Selvgående varmeveksler?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Leser et tilbudsblad fra en leverandør av varmepumpe. Der står det "COP 4.04". Det er ikke ukjent at varmevekslere leverer mer varme enn det effektforbruket fra strømnettet tilsier. Det burde jo da være mulig å bruke litt av denne ekstra varmen til å generere elektrisitet nok til å drive pumpa? Så er det egentlig bare å starte pumpa med strømnettet, og når temperaturdifferansen mellom den ene og den andre siden av veksleren er stor nok, så vipper vi over en bryter som starter en motor som drives av temperaturdifferansen. Denne motoren driver en generator, eller pumpa direkte. Så har vi bokstavlig talt gratis fyring. Lages veksleren stor nok, kan vi drive hele husholdningen på energien som hentes fra luften utenfor ;)

Vidar

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.369
Torget vurderinger
1
Low-Q skrev:
Leser et tilbudsblad fra en leverandør av varmepumpe. Der står det "COP 4.04". Det er ikke ukjent at varmevekslere leverer mer varme enn det effektforbruket fra strømnettet tilsier. Det burde jo da være mulig å bruke litt av denne ekstra varmen til å generere elektrisitet nok til å drive pumpa? Så er det egentlig bare å starte pumpa med strømnettet, og når temperaturdifferansen mellom den ene og den andre siden av veksleren er stor nok, så vipper vi over en bryter som starter en motor som drives av temperaturdifferansen. Denne motoren driver en generator, eller pumpa direkte. Så har vi bokstavlig talt gratis fyring. Lages veksleren stor nok, kan vi drive hele husholdningen på energien som hentes fra luften utenfor ;)

Vidar
Sterlingmotor fikser den biffen, den trenger dog litt starthjelp, og jeg har ikke sett noen alment tilgjengelige kommersielle utgaver med sterlingmotor (ikke det at jeg har sett etter heller). se f.eks. www.kontax.co.uk for en «leketøysmodell» av en sterlingmotor (utsøkt kvalitet på de greien fra Kontax).

mvh
KJ

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.101
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Low-Q skrev:
Lages veksleren stor nok, kan vi drive hele husholdningen på energien som hentes fra luften utenfor ;)

Vidar
Da blir det jo enda kaldere ute din egoist.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.674
Torget vurderinger
0
erato skrev:
Da blir det jo enda kaldere ute din egoist.

Det ville jo være helt genialt så lenge problemet synes å være global oppvarming!

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Her er vi kun opptatt av egeninteresser ;D. Global nedkjøling og lokal oppvarming kommer jo med på kjøpet. Og med en gebyrfri oppvarming, går alle kullkraftverkene konkurs, og kloden blir renere.
Sterlingmotoren har jeg sett i drift. De er jo geniale, men leverer ikke så mye effekt de som representeres på youtube og andre plasser. En skikkelig effektiv motor som drar nytte av all energien som er til overs i varmeveksleren, bør det være duket for en helt grei generator som faktisk går på luft og kjærlighet (eller kjølighet). Magnetmotorer som drar nytte av temperaturdifferansen bør også være aktuelle, da oppvarming og nedkjøling av magneter gir en endring i magnetstyrken. Denne endringen kan så plukkes opp av en coil og levere ren strøm til hifianlegget også ;)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.369
Torget vurderinger
1
Low-Q skrev:
...
Sterlingmotoren har jeg sett i drift. De er jo geniale, men leverer ikke så mye effekt de som representeres på youtube og andre plasser.
...
Svenskene bruker sterlingmotor i ubåter (til framdrift mm). Noen solkraftverk (prototyper så vidt jeg vet) bruker sterlingmotor i kombinasjon med «parabolspeil». Energieffektiviteten er det ikke så mye å si på. Jeg mener å ha hørt (dvs hear say) at det er et par britiske produsenter av varmepumper som bruker sterlingmotor i noen apparaturer, jeg vet ikke om det er en kommersiell realitet eller om det bare er FOU.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sterling_engine

mvh
KJ

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
KJ skrev:
Low-Q skrev:
...
Sterlingmotoren har jeg sett i drift. De er jo geniale, men leverer ikke så mye effekt de som representeres på youtube og andre plasser.
...
Svenskene bruker sterlingmotor i ubåter (til framdrift mm). Noen solkraftverk (prototyper så vidt jeg vet) bruker sterlingmotor i kombinasjon med «parabolspeil». Energieffektiviteten er det ikke så mye å si på. Jeg mener å ha hørt (dvs hear say) at det er et par britiske produsenter av varmepumper som bruker sterlingmotor i noen apparaturer, jeg vet ikke om det er en kommersiell realitet eller om det bare er FOU.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sterling_engine

mvh
KJ
Duverden, her var det mye info - OG SÅ LETTVINT! Spørs om det ikke blir en aldri så liten "power plant" utenfor det nye huset. Driver og bygger hus nå, og da er det viktig å ha planene klare før murpussen legges på ;D
Skal ikke se helt bort i fra at en såpass effektiv og avgiftsfri løsning ikke er pushet mere fra regjeringen pga. mulig fall i avgifter til staten....Vi blir tvunget til å tenke miljø og betale for miljøsvineri, men olja skal vi bruke!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.369
Torget vurderinger
1
Low-Q skrev:
...
Duverden, her var det mye info - OG SÅ LETTVINT! Spørs om det ikke blir en aldri så liten "power plant" utenfor det nye huset. Driver og bygger hus nå, og da er det viktig å ha planene klare før murpussen legges på ;D
Skal ikke se helt bort i fra at en såpass effektiv og avgiftsfri løsning ikke er pushet mere fra regjeringen pga. mulig fall i avgifter til staten....Vi blir tvunget til å tenke miljø og betale for miljøsvineri, men olja skal vi bruke!
Skal du gjøre det ordentlig kan du vurdere et «jordvarmeanlegg» til varmevekslingen (avhengig av grunnforhold o.l.). Det blir antagelig dyrt, men kanskje tilstrekkelig effektivt og vedlikeholdsfritt til at det likevel kan bli «lønnsomt» (over tid). Gjøres det ordentllig er det omtenrt like effektivt til oppvarming om vinteren som nedkjøling om sommeren. (bare ikke fortell farbror stat for mye om hva du evt. planlegger, så kan det kanskje fortsatt værte «avgiftsfritt»)

mvh
KJ

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Hvorfor nøye seg med en? Kjøp 20 og selg strøm til hele nabolaget ;D

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
737
Torget vurderinger
1
Her er det nok på sin plass med et lite studium i termodynamiske virkningsgrader.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.369
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
Low-Q er stadig på jakt etter Perpetuum mobile ;D
Men en sterlingmotor er fasinerende nært ... jeg har en stående på ruteren hjemme, den puffer av gården og gjør aldeles ingen ting annnen enn å rotere med utgangspunkt i en temperaturforskjell på noen få grader.

mvh
KJ

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Pink_Panther skrev:
Jakten på den har pågått siden jeg kunne gå.. :) Sannheten er vel den at veien til den hellige gral er så dum og enkel at vi ikke finner den. Så lenge vi tenker for komplisert, er det eneste evivarende selve omveien dit....

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
KJ skrev:
Pink_Panther skrev:
Men en sterlingmotor er fasinerende nært ... jeg har en stående på ruteren hjemme, den puffer av gården og gjør aldeles ingen ting annnen enn å rotere med utgangspunkt i en temperaturforskjell på noen få grader.

mvh
KJ
Det er jo denne forskjellen i potensiale det som er hele cluet. Batterier er jo også et magasin med opparbeidet potensialforskjell, og i prinsippet det samme som en hvilken som helst annen potensialforskjell. En potensialforskjeller generellt sett i høyde, temperatur, magnetisme, stråling etc. ligger utenfor equilibrium. Så lenge potensialforskjellen holder på med å utligne kan vi høste den energien som da utveksles i prosessen.
Det er egentlig nokså smart å se i alternative retninger. Kraftselskapene har tenkt tanken allerede, og belaster oss forbrukere med regninger på en energi som i utganspunktet er gratis.

Vidar

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
737
Torget vurderinger
1
Det er viktig å huske et par ting her: Stirlingmotoren (staves med i, ikke e ), og absolutt alle andre varmekraftmaskiner, har en maksimal virkningsgrad bestemt av absoluttemperaturene den arbeider mellom. Dette er et av de imponerende stykker åndsverk som ble uttenkt før menneskene fikk datamaskiner, så de måtte tenke selv, og klarte det. Sjekk Carnot i oppslagsverkene og la deg imponere.

Stirlingmotoren kan lage strøm av å flytte varme. Varmepumpen bruker strøm for å flytte varme andre veien. Siden begge maskinene er mindre enn perfekte i sine respektive virkningsgrader, vil Stirlingmotoren flytte mer varme ut av huset for å lage strøm, enn varmepumpen flytter inn i huset, drevet av strømmen fra Stirlingmotoren.

For å tappe varmeenergien må du kjøle ned noen andres hus, ikke det du skal varme opp med varmepumpen.

Så enkelt er det :)

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
737
Torget vurderinger
1
Ja, greie de produktene der. Men det er altså ikke en Stirlingmotor som skal drive den samme varmepumpen som den skal få varmen fra ;D

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Kan man ikke bare stappe den ene delen av Stirlingmotoren i bakken, og la den andre delen være i friluft? Nå som det er 25minus ute, bør denne motoren varve minst 20 000 o/min! Jeg har grunnvann bare 2,5 meter under nybygget. Der er det nok noe å hente - så hvis noen reagerer på at Maura har blitt en innsjø (Mauravatn), er det bare'n Vidar som har stikki høl i bakken :D

Topp Bunn