Seas Exotic, pokker òg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Et lite spm: Har du testet MAE SET1 på Excotic?
    Ja da, det har jeg, og syntes det er en god match. MAE set'en er jo, som de fleste som har hørt den vet, en overraskende god forsterker til prisen. Eneste jeg kunne ønske meg, var litt mer krefter. Gikk jo fra Lowther på 98 db/1m til disse på 94, og det merkes jo litt. Den spiller ikke med samme autoritet som Push/Pull forsterkeren på 25W
    Men bevares, det er vakkert det som triller ut av den ;D

    mvh
    Lars
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Kabeldragern skrev:
    Hva med denne Exotic'en i hornkonstruksjoner?

    Noen med tanker rundt det?
    Det lurer jeg også på? Eller hva med bassrefleks?
    Jeg synes 60 liters forslaget til SEAS begrenser moroa en del.

    Og enda en ting. Er det viktig med bredden på kassen?

    :)
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Jeg synes 60 liters forslaget til SEAS begrenser moroa en del.

    :)
    Mine "kasser" er på 85 liter. Synes vel de virker rimelig greit. Tror man i grunn må prøve seg frem litt her, ikke ta alt for god fisk.

    mvh
    Lars
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    sclalars skrev:
    Mine "kasser" er på 85 liter. Synes vel de virker rimelig greit. Tror man i grunn må prøve seg frem litt her, ikke ta alt for god fisk.

    mvh
    Lars
    Trykk-kammer?
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Trykkammer krever mer av elementet i bassen. Med kort slaglengde er det nok ikke en heldig kombinasjon. Horn, transmisjonslinje eller bassrefleks er nok den beste løsningen. Har du sub stiller det seg litt annerledes mtp trykkammer.

    Vidar
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Low-Q skrev:
    Trykkammer krever mer av elementet i bassen. Med kort slaglengde er det nok ikke en heldig kombinasjon. Horn, transmisjonslinje eller bassrefleks er nok den beste løsningen. Har du sub stiller det seg litt annerledes mtp trykkammer.

    Vidar
    Har veldig lyst til å bygge noe med Seas Exotic i og med at anlegget mitt trolig matcher bra til dem. Subwoofere har jeg og. Spørsmålet er hvilken kasseløsning jeg skal gå for, SEAS anbefaler jo 60 liter trykk-kammer???
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Har veldig lyst til å bygge noe med Seas Exotic i og med at anlegget mitt trolig matcher bra til dem. Subwoofere har jeg og. Spørsmålet er hvilken kasseløsning jeg skal gå for, SEAS anbefaler jo 60 liter trykk-kammer???
    Tror vel ikke jeg er rette mannen til å gi for mange råd om dette. Men, du kan sikkert finne en del svar på de tingene du lurer på angående dette elemetet og kasse i denne tråden, hel!

    http://www.diyaudio.com/forums/full-range/129029-sealed-enclosure-seas-exotic.html

    mvh
    Lars
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    I dag bestilte jeg to stykk Seas Exotic F8 8ohm ;D Kabinetter er allerede påbegynt og diverse deler er allerede på vei. Dette kan bli bra!

    Jeg går forøvrig for lukket kabinett i første omgang, så får vi se om det ikke blir en hornkonstruksjon på litt sikt.
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Jeg har gått for en liten justering av indre volum, har forlenget indre dybde til 300mm istedet for 285mm. Dette for å kompensere for tap av volum ettersom jeg har tenkt å bruke en del blygummi. Denne lille forskjellen har nok ikke mye å si, men når man først har valget... Etter det jeg har lest virker det også som elementet liker seg i litt større volum.
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Jeg har forøvrig lekt litt med tanken å forsøk meg på bruk av akustisk ventil, men har lagt det på hyllen itv.
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    saschagabor skrev:
    I dag bestilte jeg to stykk Seas Exotic F8 8ohm ;D Kabinetter er allerede påbegynt og diverse deler er allerede på vei. Dette kan bli bra!

    Jeg går forøvrig for lukket kabinett i første omgang, så får vi se om det ikke blir en hornkonstruksjon på litt sikt.
    Velkommen i klubben! Og gratulerer så mye. Du kommer til å få en masse glede av dem.
    Hvis et par stykker til skaffer seg sånne nå, så kan vi starte en vennetråd ;D ;D
    Kan jeg være så frekk å spørre hva slags elektronikk du skal spille på?

    mvh
    Lars
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Takk takk, håper det blir en bra klubb :)

    For tiden består lydkjeden av følgende: AirPort Express, Electrocompaniet ECD-1, Technics 1210M5G, Electrocompaniet EC4.8, Electrocompaniet AW120 DMB og Dynaudio Focus 140.

    Jeg frykter ikke at jeg kommet til å få for lite bass fra Exotic i lukket kabinett, ettersom jeg faktisk er "plaget" med litt mye output allerede i stuen min.

