være gjort fra rad 43 og et bittelite orkester
Som bare er en illusjon. All musikkopptak er tatt opp relativt tett på. Det må det være grunnet signal/støy forhold. Det er derfor mange mistolker nøytralitet nettopp fordi man blir lurt til tro at med hører på avstand når man i realiteten hører mer fra dirigentens plass. Med en annen lydkarakter. Litt hardere, lysere og mer direkte. Det er derfor man allikevel hører plasseringer så tydelige. Da blir det også mer shit in - shit out.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.753
Antall liker
21.627
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
@Balle Clorin Tar gjerne imot eksempler på klassiske innspillinger som høres ut som et lite orkester fra rad 43. Alltid kjekt med referanser.
 
Topp Bunn