Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    27.828
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Egentlig ikke. Fyren har det ikke bra, og det var jeg som inviterte han. Han jobber seg i hel når det er kjipt og risikere å møte veggen. Ingen sutrepaver om stakkars meg osv. Men har hatt et rasshøll av et kvinnemenneske. Sånn sett så var kanskje øl feiring😆 Terapi ble musikk og snakk om helt andre ting..

Nå lurer jeg litt på hvem som har lyst å komme hit. Når det gjelder samtaleterapi så er jeg helt fullbooket til evig tid. Men hi-fi besøk er er bare moro😅

Dagsbesøk er lett å få til, men sliter litt mer med å få huset for meg selv og kjøre full pakke.

Sist redigert:

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    27.828
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Massive Attack Mezzanine skrev jeg litt om tidligere da jeg streamet albummet. Synes det skuffet litt lydmessig på Qobuz. Må si det låter bedre og fetere på vinyl, selv om det er ikke perfekt der heller. Skal ikke begi meg inn på format krig og tenker at det har nok en naturlig forklaring.

Husker jeg digger dette albummet da det kom ut. Vi var en gjeng på Quart festivalen i attenpilogbue. Jeg gledet meg til å se Massive Attack. Den dagen tror jeg vi ikke kom oss ut av sofaen på festival campen, da vi hadde det alt for gøy der. Skikkelig dust🤣

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.964
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en re Mezzanine fra 2013.
    Den er flat og svært lite ulyder i vinylen.
    Den er veldig bra til tross for at den kom med innercover jeg anser som ubrukelige, bortsett fra lese spor og liner notes.
    Ble vasket og fikk nye cover da den ble kjøpt.
    Låter fetere med mer kjøtt på benet enn avspilling digitalt, men bra da også. Jeg bruker Tidal, ikke Qobus som deg, uten at jeg vet noe om det er samme mastering som ligger ute.
    Jeg har også sans for denne, men hørte nok mer på Americana og annet da den først kom i 99.

Min:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.768
    Tenkte høre hva muzakk dere snakker om og fant at Qobus har 3 versjoner av Mezzanine albumet. Jubileumsversjonen er en 2019 remaster. Ingen av dem er hi-res. Men petimeten i meg ble selvsagt nyskjerrig siden dere diskuterer lydforskjeller.
    1758877595348.png

Remaster er brukt som referansen. Spor 2 viser her halvannen dB redusert EQ mellom 1-2k og fra 3,5k og opp. Samt remasteren har fått litt mer omf fra 300Hz nedover i partier av låten.
    1758880131990.png

Originalen av spor 2 har i overkant 8800 klippede samles, totalt ca 0.2 sekunder, neppe noe vi hører om klipping er spredd over en et 5 minutters spor. Men viser at dem har tatt kontroll på den nyere utgivelsen som da potensielt kan fungere bedre om man benytter oversampling i kjeden som ikke først reduserer volum. Det røde båndet ved 20k dukker rett så ofte opp og jeg har kommet til mest sannsynlig skyldes bruk av såkalt noise shaping dither.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    27.828
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg husker ikke helt, men testet flere versjoner i Roon/qobuz for en liten tid tilbake. 2019 tror jeg var verst. Den jeg har er på vinyl er med 2017 mastering, som skal ha bra DR.

Sober

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Antall liker
    445
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Massive Attack Mezzanine skrev jeg litt om tidligere da jeg streamet albummet. Synes det skuffet litt lydmessig på Qobuz. Må si det låter bedre og fetere på vinyl, selv om det er ikke perfekt der heller. Skal ikke begi meg inn på format krig og tenker at det har nok en naturlig forklaring.

