Selgere med mobilnummer som er uregistrert - noen synspunkter?

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Oppleves useriøst fra min side.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg har faktisk vært inne på tanken å anskaffe en ekstra billig mobil nettopp til det bruk som er emnet her.
De som eksponerer seg på nettet på flere og mer enn en måte, viser jo frem ganske mye til tider og når en da skal annonsere noe, så er det greit med telefonnummer hvor det ikke bare er å gå på nett for alle som leser annonsen og dermed med letthet finne ut hvor vedkommende bor.

En potensiell kjøper kan jo på sin side føle dette som useriøst, men i mine øyne er det mer useriøst å ta kontakt med en selger uten at selger skal ane hvem han snakker med og gir opplysninger til om hvor dette står.
Det overnevnte dersom kjøper ønsker å komme i telefonkontakt med selger med sin egen uregistrerte

Vi er forskjellige noen tar lett på det og andre vil gjerne ikke legge ut på nettet for mange opplysninger om hva og hvor.

På et tidspunkt ved kjøp og salg må en jo likevel komme i nærmere kontakt (ved visning-lytting-overtagelse), dette bør gå greit så fremt selger konkret (og forhåpentligvis) vet hvem han prater med og eventuelt skal få besøk av.

Dersom en potensiell kjøper eventuelt ikke skal hente, men derimot kanskje over telefon gjøre avtaler om forsendelse, så skjønner jeg godt skepsisen din.
Hver part bør etter at en handel er godt igang, føle seg ganske så sikker på hvem motparten er ved fullt navn og bosted og telefonnummer som ikke er uregistrert.

Mvh.KW

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
ser ikke noe problem med å ha uregistrert nummer, kan vær flere grunner for å ha det.

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Jeg har dekt mobil gjennom jobb. Sjefen min har valgt at det skal være skjult, og det er dermed ikke noe jeg personlig styrer.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.701
Sted
Østfold
Om noen vil selge meg noe så vil jeg vite hvem de er. Om de ikke vil tillate meg å sjekke dette selv kan jeg handle med noen andre. Forøvrig skulle jeg gjerne sett et forbud mot skjult nummer, eller i det minste mulighet til å sperre telefonen mot anrop fra skjult nummer.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Snickers-is skrev:
Om noen vil selge meg noe så vil jeg vite hvem de er. Om de ikke vil tillate meg å sjekke dette selv kan jeg handle med noen andre. Forøvrig skulle jeg gjerne sett et forbud mot skjult nummer, eller i det minste mulighet til å sperre telefonen mot anrop fra skjult nummer.
Hei,

Det er jo unntak her, for meg som arbeider på engelsk sekor og har en tlf link via UK så kommer alle telefoner jeg ringer fra jobb som skjult/ukjent nummer.
Personlig sett så liker jeg best korrespodanse skriftlig ved salg/kjøp, men tar ofte en tlf etter at jeg har sendt en PM/mail.
Litt feil synes jeg at man blir tatt som "useriøs" eller "selger" hvis nummeret er ukjent

Mvh
Geir

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.156
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Dette har også med att kjeltringer kan gå rett til huset ditt og "hente" tingene dine
uten å betale for seg.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Skjult / uregistrert nummer annser jeg som useriøst ved kjøp og salg.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg trodde det var påbudt at alle nummer skulle være registrert nå. Var det ikke en endring på dette for noen år siden da?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
jones skrev:
Jeg har dekt mobil gjennom jobb. Sjefen min har valgt at det skal være skjult, og det er dermed ikke noe jeg personlig styrer.

Samme "prob" her. Men tror på å skrive mail og pm, før en ringer. Og har en fullt navn og adr så er jeg ikke så urolig hverken for kjøp eller salg. Er et valg, om en vil tro det beste om folk eller ikke. På seg selv kjenner en andre.... ;)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.255
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
For de som ikke har tlf nr det går å sjekke, så ivertfal skriv hvor i landet det man selger befinner seg.
Jeg mener uansett man bør skrive hvor man bor, komune er nokk.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jeg er enig med alle... ;D

Men.., jeg har blitt svindlet en eneste gang, og da oppgav selger både adresse og mobilnummer, så vel som fasttlf. Dum som jeg var, overførte jeg penger på forskudd, men fyren gadd aldri å sende meg salgsobjektet.

Der står saken den dag i dag, men snart skal jeg dra bort for å fikse opp i greiene, og tipper da at pipen får en annen låt.

"Never bullshit a bullshitter..."

PS: Noen som vil levere en regning for meg i Stavanger, i Heimdalsveien? Bare droppe den i postkassen til vedkommende... 8) Det har ofte mer effekt om en regning kommer fram uten frimerke. ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.701
Sted
Østfold
Problemet er jo bare det enkle at de useriøse stort sett alltid skjuler nummeret sitt. Dette går selvsagt ut over alle andre som har skjult nummer av en eller annen grunn.

Registreringsplikten gjelder vel ikke offentlig tilgjengelighet.

Forøvrig, det er rimelig mange nummer i telefonkatalogen. Sjansen for at blir rundstjålet fordi man ikke har hemmelig nummer er rimelig liten.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.604
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
I tillegg til å få telefonar frå ymse seljarar med ukjent nummer, har eg eit ikkje uvanleg lærarproblem med uk.nr. Eg og kona (lærar, ho også) har difor fylgjande prosedyre:
1. Vi svarar ikkje med namn, berre med "Ja" når vi får oppringing frå uk.nr.
2. Dersom det er seljar (eller tiggar), fortel vi at vi har reservert oss.
3. Dersom det er bøker eller liknande, er eg for eigen del svært begeistra, og bestiller to eksemplar av nynorskutgåva. Og så vert det av ein eller annan grunn ingen handel...
4. Dersom det er tullingar, legg vi mobilen på Tven eller anna støykjelde, til oppringar legg på. Det brukar å hjelpe.

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Opplever kjøpere som har flere nummer.Jeg synes det virker tåpelig når jeg får sms med mvh og et navn som jeg ikke kjenner.Ringer jeg dette nr.for å snakke med kjøper viser det seg at han har vært i kontakt med meg på et annet nr og et annet navn.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
I tillegg til å få telefonar frå ymse seljarar med ukjent nummer, har eg eit ikkje uvanleg lærarproblem med uk.nr. Eg og kona (lærar, ho også) har difor fylgjande prosedyre:
1. Vi svarar ikkje med namn, berre med "Ja" når vi får oppringing frå uk.nr.
2. Dersom det er seljar (eller tiggar), fortel vi at vi har reservert oss.
3. Dersom det er bøker eller liknande, er eg for eigen del svært begeistra, og bestiller to eksemplar av nynorskutgåva. Og så vert det av ein eller annan grunn ingen handel...
4. Dersom det er tullingar, legg vi mobilen på Tven eller anna støykjelde, til oppringar legg på. Det brukar å hjelpe.
He he, jeg skal adoptere trikset med "nynorskutgåva", og om de da tilfeldigvis kan tilby bøkene på nynorsk, skal jeg søren dundre meg slå til også. ;)

Ellers kan jeg si at jeg aldri tar telefonen om det lyser "Ukjent nr" i displayet. Det hender også at man blir oppringt i situasjoner hvor man ikke kan ta telefonen. I slike tilfeller sjekker jeg alltid opp nummeret på f.eks "Gule sider" før jeg eventuelt ringer tilbake. Får jeg på "Gule sider" beskjed om at nr. ikke er registrert eller kanskje befinner seg bak et sentralbord, velger jeg å ikke ringe tilbake.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Mitt mobilnr tilhører jobben, jeg kan ikke spore dette nr til bruker via 1880 /gule sider.
Dette bør ikke være et hinder for salg/kjøp. Det er vel ikke verre enn at det kan slås av en prat, så kan man vurdere derfra.

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
wilbur-x skrev:
Mitt mobilnr tilhører jobben, jeg kan ikke spore dette nr til bruker via 1880 /gule sider.
Dette bør ikke være et hinder for salg/kjøp. Det er vel ikke verre enn at det kan slås av en prat, så kan man vurdere derfra.
Jeg forstår at mange har jobbtelefon som ikke kan spores.Men hvorfor sende sms med bud på produktet med mvh Per og at det er Pål som svarer når en ringer tilbake for å få snakke med vedkomende.Pål har jeg snakket med på et annet nummer,men det er jo samme mann.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Uff....sutring... Er det så mange kjærringer her ? Må da gå an å ta tlf , snakke og være åpne om ting... Tilbud og salg på sms, derimot er en uting.. God søndag! :)

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
Uff....sutring... Er det så mange kjærringer her ? Må da gå an å ta tlf , snakke og være åpne om ting... Tilbud og salg på sms, derimot er en uting.. God søndag! :)
Så lenge det er et navn bak nummeret, er tilbud pr SMS helt OK for mitt vedkommende. Jeg synes det er bedre med skriftlige tilbud/bud, enn med muntlige...

Ukjent nummer oppfatter jeg som useriøst, siden oppringer tydeligvis ikke vil tilkjennegi hvem han er, så enkelt er det. Det er dermed ikke sagt at alle med ukjent nummer er useriøse, men et sted finner jeg det greit å sette grensen, og for meg går den altså ved ukjent/skjult nummer.

Topp Bunn