Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Fungerer ypperlig her. Dirac gjør en strålende jobb. Koblet ut høyttalerne i går å kjørte de "normalt" uten minidsp og dirac. Hos meg - og med disse høyttalerne er jeg ikke i tivil. Minidsp med dirac gjør en fantastisk jobb.
    Vis vedlegget 843381
    Alltid fint å føle en får igjen for investeringen. Synes likevel det er mer interessant å forstå hvorfor noen kobler autokorreksjonen av. Tenker generelt, ikke nødvendigvis bare dirac, men trådens eier bruker dirac og er tydeligvis ikke helt overbevist, så....
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    D90LE. Vet ikke om skal forvente allverden
    Føler du har en viss bias og tviholder på "barnetro". Redd det farger din vurdering. :unsure: Jeg er selv nysgjerrig på den modellen, så rist av deg fordommene og kom med en skikkelig vurdering!:mad::p
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.005
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Føler du har en viss bias og tviholder på "barnetro". Redd det farger din vurdering. :unsure: Jeg er selv nysgjerrig på den modellen, så rist av deg fordommene og kom med en skikkelig vurdering!:mad::p
    Skal riste av meg alle fordommer. Hadde jeg ikke gitt den et snev av håp, hadde jeg heller ikke handlet den. Hvis den blir, kan jeg sende deg den, så kan du få teste selv hvis du ønsker å låne😀
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Skal riste av meg alle fordommer. Hadde jeg ikke gitt den et snev av håp, hadde jeg heller ikke handlet den. Hvis den blir, kan jeg sende deg den, så kan du få teste selv hvis du ønsker å låne😀
    Og får du meg til å kjøpe den synes jeg @Høvdingen skal gi deg en flott tittel under avataren din.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Han bør forberede seg allerede - du kommer etter dette til å selge det meste du har å satse fullt og helt på all elektronikk fra Topping:ROFLMAO:
    Hei, hei, hei, sakta i backarna nu! MakkinTosken her, ikke lyst til å endre til TåpeIngen! 🖕:mad:
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.005
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    En ting skal jeg faen meg ha, jeg er ikke en som bare synser. Jeg tester og gjør meg mine egne erfaringer. Ja, jeg blir farget av andre, men bare i den grad at jeg blir nysgjerrig og har lyst å prøve å se om det er riktig vei for meg🤓
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.005
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Du fåkke en dritt av meg...kanskje en Breezer i Horten. Avviker!
    Fremstår jeg så femi at du tror Breezer er min greie🤪 Jeg er ikke på HFS for å få kred. Jeg surrer med mitt og har ingen behov for stjerner i margen. Så deler jeg litt ufiltrert tanker og erfaringer. Er ikke spesielt god på fjaseblogging, men prøver å skrive med litt glimt i øye.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva kan være årsaken? Har du noen målinger på fenomenet? Mangel på attack må jo indikere en strekk av stigetid og en generell oppmyking. Kan det være naturlige overshoot fenomener som friseres? Jeg har jo bare drevet med dette datastyrte tøvet i 8mnd og til nå føler jeg fordelene i meget stor grad oppveier antatte ulemper.

    Jeg lager meg av prinsippet alltid to presets av samme kalibrering, en med null nivå korreksjon oppover i frekvens og en med ca +-1-2dB. Kan ikke si jeg merker nevneverdige forskjeller, så ender som regel med å holde meg til null-versjonen.
    Fasemanipulasjonen slår jeg aldri av, da det jo er Trinnovs showstopper og vært det som virkelig har gjort boksen verdt pengene.
    Vanskelig å si på stående fot uten å teste på nytt igjen med nye målinger og forsøke å gå systematisk gjennom det som skjer, noe jeg ikke har vært flink til tidligere.

    Rent teknisk tror jeg forklaringen hovedsakelig ligger i frekvensrespons og tidsdomenet (type group delay og ikke step respons i lytteposisjon).

    Hvorfor noen opplever det jeg gjør og andre ikke tror jeg har mye mer med forutsetning før korreksjon enn type software eller brukerfeil å gjøre. Jeg har vel gjort utgangspunktet for god korreksjon så håpløs som mulig ved å kline rassen inntil bakvegg og nært et hjørne mens høyttalerne står usymmetrisk hvor én står tett på hjørne og den andre med mange meter til sidevegg.

    Da blir det vel fort slik at både frekvens og fasekorreksjon som måtte finne sted er veldig punktavhengig og lite gyldig over et større område.

    Det er heller ikke umulig at jeg har en tendens til å bli for opptatt av grafer istedenfor ører når jeg fikler, så kan hende jeg er skyld i det selv også.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har vel gjort utgangspunktet for god korreksjon så håpløs som mulig ved å kline rassen inntil bakvegg og nært et hjørne mens høyttalerne står usymmetrisk hvor én står tett på hjørne og den andre med mange meter til sidevegg.
    Ingenting som tilsier at utgangspunktet er fellesnevneren, basert på det jeg har lest fra de to herrene.

    Dette med punktavhengighet later til å være en utfordring for de som har startet i automatikken.. For en som startet med manuel eqing ved hjelp av øre og graf, samt har gjort et minimum av fysiske tiltak er dette en mindre utfordring. Sevald har på den måten temmelig likt utgangspunkt som meg.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.983
    Sted
    Tårnåsen
    Hei @Sevald :) Hva skal du sammenlikne Toppingsen med? Og kjører du miniDSP rent digitalt eller har du A/D/A mellomledd? Spør for en venn :D
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Et lite innspill fra siden:
    På 2x4hd og 4x10hd følger det med standard PEQ software.
    Det krever dog en medfølgende "nøkkel" man taster inn på dems nettside for nedlasting.
    Jeg vet ikke om det følger med en slik software på SMH.
    Gjør det det?

    Det kunne jo være at Dirac gir et "slør" (som ofte blir omtalt i DSP kretser) over lyden som ikke PEQ softwaren gir.
    Om den brukes riktig vel og merke.
    Ikke vet jeg.
    Jeg tenker meg kanskje at siden du har (om jeg ikke husker feil) et ganske bra utgangspunkt med råresponsen på bassene...at minimalt med PEQ punkter, kanskje....vil gi et løft i opplevd lydkvalitet.

    Dette er litt tidkrevende og krever systematisk fremgangsmåte, med en kombo av REW målinger og ØRA, men jeg fikk overraskende gode resultater med en skarve 2x4hd på min rigg.

    Faktisk "nesten" like bra lyd som med Audiolense.

    Jeg innbiller meg at om det fysiske er på stell med høyttaler/bass setups med ganske jevn rå-respons, les; før EQ tas i bruk, og DSP får en enklere jobb med mindre korrigering, så kommer den gode lyden av seg selv.

    Det er noe av det jeg prøver på hos meg...men det er faen meg ingen enkel jobb.
    Det bør være litt vanskelig, ellers blir det ikke noe gøy å holde på med.

    ;)
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.005
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Syke satan. Min datter har dratt med seg venninner i kjelleren for å lete etter hamsteren. Då har selvfølgelig ei lekt med platespilleren og knekt hele stylusen på pick-uten. 25k rett til helvete. Vet ikke om forsikring dekker dette. Hat😡 Vet ikke om jeg kan ta dette med foreldrene her.
     

    Vegard0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    210
    Antall liker
    246
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Trist sak. Husker fruen tok en PU en gang hun tørket støv. Tok det opp med svigerfar, ble dessverre ingen spons til ny, men et ekte klapp på ryggen som betydde "hun er ditt problem nå".

    Får håpe du kan få en god pris på retipping.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.005
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Får riste det av meg. Har allerede bedt om pris på ny. Om den kan retippes vet jeg ikke. Jeg er strålende fornøyd med Zyx pu og går for lik. Innbo forsikring er LO favør og de bør dekke dette.
     

    saabsub

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    476
    Torget vurderinger
    3
    Noen forsikringer kan vel dekke slike uhell (+ forsikring) , men det er vel ikke dekning i en vanlig innboforsikring. Håper det blir en ok løsning på dette..
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Syke satan. Min datter har dratt med seg venninner i kjelleren for å lete etter hamsteren. Då har selvfølgelig ei lekt med platespilleren og knekt hele stylusen på pick-uten. 25k rett til helvete. Vet ikke om forsikring dekker dette. Hat😡 Vet ikke om jeg kan ta dette med foreldrene her.
    Ai, det var kjedelig. ☹
    Men vil tro innboforsikring eller reise/ansvarsforsikring hos foreldrene til jenta kan dekke her.

    Det minner meg på at jeg må sjekke med forsikringen etter jeg lagde hull i skjermen på min flett nye 77 oled med umik-1 i fjor..
     

    saabsub

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    476
    Torget vurderinger
    3
    Burde gå i orden dette. Nå har ikke jeg mye erfaringer med forsikring enn å betale regninger, men husker et annet forummedlem som knakk stylus og fikk ny.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.005
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ai, det var kjedelig. ☹
    Men vil tro innboforsikring eller reise/ansvarsforsikring hos foreldrene til jenta kan dekke her.

    Det minner meg på at jeg må sjekke med forsikringen etter jeg lagde hull i skjermen på min flett nye 77 oled med umik-1 i fjor..
    Vet ikke om jeg skal ta dette opp med foreldrene. Blir bare surt naboskap. Bare er ikke ansvarlig uansett. Håper det går bra, ellers så blir det lenge til lyd i snurra…. Det blir det kanskje uansett. Sikkert lang leveringstid.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke om jeg skal ta dette opp med foreldrene. Blir bare surt naboskap. Bare er ikke ansvarlig uansett. Håper det går bra, ellers så blir det lenge til lyd i snurra…. Det blir det kanskje uansett. Sikkert lang leveringstid.
    Mener det er en slags foreldreansvarsforsikring som kan komme inn når skader barner gjør overstiger en viss sum. Er nok en del tusen i egenandel på det, men hvis din egen forsikring ikke dekker så kan du jo alltids høre med foreldrene og tilby å betale egenandelen.

    Nevner det bare for at du skal få tankene over på mulige alternativer og glemme drapstankene. Nemlig spent på inntrykk av kinamikket!
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ingenting som tilsier at utgangspunktet er fellesnevneren, basert på det jeg har lest fra de to herrene.

    Dette med punktavhengighet later til å være en utfordring for de som har startet i automatikken.. For en som startet med manuel eqing ved hjelp av øre og graf, samt har gjort et minimum av fysiske tiltak er dette en mindre utfordring. Sevald har på den måten temmelig likt utgangspunkt som meg.
    Nei, jeg skal ikke ekstrapolere mine inntrykk til det jeg tror andre opplever, men min erfaring er at korreksjon når man sitter fritt, og dermed i langt større grad i direktelyd, fungerer bedre.

    Dine fasegrafer viser jo tydelig at Trinnov har lite å fikle med oppover på fasen. Mine fasegrafer ser ikke helt slik ut kan du si. :geek:
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.005
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Mener det er en slags foreldreansvarsforsikring som kan komme inn når skader barner gjør overstiger en viss sum. Er nok en del tusen i egenandel på det, men hvis din egen forsikring ikke dekker så kan du jo alltids høre med foreldrene og tilby å betale egenandelen.

    Nevner det bare for at du skal få tankene over på mulige alternativer og glemme drapstankene. Nemlig spent på inntrykk av kinamikket!
    Rådfører meg med forsikring, så ser jeg hva som skjer. Ikke drapstanker, men det er forskjell på unger. Her er de snakk om noen som ikke tar i mot beskjeder fra voksne. Blir så inn i H… frustrert. Mine barn har aldri fiklet med noe.

    Hvis jeg tester kinamikken i kveld, kommer det til å låte drit, fordi jeg er sur. Bedre i morgen😬
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår deg veldig godt, lite som er verre enn uoppdragne unger. Men det ordner seg!
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.610
    Antall liker
    14.019
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Ein av ungane sølte brus på laptopen så den tok kvelden for nokre år sidan.
    Innboforsikring i Gjensidige dekka det (litt fråtrekk for alder rett nok).
    Får håpe det går greit med deg og. Lykke til.

