MVA:
Om du har omsatt/solgt for minst 50 000kr innenfor foretaket ila siste inneværende år skal du registrere deg i MVA-registeret. Da har du MVA-plikt og fradragsrett.
Det du skal føre i selvangivelsen er ditt regnskapsmessige resultat. Det kommer frem når du tar inntektene dine og trekker i fra utgiftene.
Inntektene er:
Alt du har fakturert/mottatt av betaling for varer/tjenester i foretaket. Dette gjelder også salg av utstyr som er kjøpt inn nytt eller brukt og registrert inn som en del av foretakets eiendeler. Renteinntekter (for foretaket) og andre inntekter som verdiøkning på kapitalvarer og erhvervelse av verdigjenstander hører også med, men trolig lite aktuelt for deg.
Utgiftene er:
Alt du kjøper inn som er relatert til driften. Det gjelder kontor/rekvisita, husleie, strøm, telefon, forsikringer, rentekostnader osv (og referanseplater), alt som går inn under forbruk, og videre alt som går inn under varelager (vel ikke så aktuelt for deg) og alt som går inn under verktøy (anlegg, PC osv). Av dette skal du i prinsippet regne som følger:
Varer som kjøpes inn til lager konverteres til eiendeler. Det vil si at de er både erhvervelse og utgift og derfor går i null. Dersom de blir ødelagt, ukurrante eller liknende skal de helt eller delvis skrives ned i verdi og blir da fradragsberettiget som utgift.
Rekvisita og verktøy deles i utgangspunktet inn i over og under 15 000kr.
Rekvisita og verktøy under 15 000kr: Disse tingene skal skrives som utgift samme året som de kjøpes inn.
Rekvisita og verktøy over 15000kr: Disse skal normalt skrives av på 3 år. En gjenstand til 15 000 kr vil da se slik ut:
Innkjøp: utgift kontant 15 000,-, inntekt, erhvervelse av verdigjenstand 15 000,-.
År 1: Utgift 5 000,- Restverdi til formuesberegning: 10 000,-
År 2: Utgift 5 000,- Restverdi til formuesberegning: 5 000,-
År 3: Utgift 5 000,- Restverdi til formuesberegning: 0,-
Dette er litt forenklet. Ideelt sett skal man føre avskrivning også ift hvilken måned gjenstanden ble innkjøpt/levert. Forøvrig er det en regel til som gjelder her:
Dersom innkjøpet er en gjenstand som enten blir ukurrant, oppbrukt eller på annen måte taper sin verdi raskere skal den skrives av raskere. Avskrivingstiden skal reflektere produktets faktiske verdi.
Mange bruker denne siste tolkningen for å så langt det er mulig unngå å ha med seg avskrivninger i regnskapet.