Sevalds DIY subber = Lost in space

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.085
    Antall liker
    16.976
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ja, 1 og 2 er hver sin kanal. Skal du bruke speakon på ampene?
    Tenkte det. Kan bruke 4 leder speakon på den ene tilkoblingen, eller 2 leder på hver.. Regner med at alt er standard koblet. Slik at det eneste jeg trenger tenke på er speakon koblingen som er i tårna.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tenkte det. Kan bruke 4 leder speakon på den ene tilkoblingen. Regner med at alt er standard koblet. Slik at det eneste jeg trenger tenke på er speakon koblingen som er i tårna.
    Nei, de to speakon utgangene er topolet. Så hvis du skal bruke èn firepolet speakon på hvert tårn må du bruke skruene.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hadde det på følelsen når du spurte. :LOL: Du leste bruksanvisningen bedre enn meg. 🤡 Men jeg hadde uansett 4 fire firepoler for å potensielt kunne bruke 8 amper, så måtte ha to kabler og parallellkoble speakonen
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.402
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ikke glem å spille inn kablene først, og helst minimum 542 timer på middels volum før du langsomt øker på.. eller putt de bare i mikroen i 3 min på 800watt 🎶🎵🤘
    Dette er feil. Ten opp ett bål, sleng kablene på. La de ligge til dagen etter.
    Mye raskere en 542 timer. Strøm er dyrt. Ved finner man i skogen.
    Pokker så vanskelig du et i dag da. Jålete tull du driver med. Ta deg sammen mann. Du er en enkel sjel fra dygda.😆😅🤣😂😜🤪
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.085
    Antall liker
    16.976
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hadde det på følelsen når du spurte. :LOL: Du leste bruksanvisningen bedre enn meg. 🤡 Men jeg hadde uansett 4 fire firepoler for å potensielt kunne bruke 8 amper, så måtte ha to kabler og parallellkoble speakonen
    Har frest ut og gjort klar for 2 stk speakon på hver tårn jeg og, men bruker bare en 4 leder i denne omgang😀 Men hvis jeg forstår dette riktig, så er speakon standard koblet. Det bil si at jeg kan ta hvilken som helst forsterker og høyttaler med speakon koblinger og koble sammen, så vil dette funke. Plus og minus, kanal en og 2 er alltid likt koblet.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har frest ut og gjort klar for 2 stk speakon på hver tårn jeg og, men bruker bare en 4 leder. Men hvis jeg forstår dette riktig, så er speakon standard koblet. Det bil si at jeg kan ta hvilken som helst forsterker og høyttaler med speakon koblinger. Så vil dette funke. Plus og minus, kanal en og 2 er alltid likt koblet.
    Ja, skal være standardisert. Lagd for roadies og DJs, så må være enkelt! :LOL:
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Naim chassis som jeg hadde, sang liksom med. Kjent problem. Lett hørbart. Løste det med litt rør isolasjon. I gitte frekvenser vibrerte topplokket.
    Hmmm, aldri hørt om, men Fraim racket og glassplatene, det «sang» med 😊
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.085
    Antall liker
    16.976
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm, aldri hørt om, men Fraim racket og glassplatene, det «sang» med 😊
    Glass platene synger kanskje med de og. Dette med naim chassis er et problem flere opplever. Står litt om det på naim forum. Skal ikke gjøre dette til noe stort problem, det er løsbart😀
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg kan ikke si jeg hører mine Crown amper "synge", enda de står to meter fra lytteposisjon.
    Og du sitter vel enda lenger unna, og skal ha dem i et skap.
    Ikke bekymre deg.

    Se heller å få ut fingeren, og monter bassene for en første lyttetest.

    ;)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.085
    Antall liker
    16.976
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Venter på drivere. Ser ut som at de kommer rundt 18 mai. Chassis til Crown er ikke noe jeg tenker på.
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hvorfor ikke demping i kassene?
    Trenger man det? Jeg har ingenting i tårna mine, er noen sånne bitumenplater, men ikke noe tøy.
    I "ny-subba" har jeg litt, veldig lite i de jeg har på golvet og en del i de i hjørna, kjører per tiden samme tuning og slikt på begge, måler helt likt ....
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Innbiller meg at med slave bør sub ikke ha dempemateriale, men mulig jeg er på jordet :LOL:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.402
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Trenger man det? Jeg har ingenting i tårna mine, er noen sånne bitumenplater, men ikke noe tøy.
    I "ny-subba" har jeg litt, veldig lite i de jeg har på golvet og en del i de i hjørna, kjører per tiden samme tuning og slikt på begge, måler helt likt ....
    Inne i mitt hode så bør bass ha det. Har vel ikke åpnet en ht enda som ikke har det.
    Kan jo gå ned på kassestørelse ved å bruke demping.
    Elemente vil jo da "se" ei større kasse, når du bruker demping.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Inne i mitt hode så bør bass ha det. Har vel ikke åpnet en ht enda som ikke har det.
    Kan jo gå ned på kassestørelse ved å bruke demping.
    Elemente vil jo da "se" ei større kasse, når du bruker demping.
    Jeg er klar over det du skriver her, men jeg har ikke hørt/sett noen grunn til å benytte meg av det i mine tårn. Hadde jo vært gøy om noen hadde giddet å prøvd uten vs med og målt da (det blir ikke meg).
    Varmen i spolene og slik blir vel den samme da hvis man beveger deg bort fra q-verdi på 0,707 uansett da, så jeg forholder meg til kassestørrelser som blir lettest last for langvarig bruk av elementer. Noen liter fra eller til på ei kasse har heller ikke så mye å si for min del personlig, men noen mener kanskje noe annet.
    Jeg er jo den som skal gå for billig forsterkerkraft og da er det dumt å skimme på kassevolum uansett. :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg ser det på en annen måte. Disse kassene representerer "syngende" avlukker, om ikke for elementet som er montert, så for andre lydkilder. Så jeg stuffer for å sikre at jeg ikke får noen overraskelser et sted på spekteret.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.085
    Antall liker
    16.976
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ingen erfaring her, men trudde ikke demping inn i subber hadde noe for seg, bortsett fra at en kan bruke mindre kabinetter med demping. Mine kabinetter er litt for store til mine drivere. (100L)

    Hvis dette har noe for seg, vil jeg vurdere det. Men det blir styr med alle avstivere som er i veien. Men alt for å ta hver minste nevroser…..
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    625
    Antall liker
    2.709
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har testet en del, med og uten demping, samt mye og lite. På målinger har det av og til vært vanskelig å se forskjellene. Har testet dette med mange prototypekasser til SEAS Roy, for eks. Men en ting med demping kan være nyttig: Man tar ned resonanser effektivt, spesielt hvis disse ligger litt opp i frekvens. Så derfor bruker jeg alltid å ha litt demping i basser og subber. Spesielt hvis de skal brukes litt opp i frekvens. Går man ekstra nøye inn kan man finne nodene i kassene, og dempe ekstra der. Og gjerne eksperimentere med tykk og tynn demping på forskjellige steder.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Pytt inn en sau i hvert kammer 🙂
    ...Og for de med stålunderstell på høyttalerne - som eventuelt begynner å ruste - smør på dette unike norske saue-produktet www.lanofilm.no for det virker og er gull å ettersprøyte på ting som fra starten av ble behandlet med Tectyl & Dinotrol lignende, men lukter litt bæ-bæ første tiden etter bruk :cool:
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Noen som vil anbefale dempe materiell?
    Til mellombassene mine kjøpte jeg filt på Biltema som er limt på veggene, og billigste pute på Jysk. Jyskputa er fylt med hullfiber. Funka greit. Vet ikke hvordan det er uten.

    Til subbene har jeg bare stiftet billig lett dempemateriale for bil på veggene. Hørte ikke forskjell på med/uten fyll på subbene. Subbene mine deles på 90. Tror ikke det er nødvendig å dra det så mye lenger enn dette.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.085
    Antall liker
    16.976
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    ...Og for de med stålunderstell på høyttalerne - som eventuelt begynner å ruste - smør på dette unike norske saue-produktet www.lanofilm.no for det virker og er gull å ettersprøyte på ting som fra starten av ble behandlet med Tectyl & Dinotrol lignende, men lukter litt bæ-bæ første tiden etter bruk :cool:
    Beste avsporing på tråden til nå🤣
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.402
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vil anbefale dempe materiell?
    Ikea puter som jeg sprettet opp. Fluffet det opp.
    Støver ikke, noe som er en fordel.
    Hadde litt sånn Akustilux eller hva det heter. Kunne jo ikke kjent eller se noen forskjell.
    Når jeg kjøpte disse solgte Ikea de for 10,- stk.
    Var jo ikke noe å lure på. Resten er i noen subben på Skedsmokorset. Fungerer som ei kule.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.402
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hadde faktisk en del i mine.
    Veide det aldri opp.
    Men som sagt bare puttet lett inn.
    293535-92288bc4d20ef046558a99322cbb2d79.jpg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.085
    Antall liker
    16.976
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hadde faktisk en del i mine.
    Veide det aldri opp.
    Men som sagt bare puttet lett inn.
    Vis vedlegget 817022
    Så mye blir nok ikke aktuelt. Men du har kanskje mindre kasser i forhold til drivere. Da er jo det lurt. Litt motsatt her, med 100L på noen 13” Blir lett demping slik at de ikke ”spiller” med.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn