Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hurt)

torb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2006
Innlegg
178
Antall liker
0
Kva høyer du etter 3 minutter og 13 sekund?
 
A

Akle

Gjest
Re: Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hur

at originalversionen er bedre...
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Re: Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hur

Har ikke anledning til å sette den på nå, men husker at låten skurrer skikkelig mot slutten. Irriterende. Men får ikke sjekket om det er etter 3 min 13 sek.
 
O

om.s

Gjest
Re: Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hur

Har ikke anledning til å sette den på nå, men husker at låten skurrer skikkelig mot slutten. Irriterende. Men får ikke sjekket om det er etter 3 min 13 sek.
Enig med Holmium her, skurring!! (Det finnes sikkert en bedre teknisk beskrivelse av det hele..)

mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hur

Fattig trøst for digitalistene, men LP'en min har ingen skurring på den låta. Sjekket just nå. Den har derimot en meget kraftig crescendo etter 3 minutter, med hamring på piano bl.a

Mvh Vidar P
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Re: Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hur

Fattig trøst for digitalistene, men LP'en min har ingen skurring på den låta. Sjekket just nå. Den har derimot en meget kraftig crescendo etter 3 minutter, med hamring på piano bl.a

Mvh Vidar P
Den beskrivelsen passer på min cd utgave også. Crescendo.
Ikke skurring.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hur

Kanskje gutta må gløtte litt i hifikataloger.. og oppgradere kilden sin litt ;D
Denne crescendoen høres ikke ut som om den er veldig lett å gjøre mening av for platespilleren.. så stiller sikkert krav til den :)

Mvh Vidar P
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
Re: Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hur

Ca. 20 sekunder før slutt forvrenger det i 1-2 sekunder. Er heller ikke så imponert over arbeidet til producer/tekniker her. Lyden i crescendoen låter litt klemt og flatt. Det blir høyt, men ikke mye dynamik igjen.
Og jeg snakker om vinyl-utgaven, har ikke CD'en.
En annen kommentar til lyden er på Bridge Over Troubled Water, det som skal høres ut som strykere henger ikke godt sammen med resten. Høres ut som alt kommer fra samme sted, mono, og låter absolutt ikke bra. Dette er nok elektroniske strykere. Burde aldri vært med og ødelegger låta IMO.
 
O

om.s

Gjest
Re: Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hur

Kanskje gutta må gløtte litt i hifikataloger.. og oppgradere kilden sin litt  ;D
Denne crescendoen høres ikke ut som om den er veldig lett å gjøre mening av for platespilleren.. så stiller sikkert krav til den  :)

Mvh Vidar P
Skal man være nødt å handle Jonnhy på vinyl også nå for å hhøre hva han egentlig, mente ;D
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.874
Antall liker
8.868
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Re: Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hur

Hmmm.....

Hvis det ikke finnes flere versjoner av denne på Cd, så synes jeg det er rart at man ikke hører at det overstyrer kraftig i nevnte partier...

Mvh
OMF
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Re: Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hur

Jeg sjekket akkurat filen i en spektrum analyzer, og det så for meg ikke helt normalt ut fra 3 13 og utover et stykke. Virker som det er forvregninger ellernoe. Om jeg finner ut hvordan jeg kan få ut de her dataene så skal jeg legge de ut.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.874
Antall liker
8.868
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Re: Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hur

Hei!
Hørte litt mer på plata nå....

Og forvrengninger begynner tidligere, før 3 minutter også, og er veldig tydelig.

Begynnelse på spor 14 og også tydelig overstyrt.

Kan det finnes flere versjoner her....for dette er veldig tydelig....direkte plagsomt. (Mye mer enn på Kari Bremnes platen som ble diskutert for en tid tilbake)

Mvh
OMF
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Re: Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hur

Hei!
Hørte litt mer på plata nå....

Og forvrengninger begynner tidligere, før 3 minutter også, og er veldig tydelig.

Begynnelse på spor 14 og også tydelig overstyrt.

Kan det finnes flere versjoner her....for dette er veldig tydelig....direkte plagsomt. (Mye mer enn på Kari Bremnes platen som ble diskutert for en tid tilbake)

Mvh
OMF
Det er vel bare en måte å finne ut det på.
Min CD utgave er merket med 063 339-2 American Recordings/Lost Highway trykket i 2002, og jeg hører tydelig overstyringen.
Noen som sitter på andre utgaver av cd-en?
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Re: Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hur

Det er vel bare en måte å finne ut det på.
Min CD utgave er merket med 063 339-2 American Recordings/Lost Highway trykket i 2002, og jeg hører tydelig overstyringen.
Noen som sitter på andre utgaver av cd-en?
Jeg har 063 393-2

På en sticker på coveret står det 063 339-2 men bakpå står det 063 393-2
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Re: Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hur

Står faktisk 063 393-2 bakpå min også. Men på fremsiden og på enden av coveret står det 063 339-2.
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Re: Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hur

Min cd har 15 spor, men det er også en enhanced utgave med 17 spor, hvor "Big Iron" er spor 16 og video av "Hurt" er spor 17.
En dobbelt-cd utgave er det visst også. Hvorav en cd har 15 spor og ekstra cd-en inneholder 99 spor.
Ekstradisken med 99 spor skal være ett intervju med Jonny Cash.

Den eneste informasjonen jeg fant om vinylutgaven var at det her var 9 spor på en plate
og 8 på den andre. Altså 17 spor totalt. "Big Iron" og "Wichita Lineman" er de to ekstra sporene på vinylutgaven kontra cd-en.

Ifølge www.johnnycash.com ble IV gitt ut første gang 5. November 2002.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Re: Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hur

Jeg har 063 393-2

På en sticker på coveret står det 063 339-2 men bakpå står det 063 393-2
Samme her. På selve plata står det også 063 339-2, samme som på stickeret.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Re: Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hur

De forvrengningene som er er lagt der helt bevisst tror jeg. Det bygger seg opp og blir styggere og styggere, for så helt på slutten bli normalt igjen. Dette tror jeg har noe med teksten å gjøre. Hurt. Denne låten skal gjøre vondt. Min teori.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.874
Antall liker
8.868
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Re: Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hur

De forvrengningene som er er lagt der helt bevisst tror jeg. Det bygger seg opp og blir styggere og styggere, for så helt på slutten bli normalt igjen. Dette tror jeg har noe med teksten å gjøre. Hurt. Denne låten skal gjøre vondt. Min teori.
Jeg konstaterer bare at det skurrer....om det er bevisst eller ikke er jo en annen sak. Hvis det er med hensikt synes jeg ikke det er spesiellt vellyket.

Men med tanke på dine og Vidar p sine uttalelser kunne jo ting tyde på at dere ikke hørte skurringen, eller at det var ulike versjoner ute å gikk....

Mvh
OMF


Den beskrivelsen passer på min cd utgave også. Crescendo.
Ikke skurring.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Re: Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hur

Men med tanke på dine og Vidar p sine uttalelser kunne jo ting tyde på at dere ikke hørte skurringen, eller at det var ulike versjoner ute å gikk....

Mvh
OMF
Ny og bedre forsterker
;D
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Re: Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hur

Jeg hører forsåvidt ikke skurring, det er en sånn "rope i mikronfon, helt nært light effekt" ellernoe i den duren, hos meg.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.617
Antall liker
27.883
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Re: Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hur

Dro frem Johnny, jeg også. 063-339-2 både på sticker, cover og cd. Helt enig, det overstyrer noe så grønnj... Stemmen blir plutselig kornet og utydelig, og dette varer nesten helt ut sangen.
                                      mvh

Rettelse, på coveret står det 393-2. Bedrintent liten skrift, måtte bruke lupe for å se det..
 

torb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2006
Innlegg
178
Antall liker
0
Re: Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hur

Eg høyrde skurringa då eg testa eit stk Beyerdynamic 880 hodetelefonar, og trudde dei var syndaren. Fekk teste eit anna par, same skurringa. Spelte plata på anlegget (noko frå Rotel på BMH), og sjølvklart same skurringa.

Fekk bytta plata på platekompaniet, sjølv om fyren bak disken meinte det var eit "typisk Rick Ruben problem". Og det er det nok. Eg er nesten litt sjokkert. :mad:

Og: ja, originalen er betre.
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Re: Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hur

De forvrengningene som er er lagt der helt bevisst tror jeg. Det bygger seg opp og blir styggere og styggere, for så helt på slutten bli normalt igjen. Dette tror jeg har noe med teksten å gjøre. Hurt. Denne låten skal gjøre vondt. Min teori.
Det minner meg om en av mine første lydteknikerjobber: "Maratonrock", med diverse grupper i Harstad, ca 1980.
Jeg hørte at vokalen under en sang, ble mer og mer overstyrt, og dempet selvfølgelig denne. Like etter, enda mer overstyring og påfølgende demping. Dette gjentok seg flere ganger på samme låta, men jeg syntes jeg hadde lyktes med å få til relativt uforvrengt vokallyd.(Vi var ikke godt vant på den tiden). Etterpå kom vokalisten bort til meg og var sint som fy! Han brukte "mikrofonteknikk"! Det SKULLE forvrenge, så han sleit mer og mer for å få det til, da jeg jo "motarbeidet" ham. Altså en del av det kunstneriske uttrYkket, som ikke er så lett å forstå for en enkel sjel som liker god og forholdsvis uforvrengt lyd.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Re: Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hur

Hva hører dere mot venstre kanal 00.23-00.24 ut i "Hurt"?
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Re: Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hur

Hva hører dere mot venstre kanal 00.23-00.24 ut i "Hurt"?
Høres ut som en negl/plekter som er borti en streng som er i sving.
Er en liten, samme type lyd på ca 00:17.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Re: Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hur

Samme skurring på samleplaten "Rings of fire". Tror det skal være slik.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.874
Antall liker
8.868
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Re: Sett på Johnny Cash - American IV, spor 2 (Hur

Hva hører dere mot venstre kanal 00.23-00.24 ut i "Hurt"?
Hmm...er en litt summende kanskje litt fjøraktig lyd....en flue som setter seg på mikrofonen, eller en streng som dras langs en av barrene på halsen....

Mvh
OMF
 
Topp Bunn