Husker jeg digger dette albummet da det kom ut. Vi var en gjeng på Quart festivalen i attenpilogbue. Jeg gledet meg til å se Massive Attack. Den dagen tror jeg vi ikke kom oss ut av sofaen på festival campen, da vi hadde det alt for gøy der. Skikkelig dust🤣
    Sikkert bare volum som er forskjellig 🙂

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    34.106
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    -98 til venstre -13 høyre, syns den "Collected 3Lp" har en fin blanding og god lyd👍
    Blitt skamdyr den Collected ser jeg, blev vel kjøpt fra Amazon den gangen man fikk det levert tollfritt under 300kr?
    20250926_170351.jpg

Sist redigert:

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    34.106
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Har gjort en sammenligning av de tre forskjellige presser av sporet Angel. -13 utmerker sig som mørkere/tyngre I lyden krever mere volum pådrag for og åpne sig opp +7db ca?
    Min -89 er litt slitt/peiskos👎de to andre er strøkne👍

Vegard0

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    583
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en variant på vinyl som høres fin ut, gjetter 17, hos meg har den alltid vært bedre digitalt, cd vel og merke, tror det har noe med når den kom ut og minner om svunne tider etc., så de live en gang tidlig på 2000-tallet, men var så vindskeiv i skøyta at jeg ikke kan si mer enn det. Rett før jeg vurderer å sette den på i kveld.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    27.828
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en variant på vinyl som høres fin ut, gjetter 17, hos meg har den alltid vært bedre digitalt, cd vel og merke, tror det har noe med når den kom ut og minner om svunne tider etc., så de live en gang tidlig på 2000-tallet, men var så vindskeiv i skøyta at jeg ikke kan si mer enn det. Rett før jeg vurderer å sette den på i kveld.
    Jeg har den på cd, men mangler cd spiller. Det var 2019 miks som kom opp via Roon og som jeg reagerte på.

Vegard0

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    583
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Er det fordi du nå foretrekker cd? Jeg er redd en cd ikke bremser lp hamstringen her😌
    Jeg synes ikke min spiller uten strikk+cadenza gjør seg bort, men er vel blitt nyfrelst når det kommer til cd-avspilling, tror også jeg kan arkiveres under latkxx her jeg ligger henslengt på sofaen og får en mindre tur frem til alteret pr platebytte.

Synes lydmessig at digitalt på plate er ganske likt som streaming, men jeg finner sjeldent roen med det og hopper mellom det ene og andre. Merker jeg spiller mer musikk med cd, pluss jeg synes det er gøy å lete etter musikk igjen og det er relativt rimelig kontra vinyl som jeg finner null glede i å kjøpe nytt pga pris. Trist, men sant.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    27.828
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes ikke min spiller uten strikk+cadenza gjør seg bort, men er vel blitt nyfrelst når det kommer til cd-avspilling, tror også jeg kan arkiveres under latkxx her jeg ligger henslengt på sofaen og får en mindre tur frem til alteret pr platebytte.

Synes lydmessig at digitalt på plate er ganske likt som streaming, men jeg finner sjeldent roen med det og hopper mellom det ene og andre. Merker jeg spiller mer musikk med cd, pluss jeg synes det er gøy å lete etter musikk igjen og det er relativt rimelig kontra vinyl som jeg finner null glede i å kjøpe nytt pga pris. Trist, men sant.
    Interesant å høre. Jeg har noen cd spillere i kikkerten, men på et lav budsjett da jeg ikke aner om den blir brukt. Det samme gjorde jeg med platespilleren for noen år siden. Jeg oppgradere i løpet av noen uker og din Hakkespett var jo en del av den reisen. Er redd for at jeg kjøper en billig cd spiller og oppgraderer i løpet av kort tid.

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    2.045
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Interesant å høre. Jeg har noen cd spillere i kikkerten, men på et lav budsjett da jeg ikke aner om den blir brukt. Det samme gjorde jeg med platespilleren for noen år siden. Jeg oppgradere i løpet av noen uker og din Hakkespett var jo en del av den reisen. Er redd for at jeg kjøper en billig cd spiller og oppgraderer i løpet av kort tid.
    Jeg har kjørt min Sony Blue-Ray spiller og Pro Ject CD Box RS T i gjennom samme DAC, og hører intet forskjell. Har sikkert ikke så mye å si hva for slags spiller du kjøper, så lenge den brukes digitalt inn i Nova.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    27.828
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kjørt min Sony Blue-Ray spiller og Pro Ject CD Box RS T i gjennom samme DAC, og hører intet forskjell. Har sikkert ikke så mye å si hva for slags spiller du kjøper, så lenge den brukes digitalt inn i Nova.
    Jeg tror du har helt rett der.

Vegard0

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    583
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg angrer ingenting på at jeg kjøpte @iGran sin cd-spiller, selv om jeg sikkert kunne blitt fornøyd med en god transport til denafrips dacen jeg hadde.

Tror faktisk ideen til cd-spiller dukket opp da jeg traff deg på platemesse i Haugesund i vinter. Brukte tre timer og fant tre plater jeg likte. På et bord ved inngangen lå det en stabel med CDer, mange jeg hadde lyst å kjøpe, men pga format lot være, tror det var med å sette hjulene i gang.

Er også i den spede begynnelse med å kjøpe nye plater på cd også. Akk, hvor skal dette ende?

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    27.828
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg angrer ingenting på at jeg kjøpte @iGran sin cd-spiller, selv om jeg sikkert kunne blitt fornøyd med en god transport til denafrips dacen jeg hadde.

Tror faktisk ideen til cd-spiller dukket opp da jeg traff deg på platemesse i Haugesund i vinter. Brukte tre timer og fant tre plater jeg likte. På et bord ved inngangen lå det en stabel med CDer, mange jeg hadde lyst å kjøpe, men pga format lot være, tror det var med å sette hjulene i gang.

Er også i den spede begynnelse med å kjøpe nye plater på cd også. Akk, hvor skal dette ende?
    Du har virkelig fått deg en grisefin cd spiller. Den kunne fin vært på blokka. Jeg angrer så inn i helvete på at jeg ikke kjøpte Gold Note CD 1000 mk2 delux når Mala solgte den til halv pris. Samtidig så trenger jeg bare et rent cd drivverk.

Vegard0

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    583
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Du har virkelig fått deg en grisefin cd spiller. Den kunne fin vært på blokka. Jeg angrer så inn i helvete på at jeg ikke kjøpte Gold Note CD 1000 mk2 delux når Mala solgte den til halv pris. Samtidig så trenger jeg bare et rent cd drivverk.
    En skal ikke undervurdere gleden av å eie et merke en liker også. For å låne ditt uttrykk, er jeg så inn i helvete fornøyd med Luxman forsterker og cd-spiller, tror jeg nærmer meg toppen av hva jeg kan tillate meg. Kommer nok til å kjøpe en luxman riaa en gang i nær fremtid uansett hvordan det måtte låte kontra Cayin eller Gold Note. Er ingen som kan stoppe meg, er ingen som kan overtale meg til noe annet. Fabelaktig!

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    27.828
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    En skal ikke undervurdere gleden av å eie et merke en liker også. For å låne ditt uttrykk, er jeg så inn i helvete fornøyd med Luxman forsterker og cd-spiller, tror jeg nærmer meg toppen av hva jeg kan tillate meg. Kommer nok til å kjøpe en luxman riaa en gang i nær fremtid uansett hvordan det måtte låte kontra Cayin eller Gold Note. Er ingen som kan stoppe meg, er ingen som kan overtale meg til noe annet. Fabelaktig!
    Det skjønner jeg godt. Luxman er lekkert. Fint å ikke mikse alt mulig. Likte rent Naim eller Michi oppsett.. Ser for meg at min eventuelle cd spiller nå, bare blir en ventepølse

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    27.828
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    …… men savner jeg et medie til? Jeg digger å spille plater, og har streaming. Usikker her🥴

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.626
    Sted
    Bærum
    Platevasker: jeg har en Humminguru fra første generasjon. Synes den er bra. Men, den er jo kun halvautomatisk, så med Degritter i minnebanken, da blir det en litt annen brukeropplevelse kanskje...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn