Separatistbevegelse på Vestlandet

G

Gjestemedlem

Gjest
ErosLoveking skrev:
Nettopp, og jeg har mine tvil til at verken sunnmøringene eller nordmøringene vil være med på opplegget. Har nok potensielt en ny nasjon der også. Er det rart det blir krig. ::)
Grønnland er ganske underbefolket for tiden, så oppviglere fra Nordmøre kan reise dit.

Bergen har vært Befolket av Bergensere i 1000 år, så vi har derfor et uomtvistelig historisk krav på vestlandet som egen nasjon. Skaffer vi oss nok internasjonal sympati for våre lidelser som det å være underlagt Oslo er, så ser de nok alle de viktige nasjonene se gjennom fingrene med en mild utsortering av heterogene elementer i grenseområdene. Vi kan tilby amerikanerne en permanent militærbase på Håkonsvern og Fedje så skal du se at mørekonflikten ikke blir noen praktisk hindring selv om nødvendige tiltak settes i verk for å oprette ro, orden, fred og harmoni.

En FN styrke i Stavanger kan også være nødvendig for å forhindre rabalder fra siddisjihadister som ikke vil underlegge seg Bergens overherredømme frivillig.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
ErosLoveking skrev:
Nettopp, og jeg har mine tvil til at verken sunnmøringene eller nordmøringene vil være med på opplegget. Har nok potensielt en ny nasjon der også. Er det rart det blir krig. ::)
Grønnland er ganske underbefolket for tiden, så oppviglere fra Nordmøre kan reise dit.

Bergen har vært Befolket av Bergensere i 1000 år, så vi har derfor et uomtvistelig historisk krav på vestlandet som egen nasjon. Skaffer vi oss nok internasjonal sympati for våre lidelser som det å være underlagt Oslo er, så ser de nok alle de viktige nasjonene se gjennom fingrene med en mild utsortering av heterogene elementer i grenseområdene. Vi kan tilby amerikanerne en permanent militærbase på Håkonsvern og Fedje så skal du se at mørekonflikten ikke blir noen praktisk hindring selv om nødvendige tiltak settes i verk for å oprette ro, orden, fred og harmoni.

En FN styrke i Stavanger kan også være nødvendig for å forhindre rabalder fra siddisjihadister som ikke vil underlegge seg Bergens overherredømme frivillig.
Eg vil berre minne om at Eirk Raude kom frå Jæren. Så måtte han flytte, fordi han rauk uklar med dei fleste her i landet. Etter ei stund på Island, var han på kant med dei der også, difor for han vestover, til han oppdaga Grønland, og slo seg ned der. Medan sonen hans for endå lenger (var han i opposisjon til faren, tru?), oppdaga Vinland, og lot syster si busette seg der ei tid. Ho skremde dei innfødde (skrælingane - eit godt namn vi gjerne kunne brukt om visse aktørar der), flytta attende til Grønland. I nyare tid (sidan 1850) har det flytta om lag 800 000 nordmenn m.fl. vestover til same stad, hovudsakleg fordi dei kom på kant med alt og alle i heimlandet. Vi har no nesten 300 millionar misnøgde hissigproppar som kjem på kant med resten av verda der borte. Og dette er heilt sant.
Såleis er eg lite imponert. Dette har vi sett før. Og kan gjere det igjen. Bergensarane - vår tids skrælingar?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
No snakker du over deg igjen Arve. Grunnen til at folk dro til Amerika var ikkje at de kom på kant med alle, men at de så nye muligheter, eller manglet muligheter her. Altså e Vestlendingene de som e modige, nyskapende, de som griper muligheter og våger å ta noen sjanser.

No va det vel heller ikkje bergensere som i størst grad for over. Var man bondesønn nr. 2,3,4,5,6,7,8,9,10... osv. så hadde man jo ingen gård å arve. Da måtte man se seg om etter nokke ant. I Bergen var det vel ikkje så mange bønder.
Skræling kan du være sjøl.

G

Gjestemedlem

Gjest
Skrællig var vel en betegnelse på de innfødte som utflytterene møtte på Grønnland og deromkring. Skinnkledde eskimoer og indianere, og ikke på utflytterene selv.

Skrulling er vel et mer dekkende ord på de kranglevorne og overreligøse utflytterene som kom på kant med alt og alle vel?

Og bergensere vel, jeg kan godt tenke meg at møringer og slikt ble skremt av disses overlegenhet når de reiste sydover fra fattigdom og usle forhold og traff på disse i sivilisasjonens høyborg her i nord, og i ærefrykt pilte tilbake til sine robåter og satt kursen videre vestover.

Og resten er, som de sier, historie.

Østlandet er vel i dag de store snylterne som må lære sin plass i det nye systemet.

K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Gjestemedlem skrev:
knutinh skrev:
Terra-kommunene viser dog at det også i offentlig virksomhet kan være greit å ansette og stemme inn mennesker som enten kan regne eller har kritisk sans.
Ja jeg kunne godt tenke meg en ordning der man krever et vist nivå at utdanning og kunnskaper for å kunne bli folkevalgt. Det er er dålig ide å overlate styringen til husmødre og frisører. Politiker er den eneste jobben der inkompetanse blir betegnet som folkelighet og dermed noe attraktivt og inkluderende.
Hevder du med dette at husmødre nødvendigvis er kunnskapsløse?
Ikke nødvendigvis, kun at dette ikke bør være tilstrekkelig kvalifikasjon til å styre en kommune, et fylke eller å sitte i en regjering. De kan få lov til å stemme og slikt, men ellers bør listen legges litt høyere.
Tvert imot så bør vi få lov til å stemme hvem som helst inn som kommunepolitikere. Og hvis vi gjør et dårlig valg så bør vi oppleve dårligere kommunale tjenester.

Jeg tror at den eneste måten man kan bli engasjert i kommunepolitikk er dersom det er en reell fare for at ting går skeis. Dersom kommunepolitikk blir redusert til ufarlige valg i en sandkasse så har jeg ingen reell grunn for å sette meg inn i de som stiller til valg.

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
knutinh skrev:
Tvert imot så bør vi få lov til å stemme hvem som helst inn som kommunepolitikere. Og hvis vi gjør et dårlig valg så bør vi oppleve dårligere kommunale tjenester.

Jeg tror at den eneste måten man kan bli engasjert i kommunepolitikk er dersom det er en reell fare for at ting går skeis. Dersom kommunepolitikk blir redusert til ufarlige valg i en sandkasse så har jeg ingen reell grunn for å sette meg inn i de som stiller til valg.

-k
Enig i dette. Problemet er at listene settes opp uten at man har særlig mulighet til å påvirke, og muligheten til endring er begrenset. Man burde rett og slett ha mulighet til å plukke ut alle kandidatene man vil ha inn selv, på tvers av partigrenser, blant alle som stiller på listene.

K

knutinh

Gjest
Komponenten skrev:
Hva betyr disse strekene til knutinh? Kan han forklare det, de sier ikke meg så mye.

Om det er som det ser ut bør jo Oslo bli glad for å kvitte seg med resten av landet...
http://no.wikipedia.org/wiki/BNP
Bruttonasjonalproduktet (BNP) viser verdien av alt som skapes/produseres i et land, og omfatter verdiskapingen i all markedsrettet næringsvirksomhet, dessuten offentlig forvaltning, ideelle organisasjoner og produksjon for eget bruk. BNP brukes ofte som et mål på velstandsnivået i et land.

BNP er en indikator for samlet verdiskaping i et land, og gir samtidig uttrykk for opptjent bruttoinntekt fra innenlandsk produksjon. BNP tilsvarer den engelske forkortelsen GDP (Gross Domestic Product). BNP kan defineres og bestemmes ut fra tre ulike hovedmetoder (se de tre definisjonsblokkene nedenfor): henholdsvis produksjonsmetoden (I), utgiftsmetoden (II) og inntektsmetoden (III). I første blokk kan størrelsen «korreksjon for FISIM» alternativt inngå i produktinnsats, og i driftsresultat i tredje blokk, kort sagt det landet tjener i året.
Tilsvarende tall for 2004:
http://www.ssb.no/fnr/main.html

Fylkenes andeler av verdiskapningen i Norge holder seg stabil fra 2003 til 2004, selv om den per sysselsatt og per innbygger for Oslo og Akershus er noe høyere for 2004 enn for året før. Finnmark hadde klart størst investeringer i forhold til BNP i 2004.
...
Oslo hadde størst disponibel inntekt per innbygger
Oslo hadde høyest disponibel inntekt per innbygger i 2004, med 218 000 kroner. Akershus og Vestfold fulgte på plassene bak. Lavest lå Nord-Trøndelag med 153 000 og Nordland med 155 000 kroner.
...
Landsgjennomsnittet er i denne sammenhengen eksklusive bruttoproduktet på Kontinentalsokkelen og Svalbard. Som i tidligere år er det Oslo og Akershus som har høyest indekser, mens også Rogaland og Hordaland ligger over gjennomsnittet. Regnet per sysselsatt, er det fylkene fra og med Nord-Trøndelag og nordover som ligger lavest i forhold til landsgjennomsnittet.
Jeg regner med at det er vanskelig å finne objektive mål på hver enkelt regions bidrag til BNP som alle kan enes om. Siden de færreste produserer en vare for eksport i isolasjon, men er avhengig av leverandører og infrastruktur så får vi sikkert mange fine sekundære fenomener. "Alle"*) er f.eks enige i at offentlig ansatte er en ren utgiftspost helt til man trenger en tillatelse for å sette opp et bygg, eller en vei å frakte varer på.

Ved å f.eks kikke på total utbetalt lønn i et område så får man et visst inntrykk av hvor viktig "de som fastsetter lønna" mener at vedkommende er. Så kan man være enig eller uenig i lønnsnivået for f.eks hjemmehjeper vs fotballspillere.

SSB skriver ganske mye om slikt her:
http://www.ssb.no/vis/emner/09/01/begreper/begreper.html?id=BNP

Det er litt tung lesning for meg...

-k

*)Dvs konsensus i en indignert nett-diskusjon som denne.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Hvert fylke sitt land , det blir moro. ;)

Vestlandet vil nok ikke lykkes noe særlig som eget land. Hver fjord har jo sitt folk og sine meninger , og en rogalending tolerererer en haugalending, men ikke en bergenser....

Det jeg her kommer fram til etter nær 30 år utenfor Oslo er at det Vestlendinger har til felles er et grunnlegende og iboende mindreverdighetskompleks mht Østlendinger (Les Oslo/Akerhus).

Det er det egentlig ingen grunn til nå man ser hva vestlandet får til med pågangsmot og flaks (les olje).

Pengeflytterne,friøserene og byråkratene i Oslo vet fint lite hva som skjer av verdiskapning vestpå selv om de såvidt har hørt at det er noe oljegreier der borte..men hva som skjer i norges viktigste næringer vet de lite om , sammenlig Stavanger Aftenblad og Aftenposten over tid...

Hovednæringen i Oslo blir vel snart bompenger,men selv der ligger rogaland skyhøyt over...

Jaja ..det skal bli gøy å flytte østover igjen og få se solen litt oftene, kanskje jeg kan gå i shorts om sommeren også... ;), men vestlandet har en plass i hjertet.. :D så lykke til med eget land..

Jeg skulle ønske at politikere og representanter vestfra slutter å stå med lua i hånda og nikke stumt til hva byråkrater og politikere i sentrale strøk kan finne på..

mvh
Sleiven 1/2 østlending 1/3 Vestlending, 3/24 trønder, 1/24 finnmarking,.....

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
knutinh skrev:
Komponenten skrev:
Hva betyr disse strekene til knutinh? Kan han forklare det, de sier ikke meg så mye.

Om det er som det ser ut bør jo Oslo bli glad for å kvitte seg med resten av landet...
http://no.wikipedia.org/wiki/BNP
Bruttonasjonalproduktet (BNP) viser verdien av alt som skapes/produseres i et land, og omfatter verdiskapingen i all markedsrettet næringsvirksomhet, dessuten offentlig forvaltning, ideelle organisasjoner og produksjon for eget bruk. BNP brukes ofte som et mål på velstandsnivået i et land.

BNP er en indikator for samlet verdiskaping i et land, og gir samtidig uttrykk for opptjent bruttoinntekt fra innenlandsk produksjon. BNP tilsvarer den engelske forkortelsen GDP (Gross Domestic Product). BNP kan defineres og bestemmes ut fra tre ulike hovedmetoder (se de tre definisjonsblokkene nedenfor): henholdsvis produksjonsmetoden (I), utgiftsmetoden (II) og inntektsmetoden (III). I første blokk kan størrelsen «korreksjon for FISIM» alternativt inngå i produktinnsats, og i driftsresultat i tredje blokk, kort sagt det landet tjener i året.
Tilsvarende tall for 2004:
http://www.ssb.no/fnr/main.html

Fylkenes andeler av verdiskapningen i Norge holder seg stabil fra 2003 til 2004, selv om den per sysselsatt og per innbygger for Oslo og Akershus er noe høyere for 2004 enn for året før. Finnmark hadde klart størst investeringer i forhold til BNP i 2004.
...
Oslo hadde størst disponibel inntekt per innbygger
Oslo hadde høyest disponibel inntekt per innbygger i 2004, med 218 000 kroner. Akershus og Vestfold fulgte på plassene bak. Lavest lå Nord-Trøndelag med 153 000 og Nordland med 155 000 kroner.
...
Landsgjennomsnittet er i denne sammenhengen eksklusive bruttoproduktet på Kontinentalsokkelen og Svalbard. Som i tidligere år er det Oslo og Akershus som har høyest indekser, mens også Rogaland og Hordaland ligger over gjennomsnittet. Regnet per sysselsatt, er det fylkene fra og med Nord-Trøndelag og nordover som ligger lavest i forhold til landsgjennomsnittet.
Jeg regner med at det er vanskelig å finne objektive mål på hver enkelt regions bidrag til BNP som alle kan enes om. Siden de færreste produserer en vare for eksport i isolasjon, men er avhengig av leverandører og infrastruktur så får vi sikkert mange fine sekundære fenomener. "Alle"*) er f.eks enige i at offentlig ansatte er en ren utgiftspost helt til man trenger en tillatelse for å sette opp et bygg, eller en vei å frakte varer på.

Ved å f.eks kikke på total utbetalt lønn i et område så får man et visst inntrykk av hvor viktig "de som fastsetter lønna" mener at vedkommende er. Så kan man være enig eller uenig i lønnsnivået for f.eks hjemmehjeper vs fotballspillere.

SSB skriver ganske mye om slikt her:
http://www.ssb.no/vis/emner/09/01/begreper/begreper.html?id=BNP

Det er litt tung lesning for meg...

-k

*)Dvs konsensus i en indignert nett-diskusjon som denne.
Vanskelig å forstå hva som gjør utslag her.

Om et stort konsern har hovedkontoret sitt i Oslo, vil da inntektene til selskapet tilfalle Oslo og gjøre utslag på det de regner på her? Det er ikke reint få selskaper som har administrasjonen sin der, mens verdiskapningen stort sett foregår andre steder.

At man tjener mest i Oslo er ikke så rart, med tanke på boligpriser og andre utgifter må de vel ha såpass for å klare seg.

Sleiven:
Jeg tror det er feil å hevde at vestlendingene har et mindreverdighetskompleks overfor østlendinger. Heller en overbærenhet, lett ispedd litt irritasjon, overfor de der øst som tror at er er noe, og at alle andre bare er naive bønder og bygdetullinger... ;)
Som du nevner har mange ingen anelse om hva som foregår rundt omkring på nes og i fjorder her vest.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
knutinh skrev:
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Gjestemedlem skrev:
knutinh skrev:
Terra-kommunene viser dog at det også i offentlig virksomhet kan være greit å ansette og stemme inn mennesker som enten kan regne eller har kritisk sans.
Ja jeg kunne godt tenke meg en ordning der man krever et vist nivå at utdanning og kunnskaper for å kunne bli folkevalgt. Det er er dålig ide å overlate styringen til husmødre og frisører. Politiker er den eneste jobben der inkompetanse blir betegnet som folkelighet og dermed noe attraktivt og inkluderende.
Hevder du med dette at husmødre nødvendigvis er kunnskapsløse?
Ikke nødvendigvis, kun at dette ikke bør være tilstrekkelig kvalifikasjon til å styre en kommune, et fylke eller å sitte i en regjering. De kan få lov til å stemme og slikt, men ellers bør listen legges litt høyere.

-k
Kommunepolitikarane har vel ingenting med kommunale budsjett å gjere?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Sleiven:
1. Jeg tror det er feil å hevde at vestlendingene har et mindreverdighetskompleks overfor østlendinger.

2. Heller en overbærenhet, lett ispedd litt irritasjon, overfor de der øst som tror at er er noe, og at alle andre bare er naive bønder og bygdetullinger... ;)

3. Som du nevner har mange ingen anelse om hva som foregår rundt omkring på nes og i fjorder her vest.
1. Dette er sterkt misoppfatta. Vi er berre høflege av natur, og tek det pent når desse provinsialistane kjem på besøk.

2. Ikkje det eingong.

3. Ikkje sei meir, Kompe - dei må ikkje få vite om alle våre løyndomar.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Audiophile-Arve skrev:
Komponenten skrev:
Sleiven:
1. Jeg tror det er feil å hevde at vestlendingene har et mindreverdighetskompleks overfor østlendinger.

2. Heller en overbærenhet, lett ispedd litt irritasjon, overfor de der øst som tror at er er noe, og at alle andre bare er naive bønder og bygdetullinger... ;)

3. Som du nevner har mange ingen anelse om hva som foregår rundt omkring på nes og i fjorder her vest.
1. Dette er sterkt misoppfatta. Vi er berre høflege av natur, og tek det pent når desse provinsialistane kjem på besøk.

2. Ikkje det eingong.

Nei, ska vi si mer no får vi ta det på dialekt, kan jo ikkje risikere masseinnvandring heller... ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Komponenten skrev:
Sleiven:

2. Ikkje det eingong.

Nei, ska vi si mer no får vi ta det på dialekt, kan jo ikkje risikere masseinnvandring heller... ;)
Steikje ta da tyle de helde påme nofortida. Kankje risikere nåke, fordiatte dialekta mi liggje so tettopponde nynorsk standard, og det he no alle lært i skula. Soe må halde kjæft, æ e redde.

K

knutinh

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
knutinh skrev:

-k
Kommunepolitikarane har vel ingenting med kommunale budsjett å gjere?
(Mine uthevninger).

http://www.trondheim.kommune.no/attachment.ap?id=14181
Her kan du lese kommunepolitikernes budsjettforslag for 2008 i Trondheim kommune.

http://no.wikipedia.org/wiki/Norges_kommuner
"Norske kommuner er det laveste lovpålagte administrative og folkevalgte nivået i Norge og deler landet inn i 430 administrative områder. Kommunene har ansvar for en rekke basisoppgaver som grunnskole, primærhelsetjeneste, arealplanlegging og tekniske tjenester"

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Audiophile-Arve skrev:
Komponenten skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Komponenten skrev:
Sleiven:

2. Ikkje det eingong.

Steikje ta da tyle de helde påme nofortida. Kankje risikere nåke, fordiatte dialekta mi liggje so tettopponde nynorsk standard, og det he no alle lært i skula. Soe må halde kjæft, æ e redde.
Der ser du ulempene med å være så standhaftig motstander av de endringen eg foreslo i mållaget... ;D

K

knutinh

Gjest
Komponenten skrev:

Om et stort konsern har hovedkontoret sitt i Oslo, vil da inntektene til selskapet tilfalle Oslo og gjøre utslag på det de regner på her? Det er ikke reint få selskaper som har administrasjonen sin der, mens verdiskapningen stort sett foregår andre steder.

At man tjener mest i Oslo er ikke så rart, med tanke på boligpriser og andre utgifter må de vel ha såpass for å klare seg.
Når frisører og kommuneansatte litt nedlatende omtales med at de ikke "bidrar", så vil de tas med i tallene over. Selvsagt interessant at de som snakker nedlatende om frisører, samtidig kan snakke veldig positivt om andre bransjer som må ha statsstøtte for å gå rundt :)

De får lønn for å utføre en jobb, og de som lønner dem, mener tydeligvis at de er verdt pengene.

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
knutinh skrev:
Komponenten skrev:

Når frisører og kommuneansatte litt nedlatende omtales med at de ikke "bidrar", så vil de tas med i tallene over. Selvsagt interessant at de som snakker nedlatende om frisører, samtidig kan snakke veldig positivt om andre bransjer som må ha statsstøtte for å gå rundt :)

De får lønn for å utføre en jobb, og de som lønner dem, mener tydeligvis at de er verdt pengene.

-k
Bidrar og bidrar, mange personer trengs for å få hjulene til å gå rundt, men om ingen finner opp hjulet og lager det så er vi like langt.Man kan som kjent ikke leve av å klippe hverandre, og de pengene staten bruker kommer fra et sted, dette kommer som en bombe på enkelte, men sånn er det.
Du svarte ikke på spørsmålet om hvordan dette er regnet ut. Lite vits med en oversikt man ikke forstår opphavet til.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Dere seperatister får nok bare fortsette å separere geitemelk for naturressursene dere snakker om tilhører den norske stat(les østlandet) og ville aldri inngå i en slik løsrivelse.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
knutinh skrev:
Komponenten skrev:

-k
Det å rekne på BNP er i beste fall ein peikepinn. Alle pengetransaksjonar går inn i dette, og ikkje berre det som er verdiskapande i forståinga at det aukar innteninga til landet. Dette er eit meir komplekst reknestykke som eg ikkje hugsar lenger, men grunnen til å rekne BNP er iallfall at det er så enkelt. Akkurat som å måle Watt og kalle det kvalitetskriteriet for god hifi.

G

Gjestemedlem

Gjest
knutinh skrev:
Selvsagt interessant at de som snakker nedlatende om frisører, samtidig kan snakke veldig positivt om andre bransjer som må ha statsstøtte for å gå rundt :)

Joda, der gjør en grei nok job de. Selv om frisører i norke ikke er så mye å skryte av stort sett.

Poenget er at man ikke skaper noen verdier hvis alle bare skal klippe håret på hverandre og vaske telefoner.

Da kan subsidierte bedrifter bidra mer til verdiskapingen totalt, selv om en bedrift trenger statstøtte. F.eks. alle som driver med landbruk i Norge vil jeg tro bidrar litt mer til verdiskapning enn de som filer fotneglene dine og hilser på deg i døren når du skal bo på hotel.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Det morsomste er jo at de som holder liv i det såkalte "Vestlandet" og som kommer fra hobby-byene Stavanger, Bergen og omegn. Hva med den dagen når oljen tar slutt (om ikke så altfor mange ti-år), så sitter sunnmøringene og ler rått i stresslessen sin og gomler pizza Grandiosa, som begge forøvrig er suksessrike eksportprodukter allerede den dag i dag til resten av Norges land. ;) ;) ;) ;)

Derfor kommer aldri en sunnmøring til å bli med på disse latterlige hobbyrevolusjonære tankene.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
En annen morsom ting er jo at de fleste som innbiller seg at de er med på å bidra til en så enorm verdiskapning, aldri har gjort en dritt i så måte i sitt liv. For "Vestlandets" del så kan en stor takk gå til utenlandske arbeidsinnvandrere.
(Tør påstå såpass, siden jeg jobbet (sveiss på prefab. etc.) med moduler (M30) på Heidrun-plattformen i 1992/93 )

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Ahh, dere der oppe på summørskysten er tilgitt deres uvitenhet. Vi andre priser oss lykkelig for at vi faktisk slipper å bo der. Fyttigrisen azz..Hallskotter som dere er. ;)
Forøvrig står alle skilt på ormen lange prosjektet på norsk engelsk...og polsk! ::)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Jaerbu skrev:
Ahh, dere der oppe på summørskysten er tilgitt deres uvitenhet. Vi andre priser oss lykkelig for at vi faktisk slipper å bo der. Fyttigrisen azz..Hallskotter som dere er. ;)
Forøvrig står alle skilt på ormen lange prosjektet på norsk engelsk...og polsk! ::)
Forøvrig må det sies at undertegnede ovehodet ikke liker eller omgås sunnmøringer, som den gode trønder jeg er......

Bare for å få avklart evt. misforståelser.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
ErosLoveking skrev:
Jaerbu skrev:
Forøvrig må det sies at undertegnede ovehodet ikke liker eller omgås sunnmøringer, som den gode trønder jeg er......

Bare for å få avklart evt. misforståelser.
Trønder? Du skulle berre visst. Trondheim er heimen til Trond frå Giske. Fullt av sunnmøringar der, du kan ikkje unngå å treffe dei, same kva du gjer.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ser ut til at det er en populær ide i vest med et nytt vestlandsparti:

http://www.ba.no/nyheter/politikk/article3416215.ece

"Meningsmåling som TNS Gallup har gjort for BA gir et smått oppsiktsvekkende resultat.

Av det representative utvalget på 600 bergensere, svarer 57 prosent at de kunne tenke seg å stemme på et slik parti.

43 prosent av de som har gjort seg opp en mening, sier de ikke kunne tenke seg å gi sin stemme til et vestlandsparti.

Opprøret borer seg kraftig inn i samtlige etablerte partier, men aller sterkest ser vi det i Frp. Tre av fire Frp-velgere sier at de kunne gitt sin stemme til et nytt regionalt parti."

Siste avsnitt er vel det mest lovende av dem alle. Hvis man kan gi FrP velgerene noe enda mer pusig og ensporet, så folater de gamlepartiet som rotter på et synkede skip. Jeg blir mer og mer overbevist om at et slikt nytt parti virkelig er en strålende ide.

Hvor kan man melde seg inn mon tro?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Nei men Deph da, skal du ikke se programmet først??

Du og jeg i samme parti? Hvordan skal det ta seg ut?? ;D ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Lurer bare på en sak: Hvordan har noen klart å finne etrepresentativt utvalg av bergensere? Og tillike bestående av kun 600 stykker?? Det kan da ikke være mulig?? ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Spiralis skrev:
Lurer bare på en sak: Hvordan har noen klart å finne etrepresentativt utvalg av bergensere? Og tillike bestående av kun 600 stykker?? Det kan da ikke være mulig?? ;D
Hva mener du?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Bergensere er da noe av de mest individualistiske som finnes. Er da ikke mulig å finne et representativt utvalg uten å inkludere hele byens befolkning!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Spiralis skrev:
Bergensere er da noe av de mest individualistiske som finnes. Er da ikke mulig å finne et representativt utvalg uten å inkludere hele byens befolkning!

Trodde alle bergensere var høyrøstede, selvopptatte, brautende, masete og selvgode, og derfor fremstår som omtrent like alle mann jeg... ::) ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Spiralis skrev:

Trodde alle bergensere var høyrøstede, selvopptatte, brautende, masete og selvgode, og derfor fremstår som omtrent like alle mann jeg... ::) ;)
Berre når dei er fleire saman.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Bergensere er handlekraftige og klartenkte folk som har reddet landet i krisetider. Nok å nevne Cristie, Mikkelsen og Hambro. Dessuten er de da morsomme. Nevner i fleng Bendixen, Teige,Tusberg og Davy.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
Men det må ikkje vere for mange av dei på ein gong. Då går det ille. Eg likar dei aller best ein og ein. Skal det vere mange bergenserar samla, bør ein spe dei ut med strilar i høve 1:2. Eventuelt tilsetje to sunnmøringar og ein trønder.

Topp Bunn