Selvangivelsehjelp trengs...

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.832
Torget vurderinger
35
Innen 1. juni skal jeg levere selvangivelse for næringsdrivende i og med at jeg har enkeltpersonsforetak, men min økonomiske kompetanse er noe nær null, så jeg derfor håper jeg det finnes noen som kan gi meg litt mer veiledning enn rettledninga som står på nettet klarer.

Enkelt fortalt så har jeg kun inntekter fra frilansjobbingen for Hjemmekino, men hvordan fører jeg opp utgifter som innkjøpt hifi-utstyr som jeg bruker som test-verktøy? Det samme med referanseplater etc.

Frilanskriblerier er ikke momsbelagt, men jeg har jo betalt moms på hifi-utstyret og alt det andre jeg har kjøpt inn. Er det noe jeg på gjøre noe med?

På forhånd takk for hjelpen.

J

Jurassic

Gjest
Lar du være å levere ordner myndighetene alt for deg 8)

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.832
Torget vurderinger
35
Jurassic skrev:
Lar du være å levere ordner myndighetene alt for deg 8)
Blir ikke det veldig dyrt ;D

Atman

Medlem
Ble medlem
22.08.2006
Antall liker
0
Hei!

Mine kunnskaper er heller ikke på topp, men har trukket fra hifiutstyr på virksomheten min ved anledninger der jeg kan rettferdiggjøre det. Du har åpenbare grunner for innkjøp av utstyr, plater etc og kan enkelt trekke fra. Du lager bilag for hvert innkjøp eller gruppeinnkjøp av hifisaker. Kall bilaget for det det er og skriv en veldig enkel forklaring om du føler det trengs. Ellers lager du et kort generelt brev som du legger ved næringsoppgaven som du kan henvise til på de aktuelle hifibilagene. Tror ikke du kan trekke fra moms. Men kostnaden av utstyret er nødvendig i din virksomhet er trekker ned overskuddet eller øker underskuddet tilsvarende i ditt enkeltmannsforetak. Hvilke poster i næringsoppgaven du kan føre det på eller eventuele tak på utgifter vet jeg ikke. Generelt har det vel vært et tak på 15k årlig når det gjelder innkjøp av pc utstyr om det ikke skal føres fram til neste års regnskap etc. Her går det imidlertid over grensen for det jeg forstår meg på. Pass på å føre kjøring i virskomheten din også. Med kjørebok og tydelige/nødvendige møter for virksomheten kan du trekke fra inntil 6000km/ a 3kr km. Få ellers med alt av kontorutgifter etc. Skatteetaten er mer og mer kresne på Kvitteringer og bilag.

Det finnes ellers nyttige tips i forrige utgave av Dine Penger og flere steder på nettet. http://www.dinside.no/php/art.php?id=90428&versjon=utskrift

Lykke til!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
R.E.S. skrev:
Innen 1. juni skal jeg levere selvangivelse for næringsdrivende i og med at jeg har enkeltpersonsforetak, men min økonomiske kompetanse er noe nær null, så jeg derfor håper jeg det finnes noen som kan gi meg litt mer veiledning enn rettledninga som står på nettet klarer.
Ikke at jeg har noe med det, men er ikke du usannsynlig sent ute?
At du var regnskapspliktig fikk du vite da du stiftet selskapet ditt, og nå er det altså den 27. mai?

Mitt råd er og ta papirene under armen og løp til en autorisert regnskapsfører og be på dine knær om at han må hjelpe deg innen fristen går ut.

Det koster nok rundt 5.000, men det er det sannelig verdt.

Å føre regnskapet ditt over et internettforum er neppe veien å gå. ;D

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.832
Torget vurderinger
35
oddgeir skrev:
R.E.S. skrev:
At du var regnskapspliktig fikk du vite da du stiftet selskapet ditt, og nå er det altså den 27. mai?

Mitt råd er og ta papirene under armen og løp til en autorisert regnskapsfører og be på dine knær om at han må hjelpe deg innen fristen går ut.

Når det gjelder sånt, er jeg som regel alltid sent ute, men av en eller annen grunn, så pleier jeg å komme meg ned med beina på jorda likevel...

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
R.E.S. skrev:
oddgeir skrev:
R.E.S. skrev:

Når det gjelder sånt, er jeg som regel alltid sent ute, men av en eller annen grunn, så pleier jeg å komme meg ned med beina på jorda likevel...
Da ønsker jeg deg lykke til. ;D

PS: Er du registrert i avgiftsmantallet kan du trekke mva fra kjøp av demoutstyr. Originalfaktura er nødvendig. Husk beløpsgrensen for aktivering.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.611
Sted
Holmestrand
Kommer akkurat fra "der Fuhrer". HAr skrevet under og alt i orden. Skaff deg en regnskapsfører hvis du ikke kan dette, eller har en eller annen pervers fornøyelse av å gjøre det.

Det høres ut som du bare skal føre opp inntektene dine, og eventuelle fradrag. Du må se om dette lønner seg i forhold til særfradrag eller hva det heter.

Hvis du ikke er momspliktig får du heller ikke fradrag. Tror du kommer vesentlig billigere fra det enn 5000.

Tror for øvrig at fristen er forlenget til 15. juni, men hvis du skal ha hjelp til dette bør du kjappe deg. Disse folka har det travelt om dagen..

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg hørte det smalt i ei dør.
Er han på vei til regnskapskontoret? ;D

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.832
Torget vurderinger
35
oddgeir skrev:
Jeg hørte det smalt i ei dør.
Er han på vei til regnskapskontoret? ;D
Jeg var på på rådhuset i sted, men ligningskontoret ligger i Drammen og dit hadde jeg ikke tid til å dra...

Eventuelt er det jo bare å føre etter beste evne, så vil jeg nok få svar fra skattemyndighetene om det er noe de lurer på :)

Roy

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Har du vurdert å bruke elektronisk innmelding av likningen? Den fungerer ikke så aller verst.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.832
Torget vurderinger
35
atonal skrev:
Har du vurdert å bruke elektronisk innmelding av likningen? Den fungerer ikke så aller verst.
Jeg smalt den avgårde elektronisk for en time siden. Om det er godt nok, vil tiden vise. Blir ikke veldig overrasket om det kommer et spørsmål eller to. For dette har jeg glatt ikke peiling på. Bør nok finne meg en som kan gjøre sånt for meg, slik at det blir helt ordentlig.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.282
Sted
Østfold
MVA:
Om du har omsatt/solgt for minst 50 000kr innenfor foretaket ila siste inneværende år skal du registrere deg i MVA-registeret. Da har du MVA-plikt og fradragsrett.

Det du skal føre i selvangivelsen er ditt regnskapsmessige resultat. Det kommer frem når du tar inntektene dine og trekker i fra utgiftene.

Inntektene er:
Alt du har fakturert/mottatt av betaling for varer/tjenester i foretaket. Dette gjelder også salg av utstyr som er kjøpt inn nytt eller brukt og registrert inn som en del av foretakets eiendeler. Renteinntekter (for foretaket) og andre inntekter som verdiøkning på kapitalvarer og erhvervelse av verdigjenstander hører også med, men trolig lite aktuelt for deg.

Utgiftene er:
Alt du kjøper inn som er relatert til driften. Det gjelder kontor/rekvisita, husleie, strøm, telefon, forsikringer, rentekostnader osv (og referanseplater), alt som går inn under forbruk, og videre alt som går inn under varelager (vel ikke så aktuelt for deg) og alt som går inn under verktøy (anlegg, PC osv). Av dette skal du i prinsippet regne som følger:

Varer som kjøpes inn til lager konverteres til eiendeler. Det vil si at de er både erhvervelse og utgift og derfor går i null. Dersom de blir ødelagt, ukurrante eller liknende skal de helt eller delvis skrives ned i verdi og blir da fradragsberettiget som utgift.

Rekvisita og verktøy deles i utgangspunktet inn i over og under 15 000kr.

Rekvisita og verktøy under 15 000kr: Disse tingene skal skrives som utgift samme året som de kjøpes inn.

Rekvisita og verktøy over 15000kr: Disse skal normalt skrives av på 3 år. En gjenstand til 15 000 kr vil da se slik ut:

Innkjøp: utgift kontant 15 000,-, inntekt, erhvervelse av verdigjenstand 15 000,-.

År 1: Utgift 5 000,- Restverdi til formuesberegning: 10 000,-
År 2: Utgift 5 000,- Restverdi til formuesberegning: 5 000,-
År 3: Utgift 5 000,- Restverdi til formuesberegning: 0,-

Dette er litt forenklet. Ideelt sett skal man føre avskrivning også ift hvilken måned gjenstanden ble innkjøpt/levert. Forøvrig er det en regel til som gjelder her:

Dersom innkjøpet er en gjenstand som enten blir ukurrant, oppbrukt eller på annen måte taper sin verdi raskere skal den skrives av raskere. Avskrivingstiden skal reflektere produktets faktiske verdi.

Mange bruker denne siste tolkningen for å så langt det er mulig unngå å ha med seg avskrivninger i regnskapet.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
R.E.S. skrev:
Jeg smalt den avgårde elektronisk for en time siden. Om det er godt nok, vil tiden vise. Blir ikke veldig overrasket om det kommer et spørsmål eller to.
Eller et brev der de gjør deg oppmerksom på at de tror du prøver å snyte på skatten og dermed ilegger deg straffeskatt og greier. :eek:

Du vil isåfall ikke være den første som får et slikt.

Topp Bunn