Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.333
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Var vel egentlig bare hos @jorwed_ jeg. Resten av tiden skremte jeg folk ut av baren. Jeg føler jeg egentlig ikke har noen annen utvei en full custom om jeg skal gå noen vei nå, så inntil videre er nysgjerrigheten og kjøpelysten på null.

    Om jeg dukker opp neste år får tiden vise. En tur til Munchen frister veldig.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.131
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Var vel egentlig bare hos @jorwed jeg. Resten av tiden skremte jeg folk ut av baren. Jeg føler jeg egentlig ikke har noen annen utvei en full custom om jeg skal gå noen vei nå, så inntil videre er nysgjerrigheten og kjøpelysten på null.

    Om jeg dukker opp neste år får tiden vise. En tur til Munchen frister veldig.
    Slettet innlegget du kanskje svarte på. Ville ikke avsløre hvilket oppsett jeg siktet til.

    Hvor custom tenker du? Lengre enn å lage hemoroide ristere?

    @jorwed oppsett var moro. Baren hadde nok vært et sted jeg ville tilbringer tid i hvis det hadde blitt overnatting.

    Jeg har også planer om München, men om det blir i 22 eller senere får tiden vise.
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    347
    Antall liker
    1.084
    De er glad i gull i østen, fin musikk også. Jeg tenker at dersom en høyttaler har personlighet, så har de det veldig vondt under denne seansen.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Trivelig å si hei til deg på messa. Synd å innrømme det, men du har et av de fineste romma her inne. Gjennomført liksom. At du er TREG på å bygge er vel av to tinf: 1. du har et liv 2. inselwind er ikke engasjert :). Du kommer nok dit at du er ferdig. Jeg brukte tre mnd, tre mnd jeg har fortrengt...:cool:. Lykke til
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.333
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Trivelig å si hei til deg på messa. Synd å innrømme det, men du har et av de fineste romma her inne. Gjennomført liksom. At du er TREG på å bygge er vel av to tinf: 1. du har et liv 2. inselwind er ikke engasjert :). Du kommer nok dit at du er ferdig. Jeg brukte tre mnd, tre mnd jeg har fortrengt...:cool:. Lykke til
    Tar dette som et stikk til meg! 🖕
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tar dette som et stikk til meg! 🖕
    Alternativ 2 er du helt klart rammet av :) ... Alternativ 1, hmm... Hjemmeværende husfar med ansvar for fiskepinner og renhold, det må da kalles "et rikt liv"? Kjenner ihvertfall på følelsen selv nå som jeg ikke jobber. Men tror du er klokere enn en blondine som meg.. ;)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.131
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Trivelig å si hei til deg på messa. Synd å innrømme det, men du har et av de fineste romma her inne. Gjennomført liksom. At du er TREG på å bygge er vel av to tinf: 1. du har et liv 2. inselwind er ikke engasjert :). Du kommer nok dit at du er ferdig. Jeg brukte tre mnd, tre mnd jeg har fortrengt...:cool:. Lykke til
    Takk. Det samme😀 Følte meg ikke super sosial, da jeg var en smule trøtt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.937
    Antall liker
    51.297
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Fint lytterom du har,de REL subbene er jo så flotte(ikke alle som har flotte bass systemer her inne)😉.
    Sånn rent estetisk er vel dette et av de fineste rommene her på HFS.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.131
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Fint lytterom du har,de REL subbene er jo så flotte(ikke alle som har flotte bass systemer her inne)😉.
    Sånn rent estetisk er vel dette et av de fineste rommene her på HFS.

    Takk, det var jo hyggelig å høre😀 En kan si hva en vil om REL, men er det så mye annet i 12” som er bedre? Mye mere diskre enn voldtekt bass systemet til @MakkinTosken🤓
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.131
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har kjennskap til sonitus acoustics? Litt skeptisk når det er dårlig med målinger. Bestilte en 6 pack for test. Frontvegg over spilene og deler av taket kunne vært en aktuell plassering. De grå panelene i front skal bort når basstårna kommer. Tårna blir matt sort og ikke blank sort som jeg vurderte tidligere. Hvis disse panelene er greie, så bestiller jeg flere. Vinduene skal dekkes med plater på skinner.
    F18E45A9-3379-422E-BBCD-4CF49F6BB79F.jpeg
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke vært borti de selv, men det er Anthony Grimani sitt varemerke, så jeg har troa.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.131
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke vært borti de selv, men det er Anthony Grimani sitt varemerke, så jeg har troa.
    Ja, det stemmer. På front vegg vil jeg at alt skal reflektere, derfor tror jeg disse vil funke. Visuelt blir det litt andelenes enn de grå panelene. Jeg vil begrense at det blir for mange farger og elementer. Blir fort litt rot😀
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.131
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har handlet på gear 4 music. Skal sjekke linkene😀 Har brukt litt tid på YouTube og sett på teorier om akustikk. En del svada fra enkelte, men også mye interessant. Rommet og hvordan det behandles har svært mye å si for lyden. Det er derfor jeg gidder å legge ressurser i akustikken. Slik jeg vurderer min egen hule, er jeg kun i startet av reisen.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.131
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kan legge til at jeg tror ikke på alle hokus pokus produkter. Mye kan lages, men av og til teller utseende en del. I tillegg så tar porøse bassfeller, da kan trykkbasserte være et alternativ. Eller i kombinasjon. Det viktigste for meg er å ha tiltak i bassen som ikke dreper toppen. Samtidig må jeg ha noe som funker til å ta første refleksjonene. Viktig å ikke drepe rommet.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det stemmer. På front vegg vil jeg at alt skal reflektere, derfor tror jeg disse vil funke. Visuelt blir det litt andelenes enn de grå panelene. Jeg vil begrense at det blir for mange farger og elementer. Blir fort litt rot😀
    Hvorfor vil du at alt på frontvegg skal reflektere?

