Seas Exotic, pokker òg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Ingen fare, er ærlig jeg.
    Det var en sponplate og en plate med sjokolade. ;D
    ...og så en vannpistol. ;)

    R
    Det var det ja. Alderen tar sitt ;D

    mvh
    Lars
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan tror du exoticen vil bli i et bakladet horn kontra lukket kabinett mht: følsomhet, dypbass, midbass og dynamikk?
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Hvordan tror du exoticen vil bli i et bakladet horn kontra lukket kabinett mht: følsomhet, dypbass, midbass og dynamikk?
    Jeg har desverre ikke noe forhold til bakladet horn, så jeg er nok ikke rette mann til å svare på dette. Men, kanskje noen av dere andre kan gi hel svar?
    På den annen side, så er vel ikke dette elementet spesiellt mye brukt der ute i verden ennå, så det kan bli vanskelig å få svar på uansett.

    Beklager hel!

    mvh
    Lars
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    hel skrev:
    Hvordan tror du exoticen vil bli i et bakladet horn kontra lukket kabinett mht: følsomhet, dypbass, midbass og dynamikk?
    Litt generell synsing og svaret vil være; det kommer helt an på ;D
    Er du ute etter jevnest mulig (målt) frekvensgang vil du fortsatt trenge BSC og da synker følsomheten straks 3-5dB.
    Men om du godtar en liten mangel i midbassen, og lar hornet ta seg av dypbassen, vil følsomheten kunne være høyere enn i en lukket kasse.
    Og ja, det er i hovedsak i dypbassen bakladet horn utgjør en forskjell, som med bassrefleks, i tillegg får du de subjektive forskjellen med mer åpenhet, oppfattelsen av bedre dynamikk osv.

    Og det var et svar på spørsmålet; hva jeg TROR!
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    BSC = Baffle step compensation

    The problem

    At high frequencies, a loudspeaker radiates sound directly forwards. At low frequencies, the sound "leaks" around the sides and rear of the enclosure, and becomes omnidirectional. This transition manifests itself as a loss of output on the forward axis at low frequencies, and in an anechoic chamber the loss is 6dB, or a halving of SPL.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Ok. Hva med exotic i det anbefalte lukkede 60 liters kabinettet uten BSC. Hvilken følsomhet får man da?
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Det går på frem. Jeg regner med at elementene ankommer Bergen en gang i neste uke og ser for meg at kabinettene blir ferdig cirka en uke etter det igjen :)

    Hel: Dersom du ser på databladet til elementet, så ser du etter hvilke måleforhold som er brukt. De har brukt nettopp et 60-liters kabinett (dessverre nevnes ikke baffeldimensjonen).

    "The frequency responses above show measured free field sound pressure in 0, 30, and 60 degrees angle using a 60L closed box. Input 2.83 VRMS, microphone distance 0.5m, normalized to SPL 1m.The dotted line is a calculated response in infinite baffle based on the parameters given for this specific driver. The impedance is measured in free air without baffle using a 2V sine signal."

    Dersom vi antar samme baffeldimensjon som i kabinettetanbefalingen, så har du svaret ditt der. Så kommer selvfølgelig rompåvirkning og slikt...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Var så heldig og få omvisning på Seas. Inne hos de kreative gutta stod det et Excotic kabinett i enkel ubehandlet mdf finish. Dette kabinettet ligger det en komplett dac tegning på et eller annet sted!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    AN har jo samarbeid med Seas så det er kanskje ikke så rart?

    Men AN elementene (spesielt bassen) liker jeg :)
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    hel skrev:
    Ok. Hva med exotic i det anbefalte lukkede 60 liters kabinettet uten BSC. Hvilken følsomhet får man da?
    Hvis du ser på frekvensresponsen oppgitt på elementet så har den en jevn stigning på 8-10dB fra ca 200 til >3khz. I mine øyne (eller rettere sagt ører) er dette noe man MÅ kompensere for på et eller annet vis. Mange mener at hele poenget med fulltone er å slippe passive komponenter mellom forsterker og element, og velger å lytte litt off-axis for å unngå mye av det høyere nivået i diskanten. Men ser du på kurven for 15 og 30gr off axis så ser du at dette neppe er en fullgod løsning.
    I et bakladet horn så vil du få en høyere output nedover i bassen (som oftest en peak), som ender opp med en frekvensrespons med innebygget loudness eller hengekøye om du vil.
    Noen vil like det, andre vil savne trykk i midbassen og kjøtt i nedre mellomtone.

