Sevalds rosablogg

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Var vel egentlig bare hos @jorwed_ jeg. Resten av tiden skremte jeg folk ut av baren. Jeg fÞler jeg egentlig ikke har noen annen utvei en full custom om jeg skal gÄ noen vei nÄ, sÄ inntil videre er nysgjerrigheten og kjÞpelysten pÄ null.

    Om jeg dukker opp neste Är fÄr tiden vise. En tur til Munchen frister veldig.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.003
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Var vel egentlig bare hos @jorwed jeg. Resten av tiden skremte jeg folk ut av baren. Jeg fÞler jeg egentlig ikke har noen annen utvei en full custom om jeg skal gÄ noen vei nÄ, sÄ inntil videre er nysgjerrigheten og kjÞpelysten pÄ null.

    Om jeg dukker opp neste Är fÄr tiden vise. En tur til Munchen frister veldig.
    Slettet innlegget du kanskje svarte pÄ. Ville ikke avslÞre hvilket oppsett jeg siktet til.

    Hvor custom tenker du? Lengre enn Ă„ lage hemoroide ristere?

    @jorwed oppsett var moro. Baren hadde nok vĂŠrt et sted jeg ville tilbringer tid i hvis det hadde blitt overnatting.

    Jeg har ogsĂ„ planer om MĂŒnchen, men om det blir i 22 eller senere fĂ„r tiden vise.
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.070
    De er glad i gull i Þsten, fin musikk ogsÄ. Jeg tenker at dersom en hÞyttaler har personlighet, sÄ har de det veldig vondt under denne seansen.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten GjĂžvik..
    Torget vurderinger
    28
    Trivelig Ä si hei til deg pÄ messa. Synd Ä innrÞmme det, men du har et av de fineste romma her inne. GjennomfÞrt liksom. At du er TREG pÄ Ä bygge er vel av to tinf: 1. du har et liv 2. inselwind er ikke engasjert :). Du kommer nok dit at du er ferdig. Jeg brukte tre mnd, tre mnd jeg har fortrengt...:cool:. Lykke til
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Trivelig Ä si hei til deg pÄ messa. Synd Ä innrÞmme det, men du har et av de fineste romma her inne. GjennomfÞrt liksom. At du er TREG pÄ Ä bygge er vel av to tinf: 1. du har et liv 2. inselwind er ikke engasjert :). Du kommer nok dit at du er ferdig. Jeg brukte tre mnd, tre mnd jeg har fortrengt...:cool:. Lykke til
    Tar dette som et stikk til meg! 🖕
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten GjĂžvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tar dette som et stikk til meg! 🖕
    Alternativ 2 er du helt klart rammet av :) ... Alternativ 1, hmm... HjemmevÊrende husfar med ansvar for fiskepinner og renhold, det mÄ da kalles "et rikt liv"? Kjenner ihvertfall pÄ fÞlelsen selv nÄ som jeg ikke jobber. Men tror du er klokere enn en blondine som meg.. ;)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.003
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Trivelig Ä si hei til deg pÄ messa. Synd Ä innrÞmme det, men du har et av de fineste romma her inne. GjennomfÞrt liksom. At du er TREG pÄ Ä bygge er vel av to tinf: 1. du har et liv 2. inselwind er ikke engasjert :). Du kommer nok dit at du er ferdig. Jeg brukte tre mnd, tre mnd jeg har fortrengt...:cool:. Lykke til
    Takk. Det samme😀 Fþlte meg ikke super sosial, da jeg var en smule trþtt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.848
    Antall liker
    50.877
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Fint lytterom du har,de REL subbene er jo sĂ„ flotte(ikke alle som har flotte bass systemer her inne)😉.
    SÄnn rent estetisk er vel dette et av de fineste rommene her pÄ HFS.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.003
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Fint lytterom du har,de REL subbene er jo sĂ„ flotte(ikke alle som har flotte bass systemer her inne)😉.
    SÄnn rent estetisk er vel dette et av de fineste rommene her pÄ HFS.

    Takk, det var jo hyggelig Ă„ hĂžre😀 En kan si hva en vil om REL, men er det sĂ„ mye annet i 12” som er bedre? Mye mere diskre enn voldtekt bass systemet til @MakkinToskenđŸ€“
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.428
    Sted
    LillestrĂžm
    Torget vurderinger
    2
    Det var det jeg truddeđŸ€“ Men forsetter pĂ„ basstĂ„rna bare for Ă„ ha noe vulgĂŠrt😜
    Finnes ikke vulgĂŠrt, bare tĂžft i denne sammenheng.
    Er sÄ morro nÄr folk opplever det samme som jeg har beskrevet selv i min trÄd.
    Kan spille lavt og det bĂŠrer bass allikevel.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.003
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har kjennskap til sonitus acoustics? Litt skeptisk nÄr det er dÄrlig med mÄlinger. Bestilte en 6 pack for test. Frontvegg over spilene og deler av taket kunne vÊrt en aktuell plassering. De grÄ panelene i front skal bort nÄr basstÄrna kommer. TÄrna blir matt sort og ikke blank sort som jeg vurderte tidligere. Hvis disse panelene er greie, sÄ bestiller jeg flere. Vinduene skal dekkes med plater pÄ skinner.
    F18E45A9-3379-422E-BBCD-4CF49F6BB79F.jpeg
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke vÊrt borti de selv, men det er Anthony Grimani sitt varemerke, sÄ jeg har troa.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.003
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke vÊrt borti de selv, men det er Anthony Grimani sitt varemerke, sÄ jeg har troa.
    Ja, det stemmer. PĂ„ front vegg vil jeg at alt skal reflektere, derfor tror jeg disse vil funke. Visuelt blir det litt andelenes enn de grĂ„ panelene. Jeg vil begrense at det blir for mange farger og elementer. Blir fort litt rot😀
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.003
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har handlet pĂ„ gear 4 music. Skal sjekke linkene😀 Har brukt litt tid pĂ„ YouTube og sett pĂ„ teorier om akustikk. En del svada fra enkelte, men ogsĂ„ mye interessant. Rommet og hvordan det behandles har svĂŠrt mye Ă„ si for lyden. Det er derfor jeg gidder Ă„ legge ressurser i akustikken. Slik jeg vurderer min egen hule, er jeg kun i startet av reisen.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.003
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kan legge til at jeg tror ikke pÄ alle hokus pokus produkter. Mye kan lages, men av og til teller utseende en del. I tillegg sÄ tar porÞse bassfeller, da kan trykkbasserte vÊre et alternativ. Eller i kombinasjon. Det viktigste for meg er Ä ha tiltak i bassen som ikke dreper toppen. Samtidig mÄ jeg ha noe som funker til Ä ta fÞrste refleksjonene. Viktig Ä ikke drepe rommet.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det stemmer. PĂ„ front vegg vil jeg at alt skal reflektere, derfor tror jeg disse vil funke. Visuelt blir det litt andelenes enn de grĂ„ panelene. Jeg vil begrense at det blir for mange farger og elementer. Blir fort litt rot😀
    Hvorfor vil du at alt pÄ frontvegg skal reflektere?

    Det ble gjort et fint studie av forskjellige dempingsomrÄder her; https://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=16683

    1602689011038.png


    Markert med rÞde sirkler er fÞrsterefleksjonspunktene, gult er dempede omrÄder.

    What are the results?
    Among the seven attributes “Timbre brightness”, “Timbre naturalness”, “Reverb suitability” and “Listening preference” did not show significant differences between almost all pairs of the variations of the listening room.

    Because three other attributes “Width of sound image”, “Envelopment”, and “Clarity” showed significant differences among the nine variations of listening room treatments, the following discussions are done for the three attributes.
    1602689671806.png
    1602689682671.png
    1602689693051.png



    ‱ Absorption of the First Reflections Area on the side walls: “Width of sound image” will be narrower and “Envelopment” will be lower.

    ‱ Absorption of the First Reflections Area on the front wall and the ceiling: “Width of sound image” will be narrower and “Clarity” will increase.

    ‱ Absorption of the First Reflections Area on the back wall: “Width of sound image” will be narrower, “Envelopment” will be lower, and “Clarity” increases.

    ‱ Regardless of the absorption of the First Reflection Area, listening impression will change according to absorption of the other areas.
    Ser ut som litt prioritering mÄ til i forhold til hva man Þnsker Ä oppnÄ.

    Dette er stjÄlet fra en fin trÄd pÄ ASR; https://www.audiosciencereview.com/...lections-isnt-there-a-price-to-be-paid.16687/
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.003
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg har lĂŠrt er at alt bak frontbaffel bĂžr reflektere over 500hz. Vil tro det skaper rom og bevarer det psykoakustiske. Men tar med alle innspill. Jeg har testet mye og har erfart litt hva som funker/ikke funker. Det betyr ikke at det kan bli bedre. Det akter jeg Ă„ finne ut.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    "Oppskriften" til Grimani er iallefall ca 15% absorpsjon og 15% diffusjon av total vegg/takflate jevnt fordel i rommet, ned til omtrent 200hz.
    Basstiltak i tillegg.

    Det er basert pÄ Är med prÞving og feiling. Dette som et utgangspunkt, sÄ kan en justere derfra.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.003
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    "Oppskriften" til Grimani er iallefall ca 15% absorpsjon og 15% diffusjon av total vegg/takflate jevnt fordel i rommet, ned til omtrent 200hz.
    Basstiltak i tillegg.

    Det er basert pÄ Är med prÞving og feiling. Dette som et utgangspunkt, sÄ kan en justere derfra.
    HĂžres ikke feil ut😀 Jeg er nĂždt til Ă„ ha noe pĂ„ frontveggen ellers sĂ„ hĂžrer det ikke bra ut. Taket skulle jeg Ăžnsket andelenes. For tynt og for mye. Skal reversere.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvorfor vil du at alt pÄ frontvegg skal reflektere?

    Det ble gjort et fint studie av forskjellige dempingsomrÄder her; https://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=16683

    Vis vedlegget 763428

    Markert med rÞde sirkler er fÞrsterefleksjonspunktene, gult er dempede omrÄder.

    What are the results?

    Vis vedlegget 763430 Vis vedlegget 763431 Vis vedlegget 763432




    Ser ut som litt prioritering mÄ til i forhold til hva man Þnsker Ä oppnÄ.

    Dette er stjÄlet fra en fin trÄd pÄ ASR; https://www.audiosciencereview.com/...lections-isnt-there-a-price-to-be-paid.16687/
    ...og i alle ni varianter sitter en stakkar pÄ en pinnestol og stirrer tomt inn i veggen.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    ...og i alle ni varianter sitter en stakkar pÄ en pinnestol og stirrer tomt inn i veggen.
    Jeg fant det jo noe overraskende at demping pÄ forskjellige steder ikke spilte noen stor rolle pÄ opplevd klangbalanse, men hovedsaklig bare pÄvirket stÞrrelse av lydbildet og klarhet.

    Men hvor relevant den type plassering er for mÄten de fleste av oss bruker et rom er jo en annen sak. Ser ut som det var hÞy grad av direktelyd uansett hvordan rommet ble dempet.
     
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn