Service og kundeoppfylging

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Ganske spesielt dette. Det meste av utstyret er helt ordinære klasse a/b eller rørforsterkere som har eksistert i hvor mange tiår? Allikevel må man sende det jorden rundt. Skjønner at alt ikke er like servicevennlig å reparere, men for en legmann som meg virker dette direkte irrasjonelt.
 
S

svk

Gjest
Har eid 3 stereo forsterkere.2 av 3 måtte inn på rep.
Er noe herk å sende inn,da det veier en del.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
All honnør til HiFi Stasjonen som hjalp.

Men VTL sin policy står til stryk:

Hei
Ja, gav beskjed til xxxx at han kunne levere den til Dalen’s eller deg, alt ettersom det passet han best.
Ellers må han sende den til USA og det er minimum 5000,- + mva i frakt. Ja, VTL gir deg nok bare svada. De er desverre slik.
Det du må gjøre er :
Finn ut hva som er feil, plukk ut delene som er feil på og send dem til VTL adresse som er på websidene til VTL.
Jeg skal gi beskjed til VTL at de får en pakke med deler og be dem sende nye deler.
VTL forlanger alle gamle deler tilbake som må byttes, slik er det bare.
Man får ikke nye deler uten å sende de gamle tilbake.
Om du gir meg beskjed når du har sendt pakken med delene, og gir meg sendingsnummeret så gir jeg VTL beskjed om dette.
De nye delene kommer nok til meg, så send meg adressen din slik at jeg får sendt de nye delene til deg.
Mvh
Unto
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.715
Antall liker
13.199
Hva er greia? Tror disse folkene at de har funnet opp kald fusjon, puttet det i boksene og er redde for at noen skal stjele ideene deres?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kunne vært interessant å se en liste med korrelasjon mellom importør og tilhørende service verksted til hvert enkelt merke som blir importert. Tror dessverre at den lista hadde blitt kort...
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Man ser jo for øvrig på amerikanske fora at det kan være vel så ille internt i USA. Avstandene er jo voldsomme der så problematikken blir vel noe av det samme, bortsett fra at de slipper å krysse landegrensene.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.715
Antall liker
13.199
I USA kan man jo sende hvasomhelst fra hvorsomhelst til hvorsomhelst på en dag.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Man burde lagd en oversikt over hvilke merker som har service i Norge. Dette med å sende ting utenlands er ganske frustrerende.
Det burde strengt tatt ikke være nødvendig. Jeg tar det egentlig som en selvfølge hvis jeg kjøper noe av en norsk forhandler at vedkommende kan ordne reparasjon innen garanti- og reklamasjonstiden uten problemer, på en rask og problemfri måte. Dette er vel sånt som er nedfelt i kjøpsloven at man har krav på?

Men hvis noen lager en sånn liste, så er det fint å se helt konkret hvem som ikke har servicebiten på plass, så man kan sky disse forhandlerne som både pest og kolera.

Syns egentlig det er helt uhørt og direkte frekt å utgi seg for seriøs forhandler hvis man ikke klarer å få reparert de produktene man selger hvis det først oppstår en feil.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Kunne vært interessant å se en liste med korrelasjon mellom importør og tilhørende service verksted til hvert enkelt merke som blir importert. Tror dessverre at den lista hadde blitt kort...
For å si noe positivt også i denne tråden, vil jeg trekke fram Neby Hifi som har eget og svært oppegående verksted.
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Det burde strengt tatt ikke være nødvendig. Jeg tar det egentlig som en selvfølge hvis jeg kjøper noe av en norsk forhandler at vedkommende kan ordne reparasjon innen garanti- og reklamasjonstiden uten problemer, på en rask og problemfri måte. Dette er vel sånt som er nedfelt i kjøpsloven at man har krav på?

Men hvis noen lager en sånn liste, så er det fint å se helt konkret hvem som ikke har servicebiten på plass, så man kan sky disse forhandlerne som både pest og kolera.

Syns egentlig det er helt uhørt og direkte frekt å utgi seg for seriøs forhandler hvis man ikke klarer å få reparert de produktene man selger hvis det først oppstår en feil.
Jeg er selvsagt helt enig i premisset ditt, men når så ikke skjer så er man prisgitt det norske rettssystemet. Og hva hjelper det å kjøre sak mot et lite ENK hvor eieren har intet til utlegg, og så videre?
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Det siste var et litt spesielt eksempel, men det er ikke noe lettere mot et lite AS.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
For å si noe positivt også i denne tråden, vil jeg trekke fram Neby Hifi som har eget og svært oppegående verksted.
Jeg ser ikke noe negativt i at bedrifter er gjennomsiktige ifht hvor god service de kan yte 😊 . Snarere tvert imot, noen er flinke. Dessverre er ikke alle der. Dette kunne vært en sak for "pressen" som dekker bransjen å avdekke hvilke importører som gjør reparasjoner lokalt med dyktige folk.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg er selvsagt helt enig i premisset ditt, men når så ikke skjer så er man prisgitt det norske rettssystemet. Og hva hjelper det å kjøre sak mot et lite ENK hvor eieren har intet til utlegg, og så videre?
Nei, er det jeg mener. Da er det bedre å handle andre steder, hvis man vet på forhånd hvem som ikke har dette i orden. Utvalget blir jo mindre og kjipere, men man slipper iallfall å måtte kaste ting hvis de går i stykker.
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Nei, er det jeg mener. Da er det bedre å handle andre steder, hvis man vet på forhånd hvem som ikke har dette i orden. Utvalget blir jo mindre og kjipere, men man slipper iallfall å måtte kaste ting hvis de går i stykker.
Vi er helt på linje!
 
M

MarkusH

Gjest
brukt er veldig greit eller nye produkter som er veldig gode og grisebillige.
sjekk ut outleten til elkjop og hifiklubben
Nye gode produkter som er grisebillige finnes ikke. Nei, her går det i vintage eller foregående vintage forforsterkere som har sine beste år bak seg, kilder i samma slengen og høyttalere fra det siste århundre holder i massevis. Synes jeg har slått på stortromma når jeg har fått kjøpt meg 'hi-end-på-budsjett' til halv pris, bonusen var at det var drømmehøyttalerne mine og det er og forblir det enn så lenge. Har dessverre hørt noe av det som blir skrytt opp i skyene her inne, uten at jeg kan si at det imponerte meg det minste. Har nådd 'toppen' mtp store og dyre innkjøp til lyd og bilde, så det er nok ingen hifi-butikker som får klå nedi lommeboka mi, nei.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg ser ikke noe negativt i at bedrifter er gjennomsiktige ifht hvor god service de kan yte 😊 . Snarere tvert imot, noen er flinke. Dessverre er ikke alle der. Dette kunne vært en sak for "pressen" som dekker bransjen å avdekke hvilke importører som gjør reparasjoner lokalt med dyktige folk.
Litt usikker på hvilken vinkling en sånn sak skulle hatt, men jeg er helt for gjennomsiktighet på sånt som dette ja. Og det er jo flere som er flinke som du sier, som det virker helt trygt å handle av.

Og i rettferdighetens navn er det jo produsentene som er problemet mange ganger og ikke forhandleren, men det er jo fortsatt de som har valgt å selge disse merkene her i landet. Har hatt dårlig erfaringer med iallfall to merker som jeg kommer på i farta, som ble solgt av en stor aktør.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det burde strengt tatt ikke være nødvendig. Jeg tar det egentlig som en selvfølge hvis jeg kjøper noe av en norsk forhandler at vedkommende kan ordne reparasjon innen garanti- og reklamasjonstiden uten problemer, på en rask og problemfri måte. Dette er vel sånt som er nedfelt i kjøpsloven at man har krav på?

Men hvis noen lager en sånn liste, så er det fint å se helt konkret hvem som ikke har servicebiten på plass, så man kan sky disse forhandlerne som både pest og kolera.

Syns egentlig det er helt uhørt og direkte frekt å utgi seg for seriøs forhandler hvis man ikke klarer å få reparert de produktene man selger hvis det først oppstår en feil.
Er redd du har noen erfaringer til gode.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg ser ikke noe negativt i at bedrifter er gjennomsiktige ifht hvor god service de kan yte 😊 . Snarere tvert imot, noen er flinke. Dessverre er ikke alle der. Dette kunne vært en sak for "pressen" som dekker bransjen å avdekke hvilke importører som gjør reparasjoner lokalt med dyktige folk.
Jeg er redd denne bransjen er så liten eller smal at presse og andre tilsvarende organer ikke ser det som noen (god) sak.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jeg er redd denne bransjen er så liten eller smal at presse og andre tilsvarende organer ikke ser det som noen (god) sak.
Hvis ikke Stereo+ ser nytten av å bidra til økt gjennomsiktighet i bransjen kan de enkelt legge ned. Vi har ikke bruk for nok et gadget blad som deklamerer EISA tester.. Mye ble lovet i første utgave av bladet så jeg regner med at Stereo+ ser i egeninteresse at de jobber med en slik sak.
 

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.656
Antall liker
4.302
Sted
Bartistan
For å fortsette Bambis forsøk på positivitet vil jeg (igjen) skryte av Andervik Audio. Problem fiksa uten tøys. Jeg fikk for meg at TA gjorde jobben sjøl etter å ha fått deler fra produsent, men er ikke sikker da dette er noen år siden nå.
Knirkefritt åkke som :)

EDIT: og Audiomix var tålmodigheta sjøl da jeg ringte ham ang småknirk i en røramp. Han satt uansett fast i bilen som skulle på service :giggle:
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Litt usikker på hvilken vinkling en sånn sak skulle hatt, men jeg er helt for gjennomsiktighet på sånt som dette ja. Og det er jo flere som er flinke som du sier, som det virker helt trygt å handle av.

Og i rettferdighetens navn er det jo produsentene som er problemet mange ganger og ikke forhandleren, men det er jo fortsatt de som har valgt å selge disse merkene her i landet. Har hatt dårlig erfaringer med iallfall to merker som jeg kommer på i farta, som ble solgt av en stor aktør.
Det stemmer langt på vei.
Men det er importørens jobb å etablere et ryddig forhold mht support og service.
Jeg har nevnt VTL som et fryktelig eksempel.
Slektningen Manley derimot er til de grader eksemplarisk.
I disse Corona tider jobbet selveste sjefa EveAnna Manley døgnet rundt for å ordne opp i tekniske problemer.
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Transport. Er det noe de kan i USA så er det logistikk
Jeg må nesten ta deg på ordet der, siden jeg ikke aner noe om det. Jeg tenkte mer på at amerikanske produsenter ikke nødvendigvis er så serviceinnstilt i USA heller, men er jo klar over at man ikke skal ta alt på nettet for god fisk.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Fire uker er kanskje til å leve med.
At dette ikke kunne fikses i Norge er helt ubergripelig.
Tror HFK har verkstedet sitt i Danmark, husker de sendte noe jeg reklamerte på en gang dit også. Men selv om det tok lang tid fikset de feilen uten spørsmål, som var det viktigste for meg.

Så selv om det er nærmest umulig å få rabatt der og de har litt traust utvalg, framstår iallfall hifi-klubben som et sted det er helt trygt å handle. Gull verdt for en aktør i denne bransjen, spør du meg.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det stemmer langt på vei.
Men det er importørens jobb å etablere et ryddig forhold mht support og service.
Jeg har nevnt VTL som et fryktelig eksempel.
Slektningen Manley derimot er til de grader eksemplarisk.
I disse Corona tider jobbet selveste sjefa EveAnna Manley døgnet rundt for å ordne opp i tekniske problemer.
Syns å erindre at det har versert noen skrekkeksempler om VTL tidligere også, men de er jo ikke alene om det. For meg er sånne historier avskrekkende nok til at de havner på nei-lista mi, men det er fint å få vite om de som er til å stole på også. Manley noteres bak øret ifall jeg plutselig skulle bli styrtrik og få lyst på rørutstyr igjen. :)
 
S

svk

Gjest
Tror HFK har verkstedet sitt i Danmark, husker de sendte noe jeg reklamerte på en gang dit også. Men selv om det tok lang tid fikset de feilen uten spørsmål, som var det viktigste for meg.

Så selv om det er nærmest umulig å få rabatt der og de har litt traust utvalg, framstår iallfall hifi-klubben som et sted det er helt trygt å handle. Gull verdt for en aktør i denne bransjen, spør du meg.
Klagen min ordnet de uten problemer.kjøpt på nett med 6års garanti.klaget å hentet reparert produkt i lokal butikk. Så der er hifiklubben gode
 

sbf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2009
Innlegg
178
Antall liker
214
Torget vurderinger
1
Det burde strengt tatt ikke være nødvendig. Jeg tar det egentlig som en selvfølge hvis jeg kjøper noe av en norsk forhandler at vedkommende kan ordne reparasjon innen garanti- og reklamasjonstiden uten problemer, på en rask og problemfri måte. Dette er vel sånt som er nedfelt i kjøpsloven at man har krav på?
Har erfart at dette ikke bare er et problem innen HIFI. Samme problemstilling dersom man kjøper litt spesielle sykkelkomponeneter fra det store utland. I det tilfellet noen ganger forsterket av at man faktisk kjøper fra utlandet, og den norske representanten ikke har ansvar iht kjøpslov.

Men jeg tenker et det verste er når man ikke har utlånsprodukter i reperasjonsperioden. Jeg kan leve med at en forsterker kanskje må til Japan, men da forventer jeg to ting 1) praktisk støtte til å sende dersom det er behov for det 2) et låneprodukt i ventetiden
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.424
Antall liker
17.118
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg har egentlig vært "heldig" - og har kun hatt étt tilfelle av behov for reparasjoner.
Det var inngangsvelgeren på en Arcam som etter snaut 3-års tid fikk vakkel. Tok den med til OHC og fikk beskjed om at den var utenfor garanti. Da spurte jeg hr. Tømmervik (mhv til kjøpsloven) om han mente at produktet de representerte og solgte til snaut 10K ikke var ment å "vare" i mer enn drøyt 2 år, og at det i såfall kanskje var noe allmenheten hadde interesse i å få kjennskap til. Da begynte fløyta å spille litt annen musikk og Arcam´n ble reparert uten kostnad for meg.

Mht serviceinnstilling så synes jeg generelt de aller fleste yter god service/oppfølging.
Har egentlig bare positivt å si om NAT, Gjallarhorn, Audioaktøren, PM Audio, Mala, Multirom, EB, NSD, HiFi Guiden, Stereofil, Eksakt og HFK. Et ørlite minus i margen til OHC.

Når det gjelder service/rep så er det vel egentlig ingen importører nå som utfører slikt i egen rekker. I hovedsak baserer de seg på avtaler med Dalens og Servicekompaniet.

At enkelte produsenter reserverer seg for lokal reparasjon har jeg noe forståelse for, men (foruten å kanskje være noe mer "åpne" mht informasjon om dette) egentlig ikke noe vi kan laste de norske importørene/forhandlerne for.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg har egentlig vært "heldig" - og har kun hatt étt tilfelle av behov for reparasjoner.
Det var inngangsvelgeren på en Arcam som etter snaut 3-års tid fikk vakkel. Tok den med til OHC og fikk beskjed om at den var utenfor garanti. Da spurte jeg hr. Tømmervik (mhv til kjøpsloven) om han mente at produktet de representerte og solgte til snaut 10K ikke var ment å "vare" i mer enn drøyt 2 år, og at det i såfall kanskje var noe allmenheten hadde interesse i å få kjennskap til. Da begynte fløyta å spille litt annen musikk og Arcam´n ble reparert uten kostnad for meg.

Mht serviceinnstilling så synes jeg generelt de aller fleste yter god service/oppfølging.
Har egentlig bare positivt å si om NAT, Gjallarhorn, Audioaktøren, PM Audio, Mala, Multirom, EB, NSD, HiFi Guiden, Stereofil, Eksakt og HFK. Et ørlite minus i margen til OHC.


Når det gjelder service/rep så er det vel egentlig ingen importører nå som utfører slikt i egen rekker. I hovedsak baserer de seg på avtaler med Dalens og Servicekompaniet.

At enkelte produsenter reserverer seg for lokal reparasjon har jeg noe forståelse for, men (foruten å kanskje være noe mer "åpne" mht informasjon om dette) egentlig ikke noe vi kan laste de norske importørene/forhandlerne for.
OHC er vel den butikken jeg ikke handler mer, men det har ikke noe med Tømmervik å gjøre.

Når det gjelder service/rep, så har jeg prøvd å gi velfortjent kred til Neby Hifi tidigere i tråden også, de har sitt eget serviceverksted med svært kompetente folk. Men de er vel kanskje unntaket som bekrefter regelen. Men jeg syns det vitner om en seriøs og gjennomtenkt holdning til det de driver med, at de faktisk har ansatte som kan reparere ting lokalt uten å måtte sende ting utenlands eller til en tredjepart.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Har erfart at dette ikke bare er et problem innen HIFI. Samme problemstilling dersom man kjøper litt spesielle sykkelkomponeneter fra det store utland. I det tilfellet noen ganger forsterket av at man faktisk kjøper fra utlandet, og den norske representanten ikke har ansvar iht kjøpslov.

Men jeg tenker et det verste er når man ikke har utlånsprodukter i reperasjonsperioden. Jeg kan leve med at en forsterker kanskje må til Japan, men da forventer jeg to ting 1) praktisk støtte til å sende dersom det er behov for det 2) et låneprodukt i ventetiden
Hvis det er noe som må sendes til Japan innenfor garanti eller reklamasjonsperioden, så gjør man vel ikke det selv? Det er det jo importøren som får stå for. Ærlig talt. :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.424
Antall liker
17.118
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Men de er vel kanskje unntaket som bekrefter regelen. Men jeg syns det vitner om en seriøs og gjennomtenkt holdning til det de driver med, at de faktisk har ansatte som kan reparere ting lokalt uten å måtte sende ting utenlands eller til en tredjepart.
Den gang jeg jobbet hos Atlas, som den gang var importør av Pioneer, AR mm så hadde de egen serviceavdeling - og det var tilsvarende hos flere andre. Men, av flere årsaker er ikke det lønnsomt i dag. En tredjepartsaktør m/tilstrekkelig kompetanse er en helt ok løsning.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Tidligere norsk Mark Levinson importør ville ikke reparere ML.
Leverte den på verksted i Haugesund,
de fikk den ikke til, ødela vel mer enn de fikset.
Dalens ville ikke se på ett effekttrinn da den var full av mosfet.
HiFi-Guiden har/hadde repratør som ordnet det meste.
Så har vi enkelt personer med nærmest medfødte evner, fikser det meste, ofte uten skjema.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Den gang jeg jobbet hos Atlas, som den gang var importør av Pioneer, AR mm så hadde de egen serviceavdeling - og det var tilsvarende hos flere andre. Men, av flere årsaker er ikke det lønnsomt i dag. En tredjepartsaktør m/tilstrekkelig kompetanse er en helt ok løsning.
Jada, det er helt ok så lenge ting blir reparert, det er det viktigste.

Såvidt jeg vet har Neby fortsatt sin serviceavdeling, så det er jo mulig å få det til. Men de har kanskje mer finansielle muskler enn den gjengse importør, hva vet vel jeg. Jeg syns bare det inngir tillit at de faktisk har dette. Det er litt gammeldags, men på en god måte.
 
U

utgatt27022

Gjest
Gjallarhorn har en meget god service og god oppfolging. Mye bra utstyr of bra priser. Esprit kabler kan anbefales.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Apropos service.
De som gir tommelen opp for god service, hva mener dere?
Teknisk service når problemer oppstår?
Grei mht tilakemeldinger og annen sk kommunikasjon?
 
Topp Bunn