    Når man som smågutt trykket inn loudnessknappen og i tillegg skrudde bass og diskant på fullt, så var man i nærheten av samme lyden ;D

    IMO så trenger dette elementet et "dempeledd" eller BSC uansett hvilken kasse man putter det i.
    Er passive komponenter tabu, så kan det selvfølgelig gjøres aktivt i stedet.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    off axis......er der derfor Børja anbefaler sterk toe in?

    "trykk i midbass og kjøtt i nedre mellomtone" er absolutt det som er viktigst for meg, er fulltone feil retning å gå da?

    loudnesslyd??? jeg tror jeg må besøke noen som har fulltonehorn, det høres ikke bra ut??

    Må uansett få kommet meg til deg Scalars for å lytte til trykkammer versjonene dine :)
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Alternativt vil man kunne kompensere for BSC ved å legge til en .5 bass til å ta seg av tapet. På denne måten slipper man å sette inn et dempeledd på fulltonen, men må legge til et lavpassfilter på 0.5 bassen.

    Dette er løsningen jeg heller mest mot, altså å lage et 1.5-veis system. Hvilke elementer og hvordan implementere løsningen er derimot spørsmålet mitt...

    Hel: Kabinettet du observerte hos Seas, vil du si at det hadde samme dimensjoner som kabinettegningen som ligger på sidene deres?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Det er jeg temmelig sikker på
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    hel skrev:
    off axis......er der derfor Børja anbefaler sterk toe in?

    "trykk i midbass og kjøtt i nedre mellomtone" er absolutt det som er viktigst for meg, er fulltone feil retning å gå da?

    loudnesslyd??? jeg tror jeg må besøke noen som har fulltonehorn, det høres ikke bra ut??

    Må uansett få kommet meg til deg Scalars for å lytte til trykkammer versjonene dine :)
    Det er viktig å huske på at i de fleste horn og/eller fulltonesystemer er plassering og utnyttelse av rommets akustikk en viktig og stor del av sluttresultatet. Når det tas med i betraktning er det mange systemer som låter langt bedre enn hva som kommer frem på et frekvensplott.

    Alle høyttalerkonstruksjoner består av en rekke kompromisser, spørsmålet er hvilke man er villig til å godta.
    De fleste som benytter fulltoner gjør vel det nettopp for å unngå det passive delefilteret og for å lytte til en "on-point source" der man eliminere alle problemene og kompromissene som kan oppstå når lyden skal "flytte seg" fra et element til et annet. I en toveis vil jo ofte grunntoner avspilles fra bassmellomtonen mens overtoner og klangen kommer fra diskanten.

    Men det perfekte fulltone elementet finnes ikke, og man må inngå og godta andre/nye kompromisser i stedet.
    Selv ville jeg ikke hatt problemer med å putte inn en spole og en motstand foran Exotic elementet, for å dempe den økende outputen oppover i frekvens. Det vil fortsatt ikke være noe delefilter, man vil fortsatt lytte til en one-point source, og man vil få en langt jevnere frekvesgang som ikke satte like store krav til plassering. MEN det er hvis man godtar et par passive komponenter i signalveien.

    Og nettopp den problemstillingen har man uansett hvilken kassetype man putter elementet i.
    Poenget mitt var at et bakladet horn hjelper til i bassen, og ofte litt for mye.
    Når man benytter små fulltoner med liten slaglengde vil en peak i bassen oppfattes som om høyttaleren spiller mer og dypere bass enn hva den egentlig gjør. Noe som jo er positivt for lytteopplevelsen. Men bruker man den løsningen sammen med at Exotic elementet drar på oppover i frekvens ender man altså opp med en loudness kurve.
    Og nei, det behøver heller ikke å være negativt for lytteopplevelsen, spesiellt ikke hvis man ikke spiller høyt.

    Alle fulltoner vil lide under et litt for snevert frekvensområde de klarer å gjengi. Spørsmålet er om man synes man må gjøre det noe med det, og hvilke kompromisser man godtar for å få det til i praksis.
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Jeg kom over en liten informasjonssnutt som hadde gått meg hus forbi. Fra hovedsiden om Exotic på seas.no:

    "All drivers are carefully measured, run in, and approved by the SEAS laboratory people, before we ship them out from Moss in Norway."

    Det burde jo bety at jeg slipper innspillingstid på elementene i det minste, kan dere som har brukt elementet bekrefte dette?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    saschagabor skrev:
    Jeg kom over en liten informasjonssnutt som hadde gått meg hus forbi. Fra hovedsiden om Exotic på seas.no:

    "All drivers are carefully measured, run in, and approved by the SEAS laboratory people, before we ship them out from Moss in Norway."

    Det burde jo bety at jeg slipper innspillingstid på elementene i det minste, kan dere som har brukt elementet bekrefte dette?
    Dette betyr, tro jeg, at alle målinger er tatt etter at de er innspilt. Det vil si at de har fått en del timer med massasje før de gjør målnger. Jeg tror ikke det betyr at alle elementer er innspilt før de er sendt ut på markedet.

    Håvard
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    De gjør individuelle målinger på samtlige elementer før de forlater fabrikken, sier de. Så er jo spørsmålet hvor lenge spiller de elementene inn før målingene utføres...
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Mener du at Seas med dette elementet leverer "håndskrevne" pairer og at det kan være små forskjeller mellom dem? Vanligvis blir ikke elementer målt et og et før de forlater fabrikken. I såfall erjeg imponert.

    Håvard
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    De elementene er ikke innspilt før de forlater fabrikken
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Det stemmer, det følger med individuelle målinger for hvert enkelt element. Og før disse målingene bør jo nesten elementene ha fått en innspillingsperiode.
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Det er nok her ingeniøren møter hifi-nissen. I følge ingeniøren vil innspilling kun være av mekanisk art, og opphenget vil bli myket opp i løpet av minutter. Det er langt fra snakk om hundrevis av timer som ofte blir referert til som innspillingstid av brukeren/lytteren.
    For målingene sin del har iofs den diskusjonen ingenting å si. > 90% av endringene man kan måle på et nytt kontra "innspillt" element kommer i løpet av de første få minuttene.
    Og blir de paret innenfor en viss toleranse etter noen minutters massasje av opphengene, vil nok endringene mellom to parede eksemplarer være mikroskopisk.

    Litt eksotisk i dagens marked er det jo, selv om Boston Acoustic faktisk gjorde dette (for 10 år siden) på sine bilstereo elementer som kostet ca 10% av Exotic. Om de fortsatt gjør det skal være usagt.
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Elementene er endelig (!) i hus, har et håp om å få høyttalerne spilleklar til midten av neste måned :)
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Det heller mot slutten av måneden, men det ser derimot ut som det blir en flott ny partner til høyttalerne. Luxman SQ-38u. Må si jeg er meget spent på samspillet mellom disse to :)
     

    Vedlegg

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Å steike. Den saken der må være noe av det lekreste som er laget.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    saschagabor skrev:
    Det heller mot slutten av måneden, men det ser derimot ut som det blir en flott ny partner til høyttalerne. Luxman SQ-38u. Må si jeg er meget spent på samspillet mellom disse to :)
    Åhhh, jeg trodde dette var en gammel telefonsentral - så er det en forsterker.... :eek:
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    SOEDAL skrev:
    Å steike. Den saken der må være noe av det lekreste som er laget.
    Ja, ikke sant? ;D

    Kjerringa er ikke heeelt enig, hadde det vært opp til henne hadde jeg beholdt Electrocompaniet.

    Det fine med Seas Exotic er at de ikke krever særlig til watt før de synger. Så spørs det om de kommer til å synge som kråker eller hva... ::)
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Uten at de nok blir like ´Exotic´, så har hvertfall Seas nettopp sluppet en ny 8" fullrange i Prestige-serien. Blir spennende å se specs, som sannsynligvis dukker opp på siden deres på mandag.
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Ikke feil at de er forventet til å koste rundt $130 stykket, heller. Så spørs det hva prisen kommer på her til lands.. En ´god´ tusenlapp, kanskje?
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    SEAS

    Ja, ikke sant!

    Dessverre har ikke SEAS oppdatert sin side etter ´Rocky Mountain Audio Fest´, hvor elementene først ble presentert. Det eneste som har kommet frem til nå er at det dreier seg om effektive elementer og at de virker lovende.

    The SEAS surprise is the new, cheaper 8" fullrangers with whizzer cones. Like the previous model that were pushing $1000/ pr, these had a particularly rich sound that I have found unusual in full range, efficient drivers. Maybe just a frequency response thing. And these are to sell in the $130 each range I believe.
    Yes, it‘s still very high sensitvity. the linear coil travel is aroud 6mm
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn