Separatistbevegelse på Vestlandet

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Hysh, hysh, må ikke tirre dem! Da kommer det bare en gærning løpende med salmeboka i den ene hånda og tørrfisken i den andre og skal ta igjen! ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Spiralis skrev:
Ingen fare med vestlendingene. De kommer aldri til å starte noe opprør eller væpna revolusjon.

Når verden går dem imot flytter de bare lenger vestover. Som Ivar Eskeland sa engang om islendinger: "De kom fra Norge hele gjengen. Skattenektere, kongemordere, utflytta vestlendinger og sunnmøringer på fisketur hele bunten!"

Er det ingen her som har tenkt over hvorfor amerikanerne er så rare? De er avkom etter utflyttede misfornøyde vestlendinger! ;D
Vår nyansatte informasjons- og forvirringsdirektør e i gang med oppgavene ser eg. Du klarer å roe stemningen helt ypperlig, fortsett sånn, så kan vi andre gå videre med det viktige arbeidet uten at nokken aner ka så foregår. :)

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Dersom Vestlandet sier takk for seg, og tar med seg olja, fisken og oppdrettsnæringa, må rest-Norge begynne å jobbe. Det er kanskje ikke så dumt. Eller foretrekker folk sammenslåing med Sverige?

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
BBking skrev:
Dersom Vestlandet sier takk for seg, og tar med seg olja, fisken og oppdrettsnæringa, må rest-Norge begynne å jobbe. Det er kanskje ikke så dumt. Eller foretrekker folk sammenslåing med Sverige?
En god ide, så slipper vi unna mye av pietismen og språkforvirringen.
Dessuten blir vi gode i Ishockey; inte så dumt.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
BBking skrev:
Eller foretrekker folk sammenslåing med Sverige?
Etter all sytinga her på HFS oppgjennom åra så er vel det like greit. Sverige er jo best i alt iflg. mange her.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.782
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nå reiser en Vestlending til London for infiltrasjon. Skal forsøke å rekruttere. Steinharde krav, men det vet alle her. De som ikke blir funnet gode nok som Vestlending kan ta turen til Øst.

EDIT: Fanken skulle tatt dette innlegget på dialekt...

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
bambadoo skrev:
Nå reiser en Vestlending til London for infiltrasjon. Skal forsøke å rekruttere. Steinharde krav, men det vet alle her. De som ikke blir funnet gode nok som Vestlending kan ta turen til Øst.

EDIT: Fanken skulle tatt dette innlegget på dialekt...
Mer en nok vestlendinger i Oslo, er de utvist eller....

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.782
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Både ja og nei - men Østlandet er mer enn Oslo er blitt meg fortalt..

EDIT: Og der ringer taxibilen. Dvs. hest og kjerre som skal kjøre meg til et svaberg. Der sitter Terje Vigen som skal ro meg over til England...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Audiophile-Arve skrev:
bambadoo skrev:

EDIT: Og der ringer taxibilen. Dvs. hest og kjerre som skal kjøre meg til et svaberg. Der sitter Terje Vigen som skal ro meg over til England...
Hah!
Terje skal til Danmark, han!
Det var forrige tur det, selv Terje må jo fornye seg i ny og ne.

Men ellers ser det jo ut som om alle egentlig e for dette. De der øst blir kvitt pietismen og språkforvirringen ( hah de skulle bare visst... pietismen og språkforvirringen kommer te å nå nye og uante høyder det øst om nokken år) og vi her vest, som jobber og sliter, får beholde fortjenesten som fortjent e, og kan kanskje unne oss nokken operasjoner eller en tur te legen når ikkje alle pengene sendes østover plutselig.

Om de vil begynne å jobbe, eller slå seg sammen med Sverige ska de få finne ut av selv, den slags legger ikkje vi oss opp i.

Lykke te i London bambadoo, vi stoler på deg...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Audiophile-Arve skrev:
bambadoo skrev:

Hah!
Terje skal til Danmark, han!
Det var forrige tur det, selv Terje må jo fornye seg i ny og ne.

Men ellers ser det jo ut som om alle egentlig e for dette. De der øst blir kvitt pietismen og språkforvirringen ( hah de skulle bare visst... pietismen og språkforvirringen kommer te å nå nye og uante høyder det øst om nokken år) og vi her vest, som jobber og sliter, får beholde fortjenesten som fortjent e, og kan kanskje unne oss nokken operasjoner eller en tur te legen når ikkje alle pengene sendes østover plutselig.

Om de vil begynne å jobbe, eller slå seg sammen med Sverige ska de få finne ut av selv, den slags legger ikkje vi oss opp i.

Lykke te i London bambadoo, vi stoler på deg...
Var det ikkje ditt bysbarn Christian Michelsen og Fritjof Nansen som var over til London sist vi ville ha orden på suvereniteten?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Nei nå svikter lærerstanden helt! Terje Vigen var da grangivelig i England! Les diktet en gang til Hr. Skulemester!

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Nei nå svikter lærerstanden helt! Terje Vigen var da grangivelig i England! Les diktet en gang til Hr. Skulemester!
Skulket vi noen timer på skolen Spiralis?

Gubben skulle da til Danmark for å drive harryhandel pga. den engelske handelsblokkanden og sultne familiemedlemmer. Eller svikter min hukommelse helt her?

Ng+

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
Unge mann, Terje vart rett nok kidnappa av engelskmannen (som han seinare berga livet til, trass i at han indirekte var skuld i at familien til Terje svalt i hel), men det var Danmark som var reisemålet. Han skulle hente korn heimatt, etter at det hadde vore uår og hungersnaud.
Eit par år etter vart det planta alm på vår lokale prestegard. Desse trea står enno, og er ei siste skanse mot eventuell hungersnaud. Alm skal nemleg vere godt til borkebrød....
Ein veit aldri, dersom olja skulle ta slutt.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jaja, då kom han vel til England då. Alle her rett, vi kan slutte å krangle. :)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Kompo har rett.Terje satt i "prison" i England! Riktig nok skulle han til Danmark men det er nok flere enn ham som i halvfylla på Fornebu og nå i nyere tid på Gærningmoen har satt seg på feil fly og endt opp i London istedet for i Køben!! Han startet på sett og vis en "tradisjon"? Han må nok sees på som en trendsetter!

Man skal i ærlighetens navn inrømme at det var "et lurespørsmål" eller en felle, - som virket så noenlunne bra! ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Kompo har rett.Terje satt i "prison" i England! Riktig nok skulle han til Danmark men det er nok flere enn ham som i halvfylla på Fornebu og nå i nyere tid på Gærningmoen har satt seg på feil fly og endt opp i London istedet for i Køben!! Han startet på sett og vis en "tradisjon"? Han må nok sees på som en trendsetter!

Man skal i ærlighetens navn inrømme at det var "et lurespørsmål" eller en felle, - som virket så noenlunne bra! ;D
Har har du snublet i din egen felle. Terje Vigen var i Danmark. Det var på tilbaketuren at han ble stoppet og tatt til fange og ikke på vei ut.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.089
Torget vurderinger
4
For oss som er møkk lei av kaffelattedrikkende Oslo-folk som trer avgifter og møkk ned over hodene våre, skriver de.
Drittungene har faktisk ikke forstått at det er vi vi kaffelattedrikkende Oslo-folk som blir nedrent av lærere, snekkere, lærere, fiskere, bønder og lærere fra bygdene som kommer til Løvebakkene for å spise seg late og fete på billig lunsj i Stortingskafèen og mens de sitter der med "stortingspensjon etter 3perioder" glitrende i øynene kommer på at de må jo vise for sambygdingene at de faktisk gjør noe i hovedstaden så da må de jammen finne noe å mene noe om og hvordan kan man bedre vise handlekraft og menings mot enn å vedta noen avgifter og lover ? Pføyyyy for noen skarrende drittunger !

K

knutinh

Gjest
Er det slik at naturforekomster langt uti havet "tilhører" en region av en nasjonalstat bare fordi den er nærmest? Det er vanskelig nok å se logikken i tildeling av havområde stat for stat (ofte er det vel første og sterkeste stat til mølla?)

Dersom vi trekker den logikken langt nok, så burde de 4 landeierne som eier landet hvor et fossefall finnes, kunne bygge ut vannkraft og registrere seg som en egen stat med skattefrihet fra resten av bygda?

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
knutinh skrev:
Er det slik at naturforekomster langt uti havet "tilhører" en region av en nasjonalstat bare fordi den er nærmest? Det er vanskelig nok å se logikken i tildeling av havområde stat for stat (ofte er det vel første og sterkeste stat til mølla?)

Dersom vi trekker den logikken langt nok, så burde de 4 landeierne som eier landet hvor et fossefall finnes, kunne bygge ut vannkraft og registrere seg som en egen stat med skattefrihet fra resten av bygda?

-k
Je selvsagt er det sånn. Oljen er vår, ikke Sverige sin. :)
Vi var en del av Sverige men brøt ut, kan man ikke fortsette med dette?

Ellers er det kjekt å se at Tore og Knut har tatt steget. Nå er det bare å melde seg inn. Håper man slipper å rote seg inn på facebook først...

Spradebassene i Oslo får finne en måte å klare seg selv på, det kan bli tøft.. ;) ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Man ser jo mange slike regionale konflikter rundt om i Europa basert på regionale økonomiske forskjeller. Lega Nord i Italia f.eks. jobber fro akkurat dette. De er leie av å subsidiere Roma og de fattige uproduktive landsdelene i syd.

Se heller på det hele som en hensiktsmessig forretningsmessig oppdeling i flere selskaper. Så kan de heller kjøpe varer og tjenster av hverandre på ekte borgelig vis.

Vi har jo allerede gode eksempler på at halvseriøse tullepartier får ganske stor oppslutning og muterer til mye rart etterhvert som de vokser til, og til og med legger seg til et skinn av seriøsitet i svake øyeblikk. Her hjemme er jo ikke en oppsluting på over 20% blitt uvanlig for slike bevegelser...

Så stå på gutter.

K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Man ser jo mange slike regionale konflikter rundt om i Europa basert på regionale økonomiske forskjeller. Lega Nord i Italia f.eks. jobber fro akkurat dette. De er leie av å subsidiere Roma og de fattige uproduktive landsdelene i syd.
Min egen oppvokstlandsdel har f.eks notorisk høy arbeidsledighet, lav utdanning, stor andel langtidstrygdede, og utmerker seg ved en rekke feilede industriprosjekter som i praksis var trygd fra AP.

Siden den landsdelen hverken er østlandet eller vestlandet så hadde det vært interessant å sett hva separatistene mener er objektivt "rett". La dem seile sin egen sjø?

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
knutinh skrev:
Gjestemedlem skrev:
Min egen oppvokstlandsdel har f.eks notorisk høy arbeidsledighet, lav utdanning, stor andel langtidstrygdede, og utmerker seg ved en rekke feilede industriprosjekter som i praksis var trygd fra AP.

Siden den landsdelen hverken er østlandet eller vestlandet så hadde det vært interessant å sett hva separatistene mener er objektivt "rett". La dem seile sin egen sjø?

-k
Skal man følge vanlige bedriftsøkonomiske prinsipper for AS Norge så gir det jo ikke noen mening i å subsidiere og holde liv i ulønnsomme landsdeler. Da kan de heller slås konkurs slik at tydelig signaliserer til de andre landsdelene at slik må man ikke te seg.

Vi kan jo også selge landsdelen til nye private eiere, som sikker får sving på produktiviteten og får det hele på rett kurs igjen uten statlige subsidier eller overføringer fra mer lønnsomme landsdeler.

Det handler jo om sunne økonomiske prisipper kontra sosialistisk sentimentalitet og overforbruk.

K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Skal man følge vanlige bedriftsøkonomiske prinsipper for AS Norge så gir det jo ikke noen mening i å subsidiere og holde liv i ulønnsomme landsdeler. Da kan de heller slås konkurs slik at tydelig signaliserer til de andre landsdelene at slik må man ikke te seg.

Vi kan jo også selge landsdelen til nye private eiere, som sikker får sving på produktiviteten og får det hele på rett kurs igjen uten statlige subsidier eller overføringer fra mer lønnsomme landsdeler.

Det handler jo om sunne økonomiske prisipper kontra sosialistisk sentimentalitet og overforbruk.
Jeg er hverken bedriftsøkonom eller sosial-økonom, men jeg tror ikke at logikken kan flyttes så enkelt over som det du antyder i ditt bruk av ironi som virkemiddel.

Terra-kommunene viser dog at det også i offentlig virksomhet kan være greit å ansette og stemme inn mennesker som enten kan regne eller har kritisk sans.

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
Tabellen du viser til er forsåvidt interessant. Men det store spørsmålet er om disse tallene samsvarer med de bevilgningene som gis til fylkene og landsdelene eller om noen kommer spesielt dålig ut i en slik direkte sammenligning.

Kritikken den senere tiden går vel ut på at dette er tilfelle.

G

Gjestemedlem

Gjest
knutinh skrev:
Terra-kommunene viser dog at det også i offentlig virksomhet kan være greit å ansette og stemme inn mennesker som enten kan regne eller har kritisk sans.
Ja jeg kunne godt tenke meg en ordning der man krever et vist nivå at utdanning og kunnskaper for å kunne bli folkevalgt. Det er er dålig ide å overlate styringen til husmødre og frisører. Politiker er den eneste jobben der inkompetanse blir betegnet som folkelighet og dermed noe attraktivt og inkluderende.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Spiralis skrev:

Har har du snublet i din egen felle. Terje Vigen var i Danmark. Det var på tilbaketuren at han ble stoppet og tatt til fange og ikke på vei ut.
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Man kan jo spørre seg om han i god gammel norsk tradisjon var så beruset at han aldri egentlig var klar over at han hadde vært i Damnark? :-\

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
knutinh skrev:
Ja jeg kunne godt tenke meg en ordning der man krever et vist nivå at utdanning og kunnskaper for å kunne bli folkevalgt. Det er er dålig ide å overlate styringen til husmødre og frisører. Politiker er den eneste jobben der inkompetanse blir betegnet som folkelighet og dermed noe attraktivt og inkluderende.
Hevder du med dette at husmødre nødvendigvis er kunnskapsløse?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Komponenten skrev:
Gjestemedlem skrev:
knutinh skrev:
eller fullt på høyde med frisører?

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Gjestemedlem skrev:
knutinh skrev:
Ikke nødvendigvis, kun at dette ikke bør være tilstrekkelig kvalifikasjon til å styre en kommune, et fylke eller å sitte i en regjering. De kan få lov til å stemme og slikt, men ellers bør listen legges litt høyere.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Gjestemedlem skrev:
knutinh skrev:
Ikke nødvendigvis, kun at dette ikke bør være tilstrekkelig kvalifikasjon til å styre en kommune, et fylke eller å sitte i en regjering. De kan få lov til å stemme og slikt, men ellers bør listen legges litt høyere.
Vel en husmor han faktisk være mer utdannet og mer kunnskapsrik enn en professer, bare så du vet det...

Hva betyr disse strekene til knutinh? Kan han forklare det, de sier ikke meg så mye.

Om det er som det ser ut bør jo Oslo bli glad for å kvitte seg med resten av landet...

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Hva betyr disse strekene til knutinh? Kan han forklare det, de sier ikke meg så mye.
De sier vel noe slikt som at i Oslo er halve arbeidsstokken slabbedasker på uproduktive sysselsettingstiltak. Mens den andre halvparten er overbetalte pappagutter og rentenister.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Slubbert skrev:
Hvorfor gidder du å bruke tid her når alle er duster?
Være irriterende mygg som endel andre her. Og du?

Ellers er jeg interessert i vinyl, vinyl og vinyl, samt rørforsterkere, høytalere og litt DAC. Men aller mest musikk, musikk og musikk.

Nok OT.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Hvem skal definere hva "Vestlandet" er? Kjenner jeg møringene rett, så gidder ikke de å dele med de lengre sør på kysten. ;)

Kom til å tenke på Ola Uteligger og låta "Møringen"

Møringen

Han Gammel-Erik han e møring, faren kom fra Bud
Det va han som fann opp trua på Gud
Han va sleip som ein fisk
Han sa: "Du ska vær grisk!
Det e det ellevte bud!"

Hu Maggie Thatcher hu e møring, mora kom fra Syltefjord'n
Det va hu som fann opp korrupsjon
Hu samla inn kollekt
Iblant venner og slekt
Og putta papirpengan nerri sko'n

Han Peter Botha han e møring, faren kom fra Olvundeid
Det va han som fann opp apartheid
Kvite kveita hengt'n her
Svarte hysa hengt'n der
Ufisk vart itj eingong veid

Leif Hagen han e møring, faren kom fra Vikebukt
Det va han som fann opp utukt og tukt
Han tjent sæ rik og feit
Ved å ri på ei geit
Så selgt'n skiten som a' skeit

Vidar Lønn-Arnesen e møring, faren kom fra Soggemo'n
Det va han som fann opp grammafon'
Am'rikansk musikk
E ber enn arsenikk
Te å drepe den norske tradisjon

Kong Alkohol han e møring, faren kom fra Overå
Det va han som fann opp dagen derpå
Da va hjernen som ei ert
Da va livet itjnå verdt
Så gi mæ, gi mæ ein knert

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Audiophile-Arve skrev:
Vestlandet er definert som Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland.

Nettopp, og jeg har mine tvil til at verken sunnmøringene eller nordmøringene vil være med på opplegget. Har nok potensielt en ny nasjon der også. Er det rart det blir krig. ::)

Topp Bunn