Rørutstyr SET til AG Mezzo

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.204
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Trenger forslag på SET monoblokker eller effekttrinn og pre til mine AG Duo Mezzo.
Har en integrert 2A3 idag, den spiller veldig bra, men jeg mener nok det er mer å hente på enten monoblokker eller et eget effekttrinn.
Alle rørtyper er interessante, bare de er stille og lineære.
Har snust litt på en Audioresearch SL25 Mk1 som pre, men tar gjerne forslag på andre bra saker, fjernkontroll er et must.

Budsjettet er ikke allverdens for tida, men klarer sikkert å skrape sammen 30-35k totalt for noe som er bra.

Lyden som skal produseres må ha SLAM, og være god på vokal samt få fram rockefoten. Spiller mye Zappa, blues, rock og endel Progmetall.

Kom igjen med forslag.

/POB

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.617
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Må det være SET?
Blir da kanskje bare en anelse mer "slam" om det i det hele tatt blir det å gå til 300b?... Mulig noe 845/211 greier hadde gjort seg? - Ikke all verdens erfaring selv her så noe 100% kvalifisert svar kan ikke jeg gi deg - men litt synsing kan vel være greit? ;)

Så kan jeg ikke annet enn å legge merke til at du har en AN dac.. Og L4 el34 kittet som AN kits lager skal være helt supert. Det er kommet i monoblokker nå nylig.. Det ville jeg absolutt sjekket ut.

Audio Note Kits - EL34/6CA7 MonoBlocks

• Liker
Reaksjoner: POB

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.204
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Må det være SET?
Blir da kanskje bare en anelse mer "slam" om det i det hele tatt blir det å gå til 300b?... Mulig noe 845/211 greier hadde gjort seg? - Ikke all verdens erfaring selv her så noe 100% kvalifisert svar kan ikke jeg gi deg - men litt synsing kan vel være greit? ;)

Så kan jeg ikke annet enn å legge merke til at du har en AN dac.. Og L4 el34 kittet som AN kits lager skal være helt supert. Det er kommet i monoblokker nå nylig.. Det ville jeg absolutt sjekket ut.

Audio Note Kits - EL34/6CA7 MonoBlocks
Takker for denne også. Har hatt inntrykk av at det kan være noe trafostøy i AN? Noen som vet noe om dette?
845 skal være et bra rør ifølge mange, har ikke hørt det selv, men sjekker litt her også.

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
har selv hatt SE forsterkere, men hvis det er slam du tenker på så vil jeg personlig velge en pp.
Har også prøvet gamle QS 8417 pp på sånn Mezzo og det var riktig fint.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det er slam i bøttevis i SET-forsterkere, bare poweret er stivt nok. Det er lett å tenke Border Patrol, selv om det nok innebærer at budsjettet strekker brokk på seg....

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.444
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
har selv hatt SE forsterkere, men hvis det er slam du tenker på så vil jeg personlig velge en pp.
@POB:

Hør på denne mannen. QS er dessverre ikke så godt kjent, men det er usedvanlig gode ting.

mvh

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.204
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
PP er nok ikke aktuelt. Mer naken lyd i SET etter hva jeg har erfart. Det er bra med slam i min 2A3, men det noen parametre jeg vil mer av bla litt mer transparant lyd, 3D.....
Skal sjekke dette merket allikevel :cool:, helt ukjent for meg.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.204
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Det er slam i bøttevis i SET-forsterkere, bare poweret er stivt nok. Det er lett å tenke Border Patrol, selv om det nok innebærer at budsjettet strekker brokk på seg....
Jepp...Borderpatrol kan jeg nok bare drømme om foreløpig.....

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
Jeg forstår ikke nogen mener der er "slam" i Quicksilver 8417....
Javist er der mange watt,men forstærkeren er kraftigt modkoblet så det umiddelbare og kontante er alvorligt svækket!
Og jo jeg har haft et sæt stående ...

Jeg ville gå efter en SET uden FB og med en stiv psu,helst effektrør med højt glødeforbrug (masser af elektroner!)
En SET der har imponeret mig er 6C41 som er til at bygge selv for under 10kkr

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Jeg spiller med disse satt opp med 2A3. Gir ca 3,5 W, og det holder i bøtter og spann på mine Duo Grosso. Fordrer dog at du kan elementær lodding.
434_image.jpg

Roger

M

mo ha dk

Gjest
Gratulerer med kjøpet av Mezzo :p Vurderte selv å gå for de ...

Når det gjelder forsterkere til AG har jeg selv vært igjennom en hel haug av ulike forsterkere - både SET og PP. Se listen her.

Det var fler som hadde godt med slam og jeg fikk best resultater med 845 rørene. Viva Solista som jeg bruker med mine Duo Omega kombinerer på magisk vis bøttevis av slam, plutseligheten som oppstår når det hamres løs på instrumenter, og er på samme tid silkemyk. Men den er nokk dessverre utenfor budsjettet.

Mitt valg nr 2 var Cary 805 monoblokker og jeg vet at Tor i Lyric har et sett brukte som selges rimelig :rolleyes: Det var også godt med slam i EAR 861 og T+A V10 som kan finnes på brukten fra tid til annen.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.204
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Jeg spiller med disse satt opp med 2A3. Gir ca 3,5 W, og det holder i bøtter og spann på mine Duo Grosso. Fordrer dog at du kan elementær lodding.
Vis vedlegget 169416
Roger
2A3 lyd liker jeg godt, men lodding er jeg ikke spesielt god på. Plundrer bare jeg skal lodde sammen noen signalkabler, så jeg trenger noen til å gjøre en slik jobb. Da flyr jo også prisen i været.....:cool:
Det er Bottlehead, ikke sant?

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.204
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32

Når det gjelder forsterkere til AG har jeg selv vært igjennom en hel haug av ulike forsterkere - både SET og PP. Se listen her.

Det var fler som hadde godt med slam og jeg fikk best resultater med 845 rørene. Viva Solista som jeg bruker med mine Duo Omega kombinerer på magisk vis bøttevis av slam, plutseligheten som oppstår når det hamres løs på instrumenter, og er på samme tid silkemyk. Men den er nokk dessverre utenfor budsjettet.

Mitt valg nr 2 var Cary 805 monoblokker og jeg vet at Tor i Lyric har et sett brukte som selges rimelig :rolleyes: Det var også godt med slam i EAR 861 og T+A V10 som kan finnes på brukten fra tid til annen.
Takk for linken. Mye bra på listen der, men ser ut som det meste er utenfor budsjett. Integrert Cary har jeg prøvd ut tidligere når jeg hadde Duo Omega, og det falt ikke helt ismak hos meg. 805 blokkene er svinedyre :rolleyes:. Ear har jeg hatt på test en gang, passet ikke det heller.

M

mo ha dk

Gjest

Takk for linken. Mye bra på listen der, men ser ut som det meste er utenfor budsjett. Integrert Cary har jeg prøvd ut tidligere når jeg hadde Duo Omega, og det falt ikke helt ismak hos meg. 805 blokkene er svinedyre :rolleyes:. Ear har jeg hatt på test en gang, passet ikke det heller.
Ta en sjekk med Tor om de 805 han selger - tror du vil bli overrasket :rolleyes:

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Slam, dynamikk består av mer enn en tidskonstant, om en 1/R tilbakeføring avgjør dette er jeg uenig i.

Jeg synes også SE forsterkere med ekte trioder har klart mere gjennomsiktig holegrafikk og mere nervene lyd med sine 2 harmoniske, klart et lyd som jeg liker veldig godt. Men min erfaring er ikke at de har samme slam og gode pp forsterkere hvis det er faktoren som en er ute etter. Jeg elsker selv lyden av gode horns med SE forsterkere, men noen gang synes jeg SET diskusjonen ligner litt en diskusjon i et trosamfunn.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.204
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Slam, dynamikk består av mer enn en tidskonstant, om en 1/R tilbakeføring avgjør dette er jeg uenig i.

Jeg synes også SE forsterkere med ekte trioder har klart mere gjennomsiktig holegrafikk og mere nervene lyd med sine 2 harmoniske, klart et lyd som jeg liker veldig godt. Men min erfaring er ikke at de har samme slam og gode pp forsterkere hvis det er faktoren som en er ute etter. Jeg elsker selv lyden av gode horns med SE forsterkere, men noen gang synes jeg SET diskusjonen ligner litt en diskusjon i et trosamfunn.
Forsåvidt ikke noe diskusjonstråd dette her, men et forsøk på å hente inn velmenende forslag fra folk som har prøvd ut forskjellige ting og har mer erfaring enn jeg har.
I hodet mitt er SET noe av det beste, uten at det er noen form for religion. Det er mye annet bra også.

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77

Uden modargumenter ligner dit indlæg netop noget fra et trossamfund!

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Vis vedlegget 169416
Roger
2A3 lyd liker jeg godt, men lodding er jeg ikke spesielt god på. Plundrer bare jeg skal lodde sammen noen signalkabler, så jeg trenger noen til å gjøre en slik jobb. Da flyr jo også prisen i været.....:cool:
Det er Bottlehead. Disse er såkalte parafeed. De er direktekoblet fra driver til utgang. Jeg er veldig godt fornøyd med disse, prisen tatt i betraktning. Bottlehead har akkurat utviklet en ny 300B preamp også. Byggebeskrivelsene deres er ekstremt detaljerte og enkle å følge. Det var ingen kunst å bygge disse.
Roger

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
@POB
Det var egentlig ikke ment til deg og unnskyld hvis jeg var litt krumpy. Jeg forstår godt hvorfor man blir forelsket i SET forsterkere, det er jeg også.
Jeg har hørt mezzo med air tigth 211, en 40W SE forsterker stående av 211 og 813 som jeg eide for noen år siden og et par 300B forsterkere.
Mezzo var også på besøk hos meg hvor jeg brukte QS 8417 på dem med helt ok resultat fint slam, men de spiller klart bedre hjemme hos Kjoenik med hans 300B forsterkere, audion golden dream hvis jeg husker riktig.

Sist redigert:
  • Liker

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
POB:

Jeg har både 2A3 SE og 2A3 PP.
Henholdsvis 3w og 9w (ikke det at effekten sier alt om ampene)
PP ampen har det lille "ekstra" drivet og trykket som man muligens (innimellom) savner på litt hardere type musikk.
Føler ikke at jeg mister noe av 2A3 magien :)

Så, 2A3 PP bør legges på lista, samme bør iofs 845 baserte amper og evt sjekke ut BAT VK-60.
Audion (som nevnes over her) er heller ikke borte :)

/jan

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.617
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kanskje 2a3 pse kan gjøre nytten? Finnes vel ikke så altfor mange komersielle 2a3 konstruksjoner. Vet om noen da. Er redd budsjettet kan skrike litt da også.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.204
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
POB:

Jeg har både 2A3 SE og 2A3 PP.
Henholdsvis 3w og 9w (ikke det at effekten sier alt om ampene)
PP ampen har det lille "ekstra" drivet og trykket som man muligens (innimellom) savner på litt hardere type musikk.
Føler ikke at jeg mister noe av 2A3 magien :)

Så, 2A3 PP bør legges på lista, samme bør iofs 845 baserte amper og evt sjekke ut BAT VK-60.
Audion (som nevnes over her) er heller ikke borte :)

/jan
Har mye trykk med min lille integrerte 2A3 idag ser du. 3,5w er nok til få hele stua til å gå selvsving, kunne sikkert klart meg fint med 45-rør også. Olaps på Kongsberg har det, og trykker inni helsike bra.
Men jeg tar rådet ditt, du har prøvd ut det meste :cool:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Vanskelig å komme utenom en bra forsterker med 845.
Men hva mener du egentlig med SLAM?
Hvor i frekvensområdet skal det slammes?
Hvis det er langt nede, tar jo MEZZO'ene dette selv. Forutsatt at de drives riktig.
Mye effekt er ikke nødvendig.
En vi begge kjenner klarer seg med rundt 2 watt fra et 45 rør på hver side.
Du får sikkert komme innom for en lytt. Hvis du ikke alt har gjort det da.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Vis vedlegget 169416
Roger
Det er Bottlehead. Disse er såkalte parafeed. De er direktekoblet fra driver til utgang. Jeg er veldig godt fornøyd med disse, prisen tatt i betraktning. Bottlehead har akkurat utviklet en ny 300B preamp også. Byggebeskrivelsene deres er ekstremt detaljerte og enkle å følge. Det var ingen kunst å bygge disse.
Roger
Aprops PARAFEED. Det lå lenge noen monotrinn etter dette prinsippet fra ASL(?) på Torget her.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.204
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Hvis det er langt nede, tar jo MEZZO'ene dette selv. Forutsatt at de drives riktig.
Slam for meg er et godt trykk i flere områder. Jeg spiller mye Pink Floyd og skiva The Final Cut er et godt eksempel. Der skal det være slam fra både skarptromme, gitar og basstromme samtidig i enkelte partier.
Greia med Mezzo'ene er jo at du kan skru på en volumkontroll og øke mengden bass, men den øker jo i et større frekvensområde og de nederste oktavene kan fort bli for voldsomme. Derfor er det viktig at forsterker fôrer høyttaleren riktig.
Og du har helt rett i at mye effekt ikke er viktig for meg. Mezzo har en følsomhet på 107db, så 2-3w er tilstrekkelig.
845 skal sjekkes, har skjønt at det er et bra rør:cool:
Må nok be meg sjøl en tur til Kongsberg også. Har vært der før et par ganger, men det låter så fantastisk at det aldri kan gjentas for ofte.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.204
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Kanskje 2a3 pse kan gjøre nytten? Finnes vel ikke så altfor mange komersielle 2a3 konstruksjoner. Vet om noen da. Er redd budsjettet kan skrike litt da også.
Budsjett er viktig......Kjærringa ser alt som skjer siden anlegget står i dagligstua. Jeg klarer ikke å ljuge heller, så jeg må ha mitt på det tørre:cool:.
Men kom gjerne med tips, kan hende noe brukt finnes rundtomkring.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
845 har baller og kontroll og krefter i bøtter og spann. Vær obs på at du kan få høyere tomgangstøy en du er vant til idag.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Slam for meg er et godt trykk i flere områder. Jeg spiller mye Pink Floyd og skiva The Final Cut er et godt eksempel. Der skal det være slam fra både skarptromme, gitar og basstromme samtidig i enkelte partier.
Greia med Mezzo'ene er jo at du kan skru på en volumkontroll og øke mengden bass, men den øker jo i et større frekvensområde og de nederste oktavene kan fort bli for voldsomme. Derfor er det viktig at forsterker fôrer høyttaleren riktig.
Og du har helt rett i at mye effekt ikke er viktig for meg. Mezzo har en følsomhet på 107db, så 2-3w er tilstrekkelig.
845 skal sjekkes, har skjønt at det er et bra rør
Må nok be meg sjøl en tur til Kongsberg også. Har vært der før et par ganger, men det låter så fantastisk at det aldri kan gjentas for ofte.
45 blokkene til Olaps er fantastisk gode :cool:
De er utrolig oppløste og leverer et slam i særklasse, og dessuten; de er en perfekt match til Mezzo :)

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.204
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Aprops PARAFEED. Det lå lenge noen monotrinn etter dette prinsippet fra ASL(?) på Torget her.
Det har jeg ikke fått med meg. Vet du om de ble solgt?
Dove blokkene ?
Lurer på om ikke de er solgt.

Har jo bare ligget ute i 6-7-8mnd'r :rolleyes:

/jan
Hvem sa at jeg var kjapp på avtrekker'n:confused:
Har nok sett de, men det er først nå jeg har tenkt på utskiftning, og da trenger jeg ikke bli minnet på alt jeg gikk glipp av:rolleyes:

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.204
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
845 har baller og kontroll og krefter i bøtter og spann. Vær obs på at du kan få høyere tomgangstøy en du er vant til idag.
Hmmm brum og støy er jeg allergisk for. Har prøvd det og det gnager i øregangene.
Takk for advarselen.

M

mo ha dk

Gjest
Hmmm brum og støy er jeg allergisk for. Har prøvd det og det gnager i øregangene.
Takk for advarselen.
Har aldrig hatt problemer med støy fra de 845 forsterkere jeg har benyttet sammen med Duo Omega. Hadde mer støy fra BP og EAR

• Liker
Topp Bunn