    Peder
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Eldstesønnen fant ut (snart 18 år siden) at en spiss blyant ga tøff lyd hvis han stakk den i høyttalerelement, faktisk så tøff lyd at han testet ut en blyant til, i den andre høyttaleren også.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.005
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Et lite innspill fra siden:
    På 2x4hd og 4x10hd følger det med standard PEQ software.
    Det krever dog en medfølgende "nøkkel" man taster inn på dems nettside for nedlasting.
    Jeg vet ikke om det følger med en slik software på SMH.
    Gjør det det?

    Det kunne jo være at Dirac gir et "slør" (som ofte blir omtalt i DSP kretser) over lyden som ikke PEQ softwaren gir.
    Om den brukes riktig vel og merke.
    Ikke vet jeg.
    Jeg tenker meg kanskje at siden du har (om jeg ikke husker feil) et ganske bra utgangspunkt med råresponsen på bassene...at minimalt med PEQ punkter, kanskje....vil gi et løft i opplevd lydkvalitet.

    Dette er litt tidkrevende og krever systematisk fremgangsmåte, med en kombo av REW målinger og ØRA, men jeg fikk overraskende gode resultater med en skarve 2x4hd på min rigg.

    Faktisk "nesten" like bra lyd som med Audiolense.

    Jeg innbiller meg at om det fysiske er på stell med høyttaler/bass setups med ganske jevn rå-respons, les; før EQ tas i bruk, og DSP får en enklere jobb med mindre korrigering, så kommer den gode lyden av seg selv.

    Det er noe av det jeg prøver på hos meg...men det er faen meg ingen enkel jobb.
    Det bør være litt vanskelig, ellers blir det ikke noe gøy å holde på med.

    ;)

    Datt litt av etter kvelden hendelser. Men skal ta meg sammen😬

    Minidsp SHD pre trenger ingen nøkkel, alt er klappet å klart. Egentlig et brukervennlig produkt. Jeg EQ på plass det meste før dirac. Det er heller ikke grove justeringer. Litt løft på subbene i bunn, ellers 3-4 db + -. Føler og tror jeg har et ok utgangs punkt. Rommet er ok behandlet. Jobber ganske systematisk for å få den beste plasseringen, som også gir jevnest frekvens respons. Justerer så delefrekvens og delay før EQ. Dirac tar siste rest tilslutt. Jeg skal være litt forsiktig med hva jeg sier om dirac, men litt tilslørt og tammere lyd, følelser jeg sitter med. Men jeg vil teste dette mere. Å bare bruke PEQ, og ikke dirac funker egentlig helt fint for meg. Takk for gode innspill😀
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.005
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Forsikring dekker prisen på ny PU. Kun 2000kr i egenandel. Nå ble jeg lettet. Spørsmålet er om jeg skal gå for ZYX 4D ultimate igjen eller noe annet. Super fornøyd med Zyx og den spiller flott sammen med EAR riaatrinnet mitt. Velges noe annet er det ikke sikkert den PU spiller like flott sammen med EAR. Hana Umami Red frister og er dyr. Men vil kanskje tro at ZYX ikke er kjempelangt unna prismessig i dag.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.005
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Gå for det som du vet fungerer - er mitt råd.
    Ja, det er ingen dumt råd. Nå skal det sies at jeg har slitt litt med å finne et riaatrinn som jeg liker sammen med ZYX. Whest Audio og EAR passer. Nå når det endelig er i mål, er det dumt å gå for noe annet. ZYX fås i 3 varianter. Kobber, gull og sølv. Relativ lik pris. Jeg har hatt kobber. Sølv er litt mere oppløst og analytisk. Tror anlegget mitt hadde tålt det. Så jeg kunne vurdert sølv. Må sjekke leveringstider. Men det er heller ikke dumt å gjør seg et par tanker om andre pu før jeg endelig bestemmer meg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn