Seas L26ROY lukket vs passiv radiator

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
408
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Driver og drodler litt over hva jeg burde bygge.
Krav:
1) 20 liters internt volum (bestemt volum gitt de målene jeg må forholde meg til).
2) Best "bang for the buck" bass
3) 2* L26ROY i lukkede kasser eller 2* L26ROY og 2* SL26R, internt volum vil være bortimot det samme.
4) Forsterker ikke fastsatt, men de skal få nok juice. Usikker på om det blir overlapp av bass eller skikkelig deling, de skal nok deles ganske lavt uansett.
5) Prisen har liten innvirkning på valg av løsning.

Har simulert i Winisd, lukkede kasser ser mest hensiktsmessig ut i mine øyne.
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
408
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Formulerte meg litt dårlig, blir separate kamre på 20 liter per driver eller 20 liter per driver og slave. Blir til sammen fire kamre, totalt fire L26ROY på to subber.

Det simulerer forøvrig slik som dette: Gul passiv radiator og blå lukket.
Seas L26ROY lukket vs slave.png

80hz lowpass, bw 4th order på begge, ikke noe highpass i bunn, cone excursion ikke helt fin på den med slave, men hvis den ikke dupper under 20hz så er det ikke noe stress uansett. Rommet dette skal stå i har mye room-gain så den lukkede konstruksjonen vil glatt gå flatt til 15-16hz.
 
Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.609
Antall liker
14.570
Sted
Langesund
Brukte 35 liter per element på "reservesubben" på messa, og det er et kompromiss. Rune Skramstad mener de ikke yter optimalt før de får 100 liter per element
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
408
Antall liker
482
Sted
Brøttum
35 liter gir jo en q-verdi et stykke under 0,7 da, for den flatest mulige responsen (den jeg egentlig er ute etter) så blir alt annet enn Q=0,7 (eller 0,707) i mine øyne "feil". Har jo L26RFX/P i både basstårn og noen diy subber der Q-verdien ligger "smack-in-the-middle of" 0,707 og det er de beste subbene jeg eier, de simulerer omtrent helt likt som L26ROY i 20 liter (Q=0,7), rommet er utprøvd med L26RFX/P fra før og jeg har da en pekepinn på hva jeg kan forvente. :)
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Spiller pt på 4xl26roy i hver sin 40l lukkede kasse etter anbefaling om å ikke bygge kabinettene for små
Meget jevn og fin respons og spiller til flatt til 20hz med god kapasitet med hjørneplassering. Så hvis et noe større fotavtrykk er akseptabelt ville jeg ikke hengt meg opp i qtc
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.609
Antall liker
14.570
Sted
Langesund
35 liter gir jo en q-verdi et stykke under 0,7 da, for den flatest mulige responsen (den jeg egentlig er ute etter) så blir alt annet enn Q=0,7 (eller 0,707) i mine øyne "feil". Har jo L26RFX/P i både basstårn og noen diy subber der Q-verdien ligger "smack-in-the-middle of" 0,707 og det er de beste subbene jeg eier, de simulerer omtrent helt likt som L26ROY i 20 liter (Q=0,7), rommet er utprøvd med L26RFX/P fra før og jeg har da en pekepinn på hva jeg kan forvente. :)
Bare et vennlig råd.....
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
408
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Da blir spørsmålet om 1 stykk L26ROY i ~40 liters lukket kabinett kan spille bedre enn 2 stykk L26ROY i hvert sitt ~20 liters lukka kabinett .... jeg husker ikke hva syncrolux sine kasser var i volum, men jeg husker de som små (vesentlig mindre enn 40 liter) :unsure:

Har et spørsmål til, for i WinISD står det "added mass to cone" under innstillinger for passiv radiator, jeg leste et sted at SL26R hadde 260 gram som standard, er dette medberegnet eller må man da legge til 0,52 kg i WinISD? De simulerer mye bedre med rundt 0,5kg ....
 
Sist redigert:

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Tror syncrolux benytter 25l, men har jo også en drøss av de.
Hadde helt klart prioritert 2 små i stedet for 1 stor da du antagelig skal benytte de i et rom med de uunngåelige akustiske utfordringer. Vel og merke hvis du har friheten til å plassere de separat der hvor du får jevnest respons
Selv har jeg en venstre flanke som måler som en bergogdalbane og en høyre flanke som er nærmest snorrett
Summen spiller nærmest lineært og trenger lite eq
 
Sist redigert:

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
408
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Rommet er rimelig bra for bass, har ikke testet akkurat den plasseringen der disse skal stå, men det spiller forrykende i to andre plasseringer i det rommet (stort og langt rom), disse vil stå i lengderetning. Har en kompis med en 40 liters variant av L26ROY med to passive slaver, men jeg er usikker på de passive slavene gitt hvor bra de spiller i lukkede kasser. :unsure:
 

inselwind

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
1.972
Antall liker
10.693
Sted
Toten
Torget vurderinger
11
Dette er jo en såpass enkel konstruksjon å bygge for deg, så hvorfor ikke teste flere varianter og se hvilken som presterer best i lytterommet ditt?
 

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
95
Antall liker
27
Sted
Lillehammer
Bygg en test kasse med variabelt volum. Alltid greit å teste i praksis. Å som jeg sa i pm kan jeg ta med mine subber. Du kan sikkert låne de et par dager og om du trenger.
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
408
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Bygg en test kasse med variabelt volum. Alltid greit å teste i praksis. Å som jeg sa i pm kan jeg ta med mine subber. Du kan sikkert låne de et par dager og om du trenger.
Bare å ta de med til uka, altså, tenkte det kanskje var litt bry, men hadde jo vært kjempefint å prøve de på stedet de kan stå. :)
 

Zeke1983

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.030
Antall liker
384
Jeg bygde en haug med kasser til den første versjonen av lroy når jeg hadde de…

endte opp med 4x25 liter lukked på 20 kvm, de trengte mye eq!
De jeg syns spilte best var standard versjonen med en slave og et aktivt på 40-45 l netto… prøvde også to slave pr kasse men fikk ikke tunet de optimalt med vekt…
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
868
Antall liker
466
Torget vurderinger
1
Hva er det negative med stor kasse vs mindre?
Økt group delay var svaret jeg fikk fra Seas for noen år siden.
Jeg skulle bygge lukkede kasser til LRO4Y for en kompis. Vi endte vel opp med ca 25 liter netto. (hvis jeg husker riktig så kan LRO4Y ha litt mindre kasse enn LROY)
Så kanskje 30 liter til LROY???

En annen ting man må tenke på er impedansen. Hvis du skal ha 2 basser i en kasse, så må du enten ha en forsterkerutgang til hver, eller parallellkoble (2 Ohm), eller seriekoble (8 Ohm).
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
408
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Da ser det ut til at det blir mulig med passive radiatorer også, om det skulle friste .... de som bruker en passiv radiator sammen med en L26ROY, hvor mye vekt legger de på? De faller jo som en stein til 20hz ellers (uansett om det er 20 eller 40 liters kasse), det ser jeg ikke poenget med .... Med to slaver og en L26ROY med 0,5kg ser det ut til at de kan fungere ned mot 15hz, gitt at man er litt forsiktig med hvor mye watt de blir foret med ....
Kassene med passiv radiator virker også noe mer kilne mtp bruk av highpass i bunn for ikke å bunne driverne ved litt effekt, jeg vet ikke hva folket mener om det?
 

Zeke1983

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.030
Antall liker
384
Da ser det ut til at det blir mulig med passive radiatorer også, om det skulle friste .... de som bruker en passiv radiator sammen med en L26ROY, hvor mye vekt legger de på? De faller jo som en stein til 20hz ellers (uansett om det er 20 eller 40 liters kasse), det ser jeg ikke poenget med .... Med to slaver og en L26ROY med 0,5kg ser det ut til at de kan fungere ned mot 15hz, gitt at man er litt forsiktig med hvor mye watt de blir foret med ....
Kassene med passiv radiator virker også noe mer kilne mtp bruk av highpass i bunn for ikke å bunne driverne ved litt effekt, jeg vet ikke hva folket mener om det?
Dette var planen min, rundt 250 gram ekstra på hver slave om jeg ikke husker heeelt feil!

ville også hatt en amp med mulighet for å forandre og tune highpass filteret…;)
 

Zeke1983

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.030
Antall liker
384
Dette var planen min, rundt 250 gram ekstra på hver slave om jeg ikke husker heeelt feil!

ville også hatt en amp med mulighet for å forandre og tune highpass filteret…;)
Ligger btw også billige slaver på finn;)
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
408
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Uten highpass i bunnen på de med en eller to slaver så tåler de ikke mye effekt før de når xmax, under 100w med mindre man bruker et highpass-filter ... ser fint ut med et passivt element med 0,25kg eller to passive elementer med 0,5kg, begge i samme kasse på 40 liter.

Det beste ser ut til å være 40 liters kasse netto, ett passivt SL26R, ett L26ROY, null highpass og lowpass på ønsket frekvens.
Da blir det kun mulig med ett aktivt element i mine tiltenkte kasser, mulig jeg klarer å få til 40 liter, eller rundt det internt. Må eventuelt lage to ekstra kasser som jeg kan "gjemme" vekk ... 🙈
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Er det lov å snike inn et spm om ROY4, altså Linkwitz varianten. Hva kan man si om den hvis den ikke brukes i tiltenkt åpen baffel men istedet i lukket eller reflekskasse?

(Har en liggende)
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
408
Antall liker
482
Sted
Brøttum
@pHryed hadde med sine to L26ROY med SL26R slaver på lørdag så jeg/vi fikk prøvd de med de tiltenkte høyttalerne, det virket lovende i mine ører.

IMG_20231024_201437.jpg

Nå er det fritt frem for bygging, lukter litt furu-kasser igjen, om det ikke blir eik. 😁
 

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
95
Antall liker
27
Sted
Lillehammer
Da hadde jeg gått for sandwich med furu/finer og mdf mulig man kan bruke bittum fra biltema imellom lagene.
 

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
95
Antall liker
27
Sted
Lillehammer
Er det lov å snike inn et spm om ROY4, altså Linkwitz varianten. Hva kan man si om den hvis den ikke brukes i tiltenkt åpen baffel men istedet i lukket eller reflekskasse?

(Har en liggende)
Tror jeg har en eldre 4 ohm versjon. Det jeg spør meg om er om dette er meget utslagsgivende. Gitt at den ikke skal i 3 eller 4 veis konstruksjoner med passivt delefilter , eller store basstårn med serie /paralelkoblinger for økt sensitivitet.

Ta dog mitt svar med en klype salt for jeg har INGEN teknisk forståelse.
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
408
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Da hadde jeg gått for sandwich med furu/finer og mdf mulig man kan bruke bittum fra biltema imellom lagene.
En kombinasjon er jeg skeptisk til mtp krymping, da blir det nok heller samme materiale i alt. Jeg bryter også reglene når det kommer til materialer, lim, behandling osv så eik frister mest denne gangen .... ;)
 

Jan300

Medlem
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
13
Antall liker
7
Sted
Oppland
Torget vurderinger
1
Gulvspon og bitium fra biltema på innsiden blir stivt kabinett.
 
Topp Bunn