    Jeg regner nok forøvrig med å bruke det anbefalte delefilteret, men verdiene får jeg prøve meg frem til når spiller musikk. Brukere dere filter, eller kjører dere direkte?

    Videre har jeg planer om å legge tykkfinér utenpå kabinettet på litt sikt, både for syns skyld og for demping av kabinettresonanser.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.335
    Antall liker
    2.567
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei er det ingen som har tegninger på en kvartbølgekasse til disse? 45 w rør er vel nok til disse? MVH Geir
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Det sirkulerer dessverre ikke for mange kabinettegninger til disse elementene, prisen har nok litt å si på det.. Eneste hornkonstruksjonen jeg har sett er i dette bladet: http://www.hobbyhifi.de/Archiv/08/04_08/04_08.html
    Dessverre så det ut til at de har brukt et ganske omfattende delefilter, ut fra delelisten på noen nettbutikker som selger dette settet.
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    saschagabor skrev:
    Takk takk, håper det blir en bra klubb :)

    For tiden består lydkjeden av følgende: AirPort Express, Electrocompaniet ECD-1, Technics 1210M5G, Electrocompaniet EC4.8, Electrocompaniet AW120 DMB og Dynaudio Focus 140.

    Jeg frykter ikke at jeg kommet til å få for lite bass fra Exotic i lukket kabinett, ettersom jeg faktisk er "plaget" med litt mye output allerede i stuen min.

    Jeg regner nok forøvrig med å bruke det anbefalte delefilteret, men verdiene får jeg prøve meg frem til når spiller musikk. Brukere dere filter, eller kjører dere direkte?

    Videre har jeg planer om å legge tykkfinér utenpå kabinettet på litt sikt, både for syns skyld og for demping av kabinettresonanser.




    Det anbefalte delefilteret? Hmm, det her ikke jeg sett noe til.
    Jeg kjører uten, og synes det låter mer enn bra nok. Du får prøve deg frem. Roda var her hjemme hos meg og tok målinger:

    Storebror skrev:
    Til slutt total frekvensrespons målt fra lytteposisjon.
    Vi målte ikke 3p average denne gang, sweetspotmålingen er jo det viktigste i alla falla




    R
    Jeg sliter fortsatt med å komme meg etter sjokket fra onsdagen...... Dette var saker, så til de grader saker!!!
    Lars
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke skjønne noe annet enn et bakladet horn hadde vært perfekt for dette elementet.
    Ala H6 kanskje ;D

    Håvard
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Jeg kommer nok til å jobbe litt med bakladet horn eller lignende på litt sikt, men starter nok med Coral Beta 8 og Flat 8 før jeg mekker nye kabinetter til Exotic.

    Synd det ikke vanker for mange erfaringer om Exotic F8 på nett...
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Nå er det meste av utstyr som skal brukes enten kommet eller i bestilling. Det blir bl.a noen fine terminaler fra WBT (0705) og en del blygummi.

    Det eneste jeg egentlig ikke har på vei er filtplater, trenger både til baffel og indre bakvegg. Tips til noen som selger disse her til lands setter jeg stor pris på :)
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    saschagabor skrev:
    Nå er det meste av utstyr som skal brukes enten kommet eller i bestilling. Det blir bl.a noen fine terminaler fra WBT (0705) og en del blygummi.

    Det eneste jeg egentlig ikke har på vei er filtplater, trenger både til baffel og indre bakvegg. Tips til noen som selger disse her til lands setter jeg stor pris på :)

    Jeg sitter å venter og venter jeg, på bilder, sascha. ??? ;D ;D
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Jeg satser på at det kommer noen kabinettbilder første uken i august. Nå holder jeg på med en 3D-modell av innvendig demping, samt mine planer for baffelen.

    Demping kommer sannsynligvis til å bli en kombinasjon av F13 filtmatter, Acousto-Q og blygummiplater. Det er mulig Acousto-Q blir byttet ut til fordel for ull eller Monacor MDM-3. Jeg tar gjerne i mot tilbakemeldinger på plassering av demping når modellene er klar :)
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Gjorde dere forresten tilfeldigvis noen målinger av frekvensrespons uten sub?
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Jeg har klar en arbeidstegning som viser litt hvordan jeg tenker å lage baffelen. Dette er ikke endelig form, må jobbe litt med forskjellige versjoner for å se hvordan det passer best.

    Selve kabinettet blir i 19mm MDF, som jeg tenker å på sikt kle med 12mm tykkfinér. Illustrasjonen viser 12mm F13 filtmatte på fronten, og på innsiden kan man se veggene kledd i 5mm bitumen.

    Så får vi se når jeg har fått plassert dempemateriale, samt fått elementet på plass. Heldigvis trenger samboeren min øving i bruk av SketchUp, så hun har stått for det meste av arbeidet :)
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Har lest at mange anbefaler bjerkefiner til fulltoner pga mer behagelig resonans.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    hel skrev:
    Har lest at mange anbefaler bjerkefiner til fulltoner pga mer behagelig resonans.
    Men det er en tresort som er vanskelig å jobbe med.
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Audiomix skrev:
    hel skrev:
    Har lest at mange anbefaler bjerkefiner til fulltoner pga mer behagelig resonans.
    Men det er en tresort som er vanskelig å jobbe med.
    Ingenting er vanskelig å jobbe med, kun en utfordring ;) (utenom rustfritt stål da ;D )

    mvh
    Lars
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Superduplex. Er det ikke en rustfri/syrefast stålvariant? Spiser HSS bor til frokost :)
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Jeg har hvertfall troen på en kombinasjon av flere materialer, så får man kombinert flere styrker i kampen mot svakhetene :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg ville satset på kryssfiner inni og tykkfiner utenpå :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    hel skrev:
    Superduplex. Er det ikke en rustfri/syrefast stålvariant? Spiser HSS bor til frokost :)
    De to sistnevnte er som aluminium kontra Superduplex.
    Mvh.
    Steinar.
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Nå har jeg ikke planer om å gjøre dette med det første, men jeg har lekt litt med tanken på å benytte et ekstra element for å motvirke baffle step, for å holde effektiviteten oppe rundt 93dB. Altså lage et 1.5-veis system.

    De fleste aktuelle åttetommere har en effektivitet på 88-90dB, mens Seas Exotic W8 derimot er oppe i samme nivå som F8. Det blir jo sånnsett en smådyr affære, men det er jo ikke så farlig når det itv kun er på tankestadiet. Alternativet ellers blir vel to elementer?

    Hva tror folket?
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    saschagabor skrev:
    Nå har jeg ikke planer om å gjøre dette med det første, men jeg har lekt litt med tanken på å benytte et ekstra element for å motvirke baffle step, for å holde effektiviteten oppe rundt 93dB. Altså lage et 1.5-veis system.

    De fleste aktuelle åttetommere har en effektivitet på 88-90dB, mens Seas Exotic W8 derimot er oppe i samme nivå som F8. Det blir jo sånnsett en smådyr affære, men det er jo ikke så farlig når det itv kun er på tankestadiet. Alternativet ellers blir vel to elementer?

    Hva tror folket?
    Jeg er langt i fra noe ekspert på området (mildt sagt) men det er vel ikke alltid man trenger å korrigere for baffelstep? Dette er vel veldig forskjellig i forhold til hva slags elementer man bruker?
    Har du hørt Exotic'ene? Hvis du har mulighet til det, ville jeg testet med bare det elementet først. (Du er hjertelig velkommen til en lytt på de hos meg)

    (dette ble kanskje mer spørsmål enn svar ;D ;))

    mvh
    Lars
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Baffle step avhenger direkte av størrelsen på baffelen, sånn at en effekt vil det ha uansett. -6dB på det meste. Spørsmålet er jo hvor mye det vil utgjøre, når høyttalerne kommer inn i et rom. Jeg synes jeg får litt mye bass til vanlig her i vår ikke så altfor store stue...

    http://www.t-linespeakers.org/tech/bafflestep/index.html

    Jeg har dessverre ikke hørt dem, men har vel ferdige høyttalere oppe og går om en god måned, forhåpentligvis. Takker for muligheten, men mener jeg har sett at du bor i Oslo-området?

    Hvor langt opp i frekvens går forresten din sub? Tok dere målinger uten denne også?
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    saschagabor skrev:
    http://www.t-linespeakers.org/tech/bafflestep/index.html

    Jeg har dessverre ikke hørt dem, men har vel ferdige høyttalere oppe og går om en god måned, forhåpentligvis. Takker for muligheten, men mener jeg har sett at du bor i Oslo-området?

    Hvor langt opp i frekvens går forresten din sub? Tok dere målinger uten denne også?
    Fin og lærerik artikkel, takk.

    Det stemmer, jeg bor i Oslo.

    Vi fikk desverre ikke målt uten sub'en den kvelden, men det skulle være interessant.

    Jeg deler i det elektroniske delefilteret i sub'en på rundt 80 Hz. Dette har jeg gjort på "øret".
    Fant ut ved å høre, hva som passet best i stua her, i lytteposisjon. Det er sikkert ikke optimalt, men det passer for meg ;)

    mvh
    Lars
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.889
    Antall liker
    13.921
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg skal jo levere noen plater og greier, kan godt ta med XTZn da. ;)
    Så må vi bare huske å slå av subben. ;D

    R
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Jeg skal jo levere noen plater og greier, kan godt ta med XTZn da. ;)
    Så må vi bare huske å slå av subben. ;D

    R
    Ja det kan du. Håper du er av den ærlige sorten, for jeg husker pokker ikke hvilken plater du har lånt ;D

    mvh
    Lars
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.889
    Antall liker
    13.921
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ingen fare, er ærlig jeg.
    Det var en sponplate og en plate med sjokolade. ;D
    ...og så en vannpistol. ;)

    R
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn