Selvbygg Lowtherhøyttalere med bilder.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Blir dessverre både lite bilder og bygging for tiden.
helt slått ut av influensa.
Kommer etter hvert....

mvh
Uff, du får ha god bedring! Blir spennende å se når du blir ferdig. Her er det vinterferie og spilling på Lowther og rør hele dagen :)

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Fikk finér i går så til uken blir det frem med strykhjernet :p

Her er noen få bilder av høyttalerne, så langt.

Fronter og sokler har fått ett strøk med epoxy og et lag sprøytesparkel

Klar til pussing

Klar til lakkering

Fikk akkurat beskjed om at de var ferdig lakkerte.
(lakkering er ikke noe for meg. Da bør man ha skikkelig utstyr...)

Filter klart til montering (skal plasseres i egne bokser)

Vel, så kangt er jeg kommet.
Mulig det vil gå litt raskere i uken(e) som kommer  ;)

mvh

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Så flott ut. Skal bli spennende å følge tråden framover, og høre lytteinntrykk etterhvert :)

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Hei Hagto,

Nå er mine høyttalere ferdige!! :)
Jeg fikk så vidt hørt at det var lyd i dem i går kveld.
Noe inntrykk fikk jeg ikke utover at det var my i toppen!
Nå har jo ikke disse elementene spilt i det hele tatt så vidt jeg vet.
Hvordan vil du si at det åpner seg etter hvert?
Vil det bli litt mer i bunnen også?
Nå står de koblet opp på en gammel NAD siden jeg ikke har fått begynt på AN kit2 enda. Men det kommer forhåpentlig snart... :)

Vi snakkes!

PS: Skal legge ut bilder snart.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Hei KMMM!
Nå er det ikke meg du spør, men siden jeg har dem kunne jeg tenke meg å si noen ord.
Disse elementene krever laaang innspillingstid. Vi snakker om opp mot 7-800 timer. Etter de første 400 vil du merke størst forskjell. Disse elementene er ganske anmasende til å begynne med, men de blir fantastiske etter hvert som du får spillt dem inn.
Du har mye morro i vente!
Ikke forvent at de skal spille med pondus nedover, for det gjør de ikke. Uten at jeg har noe målinger på det, tipper jeg at de faller ganske bratt av et sted ved 80 eller kanskje 70Hz.
Selv valgte jeg å bygge en kvalitets sub med hjelp fra TheStig her på sentralen (takk til deg) og føler vel at det ikke er noe vei utenom hvis du ønsker å få med det meste av spekteret.

Men som sagt: Gled deg!! ;D ;D
PS: som med alt annet låter det ikke bedre enn det dårligste leddet, så sats på skikkelig godsaker å fore disse høyttalerne med ;)

Mvh
Lars

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Hei Lars,
Takk for svar!

Ja jeg merket at de var litt anmasende –som du sier.
Det er vel det jeg reagerte på, for jeg var vel egentlig klar ovar at de ikke har så mye pondus. Jeg gleder meg til jul! Det er vel sånn ca 7-800 timer unna :)
Akkurat nå er jeg så fornøyd med finishen at jeg ikke tar det så nøye med lyden.
he he. Tror faktisk ikke jeg har bygget noe så fint før...
Jeg tok meg i å sitte å SE på høytalerne –med lyden av.
Men med AN kittet på plass tror jeg det skal bli bra. Etter hvert!

mvh
Kåre

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Hei Lars,
Takk for svar!

Ja jeg merket at de var litt anmasende –som du sier.
Det er vel det jeg reagerte på, for jeg var vel egentlig klar ovar at de ikke har så mye pondus. Jeg gleder meg til jul! Det er vel sånn ca 7-800 timer unna :)
Akkurat nå er jeg så fornøyd med finishen at jeg ikke tar det så nøye med lyden.
he he. Tror faktisk ikke jeg har bygget noe så fint før...
Jeg tok meg i å sitte å SE på høytalerne –med lyden av.
Men med AN kittet på plass tror jeg det skal bli bra. Etter hvert!

mvh
Kåre
AN kittet er nok en fin match for høyttalerne dine. Jeg ville satset på varmtlydene komponenter i alle ledd, i og med at lydsignaturen i elementene er som de er. Det vil jeg tro du får mest glede av.
Lykke til i hvert fall! Håper du blir fornøyd!

Mvh
Lars

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Hei Hagto,

Nå er mine høyttalere ferdige!! :)
Jeg fikk så vidt hørt at det var lyd i dem i går kveld.
Noe inntrykk fikk jeg ikke utover at det var my i toppen!
Nå har jo ikke disse elementene spilt i det hele tatt så vidt jeg vet.
Nå står de koblet opp på en gammel NAD siden jeg ikke har fått begynt på AN kit2 enda. Men det kommer forhåpentlig snart... :)

Vi snakkes!

PS: Skal legge ut bilder snart.

Hei der. Fin følelse å være ferdig, og man har fått det bra til. Egen følelse å ha gjort det selv. Lars har nok summert det ganske riktig ovenfor. Tar tid. Betyr også mye for bassrespons hvor du plasserer dem. Du må nok flytte litt på dem og forsøke deg litt fram i rommet. Mine har brukbar bass ned mellom 40 og 50 et sted. Vil nok også bli en mye bedre match med Audionoten. De reagerer mye på tilkoplet utstyr, og tror nok du vil få en fyldigere og mer behagelig lyd med Audionote. Og så skal alt selvsagt spilles til. Blir spennende å se bilder. Mvh

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Ned mot 40-50 er nok for meg! Håper jeg klarer det med mine!
Akkurat nå er de ikke i nærheten, tror jeg. men de er veldig harde så jeg får nok bare la dem stå å spille så mye som mulig. Men detaljene er jo helt enorme!
Får jeg litt mer i bunn, og de mykner litt opp i toppen skal jeg være en lykkelig mann:) Kan du si noe om hvordan du har plassert dem? langt fra bakvegg? tett til bakvegg osv?

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Hadde besøk av Hagto i går, så vi får høre om han fremdeles mener at det er mer enn bra nok med 40-50Hz ;) ;D ;D

Mvh
Lars

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Hadde besøk av Hagto i går, så vi får høre om han fremdeles mener at det er mer enn bra nok med 40-50Hz  ;) ;D ;D

Mvh
Lars
;D ;D Vel, vel.

Må bare få si først at makan til byggekvalitet på de høyttalerne til Lars. De var fantastisk flotte i virkeligheten, helt annet enn man får inntrykk av på bildene. Fantastisk flott håndverk.
Helt klart at høyttalerne hadde godt av sub. Enorm dynamikk, og med tyngde og fylde fra suben i tillegg. Dro med seg lyden hele veien, og dermed ble høyttalerne mye mer behagelige å høre på. Bra Lars, og takk for hyggelig stund i stua di :)

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Akkurat nå er de ikke i nærheten, tror jeg. men de er veldig harde så jeg får nok bare la dem stå å spille så mye som mulig. Men detaljene er jo helt enorme!
Får jeg litt mer i bunn, og de mykner litt opp i toppen skal jeg være en lykkelig mann:) Kan du si noe om hvordan du har plassert dem? langt fra bakvegg? tett til bakvegg osv?
Høyttalerne blir klart bedre etterhvert og vil mykne opp.
Men var på besøk hos Lars i helga og det er klart at en sub i tillegg blir en helt annen verden. Her var åpenheten, hurtigheten og dynamikken til Lowtherne, men i tillegg hadde du fylden og varmen som suben tilførte. Ble selvfølgelig mye bedre, og behageligere å høre på.
Tror det er thestig her på sentralen som har tegnet/beregnet suben som hørtes ut til å matche meget bra. Du får sikkert de opplysninger du trenger av Lars hvis du ønsker å bygge deg en slik i tillegg.
Har forskjellige punkt i rommet hvor høyttalerne spiller best hos meg og tror su må forsøke deg fram endel. For øyeblikket har jeg dem meget langt ut i rommet, ca 140 cm fra vegg til bakkant på høyttalerne.
Håper du etterhvert bli fornøyd. De blir klart mye, mye bedre med innspilling, men de spiller også best med varmtlydende elektronikk.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Helt klart at høyttalerne hadde godt av sub. Enorm dynamikk, og med tyngde og fylde fra suben i tillegg. Dro med seg lyden hele veien, og dermed ble høyttalerne mye mer behagelige å høre på. Bra Lars, og takk for hyggelig stund i stua di :)
Takk i like måte Hagto! Det var hyggelig at du tok deg tid til en tur innom. Synd du ikke hadde tid til å bli litt lenger.
Vi får ta det igjen en annen dag, hvis du er i tigerstaden!
Jeg kommer nok til å banke på døra di en vakker dag jeg også når jeg er på de trakter ;D ;D
Og takk for hyggelige ord om håndtverket mitt, det varmer.

Mvh
Lars

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Takk i like måte Hagto! Det var hyggelig at du tok deg tid til en tur innom. Synd du ikke hadde tid til å bli litt lenger.
Vi får ta det igjen en annen dag, hvis du er i tigerstaden!
Jeg kommer nok til å banke på døra di en vakker dag jeg også når jeg er på de trakter  ;D ;D
Og takk for hyggelige ord om håndtverket mitt, det varmer.

Mvh
Lars
Du er velkommen anytime! :)

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Sv: Selvbygg Lowtherhøyttalere med bilder.

Hei Igjen!

Det er noen innlegg som har forsvunnet her ser jeg, men alt kan vel ikke gå smertferitt :p
Synes HFS2 er blitt kjemefin!

Her kommer (som lenge lovet) bilder fra mitt prosjekt. Jeg er kjempefornøyd og mener dette er en grom-høyttaler!
Takk til Hagto og Scalars og flere andre for nyttige tips! ;)

-------

Jeg valgte å bygge med MDF i stede for fiber da jeg trodde det ville ble en enda dødere kasse. Jeg er ikke så sikker på om det ble det.
Men siden jeg også ville prøve å finére dem var det ok.
Jeg valgte også å legge elementet i en egen front da jeg fille frese inn elementet og legge bassporten "flush" med fronten.
Siden jeg aldri hadde frest i MDF og ei heller aldri finert noe ble det ganske spennende...

Jeg la finéren med strykehjern-metoden og det fungerte som en drøm!
Fronten og sokkelen leverte jeg til lakkering hos en møbelsnekker.

Med mitt nye AN kit2 Fungerer dette kjempefint!

mvh

Vedlegg

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0

Dette ser virkelig lekkert ut, tar seg meget bra ut med svart baffel
og innfelt element.
Har du laget et overslag over hva dette kostet deg?

Terje :)

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33

KMMM skrev:
Hei Igjen!

Det er noen innlegg som har forsvunnet her ser jeg, men alt kan vel ikke gå smertferitt :p

Her kommer (som lenge lovet) bilder fra mitt prosjekt. Jeg er kjempefornøyd og mener dette er en grom-høyttaler!

-------

Jeg valgte å bygge med MDF i stede for fiber da jeg trodde det ville ble en enda dødere kasse. Jeg er ikke så sikker på om det ble det.
Jeg valgte også å legge elementet i en egen front da jeg fille frese inn elementet og legge bassporten "flush" med fronten.
Siden jeg aldri hadde frest i MDF og ei heller aldri finert noe ble det ganske spennende...

mvh

Dette var kjempegøy KMMM :) Synes de så ut til å bli kjempefine, gratulerer. Er glad for at du er så fornøyd.
Selv har jeg hatt et rom med meget dårlig akustikk. Bygger om for tiden og hører allerede store forbedringer. Liker selv høyttalerne bedre og bedre!

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68

argh skrev:
Dette ser virkelig lekkert ut, tar seg meget bra ut med svart baffel
og innfelt element.
Har du laget et overslag over hva dette kostet deg?

Terje :)
Nei, Har ikke anelse....
Men det ble nok ikke super-billig.
For meg var det viktig at det tok seg bra ut og mye av pengene har nok gått der.
uten Duelund og sonicap kunne man sikkert fått det billigere.
anslag 15K+++???

Kan dessverre ikke si noe mer nøyaktig :)

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68

[/quote]

Dette var kjempegøy KMMM :) Synes de så ut til å bli kjempefine, gratulerer. Er glad for at du er så fornøyd.
Selv har jeg hatt et rom med meget dårlig akustikk. Bygger om for tiden og hører allerede store forbedringer. Liker selv høyttalerne bedre og bedre!
[/quote]

Bygger du eget lytterom, eller bygger du om stua –hvis det er der du har dem, da?
Jeg for min del bør kanskje ikke friste skjebnen mer på en stund ;D ::)

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1

KMMM skrev:
Hei Igjen!

-------

mvh
Dette ble kjempeflott, all ære til deg!! De lignet jo nesten på mine ;D ;D
Nå vet jeg ikke hvor lenge du har spillt på dem, men antageligvis har du mange hærlige øyeblikk fremover som du vil oppleve lydforbedringer.
Bra jobba!!

mvh
Lars

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.914
Torget vurderinger
28

KMMM skrev:
Hei Igjen!

-------

mvh
Stilrent kabinett. Lekkert. Dette likte jeg. Kan vi få noen nærbilder?

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68

Takk, takk! :D

Ja, Det kan du, jo!
Er det noe spesielt du vil se nærmere på, eller bare generelt?

Skal se om jeg kan få tatt noen bilder i løpet av uka.

Har forresten en Audio Quest King Cobra på lån.
Borte er de noe skarpe "S"-ene og hele lydbildet er roet betraktelig ned!
Blir det bedre nå? Ja - det skal visst det! ;D ;D ;D
De har vel kanskje spilt opp mot 200 timer.....kun!
Ny Dac kommer også, hvis jeg bare kan finne en bra 12v trafo.

Dette er kjekt!

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.200
Sted
Øya
Torget vurderinger
1

KMMM skrev:
Skal se om jeg kan få tatt noen bilder i løpet av uka.
Det ble ei drøy uke....

Hvordan låter det nå? bedre i topp/bunn?

En annen sak, er disse høytallerene snille å plassere? tenker da nærme vegg. Og helt på tampen; det er DX3 du bruker?

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
He He!!! :-[

Beklager. Jeg har helt glemt det....

Svaret er egentlig nei. Det vil si de låt litt bedre en stund, men nå synes jeg de har blitt agresive i toppen. slik de var ???
Jeg fatter det egentlig ikke. Er det noen som har noen forklaring? Jeg har ikke gjort noen forandringer.
Jeg lurer på om jeg har stappet dempematrialet for hardt/tett. Kanskje det kan ha noen innvirkning i bunnen?
Jeg har også tenkt på å bytte en av motstandene i filteret med høyere verdi, men jeg husker ikke helt vilke verdi.
Må sjekke...

Men jeg tar gjerne imot tips om hva som kan gjøres. (uten å bytte høyttaler ) ;)

mvh

Topp Bunn