    Det ble gjort et fint studie av forskjellige dempingsområder her; https://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=16683

    1602689011038.png


    Markert med røde sirkler er førsterefleksjonspunktene, gult er dempede områder.

    What are the results?
    Among the seven attributes “Timbre brightness”, “Timbre naturalness”, “Reverb suitability” and “Listening preference” did not show significant differences between almost all pairs of the variations of the listening room.

    Because three other attributes “Width of sound image”, “Envelopment”, and “Clarity” showed significant differences among the nine variations of listening room treatments, the following discussions are done for the three attributes.
    1602689671806.png
    1602689682671.png
    1602689693051.png



    • Absorption of the First Reflections Area on the side walls: “Width of sound image” will be narrower and “Envelopment” will be lower.

    • Absorption of the First Reflections Area on the front wall and the ceiling: “Width of sound image” will be narrower and “Clarity” will increase.

    • Absorption of the First Reflections Area on the back wall: “Width of sound image” will be narrower, “Envelopment” will be lower, and “Clarity” increases.

    • Regardless of the absorption of the First Reflection Area, listening impression will change according to absorption of the other areas.
    Ser ut som litt prioritering må til i forhold til hva man ønsker å oppnå.

    Dette er stjålet fra en fin tråd på ASR; https://www.audiosciencereview.com/...lections-isnt-there-a-price-to-be-paid.16687/
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.131
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg har lært er at alt bak frontbaffel bør reflektere over 500hz. Vil tro det skaper rom og bevarer det psykoakustiske. Men tar med alle innspill. Jeg har testet mye og har erfart litt hva som funker/ikke funker. Det betyr ikke at det kan bli bedre. Det akter jeg å finne ut.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    "Oppskriften" til Grimani er iallefall ca 15% absorpsjon og 15% diffusjon av total vegg/takflate jevnt fordel i rommet, ned til omtrent 200hz.
    Basstiltak i tillegg.

    Det er basert på år med prøving og feiling. Dette som et utgangspunkt, så kan en justere derfra.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.131
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    "Oppskriften" til Grimani er iallefall ca 15% absorpsjon og 15% diffusjon av total vegg/takflate jevnt fordel i rommet, ned til omtrent 200hz.
    Basstiltak i tillegg.

    Det er basert på år med prøving og feiling. Dette som et utgangspunkt, så kan en justere derfra.
    Høres ikke feil ut😀 Jeg er nødt til å ha noe på frontveggen ellers så hører det ikke bra ut. Taket skulle jeg ønsket andelenes. For tynt og for mye. Skal reversere.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.333
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvorfor vil du at alt på frontvegg skal reflektere?

    Det ble gjort et fint studie av forskjellige dempingsområder her; https://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=16683

    Vis vedlegget 763428

    Markert med røde sirkler er førsterefleksjonspunktene, gult er dempede områder.

    What are the results?

    Vis vedlegget 763430 Vis vedlegget 763431 Vis vedlegget 763432




    Ser ut som litt prioritering må til i forhold til hva man ønsker å oppnå.

    Dette er stjålet fra en fin tråd på ASR; https://www.audiosciencereview.com/...lections-isnt-there-a-price-to-be-paid.16687/
    ...og i alle ni varianter sitter en stakkar på en pinnestol og stirrer tomt inn i veggen.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    ...og i alle ni varianter sitter en stakkar på en pinnestol og stirrer tomt inn i veggen.
    Jeg fant det jo noe overraskende at demping på forskjellige steder ikke spilte noen stor rolle på opplevd klangbalanse, men hovedsaklig bare påvirket størrelse av lydbildet og klarhet.

    Men hvor relevant den type plassering er for måten de fleste av oss bruker et rom er jo en annen sak. Ser ut som det var høy grad av direktelyd uansett hvordan rommet ble dempet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn