Serietråd - tips & diskusjon om serier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.570
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.383
    Sted
    Trondheim
    Jeg så nettopp første episode av "Chief of war" på AppleTV. Om samlingen av Hawaii på 1800-tallet da hver øy hadde sin egen konge. Skal ikke si så mye om serien - det er litt for tidlig etter bare en episode - men en ting likte jeg veldig godt. De snakker "Hawaiansk" ikke engelsk!
    Det bringer tilbake minner fra krigsfilmer fra 60-tallet der tyskere snakket tysk, italienere snakket italiensk osv...

Man må selvfølgelig da lese undertekstene for å få med seg dialogen, men det er en liten pris å betale for den autentisiteten det gir (forutsatt at de faktisk snakker "Hawaiansk" - regner med at det er dubbet, men hva vet vel jeg. Jason Momoa spiller hovedrollen, og han er jo fra Hawaii, så han snakker sikkert språket).
    Enn om det i en engelsk krimserie fra Wales ble snakket walisisk! Det hadde vært noe.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.739
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tenker å se den når hele sesongen er ute. Lurer litt på hvor langt frem de skal følge historien; til samlingen er fullført, eller til
    Dole_logo.jpg
    styrtet den siste dronningen, Liliʻuokalani, i ananasens og den tøylesløse kapitalismens navn.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.357
    Sted
    Market Snodsbury
    Enn om det i en engelsk krimserie fra Wales ble snakket walisisk! Det hadde vært noe.
    Hinterland kom i to utgåver, både walisisk og engelsk.

Wikipedia skrev:
    Each scene was filmed twice, in the English and Welsh languages, apart from a few scenes where Welsh with subtitles is used for the English version.
    Eg såg den walisisk-språklege med teksting, og likte den godt. Som krimserie var han vel midt på treet, men språket drog opp.

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.100
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Har en episode igjen av Untamed (Netflix). Selv om jeg kjenner meg igjen i anmeldelsen fungerer det bedre for meg. Flotte bilder, godt spill, og et manus jeg tror på. Med forbehold om at det ikke klapper sammen i finalen, så ser jeg frem til sesong2. Terningkast 4-5.

Rallar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Antall liker
    1.013
    Sted
    Hadeland
    Jeg så nettopp første episode av "Chief of war" på AppleTV. Om samlingen av Hawaii på 1800-tallet da hver øy hadde sin egen konge. Skal ikke si så mye om serien - det er litt for tidlig etter bare en episode - men en ting likte jeg veldig godt. De snakker "Hawaiansk" ikke engelsk!
    Det bringer tilbake minner fra krigsfilmer fra 60-tallet der tyskere snakket tysk, italienere snakket italiensk osv...

Man må selvfølgelig da lese undertekstene for å få med seg dialogen, men det er en liten pris å betale for den autentisiteten det gir (forutsatt at de faktisk snakker "Hawaiansk" - regner med at det er dubbet, men hva vet vel jeg. Jason Momoa spiller hovedrollen, og han er jo fra Hawaii, så han snakker sikkert språket).
    Helt enig i at det blir mer ekte når de ikke snakke engelsk, jeg så to episoder i går og det virker lovende.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.570
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6
    Har en episode igjen av Untamed (Netflix). Selv om jeg kjenner meg igjen i anmeldelsen fungerer det bedre for meg. Flotte bilder, godt spill, og et manus jeg tror på. Med forbehold om at det ikke klapper sammen i finalen, så ser jeg frem til sesong2. Terningkast 4-5.
    Jeg har sett hele serien. Grei underholdning, men ikke på nivå med True Detective.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.839
    Den Siste Festen på NRK overlever man når kona er lei drap og blodpøler. Lett humor fra Australia.

Jack Wrights Siste Vilje på NRK hakket bedre, men vær advart at sesong 1 slutter med en klippe-henger.

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    29.252
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    7

Rallar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Antall liker
    1.013
    Sted
    Hadeland
    Sett ferdig Untamed, likte den veldig godt, gode skuespillere, grei nok historie og flott natur, kjenner igjen deler av parken fra skjermsparer på Apple TV.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.291
    Untamed er bra, Sjakalen er bra, Modland er bra. Men ikke lett å finne bra saker i jungelen av middelmådige filmer der ute.
    Men har fortsatt bare 1 episode på The Art Of Joy p,g,a altibox tror jeg. Har vært i kontakt med de 3 ganger og de har en sak og har ringt meg tilbake og sagt jeg må vente på de neste 5 episodene gjennom altibox og det liker jeg ikke, så vurdere annen TV kilde.

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.269
    Sted
    Polen
    Sett ferdig Untamed, likte den veldig godt, gode skuespillere, grei nok historie og flott natur, kjenner igjen deler av parken fra skjermsparer på Apple TV.
    Slukte Untamed i ett i dag. Den begynte med et smell og fislet gradvis ut. Fra tøff thriller til nesten familiedrama.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.739
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Likte The Fall veldig godt når jeg så den og seriemorderen var nok ikke like oppbrukt i 2013.

Helt enig når det gjelder Anderson.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.839
    Må innrømme jeg aldri så ferdig The Fall og er lettere overrasket når jeg ser at den får 8.1.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.446
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg er fortsatt på sesong 1, men kan kanskje tenke meg at det blir vanskelig å holde spenningen oppe når vi nærmer oss sesong 3.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.446
    Sted
    Sølvbyen
    Begynt å se The Fall, og hittil virker det bra selv om den seriemordergreia kanskje er litt oppbrukt. Gillian Anderson har aldri fått den helt store stjernestatusen føler jeg, men jeg tror aldri jeg har sett henne gjøre en dårlig rolle.

Binget ferdig denne i går kveld, men var ganske trøtt etter at jeg sov heller lite natten før, så sovnet noen ganger underveis og måtte gå tilbake et par ganger og se på nytt. Ja, dette var veldig bra laget, velspilt og alt det der, men også en litt utmattende serie å ta inn. Veldig dystert, og på en måte er jeg glad de ikke prøvde å glorifisere seriemordere og gjøre dem litt "kule" sånn en del andre filmer og serier kanskje har gjort. Her er det ingenting annet enn mørke, tomhet, og smerte å finne, og det tror jeg er nærmere sannheten om seriemordere enn den litt mytiske og eksentriske "stjernestatusen" de har fått enkelte steder i populærkulturen de siste tiårene. Jeg syns 8/10 på imdb var en fortjent rating.

Fun fact:

Cubitt was inspired by guitar manufacturing companies when naming some of his characters; Stella, Gibson and Spector are brands of guitar, as are Benedetto, Brawley, Breedlove, Burns, Eastwood, Hagstrom, James Olson, James Tyler, Kay, Martin, Music Man, Paul Reed Smith, Rick Turner, Stagg, Terry McInturff, and Tom Anderson.[31]

• Liker
    Reaksjoner: JMM

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.739
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    For å referere til alderen igjen så tror jeg også at det var litt enklere å gjøre den helmørk i 2013, når normen fremdeles var en episode i uken eller whatever (jeg tror den debuterte slik). Jeg tviler på at noen vurderte hvordan den ville fremstå for folk som binger hele greia i ett.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.357
    Sted
    Market Snodsbury
    Starta på Wednesday S2 (Netflix) som familieunderhaldning.

Framleis bra, sjølv om tja, hovudkarakteren ikkje akkurat er konsistent. Ho er best når ho kan levera sardoniske oneliners, og det er alltid berre såvidt dette funkar i kostskule-drama-sjangeren. Det er kanskje berre takk vere Tim Burton (og Jenna Ortega sjølv) at det faktisk gjer det.

Det kjenst liksom som om det alltid er eit knepp unna å vera eit desperat forsøk på å vera ein litt kulare variant av Harry Potter og Monster High.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.446
    Sted
    Sølvbyen
    For å referere til alderen igjen så tror jeg også at det var litt enklere å gjøre den helmørk i 2013, når normen fremdeles var en episode i uken eller whatever (jeg tror den debuterte slik). Jeg tviler på at noen vurderte hvordan den ville fremstå for folk som binger hele greia i ett.
    Jeg tenkte ærlig talt ikke over at dette kunne være noe de tok hensyn til engang, men ville trodd de var mer opptatt av å fortelle en historie slik de ønsket den skulle være. Ikke at de ville ta hensyn til min følsomme disposisjon i tilfelle jeg skulle finne på å binge den, om den ble laget nå i dag. 🙃

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.739
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Joa, enig i det selvsagt. Men jeg tror vel kanskje at man også lager en serie litt annerledes når man vet den sendes med en ukes opphold mellom episoder og når man vet den blir tilgjengelig en masse umiddelbart. Kanskje; jeg har egentlig ingen peiling.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.446
    Sted
    Sølvbyen
    Joa, enig i det selvsagt. Men jeg tror vel kanskje at man også lager en serie litt annerledes når man vet den sendes med en ukes opphold mellom episoder og når man vet den blir tilgjengelig en masse umiddelbart. Kanskje; jeg har egentlig ingen peiling.
    Kan godt hende du har rett, og jeg vil iallfall ikke undervurdere film og tv selskapers vilje til markedstilpasning og hva de tror vil tjene dem flest penger. Det er jo sikkert nok av eksempler på filmatiseringer og serieadapsjoner som har blitt dårligere enn originalverket fordi man prøver å treffe et eller annet marked, framfor å la historien få førsteprioritet.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.739
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Mer regelen enn unntaket for dagen. Det virker som produsenter, regissører og "show runners" i mange tilfeller er helt i det blå i forhold til hva markedene de henvender seg til faktisk ønsker.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.770
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi har gjort oss ferdige med E4 av House of Guinness på Netflix. Jeg var usikker etter E1, men det tar seg godt opp. Fruen synes at Prins Andrei* har blitt en fæling…

*James Norton

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn